Pracownia elektrotechniki
ELE.02. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych - Elektryk 741103 oraz Technik elektryk 311303
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiałuWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie elektryk 741103 oraz technik elektryk 311303. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywanie i uruchamiania instalacji elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej, montowanie i uruchamianie maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej, wykonywanie konserwacji instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELE.02.2. Podstawy elektrotechniki:
Uczeń:
ELE.02.2.1. rozróżnia elementy obwodów elektrycznych,
ELE.02.2.2. rozróżnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym,
ELE.02.2.3. opisuje elementy elektroniki,
ELE.02.2.4. dobiera metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
ELE.02.2.5. posługuje się schematami elektrycznymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W tej lekcji zamieszczonych jest pięć programów ćwiczeniowych.
Zasób „Pomiary rezystancji mostkiem Wheatstone'a”„Pomiary rezystancji mostkiem Wheatstone'a” pozwala użytkownikowi na ćwiczenie zadań zawodowych związanych z wykonywaniem mostkowych metod pomiarów rezystancji. Program ćwiczeniowy do projektowania „Pomiary mocy w obwodach prądu stałego”„Pomiary mocy w obwodach prądu stałego” pozwala na ćwiczenie zadań zawodowych związanych z wykonywaniem pomiarów mocy w obwodach prądu stałego. Zasób „Pomiary indukcyjności własnej i wzajemnej metodami technicznymi, pomiary indukcyjności mostkiem fabrycznym RLC”„Pomiary indukcyjności własnej i wzajemnej metodami technicznymi, pomiary indukcyjności mostkiem fabrycznym RLC” umożliwia ćwiczenie zadań zawodowych związanych z wykonywaniem pomiarów indukcyjności własnej i wzajemnej metodami technicznymi, pomiary indukcyjności mostkiem RLC. Program ćwiczeniowy do projektowania „Badanie obwodu trójfazowego gwiazdowego i trójkątnego - układ Arona”„Badanie obwodu trójfazowego gwiazdowego i trójkątnego - układ Arona” pozwala na ćwiczenie zadań zawodowych związanych z wykonywaniem pomiarów mocy czynnej w układach trójfazowych. Natomiast ostatni program ćwiczeniowy do projektowania „Pomiary za pomocą oscyloskopu”„Pomiary za pomocą oscyloskopu” ułatwia ćwiczenie zadań zawodowych związanych z wykonywaniem pomiarów i obserwacji za pomocą oscyloskopu.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Pomiary rezystancji mostkiem Wheatstone'aProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Pomiary mocy w obwodach prądu stałegoProgram ćwiczeniowy do projektowania
Pomiary indukcyjności własnej i wzajemnej metodami technicznymi, pomiary indukcyjności mostkiem fabrycznym RLCProgram ćwiczeniowy do projektowania
Badanie obwodu trójfazowego gwiazdowego i trójkątnego - układ AronaProgram ćwiczeniowy do projektowania
Pomiary za pomocą oscyloskopuProgram ćwiczeniowy do projektowania
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z układami pomiarów.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Program ćwiczeniowy do projektowania „Pomiary rezystancji mostkiem Wheatstone'a”
Praca samodzielna
Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń przygotowuje sześć pytań quizowych na podstawie treści zawartych w symulacji. Następnie uczniowie łączą się w pary i wybierają spośród swoich 12 propozycji sześć najlepszych pytań. W dalszej kolejności łączą się w czwórki, ósemki itd., aż cała klasa wybierze sześć najlepszych pytań metodą kuli śnieżnej. Uczniowie, których pytania zostały wybrane, otrzymują pozytywne oceny za aktywność.
Program ćwiczeniowy do projektowania „Pomiary mocy w obwodach prądu stałego”
Praca w parach
Uczniowie analizują, na czym polega pomiar mocy w obwodach prądu stałego. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej symulator i wskazuje poszczególne etapy tego pomiaru. Chętne/wybrane pary określają, o czym przy danym etapie należy pamiętać pod względem bezpieczeństwa, jakie czynności wykonuje się w danym momencie, a także wymieniają niezbędne urządzenia, narzędzia. Za każdą poprawną odpowiedź uzyskują 2 pkt. Jeśli odpowiedź będzie błędna, pytanie może przejąć inna para i zdobyć 1 pkt. Pary z największą liczbą punktów mogą otrzymać ocenę za aktywność.
Program ćwiczeniowy do projektowania „Pomiary indukcyjności własnej i wzajemnej metodami technicznymi, pomiary indukcyjności mostkiem fabrycznym RLC”
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tym nowoczesnym narzędziem edukacyjnym i wcielają w stosowne role. Wykonują zawarte w nim polecenia. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom przejść przez zadania, naprowadzając ich pytaniami. W ramach podsumowania wykonują dołączone do symulatora ćwiczenia.
Program ćwiczeniowy do projektowania „Badanie obwodu trójfazowego gwiazdowego i trójkątnego - układ Arona” oraz „Pomiary za pomocą oscyloskopu”
Praca w grupach
Wykorzystanie symulatorów podczas lekcji powtórzeniowej – nauczyciel dzieli klasę na grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Przedstawiciele grup losują poszczególne symulatory, każda grupa prezentuje informacje nabyte podczas pracy z multimedium. Posługując się symulatorem, można wprowadzić element pracy na czas, tzn. ograniczenie czasowe na przeprowadzenie wszystkich czynności przygotowania dźwigu do eksploatacji.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Nauczyciel może również zastosować metodę klasy odwróconej i zalecić uczniom zapoznanie się z programami ćwiczeniowymi w domu, aby podczas zajęć uczniom szybciej przyszło ułożenie pytań quizowych w celu poświęcenie większej ilości czasu na ułożenie pytań, a także zadanie ich dla utrwalenia przyswojonej wiedzy.
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Symulatora można używać w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Może on być inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się. Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się poszukał w innych źródłach informacji na temat ryzyka źle sprawdzonego dźwigu, oddanego już do użytku. Prowadzący zajęcia zachęca uczących się poszukujących, zainteresowanych do samodzielnego poszukiwania dodatkowych wiadomości, aby potem je zweryfikować i usystematyzować.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści