Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Użytkowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych

CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych - Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209

Przewodnik dla nauczyciela

Wprowadzenie

„Nowoczesne kształcenie stawia nauczyciela w roli mentora. Odejście nauczyciela od roli „dostarczyciela” wiedzy, który przy tablicy prowadzi wykład (a głównym zadaniem uczniów jest słuchanie i notowanie najważniejszych informacji) pozwala na rozbudzenie kreatywności uczących się i postawienie ich w roli poszukiwaczy wiedzy” (Koncepcja e‑materiałów do kształcenia zawodowego).

Celem Przewodnika dla nauczyciela jest przedstawienie e‑materiału „Użytkowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych” dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej platformie edukacyjnej, z którego nauczyciel i uczeń mogą korzystać podczas zajęć kształcenia zawodowego, a także podczas pracy poza zajęciami (uczniowie mogą sięgać do e‑materiałów w ramach pracy domowej lub z własnej inicjatywy, np. przygotowując się do lekcji, do egzaminów).

Nauczycielu, mamy nadzieję, że e‑materiały pozwolą Ci zwiększyć efektywność nauczania. Przewodnik zbudowany jest z następujących elementów.

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1 Materiały multimedialne3.1 Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć
5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami
5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi
5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

E‑materiał „Użytkowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych” wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia określonych dla kwalifikacji CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych:
-CHM.01.4.1 charakteryzuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych i ich zastosowanie,
-CHM.01.4.2 posługuje się narzędziami i oprzyrządowaniem maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych,
-CHM.01.4.4 ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych,
-CHM.01.4.5 dokonuje montażu oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych,
-CHM.01.4.6 przygotowuje maszyny i urządzenia do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych,
wyodrębnionych w zawodzie szkolnictwa branżowego: Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych: użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w procesie przetwórstwa tworzyw sztucznych w zawodzie: operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały budowy i zasady działania wtryskarki, mechanizmów wykonawczych maszyn przemysłowych z branży tworzyw sztucznych.
E‑materiał ma stanowić pomoc w procesie nauczania/uczenia się w ww. zawodzie oraz wspierać osiąganie wybranych efektów kształcenia poprzez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, rozwój kompetencji komunikacyjno–cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się, a tym samym przyczynić się do poprawy efektywności pracy dydaktyczno–wychowawczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał „Użytkowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych” składa się z trzech elementów multimedialnych:

WizualizacjaD144ebptxWizualizacja: Wizualizacja wtryskarki,
AnimacjaD1DsVNu33Animacja: Praca mechanizmów wykonawczych maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych,
Schemat interaktywnyDydvqf8bMSchemat interaktywny: Praca wtryskarki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDI8mAo702Interaktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Słownik pojęć dla e‑materiałuDSiBU91k2Słownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaD1FBaYovZPrzewodnik dla nauczyciela - zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Przewodnik zawiera opis materiałów multimedialnych, które mają pomóc nauczycielowi w procesie kształcenia – czyli organizowaniu procesu nabywania przez uczniów wiedzy i umiejętności, ich sprawdzania jako elementu końcowego tego procesu lub diagnozującego, jaką wiedzę i umiejętności uczniowie już posiadają, aby potem indywidualizować proces kształcenia.
Przewodnik dla uczącego sięDRfE946k8Przewodnik dla uczącego się - zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaDKiHRpAYqNetografia i bibliografia - stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e materiał.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału

W e‑materiale nauczyciel ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:

Wizualizacja modelu w grafice 3DD144ebptxWizualizacja modelu w grafice 3D: Wizualizacja wtryskarki – przedstawia najistotniejsze informacje z zakresu budowy wtryskarki: wygląd zewnętrzny, z umiejscowionymi na maszynie włącznikami, przyciskami, dźwigniami służącymi do jej użytkowania, z możliwością obserwacji mechanizmów wykonawczych umiejscowionych wewnątrz wtryskarki.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej, interaktywny model wtryskarki w 3D, z możliwością zdjęcia warstw obudowy i obserwacji elementów wykonawczych maszyny.

Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CHM.01.4.1 charakteryzuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych i ich zastosowanie
CHM.01.4.1.1) rozpoznaje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.2) klasyfikuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.3) wymienia cechy maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.4) opisuje budowę, sposób działania i zastosowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.5) opisuje budowę, sposób działania i zastosowanie urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2 posługuje się narzędziami i oprzyrządowaniem maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.1) rozpoznaje narzędzia i oprzyrządowanie maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.2) dobiera narzędzia i oprzyrządowanie maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.3) stosuje zasady użytkowania narzędzi i oprzyrządowania maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4 ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.1) rozróżnia parametry techniczne maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.2) rozróżnia metody oceny stanu technicznego maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.3) wykonuje pomiary parametrów technicznych maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.4) weryfikuje na podstawie parametrów technicznych lub dokumentacji technicznej stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.5) określa sposoby lokalizacji usterek maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.6) lokalizuje usterki maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.7) sporządza raporty kontrolno‑pomiarowe, oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.5 dokonuje montażu oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.5.1) dobiera oprzyrządowanie maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.5.2) wykonuje prace montażowe oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.6 przygotowuje maszyny i urządzenia do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.1) określa sposób przygotowania maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.2) sprawdza kompletność maszyn i urządzeń s do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.3) określa parametry pracy maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.6.4) dokumentuje przygotowanie maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- nazywanie i opisywanie elementów budowy wtryskarki,
- charakteryzowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań operatora urządzeń przetwórstwa tworzyw sztucznych.

Animacja 3DD1DsVNu33Animacja 3D: Praca mechanizmów wykonawczych i roboczych maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych – przedstawia poszczególne elementy wykonawcze wtryskarki, zasady działania układów: pobierania, dozowania, uplastyczniania i wtrysku tworzywa; pracę mechanizmów wykonawczych maszyn i urządzeń stosowanych w przetwórstwie tworzyw sztucznych.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotową animację do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej.

Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CHM.01.4.1 charakteryzuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych i ich zastosowanie
CHM.01.4.1.1) rozpoznaje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.2) klasyfikuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.3) wymienia cechy maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.4) opisuje budowę, sposób działania i zastosowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.5) opisuje budowę, sposób działania i zastosowanie urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2 posługuje się narzędziami i oprzyrządowaniem maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.1) rozpoznaje narzędzia i oprzyrządowanie maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.2) dobiera narzędzia i oprzyrządowanie maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.3) stosuje zasady użytkowania narzędzi i oprzyrządowania maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4 ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.1) rozróżnia parametry techniczne maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.2) rozróżnia metody oceny stanu technicznego maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.3) wykonuje pomiary parametrów technicznych maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.4) weryfikuje na podstawie parametrów technicznych lub dokumentacji technicznej stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.5) określa sposoby lokalizacji usterek maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.6) lokalizuje usterki maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.7) sporządza raporty kontrolno‑pomiarowe, oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.5 dokonuje montażu oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.5.1) dobiera oprzyrządowanie maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.5.2) wykonuje prace montażowe oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.6 przygotowuje maszyny i urządzenia do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.1) określa sposób przygotowania maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.2) sprawdza kompletność maszyn i urządzeń s do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.3) określa parametry pracy maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.6.4) dokumentuje przygotowanie maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- scharakteryzowanie pracy urządzeń wykorzystywanych w przetwórstwie tworzyw sztucznych,
- opisywanie układów sterowania pracy urządzeń wykorzystywanych w przetwórstwie tworzyw sztucznych,
- opisywanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań operatora urządzeń przetwórstwa tworzyw sztucznych.

Schemat interaktywnyDydvqf8bMSchemat interaktywny: Praca wtryskarki – przedstawia materiały obejmujące obserwację etapów pracy wtryskarki wraz z wizualizacją procesów, które w niej zachodzą.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy film do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej.

Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CHM.01.4.1 charakteryzuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych i ich zastosowanie
CHM.01.4.1.1) rozpoznaje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.2) klasyfikuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.3) wymienia cechy maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.4) opisuje budowę, sposób działania i zastosowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.5) opisuje budowę, sposób działania i zastosowanie urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2 posługuje się narzędziami i oprzyrządowaniem maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.1) rozpoznaje narzędzia i oprzyrządowanie maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.2) dobiera narzędzia i oprzyrządowanie maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.3) stosuje zasady użytkowania narzędzi i oprzyrządowania maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4 ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.1) rozróżnia parametry techniczne maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.2) rozróżnia metody oceny stanu technicznego maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.3) wykonuje pomiary parametrów technicznych maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.4) weryfikuje na podstawie parametrów technicznych lub dokumentacji technicznej stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.5) określa sposoby lokalizacji usterek maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.6) lokalizuje usterki maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.7) sporządza raporty kontrolno‑pomiarowe, oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.5 dokonuje montażu oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.5.1) dobiera oprzyrządowanie maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.5.2) wykonuje prace montażowe oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.6 przygotowuje maszyny i urządzenia do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.1) określa sposób przygotowania maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.2) sprawdza kompletność maszyn i urządzeń s do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.3) określa parametry pracy maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.6.4) dokumentuje przygotowanie maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- nazywanie i opisywanie poszczególnych etapów pracy wtryskarki,
- wyjaśnienie procesu uplastyczniania tworzywa sztucznego.

