Przeczytaj
Najpierw dowiesz się, czym jest kąt nachylenia prostejkąt nachylenia prostej do osi .
Naszkicujmy prostą o równaniu w prostokątnym układzie współrzędnych. Kątem nachylenia prostej do osi nazwiemy kąt o wierzchołku w punkcie przecięcia tej prostej z osią . Jedno z ramion zawiera się w osi i jest zwrócone w tę stronę, w którą odcięte rosną, zaś drugie ramię zawiera się w tej części prostej, która leży nad osią .
Dodajmy, że na rysunkach poniżej widzimy tzw. kąty skierowane, których pewna właściwość jest dla nas istotna. Otóż kątem skierowanym nazwiemy kąt wykreślony przez dwie uporządkowane półproste, z których jedna (tu część osi ) jest ramieniem początkowym, a druga ramieniem końcowym (część prostej). Wierzchołkiem tego kąta jest punkt wspólny półprostych, które go tworzą. Kąt taki jest dodatni, jeśli ramię końcowe „przesuwa się” przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (jak na rysunku). Kąt skierowany ujemny natomiast jest zakreślony w przeciwną stronę (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Aby określić kąt nachylenia prostej do osi , będziemy rozpatrywać jedynie kąty skierowane dodatnie.
Jak można zauważyć z powyższych rysunków, kąt ten ma miarę z przedziału od do .
Wszystkie proste nachylone do osi pod tym samym kątem są równoległe, co możemy zauważyć na powyższym rysunku. Dlatego też w dalszej części rozważymy proste nierównoległe, przechodzące przez początek układu współrzędnych, których wyraz wolny jest równy zero. To pozwoli nam zauważyć zależność między współczynnikiem kierunkowym prostej a jej nachyleniem do osi .
Rozważmy prostą o równaniu i wybierzmy w niej jeden punkt o współrzędnych leżący na tej części prostej, która znajduje się ponad osią . Wówczas punkt ten spełnia równanie prostej, zatem otrzymujemy równość , która jest równoważna równości . Z lekcji o funkcjach trygonometrycznych kąta dowolnego wiemy, że to tangens kąta. Stąd możemy wyciągnąć wniosek, że o ile kąt nachylenia prostejkąt nachylenia prostej do osi nie jest prosty, to jego tangens jest równy współczynnikowi kierunkowemu tej prostej.
Dla prostej o równaniu i kącie nachylenia do osi zachodzi związek: , gdzie .
Wyznaczymy równanie prostej przechodzącej przez początek układu współrzędnych nachylonej do osi pod kątem:
a)
Ponieważ prosta przechodzi przez początek układu współrzędnych, to ma równanie kierunkowe postaci . Kąt nachylenia tej prostej to , zatem , czyli prosta ma równanie .
b)
Ponieważ prosta przechodzi przez początek układu współrzędnych, to ma równanie kierunkowe postaci . Kąt nachylenia tej prostej to , zatem , czyli prosta ma równanie .
Wyznaczymy kąty nachylenia do osi prostych o podanych równaniach.
a)
Ponieważ współczynnik kierunkowy prostej jest dodatni i równy oraz jej kąt nachylenia do osi jest między a , więc szukany kąt jest ostry. Kąt ostry, którego tangens jest równy , ma miarę .
b)
Ponieważ współczynnik kierunkowy prostej jest ujemny i równy oraz jej kąt nachylenia do osi jest między <math”> a , więc szukany kąt jest rozwarty. Kąt rozwarty, którego tangens jest równy , ma miarę .
Rzeczywiście .
Wyznaczymy równanie prostej nachylonej do osi pod kątem , która przecina oś w punkcie o rzędnej .
Ponieważ prosta nie jest równoległa do osi , wystarczy rozważyć równanie kierunkowe tej prostej. Skorzystamy z interpretacji współczynnika kierunkowego jako tangensa kąta nachylenia. Wynika z niej, że: . Zatem prosta ma równanie postaci . Wyraz wolny możemy wyznaczyć, korzystając z faktu, że prosta przecina oś w punkcie o współrzędnych . Z interpretacji graficznej współczynnika możemy wywnioskować, że . Zatem szukane równanie prostej to .
Wyznaczymy równanie prostej nachylonej do osi pod kątem , która przechodzi przez punkt o współrzędnych .
Ponieważ prosta nie jest pionowa, wystarczy rozważyć równanie kierunkowe tej prostej. Skorzystamy z interpretacji współczynnika kierunkowego jako tangensa kąta nachylenia.
Wynika z niego, że: .
Zatem prosta ma równanie postaci . Wyraz wolny możemy wyznaczyć, korzystając z faktu, że prosta przechodzi przez punkt o współrzędnych . Możemy do równania podstawić oraz :
.
Zatem szukane równanie prostej to .
Zastosujemy teraz interpretację współczynnika kierunkowego prostej do rozwiązania problemu z geometrii analitycznej.
Wierzchołki i trójkąta równoramiennego znajdują się na paraboli o równaniu oraz na prostej równoległej do osi . Punkt jest jednocześnie wierzchołkiem paraboli. Wyznacz współrzędne punktów , , jeśli wiadomo, że kąt rozwarty tego trójkąta ma miarę .
Po pierwsze obliczymy współrzędne punktów szczególnych paraboli: punktów jej przecięcia z osią oraz wierzchołka:
Z podanego równania możemy odczytać, że jedynym punktem wspólnym paraboli z osią jest punkt o współrzędnych . Są to jednocześnie współrzędne wierzchołka paraboli oraz punktu , który jest wierzchołkiem kąta o mierze .
Po drugie wyznaczymy równanie prostej :
Zauważmy, że prosta jest nachylona do osi pod kątem , zatem jej współczynnik kierunkowy jest równy . Zatem równanie prostej ma postać .
Wyraz wolny prostej możemy wyznaczyć podstawiając do równania współrzędne punktu : wtedy i tylko wtedy, gdy . Równanie prostej to .
Po trzecie wyznaczymy współrzędne punktu :
Ponieważ punkt leży i na prostej , i na paraboli, więc jego współrzędne możemy wyznaczyć, rozwiązując układ równań .
Z układu równań wynika równanie: , które jest równoważne z równaniem: .
Obliczymy pierwiastki tego równania: . Pierwiastkami powyższego równania kwadratowego są liczby i .
Drugą współrzędną punktu obliczymy podstawiając do równania paraboli: .
Zatem współrzędne punktów przecięcia prostej i paraboli to i .
Ponieważ punkty i są położone symetrycznie względem prostej o równaniu , więc punkt ma współrzędne .
Słownik
kąt jaki tworzy prosta z dodatnią półosią .