Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Surowa i prosta forma

Recepcja kultury łacińskiej przejawiała się na wielu płaszczyznach. W sztuce zaowocowała powstaniem dzieł inspirowanych zachodnioeuropejskim stylem romańskim. Początki romanizmu w Polsce sięgają czasów Mieszka I i Bolesława Chrobrego, a właściwy jego rozwój datuje się na drugą połowę wieku XI i wiek XII. Wtedy też powstało najwięcej mniejszych i większych założeń sakralnych. Do dziś niewiele z nich się zachowało – w toku dziejów uległy zniszczeniu lub przebudowie.

RIOYlHZWMCNJ2
Krypta św. Leonarda na Wawelu, pozostałość po katedrze powstałej z fundacji Władysława Hermana z przełomu XI i XII w., należy do najpiękniejszych wnętrz romańskich w Polsce. Wskaż cechy sztuki romańskiej.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W stylu romańskim wznoszono głównie budynki klasztorne, katedry i kolegiatykolegiatakolegiaty, kościoły parafialne. Były to masywne budowle o założeniach bazylikowychkościół bazylikowybazylikowych, budowane z kamienia, o formach prostych, grubych murach i małych oknach, przepuszczających do wnętrza niewiele światła. Na zewnątrz przypominały one zespół brył geometrycznych, stykających się pod kątem prostym. Wnętrza tych budowli były surowe, a ledwie przenikające przez małe okna światło powodowało, że zatopione były w mroku.

R1E1mzEZlyeQl
Bazylika kolegiacka pw. św. św. Piotra i Pawła w Kruszwicy z XII w., jeden z najlepiej zachowanych zabytków architektury romańskiej w Polsce.Określ, jaką funkcję – poza sakralną – pełniły kościoły romańskie.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.
RIREOAS8hslp1
Kościół pw. św. Idziego w Inowłodzu, wzniesiony prawdopodobnie na przełomie XI i XII wieku z fundacji Władysława Hermana lub Bolesława Krzywoustego, zrekonstruowany w latach 30. XX wieku. Porównaj kościół w Inowłodzu z kolegiatą w Kruszwicy. Z czego twoim zdaniem wynika różnica w skali budowli?
Źródło: Chrumps, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ku pouczeniu i ozdobie

Rzeźba romańska związana była głównie z architekturą. Zdobiła głowice kolumn, portaleportalportale, wypełniała tympanonytympanontympanony. Posiadała duży ładunek ekspresji, ukazywała niemal surrealistyczne wizje, przesadnie upozowane postaci o nienaturalnych proporcjach. Tematycznie nawiązywała ona do scen ze Starego i Nowego Testamentu, żywotów świętych, ale też nie stroniła od wyobrażeń mitologicznych, motywów geometrycznych czy roślinnych. Jednym z najlepszych przykładów rzeźby romańskiej na ziemiach polskich są pochodzące z XII w. przedstawienia na kolumnach w kościele w Strzelnie.

Malarstwo przejawiało się głównie w dekoracjach ściennych, pokrywało sklepienia i przestrzenie ścian. Było ono płaskie (nie stosowano perspektywy) i linearne, posługiwano się ograniczoną paletą barw. Do naszych czasów malowidła romańskie przetrwały w formie szczątkowej. Pewne wyobrażenie o malarstwie dają zachowane polichromiepolichromiapolichromie ścienne w kościołach w Czerwińsku i w Tumie pod Łęczycą.

R12qzDO7FxsqN
Freski w kolegiacie w Tumie pod Łęczycą, powstałe w XII wieku. Rozpoznaj, kogo przedstawiono w części centralnej polichromii.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Podobnie jak na zachodzie Europy rzeźba i malarstwo odgrywało ważną rolę w większości niepiśmiennym społeczeństwie polskim okresu wczesnego średniowiecza. Przedstawienia rzeźbiarskie i polichromiepolichromiapolichromie pokrywające wnętrza świątyń miały przybliżać wiernym prawdy wiary, uczyć ich zasad moralnych oraz zapoznawać z historiami biblijnymi.

Początki polskiego piśmiennictwa

Wpływ kultury łacińskiej na ziemiach polskich widoczny był także w piśmiennictwie. Przed przyjęciem chrztu Słowianie nie znali pisma. Pismo przyszło do Polski wraz z chrześcijaństwem i początkami kultury łacińskiej. Zasięg jego oddziaływania był jednak na początku bardzo ograniczony. Większość społeczeństwa nie umiała pisać ani czytać. Dotyczyło to także elity rządzącej.

RxjMyM1SwbQ9e
Miniatura z tzw. Kodeksu Matyldy. Księżna szwabska Matylda wręcza Mieszkowi II księgę liturgiczną. Król był prawdopodobnie osobą wykształconą i oprócz łaciny znał rzadką w tamtych czasach grekę.W jaki sposób księżna Matylda podaje królowi księgę? O czym to świadczy?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ludźmi wykształconymi byli prawie wyłącznie duchowni. To oni pisali większość tekstów w okresie średniowiecza. Początki piśmiennictwa polskiego są zatem związane ze środowiskiem kościelnym. Powstawały rękopiśmienne kodeksy zawierające teksty czytane w czasie liturgii, mszały, psałterzepsałterzpsałterze, ewangeliarze, teksty hagiograficznehagiografiahagiograficzne, w których opisywano życie i cuda osób uznanych za świętych (św. Wojciecha, św. Stanisława, później św. Jadwigi i św. Kingi). Historie przedstawione w żywotach świętych miały uczyć, jak żyć w zgodzie z zasadami religijnymi, a ukazane postaci służyły jako wzór prawdziwie chrześcijańskiej postawy. Księgi średniowieczne powstawały w klasztornych skryptoriachskryptoriumskryptoriach. Latami je kopiowano, ćwiczono się w ten sposób w służbie Bożej i praktykach ascetycznych. Starannie zdobione i ilustrowane stanowiły one prawdziwe dzieła sztuki.

Średniowieczne księgi miały znaczną wartość materialną i pełniły funkcje prestiżowe. Dopiero z czasem stały się przedmiotami użytkowymi. Koszt jednej takiej księgi był bardzo wysoki, otaczano je zatem pieczołowitą opieką. Wiele drogocennych ksiąg trafiało do bibliotek klasztornych lub katedralnych, gdzie latami służyły do odprawiania liturgii. Te najcenniejsze przekazywano w formie darów. Często też należały do posagów księżniczek oraz córek możnowładców.

R1YTtjGcwC6RX
Miniatura z Chrystusem, Gertrudą i jej synem Jaropełkiem pochodząca z tzw. Kodeksu Gertrudy z X‑XI wieku, wykonanego częściowo dla księżnej Gertrudy, córki Mieszka II i Rychezy; obecnie w Museo Archeologico Nazionale w Cividale del Friuli we Włoszech.
Scharakteryzuj, w jaki sposób zostali przedstawieni na miniaturze Gertruda i jej syn Jaropełk. Porównaj ich z postacią Chrystusa.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

„By czas nie zaćmił i niepamięć”

Z czasem pojawiła też potrzeba utrwalania wydarzeń świeckich związanych z dziejami dynastii i państwa. Pierwsze zapiski o takim charakterze czyniono na tzw. tablicach paschalnych, przeznaczonych do wyznaczania dat Wielkanocy i innych świąt ruchomych. Przy datach rocznychrocznikrocznych zapisywano w sposób lakoniczny ważne wydarzenia, które w danym roku miały miejsce.

RYgWF8xLz9AxA
Karta z Rocznika świętokrzyskiego dawnego, jednego z najważniejszych polskich roczników, pochodzącego z 1119 roku. Rękopis został wpisany na polską listę Pamięć Świata UNESCO. Określ, w jakim języku były tworzone roczniki.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W XII w. zaczęły powstawać także pierwsze kronikikronikakroniki. Nie były to już krótkie wzmianki, lecz długie historie, w których autorzy przedstawiali dzieje. Pierwszym znanym kronikarzem działającym na ziemiach polskich był tzw. Gall Anonim. Niewiele o nim wiadomo. Mimo poszukiwań wielu pokoleń historyków nie udało się ustalić, skąd przybył ani jak się naprawdę nazywał. W tamtych czasach nie było zwyczaju podpisywania swoich dzieł przez autorów. Przypuszcza się, że jego ojczyzną była Francja, dlatego nazwano go Gallem. Z treści Kroniki wynika, że prawdopodobnie jakiś czas spędził na Węgrzech i dopiero stamtąd udał się do Krakowa. W drugiej dekadzie XII w. przybył na dwór księcia polskiego Bolesława Krzywoustego, gdzie w latach 1112–1116 zajął się pisaniem. Z głębin niewiedzy dobywał najstarsze dzieje państwa polskiego.

R19RI54R8OvvZ
Artystyczne wyobrażenie Galla Anonima przy pracy nad kroniką oraz pierwsza strona z jego dzieła. Wskaż elementy średniowiecznego sposobu pisania, które uwzględnił autor ilustracji.
Źródło: dostępny w internecie: galeria.plock24.pl, domena publiczna.
R1BO61cPX6QAT1
Wizerunek Wincentego Kadłubka na pieczęci biskupiej z 1210 roku. Kadłubek był biskupem krakowskim, autorem kroniki dziejów Polski, jest określany mianem ojca kultury polskiej. Wskaż atrybuty godności biskupiej umieszczone na pieczęci. Na podstawie dat narodzin i śmierci Wincentego Kadłubka określ, na dworze którego z książąt piastowskich działał.
Źródło: Augurmm, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W swojej kronice zawarł wydarzenia od początków dynastii piastowskiej do 1113 r., najwięcej miejsca i uwagi poświęcił czasom panowania Bolesława Krzywoustego. Jego dzieło jest pierwszym tego typu na ziemiach polskich. Uznawane jest też za jedno z największych osiągnięć literatury okresu średniowiecza.

