Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

ROHx5kgCm2ijR
Eugène Ionesco, 1993r.
Źródło: Gorupdebesanez, dostępny w internecie: commons.wikimedia, licencja: CC BY 3.0.

Eugène Ionesco (1909–1994) – francuski dramaturg pochodzenia rumuńskiego.

Stałym tematem jego twórczości jest miejsce człowieka w społeczeństwie – możliwości jednostki podlegającej prawom i normom, ułuda więzi międzyludzkich i pytanie o sens życia w niezrozumiałym świecie. Najważniejsze utwory Ionesco to Łysa śpiewaczka, Lekcja, Krzesła (uznawane za jego najlepszą sztukę), Nosorożec (1959) oraz Król umiera, czyli Ceremonie (1962). Ionesco jest też autorem zbioru opowiadań Journal en miettes (1967), powieści Samotnik (1973), dzienników (wydanych po polsku pt. Teraźniejszy przeszły, przeszły teraźniejszy).

Nieznośna absurdalność bytu

Katastrofa drugiej wojny światowej odcisnęła swoje piętno nie tylko na życiu codziennym setek milionów ludzi, ale także na europejskiej filozofii i sztuce. W obliczu wojennych okrucieństw nie do utrzymania było wywodzone jeszcze ze starożytności humanistyczne przekonanie o wyjątkowości człowieka i jego moralnej wyższości nad innymi stworzeniami. Najważniejszą filozoficzną odpowiedzią na powojenne dylematy był egzystencjalizmegzystencjalizmegzystencjalizm, którego głównymi przedstawicielami w latach 40. i 50. XX wieku byli Karl Jaspers, Jean‑Paul SartreAlbert Camus (który odżegnywał się od miana egzystencjalisty, ale jego poglądy były zbieżne z założeniami tego nurtu). Egzystencjaliści badali sposób istnienia (egzystencję) człowieka w świecie. Zakładali, że człowiek jest istotą całkowicie wolną, ale wolność jest jego przekleństwem – zmusza bowiem do dokonywania wyborów i brania za nie odpowiedzialności (bez możliwości zrzucenia jej na siły wyższe, np. wolę boską czy los). Kluczowe dla opisania egzystencji człowieka w świecie było pojęcie absurdu.

W języku potocznym absurdabsurdabsurd to wydarzenie, sytuacja lub wypowiedź, które są wewnętrznie sprzeczne, nielogiczne, pozbawione sensu. Albert Camus określał zaś absurd jako sprzeczność pomiędzy świadomością, że życie ludzkie jest pozbawione sensu, a wysiłkami zmierzającymi do nadania mu sensu (wbrew świadomości, że nie mogę się one powieść):

Albert Camus Absurd i samobójstwo

Ta niezgodność pomiędzy człowiekiem a jego życiem, pomiędzy aktorem a dekoracją, jest właśnie poczuciem absurdu

1 Źródło: Albert Camus, Absurd i samobójstwo, tłum. J. Guze, Warszawa 1974, s. 93.

Inaczej mówiąc, źródłem absurdu jest sprzeczność pomiędzy światem (jego obiektywnymi cechami) a ludzką świadomością (tym, jak postrzegamy świat, co chcemy w nim zobaczyć).

Teatr absurdu

Najpełniejsze artystyczne opracowanie filozoficzna idea absurdu odnalazła w literaturze – szczególnie w powieściach Alberta Camusa oraz w dramatach twórców związanych z tzw. teatrem absurdu, przede wszystkim Eugène’a Ionesco, Samuela Becketta, Friedricha DürrenmattaJeana Geneta. Ich zróżnicowane artystycznie dzieła łączyła:

  1. problematyka: samotność i bezradność jednostki wobec narzuconych z góry (przez siły wyższe, los, władze polityczne, społeczeństwo) reguł,

  2. sposób przedstawienia tej problematyki: poprzez kreowanie świata absurdalnego, pełnego niemożliwych i niezrozumiałych wydarzeń, w którym człowiek nie potrafi się odnaleźć.

Absurd władzy

Teatr absurdu to nurt w dramaturgii europejskiej po II wojnie światowej, obejmujący utwory nacechowane absurdalną, nielogiczną budową świata przedstawionego, zniekształcającego świat rzeczywisty w celu pokazania jego bezsensowności, zakłamania, chaosu oraz bezradności jednostki; najważniejszymi twórcami zaliczanymi do tego nurtu byli: Eugène Ionesco, Samuel Beckett, Friedrich Dürrenmatt i Jean Genet.

Martin Esslin, tłum. M. Sugiera Mrożek, Beckett i teatr absurdu

Dla dramaturgów związanych z teatrem absurdu istotny był problem władzy – tego, kto ją sprawuje, co ją legitymizujelegitymizowaćlegitymizuje i jakie są możliwości podlegającego jej człowieka. W twórczości pisarzy zachodnich zagadnienie to rozważano na poziomie uniwersalnym, zadając pytania o władzę, jaką mają nad człowiekiem byty abstrakcyjne – bóstwo, los, normy społeczne i kulturowe. Polscy twórcy związani z teatrem absurdu – szczególnie Sławomir Mrożek i Tadeusz Różewicz – rozważali natomiast absurdy władzy politycznej, sprawowanej przez aparat państwa.

xx Źródło: Martin Esslin, tłum. M. Sugiera, Mrożek, Beckett i teatr absurdu, „NaGłos” 1991, nr 3, s. 211.

Źródłem różnicy w interpretacjach problemu władzy były ówczesne realia polityczne. Dramaturdzy tacy jak Ionesco czy Beckett żyli w państwach demokratycznych, ciesząc się wolnością wypowiedzi. Po drugiej stronie żelaznej kurtyny pisarze mierzyli się natomiast z cenzurą i innymi formami przemocy ze strony autorytarnych państw komunistycznych. Punktem wspólnym obu ujęć władzy w teatrze absurdu był język jako narzędzie kontroli i przymusu.

Przemoc języka

R1NItNupWaJTb1
Ilustracja przedstawia schemat relacji władzy. Przedstawione są trzy rzędy. W rzędzie pierwszym wymienione są postacie: "Nauczyciel", "Osoba starsza", "Mężczyzna", "Osoba doświadczona", "Osoba utytułowana", "Instytucja", "Osoba posiadająca dane dobro". Od tych postaci prowadzą w dół strzałki do rzędu drugiego "relacja władzy". Z rzędu drugiego, w dół prowadzą strzałki do rzędu trzeciego, gdzie wymienione są postacie: "uczeń", "osoba młodsza", "kobieta", "osoba bez doświadczenia", "osoba bez tytułów", "interesant", "osoba pragnąca wejść w posiadanie tego dobra".

Lekcja, wystawiona w paryskim teatrze na początku lat pięćdziesiątych, należy dziś do klasyki teatru absurdu, a Ionesco uchodzi za nobliwego klasyka. Dramaturg tropi i wyszydza wszelkiego rodzaju stereotypy, uważa, że język przestał służyć porozumieniu ludzi, a stał się narzędziem „wmówień i wymóżdżeń”. Ludzie operują schematami językowymi, prawdziwe myśli i własną głupotę ukrywają pod pseudointelektualnym bełkotem. Jan Błoński uważał, że dramaturgia Ionesco zaczęła się od przerażenia bełkotem. W Lekcji Profesor robi wrażenie uczonego, ale jego wykłady są pełne bredni. Zdarzenia zostały zredukowane do minimum, sztuka oparta jest na dialogach pełnych przemocy werbalnej. Rozmowa Profesora i Uczennicy polega na szybko po sobie następujących pytaniach i odpowiedziach, stąd podobieństwo do przesłuchania policyjnego. Zachowanie Uczennicy przypomina reakcje typowe dla osoby oskarżonej, a Profesora - oskarżyciela. Język jest tu instrumentem przemocy i władzy. Autor sięgnął po rozwiązania sceniczne podobne do tych zastosowanych w Łysej śpiewaczce. Niewielka liczba bohaterów, zamknięta, wyraźnie ograniczona przestrzeń i krótki czas akcji skupiają uwagę widza na ważnych treściach: dominacji jednostki nad jednostką. Język, jego siła, natężenie, głos funkcjonują tu jako instrument przemocy. Staje się metaforyczną ilustracją propagandy opartej na demagogii, która służy terrorowi i tyranii.

Słownik

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(fr. existentialisme) nurt w filozofii europejskiej po II wojnie światowej badający egzystencję (sposób bytowania człowieka) w świecie; przedstawiciele e. zakładali, że człowiek jest istotą całkowicie wolną i przez to w pełni odpowiedzialną za swój los, a tragizm ludzkiego życia polega na tym, że jest ono pozbawione sensu, a jednak odpowiedzialność wymaga, by je przeżyć; głównymi przedstawicielami e. byli: Jean‑Paul Sartre, Albert CamusKarl Jaspers

absurd
absurd

(łac. absurdus – niewłaściwy) – sytuacja lub wypowiedź wewnętrznie sprzeczna, nielogiczna, pozbawiona sensu

legitymizować
legitymizować

(łac. legitimare – uprawniać)