Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Użytkowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych

CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych - Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:
1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Tytuł e‑materiału: Użytkowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodów, w których e‑materiały mogą być wykorzystane: Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209.
Kod i nazwa kwalifikacji: CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych: użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w procesie przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w zrozumiały i obrazowy sposób budowy i zasady działania wtryskarki, mechanizmów wykonawczych maszyn przemysłowych z branży tworzyw sztucznych.
E‑materiał jest wzbogacony zestawem ćwiczeń sprawdzających zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą operatora maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych zasobów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności zawodowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
E‑materiał: Użytkowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych składa się z trzech materiałów multimedialnych:
Wizualizacja modelu w grafice 3 DD144ebptxWizualizacja modelu w grafice 3 D: Wizualizacja wtryskarki,
Animacja modelu w grafice 3DD1DsVNu33Animacja modelu w grafice 3D: Praca mechanizmów wykonawczych maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych,
Schemat interaktywnyDydvqf8bMSchemat interaktywny (grafika interaktywna, plansza interaktywna): Praca wtryskarki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDI8mAo702Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęćDSiBU91k2Słownik pojęć
Przewodnik dla nauczycielaD1FBaYovZPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięDRfE946k8Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaDKiHRpAYqNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
Wizualizacja modelu w grafice 3DD144ebptxWizualizacja modelu w grafice 3D: Wizualizacja wtryskarki – przedstawia najistotniejsze informacje z zakresu budowy wtryskarki: wygląd zewnętrzny, z umiejscowionymi na maszynie włącznikami, przyciskami, dźwigniami służącymi do jej użytkowania, z możliwością obserwacji mechanizmów wykonawczych umiejscowionych wewnątrz wtryskarki. Uczeń korzystający z danego materiału ma możliwość poznania aspektów związanych z budową wtryskarki.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- nazywanie i opisywanie elementów budowy wtryskarki,
- charakteryzowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań operatora urządzeń przetwórstwa tworzyw sztucznych.

Animacja modelu w grafice 3DD1DsVNu33Animacja modelu w grafice 3D: Praca mechanizmów wykonawczych maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych – przedstawia poszczególne elementy wykonawcze wtryskarki, zasady działania układów: pobierania, dozowania, uplastyczniania i wtrysku tworzywa; pracę mechanizmów wykonawczych maszyn i urządzeń stosowanych w przetwórstwie tworzyw sztucznych.
Uczeń, korzystając z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- scharakteryzowanie pracy urządzeń wykorzystywanych w przetwórstwie tworzyw sztucznych,
- opisywanie układów sterowania pracy urządzeń wykorzystywanych w przetwórstwie tworzyw sztucznych,
- opisywanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań operatora urządzeń przetwórstwa tworzyw sztucznych.

Schemat interaktywnyDydvqf8bMSchemat interaktywny: Praca wtryskarki – przedstawia materiały obejmujące obserwację etapów pracy wtryskarki wraz z wizualizacją procesów, które w niej zachodzą. Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór interaktywnych infografik oraz plansz wraz z charakterystykami do wykorzystania.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- nazywanie i opisywanie poszczególnych etapów pracy wtryskarki,
- wyjaśnienie procesu uplastyczniania tworzywa sztucznego.

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. Jest to nowoczesna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia.
Prezentowane materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. zawierają opis budowy i działania wtryskarki ułożony od informacji ogólnych do bardziej szczegółowych. Elementy budowy widoczne w Wizualizacji 3D, są dokładnie omawiane w Animacji 3D, a ich zasada działania i użycie w poszczególnych etapach pracy wtryskarki, jest doprecyzowane w Schemacie interaktywnym.
Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. Wszystkie ćwiczenia stanowią podsumowującą całość pracy z e‑materiałem. Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności, uczący się może czytać wskazaną literaturę branżową – doskonaląc własne kompetencje zawodowe.

E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodu szkolnictwa branżowego: Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych – służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej i pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

5.1

5.1. Instrukcja dla uczącego się

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.

5.2

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.

Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. 
Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki w danym e‑zasobie możesz sporządzać, zapoznając się z każdym tu proponowanym multimedium, np. wizualizacją, animacją czy schematem interaktywnym. Na ich podstawie możesz wypisywać ważne z twojego punktu widzenia wiadomości z animacji, możesz wypisywać pojęcia, czy opracować notatki z infografik, czy planszy.

Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Proste rysunki możesz wykonywać, zapoznając się z multimedium infografik, czy planszy następnie możesz rysunki wzbogacać dodatkowymi opisami np. parametrami technologicznymi.

Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Materiały w formie fiszek twórz, oglądając animację – wypisuj na fiszkach ważne informacje, czy słownictwo zawodowe, które będziesz mógł sprawdzić w słowniku pojęciowym danego e‑materiału.

Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauki, np.: 
Wizualizacja modelu w grafice 3DD144ebptxWizualizacja modelu w grafice 3D: Wizualizacja wtryskarki – przestawia najistotniejsze informacje z zakresu budowy wtryskarki. Z treści materiału możesz wykonać mapę mentalną poszczególnych elementów budowy, możesz wypisać treści, które są ciężkie do zrozumienia i na lekcji wraz z nauczycielem w formie dyskusji będziecie mogli wyjaśnić swoje wątpliwości, czy wykonać zadania przydzielone przez nauczyciela.
Animacja modelu w grafice 3DD1DsVNu33Animacja modelu w grafice 3D: Praca mechanizmów wykonawczych maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych – przedstawia poszczególne elementy wykonawcze wtryskarki, zasady działania układów: pobierania, dozowania, uplastyczniania i wtrysku tworzywa; pracę mechanizmów wykonawczych maszyn i urządzeń stosowanych w przetwórstwie tworzyw sztucznych. Na ich podstawie wykonać własne notatki z poszczególnych, możesz to wzbogacić swoimi rysunkami, tak abyś przyswoił wiedzę zawodową.
Schemat interaktywnyDydvqf8bMSchemat interaktywny: Praca wtryskarki – przedstawia materiały obejmujące obserwację etapów pracy wtryskarki wraz z wizualizacją procesów, które w niej zachodzą. Możesz sam opracować własnoręczną infografikę, plansze celem powtórzenia wiadomości z zakresu maszyn i urządzeń stosowanych w przetwórstwie tworzyw sztucznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:
Ćwiczenie 1. Elementy składowe wtryskarki (krzyżówka)
Ćwiczenie 2. Ilość, lokalizacja i kolory wyłącznika bezpieczeństwa (zadania w formie testu)
Ćwiczenie 3. Zasada działania wtryskarki (zadanie typu prawda‑fałsz)
Ćwiczenie 4. Ilość oraz lokalizacja wyłączników głównych (zadania w formie testu)
Ćwiczenie 5. Ilość oraz forma stosowania osłon ruchomych (zadania w formie testu)
Ćwiczenie 6. Skład i położenie układu uplastyczniania (zadania w formie testu)
Ćwiczenie 7. Forma wtryskowa (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 8. Czynnik chłodzący (zadanie w formie uzupełnienia)
Ćwiczenie 9. Pompa hydrauliczna (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 10. Układ uplastyczniania (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 11. Pojemnik na tworzywo (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 12. Typy wtryskarek (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 13. Budowa wtryskarki (zadanie w formie uzupełnienia)
Ćwiczenie 14. Ruch ślimaka (zadanie w formie testu)
Ćwiczenie 15. Dozowanie (zadanie w formie testu)

Ćwiczenia utrwalająco‑sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możesz spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści