Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pierwszym przedmiotem greckiej filozofii była przyroda rozumiana jako ogół rzeczy fizycznych (physis). Filozofowie szkoły jońskiej nie wyodrębniali spośród tych rzeczy człowieka jako specyficznego i odrębnego bytu. Ich wizja przyrody zawierała wprawdzie ogólne prawa ruchu przyrody, ale prawom tym podlegało wszystko, bez wyodrębnienia świata przyrodniczego i świata ludzkiego, które przyszło później. W koncepcjach jończyków brakło tym samym analiz relacji między tymi światami.

Rt52QeMXAvX951
Empedokles był jednym z pierwszych filozofów, który docenił byt i człowieka jako problemy filozoficzne
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Natomiast jeżeli filozof mówił wprost o świecie człowieka i moralnych powinnościach, to na ogół ograniczał się do głoszenia sentencji bądź komentowania jakichś poszczególnych wydarzeń lub wzorów postępowania. Pierwsze kroki w kierunku takiego ujęcia, w którym specyficzność człowieczego bytowania jest zauważona, choć tłumaczona na tle przyrody i jej reguł, widzimy w filozofii Heraklita, a także pitagorejczyków i Empedoklesa. Istotnym źródłem poglądów tych filozofów były wierzenia orfickieorfizmorfickie i z tej przyczyny ich refleksja filozoficzna dotycząca człowieka miała na poły religijną formę.

Doktryna orfizmu zawierała wyobrażenie o duszy jako nieśmiertelnej i więzionej kolejno w różnych ciałach wedle zasady reinkarnacjireinkarnacjareinkarnacji, które to wyobrażenie, przejęte przez myśl filozoficzną, stało się źródłem antropologicznego dualizmudualizm antropologicznyantropologicznego dualizmu, czyli traktowania człowieka jako bytu złożonego z dwu jakościowo różnych elementów, duszy i ciała.

1

Zdjęcie przedstawia kosmos. Na ciemnym tle rozbłyskują liczne gwiazdy i mgławice. Źródło: domena publiczna. Dla Heraklita człowiek pozostaje w organicznym związku z kosmosem jako jednością podległą jednemu prawu – logosowi. Mówi Heraklit: Nie mnie, lecz głosu rozumu słuchając, mądrze jest przyznać, że wszystkie rzeczy stanowią jedność. Oznacza to, że indywidualna dusza (mikrologos) człowieka jest pokrewna logosowi kosmicznemu i ta okoliczność umożliwia człowiekowi przekroczenie ograniczeń właściwych indywidualności oraz wniknięcie w porządek całości. Człowiek doświadcza i poznaje samego siebie, ale droga poznania nie wyczerpuje się w poznaniu tego, co indywidualne, tylko otwiera możliwość poznania ogólnego porządku i harmonii oraz siebie jako części tego porządku. Człowiek mądry oznacza więc człowieka takiego, który dzięki rozumnej duszy rozpoznaje, że prawo kosmosu jest jednocześnie prawem jego życia i może odnosić do prawa swoje czyny. Ten pogląd był podstawą przekonania W. Jaegera, iż Heraklit był: „pierwszym przedstawicielem antropologii filozoficznej”.

R1CFFeGnCTvjq1
Pitagoras
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rozwinięcie koncepcji duszy znajdujemy w szkole pitagorejskiej, która bodaj najpełniej przejęła, ale i zreformowała wiedzę orficką. Pitagorejska interpretacja świata jako kosmosu podkreślała jego uporządkowany, harmonijny i rozumny charakter. Cechy te wywodzili pitagorejczycy ze znaczenia liczby jako zasady. Pisał Arystoteles o pitagorejczykach: Sądzili, że elementy liczb są elementami wszystkich rzeczy, a całe niebo jest harmonią i liczbą.

Poza tym kosmos jest boski, ma – podobnie jak człowiek – ciało i duszę. Prawdopodobnie pitagorejczycy uważali, że również dusza jest układem liczb. Ważne jest jednak, że, jak podaje A. Krokiewicz: […] pitagorejczycy pragnęli poznać prawa światowego ładu, ażeby ten ład zaprowadzić w swojej duszy i w życiu praktycznym.

Dusza jest wg pitagorejczyków nieśmiertelna, w przeciwieństwie do śmiertelnego ciała. Kolejne wcielenia duszy są karą za jej przewinienia, a życie w połączeniu z ciałem powinno być poświęcone oczyszczeniu duszy, tak by mogła ona wyzwolić się z koła reinkarnacji. Chociaż w szkołach pitagorejskich spotkamy wiele różnych praktycznych zaleceń dotyczących dobrego postępowania, to główną drogą oczyszczenia było dla pitagorejczyków życie poświęcone poznaniu, bios theoretikos, w którym oczywiście ważną rolę grała wiedza matematyczna i w którym człowiek rozpoznawał harmonię i jedność kosmosu oraz swoją do niego przynależność.

