Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat Immanuela Kanta, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Krytyka metafizyki

Filozof poddał krytyce metodę filozofii – metafizykimetafizykametafizyki. Zauważył, że zajmuje się ona przedmiotami znajdującymi się poza obszarem doświadczenia, a chce uzyskać naukową pewność.

RrkYthBWrI4hZ1
Immanuel Kant, analizując twierdzenia metafizyki, zestawił je w pary tzw. antynomii, wykazując ich sprzeczności (np. świat jest ograniczony przez czas i przestrzeń, ma początek w czasie i granice w przestrzeni – świat jest nieograniczony).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kantowską teorię poznania charakteryzuje nie tylko połączenie racjonalizmuracjonalizmracjonalizmuempiryzmemempiryzmempiryzmem, ale i agnostycyzmagnostycyzmagnostycyzm. Filozof założył rozróżnienie rzeczy jako zjawiska – tego, co jest przedmiotem zmysłów, oraz rzeczy „samej w sobie” (Ding an sich), noumenunoumennoumenu, rzeczy takiej, jaką jest naprawdę. Podczas gdy zjawiska są, zdaniem Kanta, poznawalne, rzeczy „same w sobie” pozostają niepoznawalne (poznanie ludzkie jest zatem ograniczone). Agnostycyzm nie doprowadził jednak Kanta do zanegowania myśli o konieczności poznania świata; świat zjawisk – fenomenów jest przecież światem człowieka, jego rzeczywistością; ludzie postrzegają ją w podobny sposób i mogą tworzyć dotyczącą jej wiedzę.

Rozum ma odnosić poznanie uzyskane dzięki aktywności zmysłów i intelektowi (częściowe i ograniczone) do tego, co nieskończone, absolutne, całościowe. Dokonuje tego dzięki posiadaniu pojęć‑idei, takich jak: dusza, wszechświat, Bóg. Idee te ujmują całość doświadczenia: wewnętrznego, zewnętrznego i wszelkiego innego. Są one podstawą metafizyki. Sprawdzając je, Kant poddał metafizykę krytyce. Ukazał bowiem, że idee te stanowią cel rozumu, który dąży do nich i nie może zrealizować tego dążenia. Jak powiada Kant, można wskazać na potrzebę istnienia takich idei, nie można natomiast mówić o ich rzeczowej podstawie, o realności (ale zarazem nie sposób dowodzić ich nieistnienia!). Nie są one zatem przedmiotem poznania. Dlatego filozof twierdził, że metafizyka (psychologia, kosmologia i teologia) jest przedsięwzięciem przynajmniej problematycznym, dalekim od ideału nauki, pełnym sprzeczności, pozornych dowodów, nielogiczności. Z drugiej strony Kant nie negował możliwości metafizyki, przyjął przecież istnienie rzeczy „samych w sobie” (stanowiących podstawę, niedowiedzioną, jego myśli; dzięki temu założeniu dystansował się od idealizmu). Nie mogąc zbudować metafizyki jako wiedzy, Kant uczynił ją sferą postulatów rozumu praktycznego.

R196K1wBCzWGQ1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Postulaty rozumu praktycznego

Aby jednak takie ujęcie prawa moralnego miało sens, Kant wprowadza postulaty rozumu praktycznego (łączące tę krytykę z Krytyką czystego rozumu), „idee regulatywne”.

Po pierwsze, imperatyw moralny ma sens, jeśli przyjmiemy, że człowiek jest istotą wolną, niezależną od praw przyrody; tylko wówczas może on odpowiedzialnie realizować nakaz, być sprawcą czynu. Wolność stanowi wszakże problem z zakresu metafizyki; nie sposób dowieść jej istnienia, można jednak je założyć. Tak oto rozum praktyczny rozwiązuje antynomie czystego rozumu. Według Kanta człowiek jest istotą żyjącą w dwóch porządkach (dwóch światach): zjawisk i zmysłów (tu jest zdeterminowany przez prawa natury, przyczynowości – one stanowią przedmiot badań nauki) oraz rozumu (tu jest wolny). Filozof przyjmuje jeszcze dwa postulaty rozumu praktycznego: nieśmiertelność duszy (jest niezbędna dla postępu w moralności; ten, utrzymuje Kant, niemożliwy jest w ciągu jednego życia – to zresztą jedno z ciemniejszych miejsc jego myśli) i istnienie Boga (gwarancja sprawiedliwości).

Tak więc, zdaniem Kanta, prawdy metafizyczne, niedostępne dla czystego rozumu (mówiącego o świecie zjawisk), są dostępne dla rozumu praktycznego, realizującego postulaty woli; należy zatem postępować tak, jakby prawdy te istniały. Są one wytworem rozumu, przejawem jego pragnień i dążeń. Z drugiej strony to czysty rozum staje się podstawą budowania moralności.

Władza sądzenia

Dopełnieniem poprzednich krytyk stała się Kantowska Krytyka władzy sądzenia, poświęcona estetyceetykaestetyce – filozofii sztuki oraz problemowi celowości w przyrodzie. Władzę sądzenia określa filozof jako zdolność ujmowania różnorodnych zjawisk z perspektywy władającej nimi aprioryczneja prioriapriorycznej zasady (zakładającej celowość przedmiotu). Cechą znamienną myśli Kanta jest dążenie do odróżnienia sądów poznawczych i moralnych od sądów estetycznych.

ROQvT8yC3N8Q21
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: [bold]SĄDY ESTETYCZNE[/]
    • Elementy należące do kategorii [bold]SĄDY ESTETYCZNE[/]
    • Nazwa kategorii: bezinteresowne
      • Elementy należące do kategorii bezinteresowne
      • Nazwa kategorii: dotyczą tylko artystycznego przedstawienia, a nie jego związku z rzeczywistością, nie mają żadnych celów poza sobą
      • Koniec elementów należących do kategorii bezinteresowne
    • Nazwa kategorii: bezpojęciowe
      • Elementy należące do kategorii bezpojęciowe
      • Nazwa kategorii: przyjemność bądź przykrość wywołuje w nas wrażenie, bezpośredni ogląd, a nie pojęciowe opanowanie przedmiotu
      • Koniec elementów należących do kategorii bezpojęciowe
    • Nazwa kategorii: subiektywne
      • Elementy należące do kategorii subiektywne
      • Nazwa kategorii: wynika to z celowości wewnętrznej dzieła sztuki, harmonijnego połączenia elementów formy – celowości bez celu i ponadto spontanicznej
      • Koniec elementów należących do kategorii subiektywne
    • Nazwa kategorii: powszechne
      • Elementy należące do kategorii powszechne
      • Nazwa kategorii: choć jest to powszechność bez reguły, wynikająca z podobieństwa ludzi
      • Koniec elementów należących do kategorii powszechne
      Koniec elementów należących do kategorii [bold]SĄDY ESTETYCZNE[/]
Sądy estetyczne miały być bezinteresowne oraz bezpojęciowe, a także subiektywne, choć zarazem, dowodził filozof, coś się nam podoba w sposób konieczny, a także powszechny.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak dowodzi Kant, przeżycia estetyczne – związane z władzą smaku – powstają w wyniku współdziałania wrażeń, wyobrażeń i sądów, a więc odwołują się do całości władz podmiotu. Doświadczenie estetyczne miało według Kanta w sposób chwilowy godzić człowieka ze światem natury (łączyć porządek moralny z porządkiem przyrodniczym, harmonizować zmysłowość, intelekt i rozum); w doświadczeniu estetycznym spotykają się: zjawiskowy kształt zmysłowy z noumenalną ideą.

Ważne w Kantowskiej estetyce jest rozróżnienie piękna i wzniosłości:

  • piękno – związane ze skończonością, z aspektem jakościowym, z kontemplacją przedmiotu, z tym, co harmonijne;

  • wzniosłość – związana z nieskończonością, z aspektem ilościowym, z odczuciami podmiotu, także z tym, co nieharmonijne.

R1Oaq9iQiPbU81
Michaił Wrubel, Demon, 1890
Kant wprowadza także pojęcie geniuszu twórczego, który w trakcie procesu kreacji artystycznej realizuje prawa przyrody i zarazem postępuje spontanicznie, w sposób wolny; tworzy dzieła oryginalne, nowe, stanowiące prawo w sztuce (tak przekracza prawa natury).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

agnostycyzm
agnostycyzm

pogląd, zgodnie z którym świat jest poznawalny tylko do pewnych granic

a priori
a priori

(łac. z góry, uprzedzając fakty, z założenia) formuła oznaczająca wnioskowanie z przyczyn o skutkach; w filozofii nowożytnej: termin określający poznanie niezależne od doświadczenia

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) doktryna filozoficzna przyznająca pierwszeństwo w poznaniu doświadczeniu

estetyka
estetyka

(gr. aisthetikos – dotyczący poznania zmysłowego, wrażliwy, odczuwający) nauka o zasadach zmysłowości; teoria sztuki, teoria piękna

etyka
etyka

(gr. tá ēthiká – traktat o obyczajach; ḗthos – obyczaj, charakter) nauka dotycząca moralności, rozpatrywana odrębnie w aspektach: normatywnym jako nauka moralności (tzw. etyka normatywna lub etyka właściwa) oraz opisowo‑wyjaśniającym jako nauka o moralności (tzw. etyka opisowa lub etologia)

noumen
noumen

(gr. rzecz wyobrażona; pomyślana; od nous – rozum, duch) w filozofii Kanta rzecz sama w sobie; rzeczywisty, choć niepoznawalny przedmiot istniejący na zewnątrz ludzkiej świadomości, przejawiający się poprzez zjawiska i jedynie w tej postaci dostępny poznaniu

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta ta physika – to, co po przyrodzie/ponad przyrodą) dział filozofii zajmujący się bytem, tzn. wszystkim tym, co jest; nauka filozoficzna, której przedmiotem są podstawowe kwestie dotyczące istoty i przyczyny bytu

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum; rationalis – rozumny, rozsądny) kierunek filozoficzny przyznający rozumowi główną bądź wyłączną rolę w procesie poznania; pogląd przyznający pierwszeństwo w poznaniu rozumowi