Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R5t8ojKkAGCom
Fotografia przedstawia dwie rzeźby głów skierowane naprzeciw sobie. Jedna z ciemnego kamienia, druga z jasnego.

Język jako narzędzie przemocy. Eugène Ionesco, Lekcja

Rozmowa. „Nie” dla przemocy, 2017
Źródło: Teddy Cobeña, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Relacje międzyludzkie mogą mieć charakter poziomy (partnerski) lub pionowy (hierarchiczny). W relacji partnerskiej dwie osoby mają takie same prawa i zakres swobody, natomiast w relacji hierarchicznej jedna osoba ma nad drugą władzę, która uprawnia ją do wydawania poleceń i ograniczania swobody tej drugiej. Typ relacji zależy często od sytuacji, np. rodzic może być dla dziecka partnerem w rozmowie i przełożonym w podejmowaniu decyzji. Środkiem do budowania obu typów relacji jest język. W relacji hierarchicznej granica między uprawnionym wydawaniem poleceń (np. uczniowi przez nauczyciela) a przymusem i przemocą jest cienka. O tym, jak cienka, opowiada dramat Lekcja Eugène’a Ionesco.

Twoje cele
  • Powtórzysz schemat komunikacji językowej.

  • Scharakteryzujesz bohaterów Lekcji Eugène’a Ionesco na podstawie ich sposobu mówienia.

  • Przeanalizujesz przejawy przemocy językowej.