Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat idealizmu niemieckiegoidealizm niemieckiidealizmu niemieckiego w wydaniu Hegla, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Wyzwania Hegla

RwyL2bXWx8aRe
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Hegel: problemy i wyzwania.

Dwa główne wyzwania stoją przed Heglem. Jedno z nich wiąże się ze spuścizną filozoficzną po Kancie, drugie – ze współczesnymi Heglowi wydarzeniami historycznymi.

Wyzwanie pierwsze

Kant udzielił odpowiedzi na pytanie o możliwości poznawcze człowieka w sposób systematyczny i spójny − jednak odpowiedzi te nie wszystkim filozofom odpowiadały. Już Fichte, poprzednik Hegla, twierdził, że stanowiska Kanta nie można utrzymać. Problem w szczególności stwarzała idea rzeczy samych w sobie (noumenównoumennoumenów). Chcąc ją zachować, albo musimy przyjąć, że rzeczy same w sobie są przyczyną naszych wrażeń, albo musimy je uznać za pojęcie graniczne, czyli oznaczające to, co jest poza naszymi władzami poznawczymi.

RtxaFieify1My
W obu wypadkach popadamy w sprzeczność. W pierwszym dlatego, że odnosimy kategorię przyczynowości do rzeczy samych w sobie, a zgodnie z koncepcją Kanta rzeczy te jako niezdeterminowane przez prawa przyrody powinny się znajdować poza tą kategorią. W drugim wypadku dlatego, że w ogóle mówimy coś o rzeczach samych w sobie, o których — skoro są poza naszymi granicami poznawczymi — nic mówić nie powinniśmy.
Źródło: torbakhopper, Flickr, licencja: CC BY-ND 2.0.

Koncepcja rzeczy samych w sobie wiązała się z szerszą trudnością wynikającą z filozofii Kanta, a mianowicie z niespójnym obrazem świata: z jednej strony mamy noumeny i świat prawa moralnego z wolnością oraz z nieskończonym Bogiem jako ideą regulatywną, z drugiej zaś fenomeny i świat fizyczny z deterministycznymi prawami. XIX‑wieczni idealiści niemieccy uważali takie rozwiązanie za porażkę Kanta − ich zdaniem świat zasadniczo jest jednością, filozofia więc powinna ukazywać jego spójny obraz i przezwyciężać wszystkie podziały, na jakie napotyka umysł w świecie doświadczenia. Hegel dąży przede wszystkim do przezwyciężenia podziału na to, co skończone, i to, co nieskończone, czyli na stworzenia i Boga. U Kanta filozofia milknie tam, gdzie zaczyna się religia.

Rcys4AAaXoeeU1
Hegel w sposób najbardziej konsekwentny ze wszystkich idealistów niemieckich próbuje to zmienić: chce, żeby filozofia nie milkła nawet wtedy, gdy religia nie ma już nic do powiedzenia. Jego źródłem inspiracji była nie — jak w przypadku Kanta — nauka, lecz religia. Hegel szuka takiej filozofii, która od świata nieuchronnie prowadzi do Boga i odwrotnie, od Boga do świata, a więc takiej, w której mówienie o Bogu oznacza mówienie o świecie, a mówienie o świecie oznacza mówienie o Bogu.
Źródło: Pxfuel, domena publiczna.

Wyzwanie drugie

Współczesne Heglowi wydarzenia historyczne – Wielka Rewolucja Francuska i wojny napoleońskie – były pod wieloma względami przełomowe. Lecz czy postępowe hasła, w imię których toczono walki, mogą usprawiedliwić chaos i okrucieństwo wojny? Do pytań o sens wydarzeń historycznychhistoriozofiasens wydarzeń historycznych prowokowała też sama tradycja filozoficzna. Filozofowie coraz częściej próbowali spojrzeć na dzieje z perspektywy pytania o ich ukrytą logikęlogikalogikę. Czy historia rozwija się zgodnie z jakimiś prawami? Czy zmierza do jakiegoś celu? Zagadnienia te nurtują również Hegla, z tą tylko różnicą, że nie pyta on, czy dzieje mają sens, lecz – podobnie jak Kant w odniesieniu do możliwości poznania naukowego – chce dociec, jaki mają sens.

RrRi07zpU8TD6
Nikolaos Gyzis, Historia, 1892
Hegel zakłada więc z góry, że historia układa się w pewną sensowną całość. Przekonanie to wyraża już we wstępie do Wykładów z filozofii dziejów, pisząc, że rozum panuje nad światem, że przeto i bieg dziejów powszechnych był rozumny.

Chcąc potwierdzić to założenie, znajduje liczne, obrazujące je przykłady i stwierdza:

Georg Hegel Wykłady z filozofii dziejów

Kto spogląda na świat rozumnie, na tego i świat patrzy rozumnie: jedno i drugie warunkuje się wzajemnie.

1 Źródło: Georg Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, tłum. J. Grabowski, A. Landman.

Innymi słowy: jeśli założymy, że świat jest rozumny, to jako rozumny zacznie nam się on jawić. Nie oznacza to wszak, że Hegel chce manipulować danymi historycznymi: chodzi o przyjęcie filozoficznego założenia badawczego – w przeciwnym wypadku nie wiadomo by było, czego się szuka.

Słownik

historiozofia
historiozofia

historiozofia zajmuje się ogólnymi rozważaniami nad przebiegiem procesu dziejowego, nad sensem historii i statusem praw historycznych

idealizm niemiecki
idealizm niemiecki

filozofia rozwijająca się w XIX wieku w Niemczech, jej głównymi przedstawicielami byli Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Johann Gottlieb FichteFriedrich Wilhelm Joseph Schelling; założeniem idealizmu niemieckiego było, że myśl jest pierwotna w stosunku do bytu

jaźń
jaźń

termin oznaczający podmiot zjawisk psychicznych, a więc też podmiot poznania, w przeciwieństwie do jego przedmiotu; dla idealistów niemieckich jaźń była podstawą, pierwotnym składnikiem, absolutnym, twórczym początkiem bytu

logika
logika

(gr. lógos – słowo, rozum; logikós – zgodny z rozumowaniem) u Hegla jest tym samym co ontologia, czyli teoria bytu

noumen
noumen

(gr. nooúmenon) rzecz sama w sobie, byt rzeczywisty, ale niepoznawalny