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. Jest to nowoczesna pomoc dydaktyczna wspomagająca proces uczenia się/nauczania.

Prezentowane materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. zawierają opis budowy i działania wtryskarki ułożony od informacji ogólnych do bardziej szczegółowych. Elementy budowy widoczne w Wizualizacji 3D, są dokładnie omawiane w Animacji 3D, a ich zasada działania i użycie w poszczególnych etapach pracy wtryskarki, jest doprecyzowane w Schemacie interaktywnym. Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. Wszystkie ćwiczenia stanowią podsumowującą całość pracy z e‑materiałem.
Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje proces samokształcenia uczącego się.

E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodu szkolnictwa branżowego: operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.

E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

5.1

5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć

- praca indywidualna uczniów – przykładem pracy indywidualnej uczniów może być Wizualizacja wtryskarki, gdzie uczeń przygotowuje się i zapoznaje z elementami budowy maszyny. Podczas lekcji na wydruku wtryskarki uczniowie podpisują poszczególne elementy budowy.

- praca uczniów w grupach – podstawą pracy grupowej uczniów może stać się Animacja: Praca mechanizmów wykonawczych maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, gdzie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Poszczególne grupy pracują we własnym tempie, przeglądają materiał, a następnie wykonują ćwiczenie przydzielone grupie. Uczniowie w grupach dyskutują między sobą, wymieniają poglądy, rozmawiają, jak ma wyglądać ich zdaniem wykonanie ćwiczenia zadanego przez nauczyciela.
Poniżej zaproponowano przykład ćwiczenia grupowego.

Zadanie: Zapoznajcie się z animacją: Praca mechanizmów wykonawczych i roboczych maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych i wypiszcie:
Grupa 1) podobieństwa i różnice tłokowego układu zamykania formy i układu kolanowego,
Grupa 2) etapy uplastyczniania tworzywa sztucznego oraz miejsca, w których ono zachodzi.
Następnie w wybrany sposób zaprezentujcie efekt pracy (można wykorzystać dowolną formę graficzną). Każda z grup pracuje zgodnie z zasadami pracy grupowej, a na koniec przedstawia na forum klasy efekty wykonanego ćwiczenia oraz zostaje oceniona.

- praca z całym zespołem klasowym – przykładem pracy dla całego zespołu klasowego może stać się Schemat interaktywny: Praca wtryskarki. Uczniowie na lekcji mogą zapoznać się z materiałem multimedialnym oraz zadaniem – w formie pytań przygotowanych przez nauczyciela. Każdy z uczniów (lub uczniowie w grupach) odpowiadają na pytania, zapisują swoje odpowiedzi w tzw. chmurze.

Przykład ćwiczenia dla całego zespołu klasowego: Zapoznaj się ze Schematem interaktywnym pokazującym pracę wtryskarki, następnie zapisz odpowiedź do przydzielonych pytań:
1. Ile jest faz pracy wtryskarki?
2.Które fazy trwają najdłużej, a które najkrócej i skąd ta różnica?
3.Co wpływa na wydajność wtryskarki?

Na koniec nauczyciel pokazuje oraz omawia z uczniami odpowiedzi zapisane na poszczególne pytania. Nauczyciel wraz z uczniami dyskutuje, podsumowuje ćwiczenie.

Innym przykładem pracy z zespołem klasowym mogą stać się lekcje z zastosowaniem tekstu przewodniego. Nauczyciel ustala stały element procesu nauczania i decyduje, że na każdych zajęciach przeznaczy czas (np. 10–15 minut) na małe projekty uczniowskie.
Temat przewodni małego projektu: Cykl pracy wtryskarki. Nauczyciel dzieli uczniów na małe zespoły robocze. Uczniowie pracują, np. wykonują grafikę, przedstawiając cykl pracy wtryskarki. Po skończonym czasie uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy, które są merytorycznie związane z danym tematem lekcji.
Wskazana praca z całym zespołem klasowym powinna zostać podsumowana, uczniowie mogą zostać ocenieni.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.2

5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami (np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej).

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom).
Przykładem takiej pracy może być wykorzystanie Wizualizacji modelu w grafice 3D: Wizualizacja wtryskarki – uczniowie po zapoznaniu się w domu z wizualizacją uczestniczą na zajęciach w dyskusji na temat elementów budowy wtryskarki. Nauczyciel może prowadzić dyskusję lub nadzorować wybraną pracę w grupach, tak aby uczniowie wykorzystywali to, czego nauczyli się z danego zasobu.
Innymi materiałami do pracy własnej uczniów poza zajęciami jest dostępność Interaktywnych materiałów sprawdzających w formie zestawu ćwiczeń sprawdzających, co daje uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwia również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

Istota lekcji odwróconej może polegać na zapoznaniu się przez uczniów z omawianym multimedium, np. słowami kluczowymi i nagraną Animacją, dodatkowo innymi materiałami z Internetu – przed zajęciami. Podczas właściwej lekcji wiedzę tę powinni porządkować, poszerzać, wykorzystywać w praktyce, do rozwiązywania problemów np. w pracy grupowej. Nauczyciel w sposób zaplanowany inicjuje proces nauki, wprowadzając temat i formułując cele. Następnie udostępnia uczącym się materiały i zadania do samodzielnego wykonania. Nauczyciel zmienia swój sposób działania przenosząc nacisk na procesy poznawcze zachodzące u uczących się. Metodę odwróconej lekcji można stosować do pojedynczych zajęć dydaktycznych, jak i do większych partii materiału.

Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej na podstawie Animacji może polegać na następujących działaniach:
- po wprowadzeniu na lekcji tematu – nauczyciel omawia mechanizmy wykonawcze maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych, następnie uczniowie otrzymują pracę domową, by zapoznać się np. budową wtryskarki. Z materiałem teoretycznym uczniowie zapoznają się w domu (wiedza i rozumienie). Na lekcję przychodzą przygotowani. W klasie nauczyciel inicjuje pracę w parach, grupach: uczniowie mają za zadanie zastosować swoją wiedzę w praktyce. Na modelu wtryskarki nazywają i opisują poszczególne elementy wchodzące w skład wtryskarki. Uczący się mogą wzajemnie się uzupełniać i poprawiać. Praca uczniów powinna zostać podsumowana oraz oceniona. Uczniowie na zajęcia lekcji odwróconej powinni przyjść przygotowani, a w szkole wykonają praktyczne zadanie i ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające.

Co, gdy uczeń nie zapozna się z materiałami? W takim przypadku zaleca się przesunąć odpowiedzialność na stronę ucznia, np. może usiąść z boku podczas zajęć i nadrobić zaległość - niestety, najprawdopodobniej w ten sposób straci element praktyczny. Proponuje się dać też czas, by za pomocą tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy zapoznali się z materiałami, przedstawili je (streścili) tym, którzy tego nie zrobili. Można obejrzeć, tak dla przypomnienia raz jeszcze z uczniami na wstępie animacje i zaproponować, aby w trakcie opracowali ważne punkty/notatki (np. tworzenie fiszek). Na początku lekcji dobrze jest wyjaśnić wszelkie wątpliwości, odpowiedzieć na pytania uczniów np. jakie spotkały ich trudności?, z czym mieli problem? – to także jest istotą flipped classroom.

Podczas lekcji w klasie nauczyciel inicjuje pracę w parach, grupach. Wykonana praca uczących się umożliwi im ugruntowanie swojej wiedzy i umiejętności. Warto skupić się zarówno na tym, co uczniowie oceniają pozytywnie, jak i tym, co w ich odczuciu było negatywne. Na takie podsumowanie nigdy nie powinno zabraknąć czasu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.3

5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi.

Zasada indywidualizacji może być rozumiana na wielu płaszczyznach.

