Przeczytaj
Surowa i prosta forma
Recepcja kultury łacińskiej przejawiała się na wielu płaszczyznach. W sztuce zaowocowała powstaniem dzieł inspirowanych zachodnioeuropejskim stylem romańskim. Początki romanizmu w Polsce sięgają czasów Mieszka I i Bolesława Chrobrego, a właściwy jego rozwój datuje się na drugą połowę wieku XI i wiek XII. Wtedy też powstało najwięcej mniejszych i większych założeń sakralnych. Do dziś niewiele z nich się zachowało – w toku dziejów uległy zniszczeniu lub przebudowie.
W stylu romańskim wznoszono głównie budynki klasztorne, katedry i kolegiatykolegiaty, kościoły parafialne. Były to masywne budowle o założeniach bazylikowychbazylikowych, budowane z kamienia, o formach prostych, grubych murach i małych oknach, przepuszczających do wnętrza niewiele światła. Na zewnątrz przypominały one zespół brył geometrycznych, stykających się pod kątem prostym. Wnętrza tych budowli były surowe, a ledwie przenikające przez małe okna światło powodowało, że zatopione były w mroku.
Ku pouczeniu i ozdobie
Rzeźba romańska związana była głównie z architekturą. Zdobiła głowice kolumn, portaleportale, wypełniała tympanonytympanony. Posiadała duży ładunek ekspresji, ukazywała niemal surrealistyczne wizje, przesadnie upozowane postaci o nienaturalnych proporcjach. Tematycznie nawiązywała ona do scen ze Starego i Nowego Testamentu, żywotów świętych, ale też nie stroniła od wyobrażeń mitologicznych, motywów geometrycznych czy roślinnych. Jednym z najlepszych przykładów rzeźby romańskiej na ziemiach polskich są pochodzące z XII w. przedstawienia na kolumnach w kościele w Strzelnie.
Malarstwo przejawiało się głównie w dekoracjach ściennych, pokrywało sklepienia i przestrzenie ścian. Było ono płaskie (nie stosowano perspektywy) i linearne, posługiwano się ograniczoną paletą barw. Do naszych czasów malowidła romańskie przetrwały w formie szczątkowej. Pewne wyobrażenie o malarstwie dają zachowane polichromiepolichromie ścienne w kościołach w Czerwińsku i w Tumie pod Łęczycą.
Podobnie jak na zachodzie Europy rzeźba i malarstwo odgrywało ważną rolę w większości niepiśmiennym społeczeństwie polskim okresu wczesnego średniowiecza. Przedstawienia rzeźbiarskie i polichromiepolichromie pokrywające wnętrza świątyń miały przybliżać wiernym prawdy wiary, uczyć ich zasad moralnych oraz zapoznawać z historiami biblijnymi.
Początki polskiego piśmiennictwa
Wpływ kultury łacińskiej na ziemiach polskich widoczny był także w piśmiennictwie. Przed przyjęciem chrztu Słowianie nie znali pisma. Pismo przyszło do Polski wraz z chrześcijaństwem i początkami kultury łacińskiej. Zasięg jego oddziaływania był jednak na początku bardzo ograniczony. Większość społeczeństwa nie umiała pisać ani czytać. Dotyczyło to także elity rządzącej.
Ludźmi wykształconymi byli prawie wyłącznie duchowni. To oni pisali większość tekstów w okresie średniowiecza. Początki piśmiennictwa polskiego są zatem związane ze środowiskiem kościelnym. Powstawały rękopiśmienne kodeksy zawierające teksty czytane w czasie liturgii, mszały, psałterzepsałterze, ewangeliarze, teksty hagiograficznehagiograficzne, w których opisywano życie i cuda osób uznanych za świętych (św. Wojciecha, św. Stanisława, później św. Jadwigi i św. Kingi). Historie przedstawione w żywotach świętych miały uczyć, jak żyć w zgodzie z zasadami religijnymi, a ukazane postaci służyły jako wzór prawdziwie chrześcijańskiej postawy. Księgi średniowieczne powstawały w klasztornych skryptoriachskryptoriach. Latami je kopiowano, ćwiczono się w ten sposób w służbie Bożej i praktykach ascetycznych. Starannie zdobione i ilustrowane stanowiły one prawdziwe dzieła sztuki.
Średniowieczne księgi miały znaczną wartość materialną i pełniły funkcje prestiżowe. Dopiero z czasem stały się przedmiotami użytkowymi. Koszt jednej takiej księgi był bardzo wysoki, otaczano je zatem pieczołowitą opieką. Wiele drogocennych ksiąg trafiało do bibliotek klasztornych lub katedralnych, gdzie latami służyły do odprawiania liturgii. Te najcenniejsze przekazywano w formie darów. Często też należały do posagów księżniczek oraz córek możnowładców.
„By czas nie zaćmił i niepamięć”
Z czasem pojawiła też potrzeba utrwalania wydarzeń świeckich związanych z dziejami dynastii i państwa. Pierwsze zapiski o takim charakterze czyniono na tzw. tablicach paschalnych, przeznaczonych do wyznaczania dat Wielkanocy i innych świąt ruchomych. Przy datach rocznychrocznych zapisywano w sposób lakoniczny ważne wydarzenia, które w danym roku miały miejsce.
