Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści:
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Celem e‑materiału jest:
umożliwienie uczniowi wielokrotnego powtarzania zadań zawodowych,
prezentacja obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych, takiego jak waga, miara, frankownica, stemplownica, datownik, komputer z zainstalowanym systemem obsługi, skaner, itp.
ilustracja optymalnych procesów przyjmowania do realizacji przesyłek listowych poleconych z wykorzystaniem następujących narzędzi multimedialnych – Atlas interaktywny i Dokumentacja interaktywna.
E‑materiał jest zgodny z obowiązującą podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego dla zawodu Technik usług pocztowych i finansowych branży ekonomiczno‑administracyjnej i dla wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych:
przyjmowania, doręczania i wydawania przesyłek pocztowych,
prowadzenia promocji i aktywnej sprzedaży towarów i usług świadczonych przez operatora pocztowego.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
EKA.08.3. Świadczenie usług pocztowych:
2) charakteryzuje usługi pocztowe, w tym kurierskie;
3) przyjmuje zlecenia na usługi w obrocie krajowym i zagranicznym w oparciu o regulaminy i cenniki świadczenia usług pocztowych, w tym kurierskich,
4) realizuje usługi w obrocie krajowym i zagranicznym w oparciu o dokumenty związane ze świadczeniem usług pocztowych, w tym kurierskich,
8) stosuje urządzenia techniczne na stanowisku obsługi klienta: a) stosuje urządzenia specjalistyczne do przyjmowania przesyłek pocztowych, w tym kurierskich, b) obsługuje urządzenia specjalistyczne przy doręczaniu i wydawaniu przesyłek pocztowych, w tym kurierskich;
EKA.08.9. Kompetencje personalne i społeczne:
1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej,
7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają dwa rodzaje multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Proces przyjmowania przesyłek poleconych krajowych i zagranicznych” składa się z następujących materiałów multimedialnych.
Atlas interaktywny - „Przyjmowanie listowych przesyłek poleconych krajowych i zagranicznych”Atlas interaktywny - „Przyjmowanie listowych przesyłek poleconych krajowych i zagranicznych”
Dokumentacja interaktywna - „Wypełnianie dokumentów nadawczych towarzyszących realizacji usługi list polecony krajowy i zagraniczny”Dokumentacja interaktywna - „Wypełnianie dokumentów nadawczych towarzyszących realizacji usługi list polecony krajowy i zagraniczny”
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające - pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu prawidłowości przyjęcia poleconej przesyłki listowej w obrocie krajowym i zagranicznym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Przyjmowanie listowych przesyłek poleconych krajowych i zagranicznych
Atlas interaktywny
- Wypełnianie dokumentów nadawczych towarzyszących realizacji usługi list polecony krajowy i zagraniczny
Dokumentacja interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik administracji
Atlas interaktywny - Przyjmowanie listowych przesyłek poleconych krajowych i zagranicznych
Atlas interaktywny obejmuje zagadnienia związane z czynnościami wykonywanymi w ramach realizacji zadań zawodowych operatora pocztowego, wyposażenie stanowiska obsługi klienta, kolejne etapy procesu czynnościowego: przyjmowanie listowych przesyłek poleconych krajowych, przyjmowanie listowych przesyłek poleconych zagranicznych, przyjmowanie listowych przesyłek poleconych zagranicznych - list wartościowy, przyjmowanie listowych przesyłek poleconych krajowych za potwierdzeniem odbioru oraz różnice między listem poleconym krajowym a zagranicznym.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Zapoznanie się szczegółowo z kolejnymi czynnościami wykonywanymi przez operatora pocztowego podczas przyjmowania listów poleconych krajowych i zagranicznych, różnymi formami płatności za usługę i usługami dodatkowymi (np. potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej).
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć:
Każdy z uczniów powtarza kolejność wykonywanych czynności przez operatora pocztowego.
Uczniowie dobierają się w pary w celu odegrania przedstawionych w atlasie czynności.
Uczniowie dobierają się w grupy i przygotowują: a) przyjmowanie listów poleconych krajowych i b) listów poleconych zagranicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami:
do metody lekcji odwróconej,
przygotowanie do egzaminu,
powtarzanie i utrwalanie materiału,
podsumowanie cyklu zajęć.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Na podstawie atlasu interaktywnego uczeń przygotowuje zestawienie różnic pomiędzy przyjmowaniem listów poleconych krajowych i zagranicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Indywidualne analizowanie poszczególnych części atlasu interaktywnego z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Dokumentacja interaktywna - Wypełnianie dokumentów nadawczych towarzyszących realizacji usługi list polecony krajowy i zagraniczny
Zawiera dokumentację związaną z procesem przyjmowania przesyłek listowych krajowych i zagranicznych oraz dokumentów towarzyszących samej usłudze.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Zapoznanie uczniów z drukami mającymi zastosowanie na etapie przyjmowania listów poleconych krajowych i zagranicznych przez placówki pocztowe, a także zapoznanie uczniów z dodatkowymi usługami jakie proponują placówki pocztowe dla korespondencji poleconej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Każdy z uczniów wypełnia wybrany druk omawiany w trakcie prezentacji.
Uczniowie dobierają się w pary: jeden uczeń wypełnia druk (lub adresuje kopertę), drugi uczeń sprawdza poprawność wykonanego ćwiczenia.
Uczniowie dobierają się w grupy i opracowują: a) przyjmowanie listów poleconych krajowych i b) listów poleconych zagranicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami:
do metody lekcji odwróconej
przygotowanie do egzaminu
powtarzanie i utrwalanie materiału,
podsumowanie cyklu zajęć.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Na podstawie zaprezentowanych materiałów uczeń przygotowuje zestawienie i opis wszystkich druków mających zastosowanie na etapie przyjmowaniem korespondencji poleconej krajowej i zagranicznej przez placówki pocztowe.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Indywidualne omówienie zaprezentowanych druków z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Interaktywne materiały sprawdzające dla e‑materiału
Materiał sprawdzający opracowany jest w formie testów pozwalających sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu prawidłowości przyjęcia poleconej przesyłki listowej w obrocie krajowym i zagranicznym.
Materiały sprawdzające zawierają różne formy testowe:
testy z jedną prawidłową odpowiedzią,
testy wielokrotnego wyboru,
zadania z lukami,
zadania typu prawda fałsz,
grupowanie prawidłowych odpowiedzi,
definiowanie podanego tekstu.
Materiały sprawdzające stanowią spójną całość zawierającą powiązania pomiędzy wszystkimi składowymi, m.in. poprzez słowa kluczowe.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści