Nowy styl w architekturze

Starożytne kanony piękna najłatwiej było odtworzyć w architekturze. Służyły temu studia nad zachowanymi w Rzymie budynkami. Prowadzili je od końca XIV do drugiej połowy XVI w. m.in. Filippo Brunelleschi, Donato BramanteAndrea Palladio. Podejmowano również badania archeologiczne. W 1485 r. ukazał się pierwszy drukowany podręcznik architektury, napisany przez Leone Battistę Albertiego. Rok później wydano traktat O architekturze ksiąg dziesięć Witruwiusza, rzymskiego architekta z I w. p.n.e. Wedle twórców odrodzenia wyznaczał on niedościgniony wzór budownictwa. Poszukiwania te zaowocowały wypracowaniem oryginalnego stylu, który nie opierał się jedynie na kopiowaniu starożytnych budynków, lecz zapożyczył od nich poszczególne elementy konstrukcyjne.

R8n1yXsv6CkA0
Fragment świątyni Westy w Rzymie. To ona stała się wzorem dla Bramantego przy projektowaniu tempietta, czyli renesansowej rzymskiej kaplicy. Jakie elementy architektury antycznej wykorzystywali w swoich projektach artyści renesansowi?
Źródło: Russell Yarwood, licencja: CC BY-SA 2.0.

Budowle renesansowe charakteryzuje harmonia, prostota i czytelność bryły, wykorzystywanie starożytnych motywów dekoracyjnych i antycznych porządków (stylu doryckiego, jońskiego i korynckiego) oraz odejście od ostrych, gotyckich łuków na rzecz form łagodniejszych, bardziej półkolistych. Z czasem tę harmonijną statyczność przełamano poprzez dekorowanie balustradbalustradabalustrad oraz gzymsówgzymsgzymsów rzeźbami – statuami.

W budownictwie sakralnym ważną rolę odgrywała forma centralna – świątynię projektowano na planie centralnym, z przynajmniej dwiema krzyżującymi się osiami symetrii (np. bazylika św. Piotra projektu Donata Bramantego), choć oczywiście powstawały budowle na planie prostokąta, z nawą poprzecznąnawa poprzecznanawą poprzeczną. Wykorzystywanie planu centralnego, bazującego na planie kwadratu, krzyża greckiegokrzyż greckikrzyża greckiego albo koła, jest dowodem na poszukiwanie przez renesansowych architektów doskonałych kształtów i harmonii. Innym wyznacznikiem renesansowej architektury sakralnej są budzące podziw kopułykopułakopuły świątyń. To właśnie kopuła kościoła Santa Maria del Fiore we Florencji projektu Filippa Brunelleschiego – a właściwie sklepienie na planie ośmioboku – stała się jednym ze znaków rozpoznawczych stylu renesansowego. Ale jego wczesna odmiana to również niższe kopuły np. florenckiego kościoła Santa Maria degli Angeli czy mediolańskiego Santa Maria delle Grazie.

Dynamicznie rozwijało się budownictwo świeckie: wille, pałace, jak również mieszczańskie kamienice, budynki użyteczności publicznej (np. szpitale) oraz podkreślające prestiż lokalnej władzy ratusze. Ich elementami charakterystycznymi były dekoracje na ścianach (kolumny, gzymsy, cokoły, belkowania), a także piętrowe arkadyarkadyarkady i obiegające dziedziniec loggie. Doskonałym wzorem renesansowej loggii jest dawne schronisko dla sierot Spedale degli Innocenti we Florencji, zbudowane według projektu Filippa Brunelleschiego. Ale przykłady budownictwa miejskiego epoki odrodzenia znajdziemy nie tylko we Włoszech i Francji, ale również na terenie Niemiec i Polski (zobacz galerię interaktywną). Jakie elementy architektury renesansowej odnajdujesz na poniższych ilustracjach?

Z uwagi na zmianę charakteru siedzib arystokracji (z obronnej na rezydencjonalną) powstawały liczne pałace w stylu renesansowym, wzorowane na budowlach starożytnych Rzymian. Warto w tym miejscu wspomnieć o działalności architekta Andrei Palladia, którego styl wywarł duży wpływ także na późniejszą wizję pałaców i willi. Palladio cenił czystą formę, symetrię, matematycznie wyliczane proporcje – przykładem jest Villa Rotonda w Vicenzy, rezydencja na planie krzyża greckiego wpisanego w kwadrat.

R1bxeyJztdMN01
Mapa miasta Palmanova, „miasta idealnego”.
Źródło: nieznany, 1593, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W renesansie podjęto też próby stworzenia „miasta idealnego”, które cechuje się regularnym planem geometrycznym (przykładem jest układ architektoniczny Zamościa, który zaprojektował Bernardo Morando). Z takim założeniem powstała na północy Włoch Palmanova, na planie gwiazdy, z centralnie usytuowanym placem, od którego symetrycznie odchodzą ulice miasteczka.

RjMrrG9IDp7Sx
Palmanova, zdjęcie współczesne. Jakie dla mieszkańców mogą być zalety takiego układu architektonicznego miasta?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rzeźba i malarstwo

W dziedzinie rzeźby renesansowym twórcom za wzór posłużyły antyczne zabytki, które od XV w. zaczęto systematycznie kolekcjonować. Artyści odrodzenia odtwarzali antyczne wzory, a za szczyt doskonałości uznawano te ich dzieła, które poczytywano za starożytne autentyki. Wszyscy najsławniejsi rzeźbiarze włoskiego renesansu – Donatello, Andrea del Verrocchio i Michał Anioł – byli autorami rzeźb przedstawiających Dawida, biblijnego króla Izraela, który uchodził za symbol potęgi człowieka, a więc idealnie nadawał się na bohatera renesansu. Dzieła Michała Anioła, z których najbardziej znane są posąg Mojżesza oraz PietaPietaPieta – przedstawienie Marii z ciałem Chrystusa na kolanach (od wł. pietà – miłosierdzie, współczucie, pobożność), wyróżniają się znajomością anatomii. Nie przypadkiem to właśnie w tej epoce niezwykle popularne wśród artystów stały się szkicowane studia ludzkiego ciała, a Leone Battista Alberti skonstruował pierwszy przyrząd służący do jego pomiarów. Gotowych starożytnych wzorów nie miało natomiast renesansowe malarstwo: spośród zabytków greckich malarskie dekoracje zachowały się jedynie na wazach, rzymskie freski w Pompei odkryto zaś dopiero w połowie XVIII wieku.

Artystom odrodzenia pozostawało więc kopiowanie cesarskich portretów z monet lub odtwarzanie antycznych wzorców na podstawie zachowanych opisów dzieł sztuki. I właśnie owa nieznajomość starożytnych wzorców oraz dotarcie do Włoch odkrytych przez malarzy flamandzkich późnego średniowiecza zasad perspektywyperspektywaperspektywy uwolniły renesansowe malarstwo od naśladownictwa.

Perspektywa

Mianem perspektywy geometrycznej lub linearnej określa się metodę przedstawiania na płaszczyźnie obrazu obiektów rozmieszczonych w trójwymiarowej przestrzeni, za pomocą której wywołuje się u widza złudzenie głębi przestrzennej. Jej zasady teoretyczne sformułowali w XV w. Filippo BrunelleschiLeone Battista Alberti. Tworzenie perspektywy polega na malowaniu przedmiotów „oddalonych” w rozmiarach zmniejszonych proporcjonalnie do ich „odległości” od płaszczyzny obrazu, który stanowi niejako okno, przez które widz spogląda na wyobrażoną przez artystę przestrzeń. Wszystkie linie odchodzące prostopadle od płaszczyzny obrazu (a więc w rzeczywistości równoległe względem siebie) zbiegają się w jednym punkcie, umieszczonym na horyzoncie na wysokości oczu patrzącego.

R1OBNtkhNrxpJ
Piero della Francesca, Biczowanie Chrystusa, między rokiem 1455 a 1465. Obraz ten pokazuje metodę tworzenia perspektywy linearnej. W jaki sposób?
Źródło: Galleria Nazionale delle Marche w Urbino, domena publiczna.

Włoskie malarstwo renesansowe w dalszym ciągu podejmowało dominującą w sztuce średniowiecznej problematykę religijną. Na szczególną uwagę zasługują wyobrażenia Świętej Rodziny, realistycznie przedstawiające Matkę Boską, św. Józefa oraz małego Jezusa. Nie przypadkiem zaczęły one powstawać w czasach, kiedy odkryto dzieciństwo jako odrębny okres w życiu człowieka, a także kiedy kult maryjny nasilił się do tego stopnia, że przyćmił postaci wszystkich innych czczonych świętych. Od drugiej połowy XV w. za sprawą Sandra Botticellego malarze Italii zaczęli przedstawiać również tematy mitologiczne, ale najbardziej typowym dla nich gatunkiem twórczości okazał się portret.

Za prekursora malarstwa renesansowego we Włoszech uchodzi Masaccio, działający w latach 20. XV w., autor fresków w kościele Santa Maria del Carmine we Florencji (m.in. Wygnanie z raju), gdzie posłużył się światłocieniemświatłocieńświatłocieniem i perspektywą. Bliskie tradycyjnym schematom portrety z profilu tworzył kilkadziesiąt lat później Piero della Francesca. Z czasem jednak ustąpiły one miejsca bardziej skomplikowanym kompozycjom.

R1BqAIoGOkqfh1
Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 1503–1506. Zwróć uwagę na pejzaż (tu toskański) w tle portretu, nowość w sztuce renesansu.
Źródło: Leonardo da Vinci, olej na desce, 77 × 53 cm, Muzeum Luwr w Paryżu, domena publiczna.

U schyłku XV w. rozpoczął we Florencji działalność Leonardo da Vinci, który przeniósłszy się następnie do Mediolanu, namalował w jednym z tamtejszych klasztorów słynny fresk Ostatnia Wieczerza, a po powrocie do rodzinnego miasta – równie sławny portret tamtejszej patrycjuszki Mony Lisy Giocondy. Innym wielkim malarzem XVI w. był Rafael, twórca m.in. licznych portretów Madonny, które stały się wzorem nawet dla dzisiejszej sztuki religijnej.

Fazę schyłkową malarstwa renesansowego stanowi twórczość Michała Anioła, szczególnie zaś jego freski z kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Dynamika przedstawienia postaci odróżnia jego dzieła od posągowo statycznych przedstawień Rafaela czy Leonarda i zwiastuje już nadejście kolejnego stylu w sztuce. Najdłużej klasycznych zasad renesansu trzymali się malarze weneccy, z których najwybitniejsi – Tycjan i Tintoretto – tworzyli u schyłku XVI w.

R18cnQ4SeIn8Z
Adam i Ewa, dyptyk pędzla Albrechta Dürera, 1507 rok. Malarz, uważany na najwybitniejszego przedstawiciela niemieckiego renesansu, ukazał parę pierwszych ludzi z uwzględnieniem ówczesnego kanonu piękna. Określ, jakie elementy wchodzą w skład tego kanonu.
Źródło: olej na desce, 209 × 81 i 209 × 83 cm, Muzeum Prado w Madrycie, domena publiczna.

Wybór kilku zaledwie przykładów renesansowej sztuki malarskiej znajdziesz w poniższej galerii.

R8vyg7Qe0E8qU
Nagranie filmowe dotyczące sztuki i architektury renesansu.

Indeks dolny Wskaż tematykę, jaką podejmowało malarstwo renesansowe. Indeks dolny koniec

Schyłek renesansu. Manieryzm

RGbWtejFOsc2R1
Portret Rudolfa II Habsburga, namalowany przez Arcimbolda około 1590 r., ukazuje cesarza jako Wertumnusa – rzymskiego boga przemiany i wegetacji oraz opiekuna roślinności. Owoce, warzywa i kwiaty, z jakich składa się wizerunek władcy, reprezentują wszystkie pory roku i tworzą idealną harmonię, nad której zachowaniem czuwa bóstwo, tak jak portretowany nad ładem świata.
Źródło: Giuseppe Arcimboldo, domena publiczna.

W sztukach plastycznych zapowiedzią nowej estetyki była twórczość Michała Anioła. Już w drugiej ćwierci XVI w. we Włoszech, a na przełomie kolejnego stulecia w reszcie Europy, zapanował nowy styl – manieryzmmanieryzmmanieryzm, jak nazwał go Vasari, sam zresztą projektant i budowniczy manierystycznego pałacu Uffizi we Florencji. Perfekcyjna technika artystów i wyrafinowane gusta dworskich mecenasów skłaniały do tworzenia dzieł, w których odbiorze ważną rolę zaczął odgrywać element zaskoczenia. Stąd odmienne od renesansowej harmonii, prostoty i ładu podejście do koloru oraz proporcji (deformacja postaci, które stają się nienaturalnie wysokie, w rzeźbie – stosowanie tzw. figura serpentinata, czyli spiralnie spiętrzonego układu postaci), a także wyrazista ekspresja. Teatralność i dążenie do zadziwienia widza w malarstwie najlepiej chyba obrazuje twórczość Giuseppe Arcimbolda, pracującego w drugiej połowie XVI w. na praskim dworze cesarza Rudolfa II.

Słownik

afirmacja
afirmacja

(łac. affirmatio – potwierdzenie, przyjęcie) zajęcie pewnego stanowiska, podjęcie decyzji, osobiste zaangażowanie w uznanie czegoś, zgoda na coś

arkady
arkady

układ następujących po sobie łuków wspartych na filarach, kolumnach lub słupach

balustrada
balustrada

szereg słupków połączonych poręczą służące jako obramowanie schodów lub tarasów

gzyms
gzyms

(niem. Gesims) poziomy, zwykle ozdobny pas wysunięty przed lico muru

kopuła
kopuła

sklepienie zamknięte o osi pionowej, wznoszone na planie centralnym – okrągłym, kwadratowym lub wielobocznym

krzyż grecki
krzyż grecki

krzyż, którego ramiona są jednakowej długości

manieryzm
manieryzm

styl w sztuce i literaturze europejskiej stanowiący przejściową fazę od renesansu do baroku, odznaczający się dekoracyjnością i kunsztem formy

mecenat
mecenat

(pochodzi od imienia Mecenas – antycznego protektora artystów) pomoc udzielana artystom, pisarzom i uczonym, działalność fundacyjna, także różne formy finansowania sztuki

nawa poprzeczna
nawa poprzeczna

inaczej transept, ta część kościoła (prostopadła do jego osi), położona pomiędzy prezbiterium, a resztą jego budynku

perspektywa
perspektywa

metoda przedstawiania na płaszczyźnie przedmiotów rozmieszczonych w przestrzeni, zgodnie z prawami widzenia

Pieta
Pieta

(wł. pietà – miłosierdzie) w sztuce przedstawienie Matki Bożej trzymającej na kolanach martwego Jezusa Chrystusa

ryzalit
ryzalit

część fasady budynku wysunięta ku przodowi, połączona z jego główną bryłą (może znajdować się pośrodku elewacji lub w jej rogach), obejmująca wysokość wszystkich kondygnacji

światłocień
światłocień

zastosowanie w obrazie iluzji oświetlenia (wyraźnie skontrastowanego z zacienionymi elementami przedstawienia) dla osiągnięcia efektu dekoracyjnego lub wzmocnienia wrażenia dramatyczności wyobrażonej sceny

Słowa kluczowe

odrodzenie, renesans, fresk, Madonna, malarstwo, rzeźba, architektura, perspektywa, renesans w Europie, odrodzenie w Europie

Bibliografia

Materiały źródłowe do historii kultury. Odrodzenie, oprac. M. Demska‑Trębaczowa, Warszawa 1981.

Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce. 1500–1600, J. Białostocki, Warszawa 1985.

J. Gierowski, J. Leszczyński, Historia dla klasy 2 liceum ogólnokształcącego, Warszawa 1979.