Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kryzys skarbu

Bankructwu zapobiegli kredytodawcy gotowi pożyczać władcom pieniądze w zamian za pobierane przez kolejne dziesięciolecia odsetki, ale wskutek tego u progu rewolucji 50 proc. wydatków mocarstwa szło na obsługę zadłużenia, 25 proc. na wojsko, a tylko 6 proc. na utrzymanie królewskiego dworu. Wydatki znacznie przewyższały dochody skarbu, powodując co roku znaczny deficyt budżetowy, który pokrywano nowymi kredytami.

R1GEFth6vToDc
Ludwik XV Burbon (1710 -1774), zwany był Ukochanym, król Francji i Nawarry od 1715 r., prawnuk Ludwika XIV. W wieku 15 lat poślubił starszą o 7 lat Marię Leszczyńską, córkę polskiego króla Stanisława Leszczyńskiego. Leszczyński trafił do Francji, uciekając z Polski przed powracającym do kraju Augustem II Mocnym. Ludwik XV próbował przywrócić swojego teścia na tron w 1733 r., wywołując wojnę o sukcesję polską. Wycofał się z konfliktu po przekupieniu przez Austrię, która ofiarowała Francji Lotaryngię. Podczas rządów Ludwika XV sytuacja Francji stopniowo się pogarszała. W 1757 r. doszło do nieudanego zamachu na życie króla. Dopiero w ostatnich latach panowania władca zaczął opowiadać się za wprowadzeniem reform, np. podatkowych. Zwróć uwagę na wzór na królewskim płaszczu. To złote lilie, które umieszczono w herbie Francji w XVI wieku. Dlaczego płaszcz jest niebieski?
Źródło: Maurice Quentin de La Tour, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W ostatnich latach rządów króla Ludwika XV ministrowie finansów proponowali opodatkowanie szlachty i duchowieństwa, dotąd wolnych od tych obciążeń. Do reform skarbowych przystąpiono jednak dopiero po śmierci króla w 1774 roku.

Struktura społeczna

Pod względem struktury społecznej Francja nie różniła się od większości krajów europejskich. Szczyt hierarchii zajmowały szlachta i duchowieństwo, a pozostałe blisko 96 proc. ludności tworzyło stan trzecistan trzecistan trzeci.

R1cTOJoIgwdQP1
Pierre‑Cardin Lebret (1639–1710) i jego syn Cardin Le Bret (1675–1734) – parlamentarzyści paryscy, typowi przedstawiciele noblesse de robe (fr. Szlachta sukni). To określenie nowej francuskiej szlachty z czasów Ancien régime'u, wywodzącej się z urzędników mieszczańskiego pochodzenia uszlachconych za swoje zasługi dla państwa. Pierwszy na „szlachcie sukni” oparł swe rządy kardynał Richelieu.
Dlaczego kard. A. Richelieu opierał budowę absolutyzmu we Francji na szlachcie urzędniczej?
Źródło: Hyacinthe Rigaud, Wikimedia Commons; Cyt. za: Wikizero.com, domena publiczna.

Każdy ze stanów był wewnętrznie zróżnicowany. NobilenobilNobile dzielili się na rodową szlachtę szpadynoblesse d'epéeszlachtę szpady i urzędniczo‑wojskową szlachtę toginoblesse de robeszlachtę togi, która uprawiała przede wszystkim zawody prawnicze i opanowała m.in. francuskie parlamentyparlamentparlamenty, czyli sądy apelacyjne, roszczące sobie prawo do zgłaszania poprawek do królewskich rozporządzeń. Właśnie do tej warstwy należała większość przywódców rewolucji.

Rozwarstwiony był również klerklerkler. Zupełnie inną kategorię społeczną tworzyli księża z prowincjonalnych parafii, inną zaś biskupi czy tytularni opaci klasztorów, pobierający związane ze sprawowaną funkcją dochody i nieprzejmujący się pracą duszpasterską. Rewolucjoniści wywodzili się z obu warstw duchowieństwa. Znalazł się wśród nich zarówno biskup Charles‑Maurice de Talleyrand, dyplomata za czasów republiki i cesarstwa, a także w okresie po upadku Napoleona, polityk cyniczny i niegardzący łapówkami od państw nieprzyjacielskich, jak i ksiądz Jakub Roux, przywódca stronnictwa „wściekłychWściekliwściekłych” w trakcie rewolucji, demagog, zwolennik terroru i zniesienia własności, którego nawet jakobini uznali za zbytniego radykała i ścięli.

Najbardziej zróżnicowany był jednak stan trzeci, do którego zaliczano nie tylko kupców i bankierów, lecz także drobnych sklepikarzy, służbę domową, najemnych robotników i chłopów. Ci ostatni stanowili ok. 80 proc. składu stanu trzeciego. Łączyła ich jedna cecha: posiadali jakąś własność i płacili podatki – w przeciwieństwie do szlachty i duchowieństwa.

Ogniska zapalne rewolucji

Mimo że ciężar utrzymania państwa rozkładał się tak nierównomiernie, wciąż jeszcze daleko było do rewolucyjnego wybuchu. Umożliwiło go dopiero nałożenie się na siebie trzech niezwykle istotnych czynników:

  • kryzysu gospodarczego, narastającego zwłaszcza w latach 80. XVIII w.;

  • sporów wokół reform skarbowych, podjętych za rządów Ludwika XVI;

  • upowszechnienia się egalitarnej i piętnującej absolutyzm ideologii „filozofów”, szczególnie Jana Jakuba Rousseau.

RWfjmuusNWKZb1
Chłop niosący na swych barkach księdza i szlachcica – satyra polityczna z 1789 r. Wyjaśnij znaczenie satyry.
Źródło: M.P. – Bibliothèque nationale de France, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przychody skarbu mogły wzrosnąć dzięki obłożeniu podatkiem szlachty i kleru, co jednak napotkało sprzeciw parlamentów, które odwoływały się do praw fundamentalnych monarchii oraz prawa naturalnego. Choć ich członkowie utrzymywali, że są jedyną reprezentacją społeczeństwa, nie odważyliby się na bunt, gdyby nie osłabienie prestiżuprestiżprestiżu monarchii, spowodowane działalnością szerzących nowe idee „filozofów”.

W ten sposób ujawniły się ograniczenia absolutyzmu: mimo silnego wojska i rozbudowanej administracji posłuszeństwo poddanych wobec monarchii zależało od tego, czy wierzyli oni w prawdziwość jej legitymizacjilegitymizacjalegitymizacji, ta zaś oparta była na tezie o pochodzeniu władzy od Boga. I właśnie to twierdzenie skutecznie podważyła publicystyka „filozofów”. Docierała ona wprawdzie do dość wąskiego grona czytelników, ale głośnym echem odbijały się w całym kraju pamfletypamfletpamflety wspierające opór parlamentów i popularyzujące te same idee. Nawet one jednak nie miały wpływu na masy biedoty – te poruszyła dopiero katastrofa gospodarcza, spowodowana złymi zbiorami w 1788 roku.

R17VgQyofK3ky
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Francja przed rewolucją.
Polecenie 1

Opisz sytuację ekonomiczną Francji w latach 80. XVIII wieku. Wskaż najważniejsze problemy.

Opisz sytuację ekonomiczną Francji w latach osiemdziesiątych osiemnastego wieku. Podaj najważniejsze problemy.

R5feGYOo5ihvD
(Uzupełnij).

Słownik

stan trzeci
stan trzeci

we Francji przed Wielką Rewolucją: mieszczanie i chłopi (definicja na podstawie słownika PWN)

legitymizacja
legitymizacja

(z franc. légitime – prawowity, łac. legitimus, od lex, D. legis – prawo) uzasadnienie prawa do władzy i jej formy, także sposób legalizowania zdobytych rządów

kler
kler

ogół duchownych chrześcijańskich (definicja na podstawie słownika PWN)

nobil
nobil

(łac. nobilis - szlachetny) członek najwyższej warstwy społecznej; slacheckiego rodu

noblesse de robe
noblesse de robe

(fr. szlachta sukni, szlachta togi), określenie francuskiej „nowej” szlachty w czasach Ancien régime; byli to urzędnicy mieszczańskiego pochodzenia, którzy stali się szlachcicami za swoje zasługi dla kraju

noblesse d'epée
noblesse d'epée

(fr. szlachta szpady, szlachta miecza) określenie francuskiej szlachty; była to szlachta pochodząca z tradycyjnej funkcji ich rodów; wcześniejsza klasa rycerska

pamflet
pamflet

(ang. pamphlet) utwr satyryczny, złośliwy, krytycznie przedstawiający jakąś osobę, grupę lub wydarzenie

parlament
parlament

naczelny organ władzy państwowej sprawujący funkcję ustawodawczą
(definicja na podstawie słownika PWN)

prestiż
prestiż

poważanie i szacunek, jakim ktoś lub coś cieszy się w swoim otoczeniu
(definicja na podstawie słownika PWN)

Wściekli
Wściekli

(fr. les enrages) - najbardziej lewicowe i radykalne stronnictwo podczas rewolucji francuskiej; żądali m.in. równości socjalnej i politycznej, powszechnego prawa wyborczego i wprowadzenia ustroju republikańskiego

Słowa kluczowe

Ludwik XV, Ludwik XVI, przedrewolucja, Francja, struktura społeczna Francji, stan trzeci, rewolucje XVIII w.

Bibliografia

Pierre Gaxotte, Rewolucja francuska, przeł. J. Furuhielm, A. Zawilski, E. Kuczkowska, Gdańsk 2001.

Historia doktryn politycznych. Materiały źródłowe, oprac. A. Reiss, F. Ryszka, A. Szcześniak, Warszawa 1971.

Historia powszechna. Czasy nowożytne 1640–1870. Wybór tekstów źródłowych, pod red. B. Krauzego, Warszawa 1951.

Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.