Przeczytaj
O zbiorze pieśni lirycznych Petrarki
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DKY2vcbE9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DKY2vcbE9
Nagranie
Historie miłosne najczęściej się nam kojarzą z formą powieściową, ponieważ fabuła i narracja pozwalają łatwo przedstawić rozwój uczucia i związanych z nim zdarzeń. Epika fabularna jest także doskonałym środkiem do prezentacji bohaterów i relacji między nimi. Poezja liryczna natomiast w powszechnym odbiorze kojarzy się z formami drobnymi, z subiektywizmemsubiektywizmem, i chociaż jest stworzona do wyrażania uczuć, to jej celem jest oddanie ulotności opisywanych wrażeń i odczuć. Zbiór poetycki Francesca Petrarki (1304–1374) Il canzoniere (wł. ‘zbiór pieśni lirycznych’; czytaj: il kanconiere) pokazjuje, jak można połączyć opowieść o dziejach miłości z ulotną formą poetycką.
Il canzoniere jest zbiorem 366 utworów lirycznych, z których najsłynniejsze są sonetysonety (317), niemniej w tomie znalazły się również kanconykancony, sestynysestyny, madrygałymadrygały i balladyballady.
Il canzoniere wpisuje się w średniowieczną – obecną zwłaszcza w kulturze włoskiej i prowansalskiej – tradycję poezji miłosnej, której głównym tematem było nieodwzajemnione uczucie do nieosiągalnej (zamężnej lub należącej do wyższej sfery) kobiety. Zarazem jednak Petrarka dokonuje czegoś, co nie udało się żadnemu z wcześniejszych poetów – tworzy wzorzec opisu ukochanej i uczuć do niej, który z niewielkimi zmianami przetrwa praktycznie do przełomu XIX i XX wieku.
Wpływ Petrarki na renesansową twórczość
Epoką, na którą szczególnie oddziałała twórczość Petrarki, był renesans. Historycy literatury opisują zjawisko petrarkizmu, tj. naśladowania stylu poezji lirycznej Petrarki (przede wszystkim zbioru Il canzoniere). Czym się to naśladowanie włoskiego poety wyróżnia?

Ukształtowany pod wpływem Petrarki typ poezji miłosnej, obok uniesień i namiętności wyraża spokój i łagodność, a jednocześnie odznacza się wielką wnikliwością, subtelnością i delikatnością opisu uczuć. Ale wpływ Petrarki nie ogranicza się do tego. Petrarka zasłynął jako odkrywca bardzo ważnych dla rozwoju humanizmu pism Cycerona oraz autor listów, w których wyrażał swoje uwielbienie dla twórców antycznych (czynił ich nawet adresatami fikcyjnej, literackiej korespondencji). To właśnie sprawia, że widzi się w nim człowieka przełomu epok – stylem literackim przynależnego jeszcze do średniowiecza, zainteresowaniami i poglądami wybiegającego ku renesansowi, który niebawem miał się narodzić w Italii.
Francesco Petrarka był człowiekiem niezwykłym. Wszechstronnie wykształcony, pełnił rozliczne funkcje dyplomatyczne i podróżował wiele po Europie. Przyjaźnił się z wielkimi swojej epoki, na przykład z Boccacciem. Równocześnie miał opinię odludka, nazywany był czasem Samotnikiem z Wokluzy (fr. Vaucluse), gdyż sporą część życia spędził dobrowolnie w odosobnieniu, w miejscowości nieopodal Awinionu. W listach z tego okresu pisał nierzadko, iż od towarzystwa ludzi woli towarzystwo książek. Pragnął zostać najwybitniejszym poetą łacińskim Włoch. Jego największą ambicją było prześcignięcie sławą poetycką Dantego, którego Boskiej komedii zbytnio nie poważał, ponieważ była napisana w lokalnym języku toskańskim (jeden z dialektów włoskiego, z którego rozwinął się literacki język Włochów), a nie po łacinie. Jakby na ironię łacińskie dzieła Petrarki są dziś znane niemal wyłącznie specjalistom, podczas gdy nieśmiertelną sławę zapewnił mu pisany właśnie w języku toskańskim zbiór poetycki Il canzoniere, który on sam w listach określał mianem „nieistotnych drobiazgów”.
Motyw zbawienia, dzięki miłości kobiety
Motyw zbawienia, dzięki miłości kobiety, występuje w wielu wybitnych dziełach kultury europejskiej. Zazwyczaj ukochana, która zmarła, otwiera oczy zakochanemu na sprawy ostateczne i jego grzeszne życie. Na takim motywie oparta Boska komedia Dantego. Sprawczynią wędrówki po zaświatach jest Beatrycze, przebywająca w raju, ukochana poety z lat młodości. Opowieść o tej wędrówce ma być pouczeniem dla współczesnych. Podobny motyw odnajdziemy także w dziełach artystów niemieckch poźniejszych epok. W Fauście Johana Wolfganga Goethego miłość Małgorzaty, ratuje bohatera przed potępieniem, a w operze Ryszarda Wagnera Tannhauser przed pokusami pogańskiej Wenus poetę ocali miłość poświęcającej się dla niego kobiety.
Dzieło Petrarki, chociażby przez taki właśnie rozwój narracji i jej moralistyczne rozwiązanie, przynależy jeszcze do epoki średniowiecza. Niemiej dzięki pogłębionej analizie psycholoigii miłości i portretowi zakochanego wychodzi już ku nowej epoce, w której indywidualizm odegra tak znaczącą rolę.
Średniowieczny jest w Il canzoniere wydźwięk moralny. Ostateczne odrzucenie miłości ziemskiej, na rzecz szczęścia wiecznego. Ale dogłębna analiza własnych emocji, jest już zapowiedzią renesansowego zainteresowania psychologią człowieka. Ku nowej epoce wychodzi też świadomość poetycka. Zaplanowana konstrukcja zbioru, który, podobnie jak dwieście lat później Treny Jana Kochanowskiego, tylko pozornie jest spontanicznym zapisem uczuć. W rzeczywistości zaś, starannie przemyślanym dziełem.
Sonet
Słowo pochodzi od łacińskiego sonare i oznacza wydawanie dźwięku, brzmienie, dźwięczenie. Sonnetto) – gatunek liryczny, zrodził się we Włoszech ok. XIII wieku. Podejmował tematykę salonowo‑erotyczną (Petrarka) lub refleksyjno‑filozoficzną (Sęp Szarzyński).
Sonet składa się z 14 wersów podzielonych na zwrotki (4‑4-3‑3 lub 4‑4-4‑2). Dwie zwrotki czterowersowe mają charakter opisowy, a dwie zwrotki trzywersowe – charakter refleksyjny. W zależności od układu rymów wyróżnia się sonet włoski o układzie rymów: abba abba cdd cdc lub cdc dcd i francuski o układzie rymów abba abba cdc dee. Kunsztowna kompozycja sonetów wiąże się z wykorzystaniem środków stylistycznych: wymyślnych powtórzeń, gradacji, paralelizmów, metafor.
Słownik
utwór wierszowany o niezwykłej, często fantastycznej tematyce
ocenianie wszystkiego z własnego punktu widzenia
pogląd przywiązujący najwyższą wagę do wewnętrznego życia uczuciowego jednostki
pieśń
żartobliwy, frywolny poemat
inaczej antylogia (łac. anty- + logos = słowo) – określenie pozornie sprzeczne z właściwościami przedmiotu, którego dotyczy; epitet sprzeczny, np. zimny ogień, słodka gorycz
uroczysty utwór liryczny o kunsztownej budowie
przedstawianie, omawianie czegoś wyłącznie z własnego punktu widzenia

