Przeczytaj
Kultura sarmacka rozwijająca się w Rzeczypospolitej Obojga Narodów nie była jednolita. Z jednej strony czerpała z renesansowego dziedzictwa, otaczała kultem antyczne wzorce, z drugiej – hołdowała ideałom średniowiecznym. Wymienione tradycje obudowywano pierwiastkami rodzimymi, ale sięgano także po elementy egzotyczne.
Janusz Maciejewski dowodzi, że:
Sarmatyzm jako formacja kulturowa[...] poprzez renesans do stanu posiadania sarmatyzmu przeszło wiele elementów mody, konwencji życia towarzyskiego, wreszcie wzorców i konkretnych motywów w literaturze i sztuce o genezie zachodnioeuropejskiej, zwłaszcza włoskiej. [...] relikty średniowiecza doznające w sarmatyzmie ożywienia były zarówno pochodzenia katolickiego, jak i prawosławnego [...]. Należała do nich fascynacja problematyką grzechu i pokuty, rozwój myślenia magicznego, wiara w cuda, czary i prognostyki. A przede wszystkim sam rodzaj religijności zamkniętej, ze skłonnością do fanatyzmu potęgującego się w miarę rozwoju sarmackiej formacji [...].
Rozwój sarmatyzmu w XVII wieku wynikał także z ogólnoeuropejskiej regresjiregresji ekonomicznej prowadzącej do zahamowania handlu i rzemiosła, zubożenia miast i decentralizacji życia społecznego. Miejsce XVI‑wiecznych centrów kulturowych takich jak Kraków, Poznań czy Królewiec zajęły „małe ojczyzny”, w których rozwijała się szlachecka kultura dworkowa. Handel i rzemiosło zaczęto postrzegać jako niegodne stanu, który zajmował się realizacją obowiązku żołnierskiego, politykowaniem, działalnością publiczną oraz zarządzaniem ziemskimi majątkami.
Podstawę obyczajowości sarmackiej stanowił kult tradycji, często wyrażający się niechęcią do wszelkich nowości na rzecz umiłowania swojskości. Za najwyższą wartość uznawano rodzinę, której życie miało być podporządkowane sztywnym, przekazywanym z pokolenia na pokolenie tradycjom. Obyczaje sarmackie wyznaczały sposób ubierania się, budowania i urządzania domostw, świętowania, a nawet układania menu opartego na staropolskich przepisach.
Sarmatyzm wykształcił charakterystyczny typ literatury i sztuki. Przedstawiciele szlachty, kształceni najczęściej w jezuickich kolegiach, zajmowali się twórczością literacką na użytek własny lub najbliższej rodziny i sąsiadów. Popularne było prowadzenie zapisków, tzw. silva rerumsilva rerum (łac. „las rzeczy”), w których umieszczano relacje z doniosłych wydarzeń rodzinnych i publicznych, ale także przepisy kulinarne, wykazy posiadanych dóbr czy popularne żarty i porzekadła. Pisano pamiętniki. Autorem najsłynniejszych był Jan Chryzostom Pasek. Ważnym dla sarmatyzmu gatunkiem literackim była także gawęda – swobodna opowieść, pozbawiona wyraźnej kompozycji, bogata w dygresje i apostrofy. W szlacheckich obyczajach istotną rolę odgrywały muzyka i taniec – śpiewano dumkidumki, tańczono poloneza określanego wówczas mianem chodzonego.
Sarmatyzm mocno zakorzenił się w kulturze i obyczajowości polskiej, budował świadomość tożsamości narodowej, wykształcił oryginalny styl w dziedzinie sztuki, kultury materialnej, obyczajowości, a także ustroju politycznego. Równocześnie jednak promował ksenofobięksenofobię i megalomanięmegalomanię, co w późniejszych epokach doprowadziło do jego negatywnego postrzegania oraz wielostronnej krytyki.
Słownik
rzewna ukraińska pieśń ludowa najczęściej opowiadająca o nieszczęśliwej miłości
(gr. ksénos – obcy; phóbos – strach, gr. ksénos - obcy) postawa charakteryzująca się niechęcią lub wrogością do obcych (rasowo, religijnie lub etnicznie) i do tworzonej przez nich kultury. Przeważnie połączona z afirmatywnym stosunkiem do własnej grupy
(łac. dosł. “wolne nie pozwalam”) w Polsce potoczna nazwa zasady pozwalającej na zerwanie sejmu przez jednego posła, czego konsekwencją było unieważnienie wszystkich uchwał
(gr. megálé = wielka + mania) wygórowane wyobrażenie o własnej wartości, wielkości
pogardliwe określenie działalności pseudopolitycznej, niepoważne politykowanie
(łac. regressus – odejście, fr. regrès) powrót do wcześniejszego, gorszego stanu w rozwoju czegoś
(łac. dosł. „las rzeczy”) zbiory zawierające dzieła różnych autorów i odnoszące się do różnych spraw. W kulturze staropolskiej mianem tym określano także tzw. księgi domowe, do których właściciele wpisywali różne teksty: utwory literackie, ale także odpisy dokumentów, gazetek ulotnych, porady gospodarcze, sentencje itp. Księgi te często przechodziły z pokolenia na pokolenie, stając się świadectwem upodobań i zainteresowań swoich kolejnych właścicieli