W XII w. zaczęły powstawać także pierwsze kronikikroniki. Nie były to już krótkie wzmianki, lecz długie historie, w których autorzy przedstawiali dzieje. Pierwszym znanym kronikarzem działającym na ziemiach polskich był tzw. Gall Anonim. Niewiele o nim wiadomo. Mimo poszukiwań wielu pokoleń historyków nie udało się ustalić, skąd przybył ani jak się naprawdę nazywał. W tamtych czasach nie było zwyczaju podpisywania swoich dzieł przez autorów. Przypuszcza się, że jego ojczyzną była Francja, dlatego nazwano go Gallem. Z treści Kroniki wynika, że prawdopodobnie jakiś czas spędził na Węgrzech i dopiero stamtąd udał się do Krakowa. W drugiej dekadzie XII w. przybył na dwór księcia polskiego Bolesława Krzywoustego, gdzie w latach 1112–1116 zajął się pisaniem. Z głębin niewiedzy dobywał najstarsze dzieje państwa polskiego.
W swojej kronice zawarł wydarzenia od początków dynastii piastowskiej do 1113 r., najwięcej miejsca i uwagi poświęcił czasom panowania Bolesława Krzywoustego. Jego dzieło jest pierwszym tego typu na ziemiach polskich. Uznawane jest też za jedno z największych osiągnięć literatury okresu średniowiecza.
Niemal wiek później powstała kolejna kronikakronika. Autorem jej był żyjący na przełomie XII i XIII w. biskup krakowski Wincenty Kadłubek (1150–1223). Związany był z miejscowym środowiskiem krakowskim i uchodził za jednego z największych ówczesnych erudytówerudytów. Kadłubek swoje dzieło rozpoczął od opisu przejęcia władzy przez Piastów, wplatając w to wiele legendarnych wątków. Kronikarz skupił się nie tyle na przedstawieniu dziejów państwa, ile na ukazaniu własnej wizji historii, w której zawarł całą dostępną mu wiedzę o świecie i ludziach. Znaczenie obu dzieł jest ogromne. Są to pierwsze kroniki, w których dano w miarę pełny obraz dziejów państwa polskiego. Pozostają jedynymi źródłami wiedzy o niektórych wydarzeniach z okresu średniowiecza.
Słownik
(gr. hagios – święty, grafein – pisać) dział piśmiennictwa zajmujący się spisywaniem żywotów świętych, legend z nimi związanych oraz opisów cudów
(łac. illuminare – oświetlać, rozjaśniać; ozdabiać) proces zdobienia księgi rękopiśmiennej w średniowieczu
(gr. chronos – dosł. czas) utwór literacki zawierający opis wydarzeń historycznych, typowy dla okresu średniowiecza
zawiera spis wydarzeń z danego roku ułożonych w porządku chronologicznym, typowy dla średniowiecza
świadectwo piśmienne jakiegoś wydarzenia lub zjawiska sporządzone w formie typowej dla danego okresu historycznego
(łac. eruditio - dosł. uczoność), wszechstronna wiedza książkowa z określonej dziedziny
(gr. týmpanon - dosł. bęben), detal architektoniczny (głównie rzeźbiarski) stosowany w architekturze romańskiej, wieńczył portal, czyli wejście do budynku
(z łac. collegium – zgromadzenie równoprawnych urzędników) kościół niebędący katedrą, istnieje przy nim zgromadzenie kanoników
(łac. porta - dosł. brama, drzwi) ozdobne ujęte w ramy architektoniczne obramienie drzwi wejściowych, występował w sztuce romańskiej i gotyckiej
(gr. polýchrōmos - dosł. wielobarwny) malowidło w technice fresku na ścianach lub sklepieniach
kościół oparty na nurcie sprzeciwu wobec dogmatu o prymacie i nieomylności papieża z 1870 r. oraz polskich tradycjach kulturowych
współcześnie tym terminem zazwyczaj określa się chrześcijańską świątynię wielonawową (niezależnie od pełnionych funkcji kanonicznych) z nawą główną wyższą od naw bocznych. Posiada okna ponad dachami naw bocznych.
(wł. fresco – dosł. świeży) technika malarstwa ściennego polegająca na malowaniu na mokrym tynku
(niem. Pfarre - dosł. parafia) dawne określenie kościoła parafialnego, czyli głównego kościoła danej parafii
(łac. scriptorium od scribere - pisać) w średniowiecznych klasztorach pomieszczenie, gdzie przepisywano księgi
(łac. psalterium od późnogr. psaltērion) księga zawierająca 150 psalmów, służącą jako śpiewnik lub modlitewnik
Słowa kluczowe
dziejopisarstwo, XI–XII w., Gall Anonim, Wincenty Kadłubek, kronika, kultura średniowieczna
Bibliografia
Plezia M., Kronika Galla na tle historiografii XII wieku, Kraków 1947.
Anonim, tzw. Gall, Kronika polska, tł. Roman Grodecki, Ossolineum, Wrocław 2003.
Średniowieczne żywoty i cuda patronów Polski, przeł. J. Pleziowa, Warszawa 1987.
Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska – Bondaruk, B. Lenard, PWN, Warszawa 1999.