Pisarze bardzo często nawiązują do tradycji antycznej poprzez sięganie do motywów oraz obrazów literackich, w które obfituje twórczość starożytnych Greków oraz Rzymian. Zjawisko to widać bardzo wyraźnie na przykładzie mitologii, ponieważ odwołania do zaczerpniętych z niej tematów są stosunkowo najliczniejsze.

R3lAP7PYPJamQ1
Pieter Thijs, Dedal przyczepiający skrzydła do ramion Ikara, 1644–1677
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Antyk stanowi kolebkę kultury śródziemnomorskiej; filar, na którym wspiera się nowożytna kultura. To sprawia, że literatura (zwłaszcza europejska) obfituje w postacie mityczne i ich historie oraz symbolikę im przypisaną.

Ilustruje to twórczość wybitnego współczesnego poety, zmarłego w 1998 roku Zbigniewa Herberta. Już tytuły jego wierszy pokazują, jak ważną rolę w spuściźnie autora odgrywa tradycja antyczna. Nawiązuje w niej do bóstw mitologicznych (Do Apollina, Do Ateny), do starożytnych postaci historycznych (Do Marka Aurelego), usiłuje odczytać w poetycki sposób znane mitymitmity (O Troi, Dedal i Ikar, Achilles, Pentesilea, Apollo i Marsjasz), wreszcie zawiera niemal bezpośrednie wyznania, w których afirmuje wartości cenione przez ludzi starożytnych (Dlaczego klasycy, Przesłanie Pana Cogito, Do Marka Aurelego).

Dedal i Ikar – dialog Herberta z tradycją

Istotą wpisywania się w tradycję jest podejmowanie dialogu z dziedzictwem, rozmowa, w której brzmi zarówno głos odległej przeszłości, jak i twórcy piszącego wiersz kilka czy kilkanaście wieków później. Nie inaczej jest u Herberta. Nie chodzi mu więc o powtórzenie wierszem mitologii, ale o przekazanie własnego odczytania sensu kryjącego się w prastarej opowieści.

RqJpjPLZ4ZcVz
Marten Ryckaert, Krajobraz ze spadajacym Ikarem (Landscape with a farmer plowing and the fall of Icarus), 1620–1630
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dobrze znana jest historia o ojcu i synu szybujących w przestworzach, jak również powszechnie przyjęta jej interpretacja. Zakorzenione w kulturze są także konkretne przykłady nawiązań do owego mitu, jak choćby opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza Ikar, słynny obraz Pietera Bruegla Upadek Ikara, wiersze Tadeusza Różewicza (np. Prawa i obowiązki) i Ernesta Brylla (Wciąż o Ikarach głoszą…). Nieco inaczej odczytuje go Zbigniew Herbert, autor utworu Dedal i Ikar:

Zbigniew Herbert Dedal i Ikar
RmuI25yM3S0al
Nagranie dźwiękowe Zbigniew Herbert Dedal i Ikar.

Mówi Dedal:  
Idź synku naprzód a pamiętaj że idziesz a nie latasz  
skrzydła są tylko ozdobą a ty stąpasz po łące  
ten podmuch ciepły to parna ziemia lata  
a tamten zimny to strumień  
niebo jest takie pełne liści i małych zwierząt  

Mówi Ikar:  
Oczy jak dwa kamienie wracają prosto do ziemi  
i widzą rolnika który odwala tłuste skiby  
robaka który wije się w bruździe  
zły robak który przecina związek rośliny z ziemią  

Mówi Dedal:  
Synku to nie jest prawda Wszechświat jest tylko światłem  
a ziemia jest misą cieni Patrz tutaj grają kolory  
pył się unosi znad morza dymy idą ku niebu  
z najszlachetniejszych atomów układa się teraz tęcza  

Mówi Ikar:  
Ramiona bolą ojcze od tego bicia w próżnię  
nogi drętwieją i tęsknią do kolców i ostrych kamieni  
nie mogę patrzeć się w słońce tak jak ty patrzysz się ojcze  
ja zatopiony cały w ciemnych promieniach ziemi  

Opis katastrofy  
Teraz Ikar głową w dół upada  
ostatni obraz po nim to widok dziecinnie małej pięty  
którą połyka żarłoczne morze 
W górze ojciec wykrzykuje imię 
które nie należy ani do szyi ani do głowy 
tylko do wspomnienia

Komentarz  
Był taki młody nie rozumiał że skrzydła są tylko przenośnią trochę wosku i piór i pogarda dla praw grawitacji  
nie mogę utrzymać ciała na wysokości wielu stóp  
Istota rzeczy jest w tym aby nasze serca  
które toczy ciężka krew  
napełniły się powietrzem  
i tego właśnie Ikar nie chciał przyjąć  

módlmy się

ded Źródło: Zbigniew Herbert, Dedal i Ikar, [w:] Zbigniew Herbert, Struna światła, Wrocław 1994, s. 77–78.

Sposób, w jaki Herbert ukazuje Dedala i Ikara może być zaskakujący, bo różni się od obrazów tych postaci utrwalonych w kulturze.

Syn symbolizuje zazwyczaj siłę marzenia, a nawet szaleństwa, które nie potrzebuje rozumowych uzasadnień. Jest synonimem młodości i wolności, dążenia ku górze, ku temu, co zachwyca, wbrew rozsądkowi i logice. Kierując się ku ideałom, ignoruje realne niebezpieczeństwa. Ojciec jest zaś wzorem człowieka roztropnego, rozważającego wszelkie za i przeciw, działającego z rozmysłem i żelazną konsekwencją; typem doświadczonej osoby, która mocno stąpa po ziemi, rachuje i oblicza siły, aby wykonać zamiar. To realista, ufający tylko temu, co naprawdę istnieje.

Herbert tymczasem opisuje swoich bohaterów w odmienny sposób: w tej sytuacji lirycznej to Dedal jest marzycielem, artystą zdolnym do abstrakcyjnego myślenia, zaś Ikar jest pragmatykiem, który nie rozumie, że „skrzydła są tylko przenośnią” i dlatego „głową w dół upada”.

R31j9RH0EeTJv
Jacob Peter Gowy, Upadek Ikara (The Fall of Icarus), 1635–1637
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

mit
mit

(gr. mýthos – opowieść, narracja) opowieść wyrażająca i organizująca wierzenia danej społeczności, często o sakralnym charakterze, odwołująca się do odległej przeszłości; opowiada o początkach świata, o powstaniu bogów i ludzi, prezentuje dzieje znamienitych rodów; bohaterami mitów są bogowie i ludzie; z mitów swój początek wzięły archetypy i toposy; mity tworzyły więź społeczną, określały obyczaje i tradycje, inspirowały artystów wszystkich epok

topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis - miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej; wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka; topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)