Podsumowanie

Unreal Engine 5 to stworzony przez Epic Games darmowy silnik gry komputerowejsilnik gry komputerowejsilnik gry komputerowej. Silnikiem gry określa się zestaw narzędzi ułatwiający pracę twórcom gier. Takie oprogramowanie renderujerenderowanierenderuje grafikę, tworzy silniki fizyczne, skrypty audio i programuje sztuczną inteligencję.

Unreal Engine 5 pozwala na przygotowanie gier działających na różnych urządzeniach elektronicznych – komputerach osobistych, laptopach, konsolach czy telefonach. Jest stosowany zarówno przy bardzo zaawansowanych, wysokobudżetowych produkcjach, jak i niszowych projektach. Używa się go jednak nie tylko do produkcji gier, a także np. w branży filmowej, między innymi przy tworzeniu seriali takich jak The Mandalorian i Westworld.

Po uruchomieniu programu Unreal Engine 5 możemy zdecydować, jakiego typu projekt rozpoczniemy. Mamy do wyboru między innymi gry:

  • pierwszoosobową,

  • trzecioosobową,

  • widzianą z góry,

  • samochodową,

  • z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (AR) na telefon,

  • z użyciem wirtualnej rzeczywistości (VR).

R4UBhAGL47qlx
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dostępne też są inne, niezwiązane z grami opcje.

Gdy wybierzemy trzecioosobową grę, zobaczymy opcje ustawień domyślnych projektu. Możemy zdecydować, czy chcemy tworzyć grę w języku C++, czy też za pomocą interfejsu oznaczonego jako Blueprint.

W polu Target platform wybieramy, czy chcemy stworzyć grę na komputer, czy na urządzenia mobilne (Mobile). W polu Quality Preset wybieramy, czy będziemy wykorzystywać maksymalne możliwości karty graficznej opcja (Maximum), czy chcemy oszczędzać zasoby komputera (Scalable). Jeśli zostawimy zaznaczoną opcję Starter Content w projekcie pojawi się kilka domyślnych obiektów. Jest też opcja Raytracing pozwalająca na renderowanie fotorealistycznych obrazów, czyli takich, w których odtworzone jest realistyczne zachowanie światła.

Okno i obsługa programu

R1c6AEEi2txuT
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W oknie programu znajdują się panele:

Place Actors

panel znajduje się po lewej stronie, służy do dodawania nowych obiektów do gry oraz korzystania z innych narzędzi, w zależności od wybranego trybu;

Content Browser

umiejscowiona w dolnej części ekranu przeglądarka folderów gry;

Outliner

panel po prawej stronie u góry, w którym znajdziemy listę wszystkich obiektów użytych w scenie;

Details

panel po prawej stronie na dole zawierający szczegóły dotyczące wybranego obiektu.

W nowo utworzonym projekcie gry domyślnie ustawione są: podstawowe poruszanie się postacią, skok i fizyka gry. Dlatego też na wstępie mamy bohatera, który może chodzić po przygotowanym poziomie i wejść w interakcję z niebieskimi sześcianami.

Gdy w trakcie pracy chcemy zobaczyć, jak prezentuje się w danym momencie gra, wciskamy zielony znak Play. Aby wyjść z podglądu gry, używamy klawisza Escape.

Kontrola obiektów

Po kliknięciu na obiekt widzimy w panelu Details szczegóły przedmiotu: pozycję, rotację i skalę. Edycja tych wartości może odbywać się poprzez zmianę parametrów w sekcji Transform lub w oknie edytora:

  • wciskamy przycisk strzałki, aby zaznaczyć obiekt (można również użyć klawisza R);

  • aby przesunąć obiekt, możemy użyć strzałek, które pojawią się przy obiekcie po wybraniu narzędzia symbolizowanego przez skrzyżowane strzałki (można również użyć klawisza Q);

  • obrót obiektu wykonujemy za pomocą narzędzia, które aktywuje się po kliknięciu ikony przedstawiającej dwie zaokrąglone strzałki (można również użyć klawisza W);

  • skalowanie obiektu odbywa się po wciśnięciu przycisku przedstawiającego strzałkę na tle siatki i manipulowanie obiektem (można również użyć klawisza E).

W programie Unreal Engine 5 do przemieszczania przedmiotów możemy zastosować narzędzie przyciągania do siatki. Siatkę możemy włączyć, wyłączyć i zmienić jej rozmiar.

Chcąc przeprowadzić transformację w dwóch lub trzech osiach naraz, chwytamy za przestrzeń między strzałkami lub za punkt w środku.

Import modeli z Quixel Bridge

R8v1l5Cth9XRN
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pracując w programie Unreal Engine 5 warto korzystać z z platformy Quixel Bridge. Można z niej zaimportować wiele przydatnych modeli 3D. W tym celu wciskamy przycisk znajdujący się po lewej stronie na górze okna, a przedstawiający zielony znak plusa na tle sześcianu, z menu kontekstowego wybieramy opcję Quixel Bridge. Pojawi się okno, w którym możemy wybrać najpierw typ zasobu, a potem interesujący nas model. Następnie klikamy Download. Gdy pobieranie się zakończy, przeciągamy obiekt do edytora.

Tworzenie mapy

Własny poziom tworzymy, ustawiając na mapie elementy. W tym celu w panelu Place Actors wybieramy ikonkę przedstawiającą sześcian, a następnie opcję Cube. Przeciągamy obiekt do edytora, możemy dowolnie zmieniać jego wymiary i w ten sposób stworzyć platformy, po których przemieszczać będzie się bohater gry.

Jeśli chcemy usunąć jakiś element, wystarczy go zaznaczyć kliknięciem, a następnie wcisnąć klawisz Backspace.

Aby wybrać miejsce pojawiania się bohatera na początku gry, w panelu Outliner wybieramy z listy pozycję PlayerStart.

Edycja kolorów i materiałów obiektów

RiA6lXaX9OVVY
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Informacji o materiale i kolorze obiektu szukamy w panelu Details, gdzie znajduje się model obiektu.

Aby wprowadzić zmiany, np. koloru w danym materiale, odnajdujemy sekcję Materials i klikamy dwukrotnie na wybrany materiał. Otworzy się okno zawierające wiele opcji, aby zmienić kolor, klikając dwukrotnie w obiekt, otwieramy okienko Color, a następnie Color Picker i wybieramy odpowiednią barwę.

Chcąc zmienić materiał, klikamy na obiekt w panelu Details, a następnie na znajdującą się obok niego rozwijaną listę, z której wybieramy interesującą nas opcję.

Nauczysz się

W kolejnych częściach serii dowiesz się, jak stworzyć i edytować nowy materiał. Zaprojektujesz poziom gry, dodając do niego mapę, tereny i oświetlenie. W trakcie tworzenia gry dowiesz się, czym jest system Blueprint i jak za jego pomocą tworzyć obiekty i projektować ich interakcje z innymi elementami gry. Następnie dodasz do gry zróżnicowane przeszkody oraz reakcję postaci na zderzenie z nimi. Kolejno zaimplementujesz sekwencję zdarzeń, które muszą zajść po tym, jak bohater straci życie. Zaplanujesz także warunki zwycięstwa w grze. W ostatnim kroku poprawisz kilka funkcjonalności, a następnie wyeksportujesz grę tak, aby można ją było przekazać graczom.

Słownik

renderowanie
renderowanie

generowanie obrazu i grafiki przez komputer

silnik gry komputerowej
silnik gry komputerowej

zintegrowane środowisko programistyczne stworzone dla osób projektujących gry komputerowe