Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat Platona i teorii duszy, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Teoria duszy

Platon, podobnie jak Sokrates, nauczał, że istotą człowieka jest dusza i to dusza rozumna. Nauka Sokratesa nie wystarczała jednak, aby w absolutny sposób nadać sens cnotliwemu życiu. Często prawi ludzie cierpią, a źli odnoszą sukcesy, zamiast dobra triumfuje zło – wymownym tego przykładem stała się śmierć Sokratesa. Jedynym uzasadnieniem dla dobra i cnotycnotacnoty mogła być nieśmiertelność duszy: sprawiedliwy tracąc ciało, nie traci swej duchowej istoty, przeciwnie – ocala ją na wieczność. Właściwym życiem jest nie życie ziemskie, lecz pośmiertne. Stąd oprócz wątków sokratejskich w nauce Platona znalazły się elementy wierzeń orficko‑pitagorejskich. To właśnie w duchu tych wierzeń Platon głosi, że życie doczesne jest karą, która w trakcie szeregu wcieleń ma doprowadzić do oczyszczenia duszy ze zła, dusza zaś jest wieczna i nieśmiertelna – istnieje tak przed wstąpieniem w ciało, jak i po jego śmierci.

R158UuZ4MRSnl1
Anselm Feuerbach, Uczta Platona (1873)
Platon swe poglądy na istotę człowieka wyrażał w wielu metaforach, które możemy znaleźć w jego pięknych dialogach. Z Timajosa, którego fragmenty poznaliśmy przy omawianiu kosmologii Platona, dowiadujemy się, że dusze ludzkie zostały stworzone przez Demiurga. Następnie Bóg rozsiał je po gwiazdach.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Platon Timajos

[...] każdą [uczynioną przez siebie – red.] duszę jednej gwieździe przydzielił, a wsadziwszy ją jakby na wóz – pokazał jej naturę wszechświata i powiedział im prawa przeznaczone.

K008_1 Źródło: Platon, Timajos, tłum. W. Witwicki.

Dusze ludzkie ulegają wcieleniu. Najpierw wchodzą w ciała mężczyzn.

Platon Timajos

Jeżeli nad tymi rzeczami [tj. namiętnościami – red.] zapanować potrafią, będą mogli żyć w sprawiedliwości, a jeśli one zapanują nad nimi, w zbrodni. Kto czas odpowiedni przeżyje dobrze, ten znowu pójdzie mieszkać na gwieździe, do której prawnie przynależy, i życie będzie miał szczęśliwe i takie, do którego nawykł. A kto na tym punkcie pobłądzi, ten przy drugich narodzinach przybierze naturę kobiety. A kto się i w tych warunkach jeszcze zła nie pozbędzie, ten zależnie od tego, jak grzeszył, na podobieństwo tego, jak się jego charakter rozwijał, jakąś taką zawsze przyjmie naturę zwierzęcą [...].

K008_1 Źródło: Platon, Timajos, tłum. W. Witwicki.

Dusza człowieka, który wiódł dobre i sprawiedliwe życie, wraca po jego śmierci na swoją gwiazdę. Tymczasem dusze ludzi złych muszą tak długo przechodzić przez kolejne wcielenia, aż oczyszczą się z wszelkiej winy. Dopiero dusza, która całkiem wyzbyła się nieprawości, może powrócić do swego pierwotnego stanu.

Najsłynniejszym z dialogów poruszających problem duszy, jej ziemskich i pośmiertnych losów jest Fajdros. I tu filozof przedstawia swe rozważania w formie metafory, która w porównaniu z obrazem nakreślonym w Timajosie zawiera jednak pewne różnice: pierwotnie dusza przebywała wraz z bogami, wiodąc życie w boskim orszaku, została strącona na ziemię w śmiertelne więzy ciała wskutek popełnionej przez siebie winy.

Platon opisuje duszę w formie obrazu:

Platon Fajdros

Niechaj tedy [dusza – red.] będzie podobna do w jedno zrosłej siły skrzydlatego zaprzęgu i woźnicy. [...] konia [dusza – red.] ma jednego doskonałego, z pięknej i dobrej rasy, a drugiego z całkiem przeciwnej, rumaka zupełnie tamtemu przeciwnego. Ciężkie to i trudne, oczywiście, powożenie [...].

K008_3 Źródło: Platon, Fajdros, tłum. W. Witwicki.
RlxXsRX6dcE341
Władysław Podkowiński, Szał, 1894
Konie, czarny — zły i biały — dobry, symbolizują niższe części duszy, zaś woźnica — rozum. Koń czarny próbuje wieść duszę ku rzeczom cielesnym, zmysłowym, biały przeciwnie — ku światu boskiemu, idealnemu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dusza więc jest niczym dwukonny powóz, którym kieruje woźnica.
Dusze podążają za bogami na szczyt nieba, aby kontemplować to, co się znajduje ponad niebem, czyli świat idei. Te, którym udało się tam dostać i oglądać prawdziwy Byt, żyją nadal z bogami i biorą udział w kolejnym okrążeniu nieba. Gdy duszy nie uda się zapanować nad czarnym koniem, który „ma w sobie zło, ciągnie w dół, ku ziemi ciągnie, jeśli go woźnica dobrze nie wychował”, spada na ziemię i przyobleka się w ciało.

Platon Fajdros

[...] jeśli [...] przypadkiem jakimś napije się [dusza – red.] niepamięci i złością się ciężką napełni, a ociężała pióra straci i na ziemię spadnie, [...] prawo nakazuje, żeby ta, co najwięcej zobaczy [z boskiego świata idei – red.], weszła w zarodek człowieka, który będzie filozofem albo będzie oddany pięknu, muzom jakimś lub miłości, a druga w ciało króla, który praw słucha, wojownika lub władcy, trzecia w polityka [...].

K008_3 Źródło: Platon, Fajdros, tłum. W. Witwicki.

Tak więc życie ludzkie jest tym doskonalsze moralnie, im dusza zdołała więcej ujrzeć ze świata idei.

RjSzmSRC0Qn9H
Fajdros, to dzieło autorstwa Platona przyporządkowane do tzw. dialogów średnich. Toczy się w nim rozmowa Sokratesa z Fajdrosem. Główne tematy rozmowy to m.in. miłość, warunki pięknej mowy, przewaga mowy nad pismem, a także los duszy żyjącej i pośmiertnej.
Źródło: Władysław Witwicki, Ilustracja z książki Fajdros Platona , 1922, domena publiczna.

Dusza jest również niczym ptak, dopóki ma skrzydła, lata po niebie, lecz gdy je straci, musi się wcielić w ziemskie stworzenie:

Platon Fajdros

[...] doskonała jest i skrzydlata, więc po niebie lata i całym światem włada, i gospodaruje w nim jak u siebie w domu. A jeśli pióra straci, spada, aż coś stałego napotka, uchwyci i zamieszka tam, ciało ziemskie na siebie wziąwszy, które teraz, niby samo z siebie, poruszać się zaczyna dzięki jej sile i nazwę otrzymuje wszelkiej istoty żywej. Taki kompleks duszy i ciała nazywa się śmiertelnikiem.

K008_3 Źródło: Platon, Fajdros, tłum. W. Witwicki.

Czas pobytu na ziemi to czas oczyszczania się i stopniowego odrywania od rzeczy cielesnych. Jednak, żeby się ostatecznie uwolnić od ziemskiej egzystencji, dusza musi przejść przez szereg wcieleń. Platońska koncepcja wędrówki dusz to ślad pitagorejsko‑orfickich wierzeń w metempsychozę. Proces oczyszczania się duszy Platon znów opisuje za pomocą metafory:

Platon Fajdros

Przyrodzoną mają skrzydła siłę, to, co ciężkie, podnosić w gorę, w niebo, gdzie bogów rodzina mieszka. Żadne ciało nie ma w sobie tyle boskiego pierwiastka, co skrzydła. A boski pierwiastek – to piękno, dobro, rozum i wszystkie tym podobne rzeczy. Takim pokarmem się żywią i z niego rosną najszybciej pióra duszy, a od bezeceństwa i zła marnieją i nikną. [...] A w tych wszystkich żywotach, kto się dobrze prowadzi, lepszy los dostaje w udziale, a kto źle, ten gorszy.

K008_3 Źródło: Platon, Fajdros, tłum. W. Witwicki.
R77rD2WyjZVQW
Dusza, kierowana przez miłość, może dążyć ku wartościom zmysłowym bądź ponadzmysłowym. Obrazując to, Platon nawiązuje, do piękna i związku między dwojgiem ludzi. Poznanie i pokochanie piękna rozpoczyna się od spotkania w drugim człowieku piękna cielesnego, przypominającego duszy istnienie innego, idealnego piękna.
Źródło: Władysław Witwicki, Ilustracja z książki Fajdros Platona , 1922, domena publiczna.

W wydostaniu się z zaklętego kręgu wcieleń i powrocie do boskiego świata pomaga człowiekowi uprawianie filozofii:

Platon Fajdros

[...] nie odrosną jej pióra prędzej, chyba że się ktoś filozofii bez kruczków oddawał [...]

[...] słusznie jedynie tylko dusza filozofa ma skrzydła. Bo jej pamięć zawsze wedle sił do tego się zwraca, co nawet bogu boskości użycza. Człowiek, który [...] o ludzkich sprawach zapomina, a z tym, co boskie, obcuje, gani go wielu jako narwańca, ale że bóg w nim mieszka, o tym nie wiedzą ci, których jest wielu.

[...] człowiek [...] jeśli piękność ziemską zobaczy, przypomina sobie piękność prawdziwą [tj. boską rzeczywistość – red.] i oto skrzydła mu odrastają; on je rozpinać usiłuje i chciałby wzlecieć, a nie może; tedy, jak ptak, w górę tylko patrzy, a że nie dba o to, co na dole, przeto go ludzie biorą za wariata.

K008_3 Źródło: Platon, Fajdros, tłum. W. Witwicki.

Ostatecznie dusze otrzymują skrzydła i mogą powrócić do świata, z którego wyszły – do niezmiennej rzeczywistości boskich idei. Tam zostają osądzone i w zależności od życia ziemskiego, które wiodły, otrzymują karę bądź nagrodę. Po upływie tysiąca lat muszą jednak wcielić się na nowo. Ciało Platon traktuje jako więzienie duszy, które ją oddala od tego co piękne, boskie i nieśmiertelne, stąd mówi się o dualizmiedualizmdualizmie duszy i ciała w platońskiej filozofii:

Platon Fajdros

[...] piękno [...] można było widzieć w pełnym blasku, kiedyśmy wraz z chórem istot szczęśliwych błogosławione widowisko oglądali; [...] kiedyśmy w obchodzie owym udział brali nieskalani i nie znali jeszcze zła, jakie na nas później przyszło, i owe niepokalane, proste, niezmienne i błogosławione tajemnice oglądali z bliska w blasku przeczystym, czyści sami i nie pogrzebani jeszcze w tym, co dziś ciałem nazywamy, a nosimy to na sobie jak ostrygi w skorupach zamknięte.

K008_3 Źródło: Platon, Fajdros, tłum. W. Witwicki.

Wiedza wrodzona

Platon nie tylko zakładał nieśmiertelność duszy, ale także po raz pierwszy w dziejach filozofii udowodnił ją za pomocą rozumowania. Przytoczone przez niego dowody wiązały się m.in. z jego teorią poznania. Platon twierdził, że skoro dusza jest zdolna do poznania rzeczy niezmiennych i wiecznotrwałych (świata idei), to sama musi mieć pokrewną im naturę (Fedon). Ponadto, podobnie jak Sokrates, uważał, że człowiek posiada wiedzę wrodzoną. W ujęciu Platona wiedza ta dotyczyła prawdy o niezmiennym świecie idei i wzięła się stąd, że dusza, zanim weszła w ciało, żyła w świecie boskich wzorów i świat ten poznała. Spadając w więzy ciała, napiła się niepamięci (Fajdros) i wiedzę o idealnej rzeczywistości straciła… choć nie całkowicie. Człowiek możne ją odzyskać w trakcie nauki: według Platona, uczenie się to proces przypominania sobie tej pierwotnej wiedzy o świecie i prawdzie, czyli tzw. anamnezaanamnezaanamneza (z gr. anámnesis ‘przypominanie sobie'). W tym procesie pomagają rzeczy zmysłowe, które stanowią odwzorowanie form idealnego świata. Dzięki nim umysł może dotrzeć do prawdziwych idei. Platon mówi o tym w Fedonie:

R1IkkX19JhWnM1
Jacques‑Louis David, Śmierć Sokratesa, 1787
Fedon to kolejny dialog Platona, należący do grupy dialogów średnich. Jego treść przytacza mowę Sokratesa w celi śmierci, gdzie dzieli się z uczniami swoimi poglądami dotyczącymi śmierci oraz nieśmiertelności duszy.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Platon Fedon

[...] dostawszy ją [tj. wiedzę – red.] przed urodzeniem, zapomnieliśmy ją, przychodząc na świat, a potem posługując się zmysłami, na powrót tamte wiadomości odzyskujemy, któreśmy przedtem kiedyś posiadali, to czyż to, co nazywamy uczeniem się, nie jest odzyskiwaniem naszej własnej wiedzy? Jeśli to nazwiemy przypominaniem sobie, słusznie to chyba nazwiemy.

K008_4 Źródło: Platon, Fedon, tłum. W. Witwicki.
Ciekawostka

Natywizm

Przekonanie Platona, zgodnie z którym wiedza o prawdzie i świecie idei jest wrodzona, nazywamy natywizmem (z łac. nativus ,wrodzony, przyrodzony,). Natywizm głosi, że źródłem poznania są idee (tzn. pojęcia, ogólne przedstawienia rzeczy) znajdujące się w ludzkim umyśle. Są one źródłem wiedzy, która – w odróżnieniu od wiedzy zewnętrznej, opartej na doświadczeniu i zmysłach – jest wiedzą pewną. Człowiek, rodząc się, przynosi je z sobą na świat.

Etyka

Platon nie tylko stwierdził, że istotą człowieka jest nieśmiertelna dusza, lecz odkrył, że ma ona złożoną strukturę i składa się z trzech części: rozumnej, popędliwej (gniewliwej) i pożądliwej. Podział ten wpłynął na platońską etykę i teorię cnót. Teoria ta zakłada, że duszą rozumną rządzi cnota roztropności (polegająca na wiedzy, co jest pożyteczne dla każdej części duszy z osobna, jak i dla wszystkich razem), duszą popędliwą – cnota męstwa (pozwalająca opanować afekty, np. ból, strach i mężnie wytrwać we właściwej postawie), zaś duszą pożądliwą – cnota umiarkowania (będącą umiejętnością panowania nad przyjemnościami i pożądaniem). Harmonię pomiędzy poszczególnymi władzami duszy pozwala osiągnąć cnota sprawiedliwości, dzięki której każda ze wspomnianych części wykonuje właściwą sobie funkcję i pozostaje w zgodzie z innymi.

R9oybkarBOLUb1
Jacques Patin, Cztery cnoty kardynalne
Kanon czterech cnót Platona został przejęty przez chrześcijaństwo pod nazwą cnót kardynalnych.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Platon uważał, że człowiek cnotliwy powinien odrzucić ziemskie wartości, kierować się rozumem i dążyć do poznania najwyższych idei Dobra i Piękna. Podążanie za cnotą i poznaniem jest jednocześnie upodabnianiem się do Boga, który stanowi najwyższy wzór dla człowieka:

Platon Prawa

Otóż Bóg ma być dla nas miarą wszystkich rzeczy, o wiele bardziej z pewnością niż, jak mówią, człowiek.

K008_5 Źródło: Platon, Prawa, tłum. M. Maykowska.

Słownik

anamneza
anamneza

(gr. anamnezis – przypomnienie) przypominanie sobie przez duszę idei, które oglądała przed połączeniem się z ciałem człowieka

cnota
cnota

(gr. arete – dzielność, sprawność) pierwotnie „dzielność”, „odwaga” wojownika; w sensie etycznym – zespół cech uważanych za najwyższe dobro człowieka

demiurg
demiurg

(gr. demiurgos – artysta, twórca, rzemieślnik) pierwotnie rzemieślnik lub twórca; u Platona – boski budowniczy świata

metempsychoza
metempsychoza

inaczej reinkarnacja [łac.], ponowne narodziny, ponowne wcielenie się duszy, wędrówka dusz przez kolejne wcielenia

dualizm
dualizm

(gr. duo – dwa, podwójny, łac. dualis) w ontologii: pogląd mówiący, że istnieją tylko dwa rodzaje substancji – np. duch i materia; dualizm antropologiczny Platona głosi, że człowiek nie jest psychofizyczną jednością, ale rezultatem połączenia dwóch substancji – duszy i ciała