Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kultura sarmacka rozwijająca się w Rzeczypospolitej Obojga Narodów nie była jednolita. Z jednej strony czerpała z renesansowego dziedzictwa, otaczała kultem antyczne wzorce, z drugiej – hołdowała ideałom średniowiecznym. Wymienione tradycje obudowywano pierwiastkami rodzimymi, ale sięgano także po elementy egzotyczne.

Janusz Maciejewski dowodzi, że:

Janusz Maciejewski Sarmatyzm jako formacja kulturowa

[...] poprzez renesans do stanu posiadania sarmatyzmu przeszło wiele elementów mody, konwencji życia towarzyskiego, wreszcie wzorców i konkretnych motywów w literaturze i sztuce o genezie zachodnioeuropejskiej, zwłaszcza włoskiej. [...]  relikty średniowiecza doznające w sarmatyzmie ożywienia były zarówno pochodzenia katolickiego, jak i prawosławnego [...]. Należała do nich fascynacja problematyką grzechu i pokuty, rozwój myślenia magicznego, wiara w cuda, czary i prognostyki. A przede wszystkim sam rodzaj religijności zamkniętej, ze skłonnością do fanatyzmu potęgującego się w miarę rozwoju sarmackiej formacji [...].

C1 Źródło: Janusz Maciejewski, Sarmatyzm jako formacja kulturowa, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1974, nr 4 (16), s. 30.

Rozwój sarmatyzmu w XVII wieku wynikał także z ogólnoeuropejskiej regresjiregresregresji ekonomicznej prowadzącej do zahamowania handlu i rzemiosła, zubożenia miast i decentralizacji życia społecznego. Miejsce XVI‑wiecznych centrów kulturowych takich jak Kraków, Poznań czy Królewiec zajęły „małe ojczyzny”, w których rozwijała się szlachecka kultura dworkowa. Handel i rzemiosło zaczęto postrzegać jako niegodne stanu, który zajmował się realizacją obowiązku żołnierskiego, politykowaniem, działalnością publiczną oraz zarządzaniem ziemskimi majątkami.

Podstawę obyczajowości sarmackiej stanowił kult tradycji, często wyrażający się niechęcią do wszelkich nowości na rzecz umiłowania swojskości. Za najwyższą wartość uznawano rodzinę, której życie miało być podporządkowane sztywnym, przekazywanym z pokolenia na pokolenie tradycjom. Obyczaje sarmackie wyznaczały sposób ubierania się, budowania i urządzania domostw, świętowania, a nawet układania menu opartego na staropolskich przepisach. 

R1P93SnRXVMz2
1. Strój domena publiczna
  • PODGOLONA GŁOWA I WĄSY
  • ŻUPAN – zapinana na guziki długa suknia wykonana z sukna, jedwabiu bądź adamaszku.
  • KONTUSZ – zakładany na żupan strój paradny z rozciętymi rękawami, przewiązany ozdobnym pasem kontuszowym.
  • PAS KONTUSZOWY – sprawdzano je początkowo do Polski z Turcji lub Persji, następnie zaczęto szyć w rodzinnym manufakturach. Typowy pas miał 40 cm szerokości od 3 do 4,5 metra długości. Wykonany był zwykle z jedwabiu, zdobiony haftami, złotą i srebrną nicią.
  • KARABELA – ozdobna szabla.
  • BUTY – skórzane, na obcasie ułatwiającym dosiadanie konia.

Sarmatyzm wykształcił charakterystyczny typ literatury i sztuki. Przedstawiciele szlachty, kształceni najczęściej w jezuickich kolegiach, zajmowali się twórczością literacką na użytek własny lub najbliższej rodziny i sąsiadów. Popularne było prowadzenie zapisków, tzw. silva rerumsilva rerumsilva rerum (łac. „las rzeczy”), w których umieszczano relacje z doniosłych wydarzeń rodzinnych i publicznych, ale także przepisy kulinarne, wykazy posiadanych dóbr czy popularne żarty i porzekadła. Pisano pamiętniki. Autorem najsłynniejszych był Jan Chryzostom Pasek. Ważnym dla sarmatyzmu gatunkiem literackim była także gawęda – swobodna opowieść, pozbawiona wyraźnej kompozycji, bogata w dygresje i apostrofy. W szlacheckich obyczajach istotną rolę odgrywały muzyka i taniec – śpiewano dumkidumkadumki, tańczono poloneza określanego wówczas mianem chodzonego.

Rja2r9O5OToJ0
Źródło: Juliusz Kossak, Jan Chryzostom Pasek pod Lachowiczami, 1660, domena publiczna.

Sarmatyzm mocno zakorzenił się w kulturze i obyczajowości polskiej, budował świadomość tożsamości narodowej, wykształcił oryginalny styl w dziedzinie sztuki, kultury materialnej, obyczajowości, a także ustroju politycznego. Równocześnie jednak promował ksenofobięksenofobiaksenofobięmegalomanięmegalomaniamegalomanię, co w późniejszych epokach doprowadziło do jego negatywnego postrzegania oraz wielostronnej krytyki.

Słownik

dumka
dumka

rzewna ukraińska pieśń ludowa najczęściej opowiadająca o nieszczęśliwej miłości

ksenofobia
ksenofobia

(gr. ksénos – obcy; phóbos – strach, gr. ksénos - obcy) postawa charakteryzująca się niechęcią lub wrogością do obcych (rasowo, religijnie lub etnicznie) i do tworzonej przez nich kultury. Przeważnie połączona z afirmatywnym stosunkiem do własnej grupy

liberum veto
liberum veto

(łac. dosł. “wolne nie pozwalam”) w Polsce potoczna nazwa zasady pozwalającej na zerwanie sejmu przez jednego posła, czego konsekwencją było unieważnienie wszystkich uchwał

megalomania
megalomania

(gr. megálé = wielka + mania) wygórowane wyobrażenie o własnej wartości, wielkości

politykierstwo
politykierstwo

pogardliwe określenie działalności pseudopolitycznej, niepoważne politykowanie

regres
regres

(łac. regressus – odejście, fr. regrès) powrót do wcześniejszego, gorszego stanu w rozwoju czegoś

silva rerum
silva rerum

(łac. dosł. „las rzeczy”) zbiory zawierające dzieła różnych autorów i odnoszące się do różnych spraw. W kulturze staropolskiej mianem tym określano także tzw. księgi domowe, do których właściciele wpisywali różne teksty: utwory literackie, ale także odpisy dokumentów, gazetek ulotnych, porady gospodarcze, sentencje itp. Księgi te często przechodziły z pokolenia na pokolenie, stając się świadectwem upodobań i zainteresowań swoich kolejnych właścicieli