Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

W najprostszych sytuacjach związanych z ruchem, takich jak podróż samochodem czy pociągiem pomiędzy miastami, nieistotne jest, czym podróżujemy. Oczywiście, istotne jest dla czasu trwania podróży, kosztów i spalonego paliwa, ale nie jest istotne z perspektywy równań opisujących ruch. Mówimy wyłącznie o przemieszczeniu się całego obiektu (samochodu) z punktu A do punktu B. Rozmiar tego samochodu jest zupełnie nieistotny, dopóki odległość między A i B jest wystarczająco duża. Możemy w naszych równaniach traktować samochód jako punkt, a nie jako bryłę o określonych rozmiarach, i nie wpłynie to na wynik naszych obliczeń.

W ten sposób możemy zaniedbać rozmiary ciała, jeśli są nieistotne dla omawianego zagadnienia. Przyjmujemy, że cała masa ciała znajduje się w środku masy, a ruch ciała redukujemy w opisie do  ruchu tego punktu. Będziemy go nazywać punktem materialnym.

Czy samochód zawsze można potraktować jako punkt materialny? Nie, jeśli jego rozmiary zaczynają mieć znaczenie – na przykład jeśli dochodzi do wypadku i dachowania, czyli obrotów dookoła osi podłużnej. Sam fakt, że mamy do czynienia z obrotami, już sugeruje, że nie możemy mówić o punkcie, skoro ciało obraca się dookoła osi przechodzących przez środek masy – jego rozmiary geometryczne będą mieć istotne znaczenie dla opisu tego ruchu. W tym wypadku będziemy mówić o bryle, a nie punkcie. Jeśli poszczególne fragmenty tego ciała nie zmieniają położenia względem siebie, będziemy mówić o bryle sztywnej.

Zwróć uwagę, na ile „niezależnych” sposobów może poruszać się punkt, a na ile bryła. W przestrzeni trójwymiarowej zarówno punkt materialny jak i bryła sztywna mogą się przemieszczać ruchem postępowym, mówimy więc, że mają trzy stopnie swobody – możliwość ruchu w kierunkach wyznaczonych przez trzy osie X, Y i Z. Innymi słowy - prędkość w takim ruchu ma trzy niezależne składowe. Bryła sztywna może się dodatkowo obracać, mamy więc do czynienia z trzema dodatkowymi (rotacyjnymi) stopniami swobody: z obrotem wokół osi X, wokół osi Y i wokół osi Z, zaznaczonymi czerwonymi strzałkami na Rys. 2. Mamy więc dodatkowo trzy niezależne składowe prędkości kątowejPrędkość kątowa (ang.: angular velocity)prędkości kątowej. Zatem punkt materialny ma trzy stopnie swobody, a bryła sztywna sześć stopni swobody.

R7mRFxuWLYAeD
Rys. 2. Punkt materialny ma trzy stopnie swobody, a bryła sztywna sześć stopni swobody.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

A czy Ziemia jest punktem materialnym? Trudno coś o promieniu prawie 6400 kilometrów nazywać punktem. Ale, jeśli omawiamy ruch Ziemi dookoła Słońca, to przecież promień Ziemi nie ma żadnego znaczenia dla opisu tego ruchu! Tak, w tej sytuacji Ziemię potraktujemy jako punkt materialny, tak samo jak punktem materialnym będą Księżyc i Słońce. A co zrobić, jeśli chcemy wyjaśnić zaćmienie Słońca, jak na Rys. 3.? Wtedy absolutnie nie możemy korzystać z przybliżenia punktu materialnego - rozmiary tych ciał niebieskich są kluczowe dla opisania tego zjawiska.

Podsumowując: to, czy korzystamy z opisu ciała jako punktu materialnego czy bryły sztywnej zależy od tego, jakie zjawiska chcemy opisać.

R1Alm8erXicku
Rys. 3. Schematyczny rysunek Ziemi, Księżyca i Słońca (obraz nie w skali).
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Słowniczek

Prędkość kątowa (ang.: angular velocity)
Prędkość kątowa (ang.: angular velocity)

prędkość, z jaką następuje obrót ciała wokół wybranej osi. Oznaczamy ją grecką literą omega (ω, niekiedy wielką, Ω), jej jednostką jest radian na sekundę.