W ciekawej i dynamicznej wizji Empedoklesa rzeczywistość to cztery wieczne pierwiastki (korzenie) – ogień, woda, ziemia i powietrze, oraz dwie przyrodnicze siły: miłość i waśń (nienawiść), które na przemian powodują jednoczenie się (miłość) i rozdzielanie pierwiastków (waśń). Gdy przeważa siła miłości, pierwiastki tworzą doskonałą jedność, gdy przeważa waśń, są zupełnie rozdzielone. W obu tych krańcowych stanach nie mogą jednak powstawać ze zmieszania pierwiastków jednostkowe rzeczy, dlatego kosmos, czyli świat rzeczy, pojawia się cyklicznie w okresach przejściowych, gdy żadna z sił nie dominuje.

Na tym tle filozof rysuje koncepcję duszy. Z natury boska, dusza traci ten stan wskutek „zawierzenia sile nienawiści”, czyli wskutek winy polegającej m.in. na zabijaniu żywych stworzeń, co miało związek z koncepcją reinkarnacji. Diogenes Laertios przytacza słowa Empedoklesa: Byłem już kiedyś chłopcem i dziewczyną, i rośliną, i ptakiem, i niemą rybą rzucającą się w wodzie.

Pragnienie powrotu do doskonałości, będące istniejącym w duszy śladem siły miłości, powoduje, że dusza wchodzi na drogę odkupienia, przyobleka się w ciało i włącza w cykle przemian pierwiastków.

Empedokles

Jeśli ktoś zawini i zabójstwem splami własne członki […], przez trzy razy po dziesięć tysięcy lat błąka się z dala od błogosławionych, zrodzony przez ten czas we wszelkich postaciach śmiertelnych, zmieniając jedną na drugą mozolne ścieżki życia. Siła powietrza gna go do morza, morze wypluwa go na podłogę ziemi, ziemia wyrzuca go w blask płonącego słońca, a ono w odmęty powietrza.

pitu Źródło: Empedokles. Cytat za: G. S. Kirk, J. E. Raven, M. Schofield, Filozofia przedsokratejska, Warszawa 1999, tłum. J. Lang, str. 313.

Kolejne wcielenia duszy są jednak coraz bardziej doskonałe, aż w końcu powraca ona do świata doskonałości jako „długowieczne bóstwo”.

Spojrzenie na początki greckiej filozofii człowieka pokazuje, że pozostaje ona w obrębie założeń wczesnej filozofii przyrody, ale też pozwala dostrzec, że w poglądach Heraklita, pitagorejczyków czy Empedoklesa tkwią próby przekroczenia tejże przy wykorzystaniu motywów religijnych. Poglądy te można traktować jako przejściowy etap dziejów myśli filozoficznej, mieszczący się pomiędzy jońskim ujęciem człowieka wyłącznie jako jednej z rzeczy w kosmosie a klasyczną koncepcją natury człowieka oraz duszy. Dopiero w koncepcji klasycznej dusza będzie ujęta jako źródło duchowości i odrębności człowieka oraz warunek poznania i realizowania przezeń ludzkich, choć uniwersalnych, wartości. Taki obraz duszy przyniesie filozofia sokratejsko‑platońska.

Słownik

dualizm antropologiczny
dualizm antropologiczny

(łac. dualis – dotyczący dwóch, podwójny; gr. anthropos – człowiek, lógos – nauka) stanowisko w filozofii człowieka, wg którego człowiek jest bytem złożonym z dwu różnych substancji (duszy i ciała, umysłu i ciała)

logos
logos

(gr. lógos – słowo) wieloznaczny termin filozoficzny, u Heraklita oznacza zasadę i prawo kosmosu, a także rozumny charakter kosmosu, obecny również w człowieku

orfizm
orfizm

nurt religijny w starożytnej Grecji (powstał ok. VII w. p.n.e.), związany z kultem Dionizosa, boga płodności i wina

reinkarnacja
reinkarnacja

(łac. re + in + caro, carnis – ponowne wcielenie) doktryna religijna głosząca, że dusza jest nieśmiertelna i przechodzi poprzez kolejne wcielenia, łącząc się z ciałem ludzkim bądź zwierzęcym (wg niektórych także roślinnym), obecna w wielu nurtach religijnych, najbardziej w hinduizmie i buddyzmie

Jaeger