Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii Immanuela Kanta, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Myśl Immanuela Kanta: część 1. Przewrót kopernikański w filozofiiMyśl Immanuela Kanta: część 1. Przewrót kopernikański w filozofii
Myśl Immanuela Kanta: część 3. Nowy podział sądówMyśl Immanuela Kanta: część 3. Nowy podział sądów
Myśl Immanuela Kanta: część 4. Formy naoczności i kategorie intelektuMyśl Immanuela Kanta: część 4. Formy naoczności i kategorie intelektu
Myśl Immanuela Kanta: część 5. Noumen i fenomenMyśl Immanuela Kanta: część 5. Noumen i fenomen
Myśl Immanuela Kanta: część 7. Imperatyw kategorycznyMyśl Immanuela Kanta: część 7. Imperatyw kategoryczny
Myśl Immanuela Kanta: część 8. Państwo celówMyśl Immanuela Kanta: część 8. Państwo celów
Biografia
Immanuel Kant (1724‑1804) – najwybitniejszy filozof doby Oświecenia, twórca filozofii krytycznej. Całe życie spędził w Królewcu. Naukę rozpoczął w 1732 r. w Collegium Fridericianum, wzrastając tam w duchowej atmosferze pietyzmupietyzmu. W latach 1740‑1745 odbył studia w uniwersytecie królewieckim w zakresie teologii, filozofii, matematyki i fizyki. Pracował jako nauczyciel domowy (1748‑1755), privatdozent w uniwersytecie królewieckim (1755‑1770), wreszcie jako profesor uniwersytecki (1770‑1796). W latach 1768 i 1788 był rektorem swej macierzystej uczelni.
Twórczość filozoficzną Kanta dzieli się na dwa okresy: przedkrytyczny (wyróżnia się jeszcze dwie fazy: przyrodniczo‑dogmatyczno‑przyrodniczą i empiryczno‑humanistyczną) i najistotniejszy w jego twórczości okres krytyczny. Z tego ostatniego okresu pochodzą jego najdonioślejsze dzieła:
Krytyka czystego rozumu (1781),
Krytyka praktycznego rozumu (1788),
Krytyka władzy sądzenia (1791),
Uzasadnienie metafizyki moralności (1785),
Projekt wieczystego pokoju (1795).
Zmarł w Królewcu w roku 1804.
Tło historyczne
Oświecenie, w którym przyszło żyć i tworzyć Immanuelowi Kantowi, to okres pod wieloma względami przełomowy w dziejach Europy i niezwykle istotny dla rozwoju nauki. Europą wstrząsają wojny sukcesyjne (hiszpańska 1702‑1714, polska 1733‑1735, austriacka 1740‑1748, bawarska wojna północna (1700‑1721, stawiająca Rosję w roli europejskiejskiego mocarstwa), wojna siedmioletnia (1756‑1763). Ogromnego znaczenia nabiera brytyjsko‑francuska rywalizacja kolonialna, której zwieńczeniem jest pokój paryski z 1763 r., utrwalający pierwszorzędną pozycję kolonialną Anglii. Na wschodnich granicach Europy wybuchają konflikty rosyjsko‑tureckie (1713, 1735‑1739, 1768‑1774, 1787‑1792). Coraz większą rolę zaczynają odgrywać w polityce europejskiej Prusy. W latach 1775‑1783 trwała wojna Brytyjczyków ze zbuntowanymi koloniami w Ameryce Północnej, zakończona powstaniem Stanów Zjednoczonych.
Wreszcie przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XVIII stulecia przynosi wybuch rewolucji francuskiej. Europa wkracza w okres największych w swych dziejach działań wojennych – wojen napoleońskich. Wiek XVIII to także okres rewolucji przemysłowej i krystalizowania się gospodarki kapitalistycznej; coraz większą rolę zaczynają w systemie ekonomicznym odgrywać banki, rozwój przemysłu wpływa dodatnio na zwiększanie się znaczenia miast. Oświecenie przynosi znakomity rozwój nauk matematyczno‑przyrodniczych. Działają wtedy m.in. fizyk Isaak Newton (1642‑1727); przyrodnicy Carl von Linnée (Linneusz 1707‑1778), Georges de Buffon (1707‑1788); astronom, fizyk i matematyk Pierre de Laplace (1749‑1827).
Poglądy
Oponenci
Filozoficzne stanowisko Kanta spotkało się z liczną i różnorodną krytyką. Najważniejszymi nurtami opozycyjnymi wobec filozofii krytycznej były:
sceptycyzm, z głównym przedstawicielem Gottlobem Ernstem Schulzem (1761‑1863), który odrzucał możliwość autokrytyki rozumu;
irracjonalizm (Johann Georg Hamann 1730‑1788, Johann Gottfried Herder 1744‑1803, Friedrich Heinrich Jacobi 1743‑1819), kładący nacisk na pozarozumowe aspekty poznania i posiłkujący się panteizmem.
Największe znaczenie w dziejach historiihistorii filozofii odegrała jednakże krytyka heglowska (Hegel). Choć pozostający do pewnego stopnia pod wpływami kantyzmu, Hegel podważył zarazem fundamenty epistemologiczne filozofii krytycznej, utożsamiając myśl z rzeczą (podmiot z przedmiotem poznania). Odmienną grupę krytyków stanowić będą krytycy nie bezpośrednio Kanta, lecz jego spadkobierców w aspekcie społeczno‑politycznym, czyli socjaldemokratów (socjaldemokracja). Należeć będą do nich głównie marksiści (marksizm) z jednej strony, liberałowie (neoliberalizm) zaś z drugiej.
Nawiązania
Filozofia Immanuela Kanta znalazła wielu kontynuatorów. Najważniejszymi z nich są neokantyści (dwa główne ośrodki: neokantyzm badeński – Wilhelm Windelband, Heinrich Rickert i neokantyzm marburski – Hermann Cohen, Paul Natorp). Koncepcje polityczne filozofa z Królewca miały znaczny wpływ na kszstałtowanie się koncepcji socjaldemokracji. Myśl Kanta stanowia także inspirację dla Edmunda Husserla.
Wytłumacz pojęcie „transcendentalny”.
Słownik
pochodzi od łac. a posteriori. Określa uzyskanie danego sądu lub tezy poprzez doświadczenie
pochodzi od łac. a priori, określa źródło uzyskania danego sądu lub tezy; źródło to jest niezależne od doświadczenia i nie odwołuje się do niego
niezbędny postulat przestrzegania prawa moralnego, realizujący uniwersalne wartości moralne; ostatecznie prowadzi do osiągnięcia moralnej doskonałości
postępowy proces służący realizacji ukrytego zamiaru przyrody, którym jest stworzenie ustroju wewnętrznie doskonałego
ruch religijny rozwijający się w XVII i XVIII w., głównie w luteranizmie; skierowany był przeciwko racjonalizmowi i deizmowi, propagował ascezę i rozbudzenie głębokich uczuć religijnych
odwołujący się do natury ogólnego podmiotu pogląd głoszący subiektywność czasu i przestrzeni (jako form zmysłowości) oraz substancji i przyczynowości
badanie mające prowadzi do przedstawień, które przekraczają granice podmiotu i równocześnie stosują się do przedmiotów; przenośnie: pytanie o granice wszelkiego możliwego doświadczenia
pogląd zakładający pełną swobodę działania jednostki w życiu społecznym; chodzi o swobodę dysponowania własnością, wyboru miejsca zamieszkania, wykształcenia, zawodu itd.