Niemal wiek później powstała kolejna kronikakronikakronika. Autorem jej był żyjący na przełomie XII i XIII w. biskup krakowski Wincenty Kadłubek (1150–1223). Związany był z miejscowym środowiskiem krakowskim i uchodził za jednego z największych ówczesnych erudytówerudycjaerudytów. Kadłubek swoje dzieło rozpoczął od opisu przejęcia władzy przez Piastów, wplatając w to wiele legendarnych wątków. Kronikarz skupił się nie tyle na przedstawieniu dziejów państwa, ile na ukazaniu własnej wizji historii, w której zawarł całą dostępną mu wiedzę o świecie i ludziach. Znaczenie obu dzieł jest ogromne. Są to pierwsze kroniki, w których dano w miarę pełny obraz dziejów państwa polskiego. Pozostają jedynymi źródłami wiedzy o niektórych wydarzeniach z okresu średniowiecza.

Słownik

hagiografia
hagiografia

(gr. hagios – święty, grafein – pisać) dział piśmiennictwa zajmujący się spisywaniem żywotów świętych, legend z nimi związanych oraz opisów cudów

iluminatorstwo
iluminatorstwo

(łac. illuminare – oświetlać, rozjaśniać; ozdabiać) proces zdobienia księgi rękopiśmiennej w średniowieczu

kronika
kronika

(gr. chronos – dosł. czas) utwór literacki zawierający opis wydarzeń historycznych, typowy dla okresu średniowiecza

rocznik
rocznik

zawiera spis wydarzeń z danego roku ułożonych w porządku chronologicznym, typowy dla średniowiecza

dokument
dokument

świadectwo piśmienne jakiegoś wydarzenia lub zjawiska sporządzone w formie typowej dla danego okresu historycznego

erudycja
erudycja

(łac. eruditio - dosł. uczoność), wszechstronna wiedza książkowa z określonej dziedziny

tympanon
tympanon

(gr. týmpanon - dosł. bęben), detal architektoniczny (głównie rzeźbiarski) stosowany w architekturze romańskiej, wieńczył portal, czyli wejście do budynku

kolegiata
kolegiata

(z łac. collegium – zgromadzenie równoprawnych urzędników) kościół niebędący katedrą, istnieje przy nim zgromadzenie kanoników

portal
portal

(łac. porta - dosł. brama, drzwi) ozdobne ujęte w ramy architektoniczne obramienie drzwi wejściowych, występował w sztuce romańskiej i gotyckiej

polichromia
polichromia

(gr. polýchrōmos - dosł. wielobarwny) malowidło w technice fresku na ścianach lub sklepieniach

kościół polskokatolicki
kościół polskokatolicki

kościół oparty na nurcie sprzeciwu wobec dogmatu o prymacie i nieomylności papieża z 1870 r. oraz polskich tradycjach kulturowych

kościół bazylikowy
kościół bazylikowy

współcześnie tym terminem zazwyczaj określa się chrześcijańską świątynię wielonawową (niezależnie od pełnionych funkcji kanonicznych) z nawą główną wyższą od naw bocznych. Posiada okna ponad dachami naw bocznych.

freski
freski

(wł. fresco – dosł. świeży) technika malarstwa ściennego polegająca na malowaniu na mokrym tynku

fara
fara

(niem. Pfarre - dosł. parafia) dawne określenie kościoła parafialnego, czyli głównego kościoła danej parafii

skryptorium
skryptorium

(łac. scriptorium od scribere - pisać) w średniowiecznych klasztorach pomieszczenie, gdzie przepisywano księgi

psałterz
psałterz

(łac. psalterium od późnogr. psaltērion) księga zawierająca 150 psalmów, służącą jako śpiewnik lub modlitewnik

Słowa kluczowe

dziejopisarstwo, XI–XII w., Gall Anonim, Wincenty Kadłubek, kronika, kultura średniowieczna

Bibliografia

Plezia M., Kronika Galla na tle historiografii XII wieku, Kraków 1947.

Anonim, tzw. Gall, Kronika polska, tł. Roman Grodecki, Ossolineum, Wrocław 2003.

Średniowieczne żywoty i cuda patronów Polski, przeł. J. Pleziowa, Warszawa 1987.

Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska – Bondaruk, B. Lenard, PWN, Warszawa 1999.