Praca uczniów na lekcji, – indywidualizacja za względu na różne tempo pracy ucznia i indywidualizacja do różnych typów poznawczych, nazywanych umysłem analitycznym bądź syntetycznym, specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia uzdolnionego i ucznia z trudnościami w nauce. Nauczyciel, pracując w myśl tej zasady, poznaje swoich uczniów, a następnie planuje procesy edukacyjne w sposób optymalny dostosowany do ich potrzeb. Indywidualizowania pracy z uczącymi się podczas zajęć powinna być tak zorganizowane przez nauczyciela, aby każdemu uczniowi zapewnić warunki sprzyjające maksymalnemu rozwojowi osobowości. Należy uwzględnić prowadzenie zajęć na tzw. kilku poziomach nauczania, m.in.:
- stosowanie metod polisensorycznego, czyli wielozmysłowego uczenia się z wykorzystaniem materiałów multimedialnych.
- pracę w grupach poprzez podział uczących się z różnymi uzdolnieniami, wiadomościami i umiejętnościami, w taki sposób, aby mogli oni wymienić się swoimi spostrzeżeniami, opiniami, uwagami na temat omawianego ćwiczenia, uczyć się od siebie, pomagać sobie wzajemnie. Wartością dodaną takiej pracy jest zaangażowanie uczących się zdolniejszych do wyjaśniania niezrozumiałych, trudniejszych zagadnień kolegom, którzy potrzebują wsparcia i dodatkowych wyjaśnień. Na początku zajęć słabsi uczący się są bierni i przysłuchują się wypowiedziom swoich kolegów w zespole. Następnie stopniowo angażują się w zajęcia, wykorzystując swój potencjał. Wszyscy uczący się nabierają wiary we własne możliwości i w ten sposób mogą uzupełnić brakujące wiadomości.
- pracę uczących się w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie z określaniem limitu czasu na daną pracę, z zastosowaniem kart pracy (o różnym stopniu trudności, sposobach i formach wykonania) do danych zajęć. Karty pracy umożliwią uczącemu się przerabianie kolejnych partii materiału.
- stosowanie zróżnicowanych i zindywidualizowanych form kontroli wiedzy i umiejętności.
- ocenianie postępów uczącego się z uwzględnieniem możliwości, wysiłku i wkładu pracy na zajęciach.

Animacja pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Przedstawia mechanizmy wykonawcze maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się. Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się poszukał w innych źródłach informacji na temat, który w Animacji jest podany bardzo ogólnie. Ponadto warto zauważyć, że w wyżej wymienionym materiale multimedialnym nie ma kompletnej wiedzy na temat maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Tę wiedzę, uczącym się, potrzebującym pomocy nauczyciel prezentuje sam, natomiast poszukujących, zainteresowanych zachęca do indywidualnej samodzielnej pracy, aby potem zweryfikować efekty kształcenia.

Praca uczniów poza zajęciami, z wykorzystaniem materiałów multimedialnych daje możliwość utrwalania i poszerzania wiadomości poprzez przydzielenie zróżnicowanych ćwiczeń: obowiązkowych, dodatkowych dla chętnych oraz ćwiczeń zaproponowanych przez samych uczących się.
Ćwiczenia proponowane przez nauczyciela z wykorzystaniem materiałów multimedialnych powinny mieć zróżnicowaną formę pod względem stopnia trudności, sposobu i formy wykonania np. podaniem przez nauczyciela dodatkowej instrukcji (wskazówek merytorycznych, technicznych) do wykonania proponowanego ćwiczenia.
Wprowadzone formy pracy uczących się poza zajęciami powinny być sprawdzone, poprawione i ocenione przez nauczyciela, mogą też być sprawdzane przez uczniów sobie nawzajem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.4

5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Organizując indywidualizację procesu nauczania, należy pamiętać o konieczności dostosowania wymagań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W przypadku pracy z uczniami się o specjalnych potrzebach edukacyjnych nauczyciel ma obowiązek zapoznania się z dokumentacją dotyczącą uczącego się sporządzoną przez Poradnię Psychologiczno‑Pedagogiczną oraz dokumentacją szkolną (Indywidualny Program Edukacyjno‑Terapeutyczny, IPET), w których zawarte powinny być wskazania do pracy z uczniem. Nauczyciel powinien być w stałym kontakcie z wychowawcą klasy, psychologiem i pedagogiem szkolnym.
Mając na uwadze redukcję rywalizacji o stopień i indywidualizację, (szczególnie w przypadku uczącego się o SPE) dobrym rozwiązaniem są techniki oceniania kształtującego np. poprzez przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej oceny realizacji zadania np. rozwiązania krzyżówki:
- „jeśli rozwiązałeś, to zadanie to znaczy, że możesz być bardzo zadowolony z siebie”,
- „jeśli miałeś trudności z wykonaniem tego zadania wróć do e‑słownika i spróbuj jeszcze raz wykonać to zadanie/rozwiąż krzyżówkę”.

Wszystkich uczących się obowiązują treści podstawy programowej, dlatego też proces indywidualizacji może odbywać się tylko na dwóch poziomach: dobór metod nauczania i oceniania.
Nauczyciel, pracując z uczącymi się o SPE może opracować wskazówki do pracy wynikające z trudności w uczeniu się, które będą odnosiły się, np. do pracy na zajęciach, gdzie stosuje się dostosowanie wymagania do możliwości uczącego się, stosowanie wyjaśnień do ćwiczeń i zadań, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnych technik i metod pracy. Dostosowanie tempa pracy ucznia, stosowanie częstych pochwał i zachęt. Stwarzanie warunków do wielokrotnego powtarzania i utrwalania materiału oraz oceniania, np. nie omawiać na forum klasy błędów popełnionych przez ucznia. Przy ustalaniu oceny należy brać pod uwagę różne czynniki, stosować korzystną dla uczącego się ocenę opisową, pokazującą mocne i słabe strony jego pracy.
Cały e‑materiał: Użytkowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych daje możliwość korzystania z poszczególnych materiałów multimedialnych we własnym tempie dla każdego ucznia poprzez wielokrotne powtarzanie materiału, przez powiększanie, pomniejszanie elementów, przesuwanie, dopasowywanie elementów, wybór obiektów z menu, daje możliwość rozwijania, czytania i odsłuchania informacji obrazowych/tekstowych, wykorzystywania odnośników/linków do materiałów źródłowych/powiązanych z tematem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale nauczyciel ma możliwość skorzystania z ćwiczeń powiązanych z danym materiałem, stanowiących rodzaj materiałów sprawdzających dla uczącego się:
Ćwiczenie 1. Elementy składowe wtryskarki (krzyżówka)
Ćwiczenie 2. Ilość, lokalizacja i kolory wyłącznika bezpieczeństwa (zadania w formie testu)
Ćwiczenie 3. Zasada działania wtryskarki (zadanie typu prawda‑fałsz)
Ćwiczenie 4. Ilość oraz lokalizacja wyłączników głównych (zadania w formie testu)
Ćwiczenie 5. Ilość oraz forma stosowania osłon ruchomych (zadania w formie testu)
Ćwiczenie 6. Skład i położenie układu uplastyczniania (zadania w formie testu)
Ćwiczenie 7. Forma wtryskowa (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 8. Czynnik chłodzący (zadanie w formie uzupełnienia)
Ćwiczenie 9. Pompa hydrauliczna (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 10. Układ uplastyczniania (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 11. Pojemnik na tworzywo (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 12. Typy wtryskarek (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 13. Budowa wtryskarki (zadanie w formie uzupełnienia)
Ćwiczenie 14. Ruch ślimaka (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 15. Dozowanie (zadanie w formie testu)

Zagadnienia sprawdzające z e‑materiału wspierają osiąganie wybranych efektów kształcenia oraz spełniają kryteria weryfikacji właściwe dla omawianych multimediów:
CHM.01.4.1 charakteryzuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych i ich zastosowanie
CHM.01.4.1.1) rozpoznaje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.2) klasyfikuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.3) wymienia cechy maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.4) opisuje budowę, sposób działania i zastosowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.1.5) opisuje budowę, sposób działania i zastosowanie urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2 posługuje się narzędziami i oprzyrządowaniem maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.1) rozpoznaje narzędzia i oprzyrządowanie maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.2) dobiera narzędzia i oprzyrządowanie maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.2.3) stosuje zasady użytkowania narzędzi i oprzyrządowania maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4 ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.1) rozróżnia parametry techniczne maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.2) rozróżnia metody oceny stanu technicznego maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.3) wykonuje pomiary parametrów technicznych maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.4) weryfikuje na podstawie parametrów technicznych lub dokumentacji technicznej stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.5) określa sposoby lokalizacji usterek maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.6) lokalizuje usterki maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.4.7) sporządza raporty kontrolno‑pomiarowe, oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.5 dokonuje montażu oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.4.5.1) dobiera oprzyrządowanie maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.5.2) wykonuje prace montażowe oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.6 przygotowuje maszyny i urządzenia do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.1) określa sposób przygotowania maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.2) sprawdza kompletność maszyn i urządzeń s do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.4.6.3) określa parametry pracy maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
CHM.01.4.6.4) dokumentuje przygotowanie maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści