Źródła światła i oprawy oświetleniowe
ELE.02 Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych – Elektryk 741103, Technik elektryk 311303
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów elektryk i technik elektrykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów elektryk i technik elektryk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie elektryk 741103 i technik elektryk 311303. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywanie i uruchamianie instalacji elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELE.02.3 Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji elektrycznych
Uczeń:
4. rozpoznaje źródła światła i oprawy oświetleniowe.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑zasób składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Zawiera podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału. Przedstawia ponadto odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Źródła światła i oprawy oświetleniowe”„Źródła światła i oprawy oświetleniowe” to film edukacyjny, dotyczący źródeł światła i opraw oświetleniowych. Do tego multimedium dodany został również materiał uzupełniający „Oprawy oświetleniowe”, który jest galerią zdjęć różnego typu oświetlenia. Zasób „Etapy produkcji i eksploatacji źródeł światła i opraw oświetleniowych”„Etapy produkcji i eksploatacji źródeł światła i opraw oświetleniowych” to sekwencje filmowe, które dotyczą produkcji i eksploatacji źródeł światła i opraw oświetleniowych. Zasób „Odtworzenie działania opraw oświetleniowych w różnych zastosowaniach (w tym opraw oświetlenia awaryjnego)”„Odtworzenie działania opraw oświetleniowych w różnych zastosowaniach (w tym opraw oświetlenia awaryjnego)” to symulator, który umożliwia odtworzenie działania opraw oświetleniowych w różnych zastosowaniach (w tym opraw oświetlenia awaryjnego).
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu źródeł światła i opraw źródeł światła. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Źródła światła i oprawy oświetlenioweFilm edukacyjny
Etapy produkcji i eksploatacji źródeł światła i opraw oświetleniowychSekwencje filmowe
Odtworzenie działania opraw oświetleniowych w różnych zastosowaniach (w tym opraw oświetlenia awaryjnego)Symulator
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów elektryk i technik elektryk
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji związanych ze źródłami światła i oprawami źródeł światła.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny „Źródła światła i oprawy oświetleniowe”
Praca samodzielna, praca w grupach, praca całego zespołu
Przed zajęciami uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym pt. Źródła światła i oprawy oświetleniowe oraz jego materiałem uzupełniającym Oprawy oświetlenie. Ich zadaniem jest przygotowanie prezentacji na temat doboru opraw i źródeł światła do różnych pomieszczeń mieszkalnych, użyteczności publicznej i przemysłowej oraz czynności zawodowych związanych z różnymi technikami montażu opraw oświetleniowych. Nauczyciel może podzielić klasę na grupy i przydzielić im różne tematycznie części prezentacji, tak aby treść się nie powtarzała, lub zadać im przygotowanie prezentacji na ten sam temat w celu porównania efektów pracy poszczególnych grup. Przy podziale na grupy nauczyciel powinien zadbać o ich różnorodność i podkreślić, że uczniowie powinni podzielić między siebie obowiązki, czyli przydzielić sobie poszczególne zadania.
Praca zespołu podczas zajęć
Prezentacje są przedstawiane na początku lekcji. Nauczyciel zwraca uwagę na ich merytorykę, zaangażowanie wszystkich członków zespołów, sposób przedstawienia treści, wyczerpanie tematu i – jeśli jest to prezentacja multimedialna – estetykę wykonania. Po prezentacjach nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, zwracając uwagę na mocne i słabe strony ich pracy.
Sekwencje filmowe „Etapy produkcji i eksploatacji źródeł światła i opraw oświetleniowych”
Praca w parach
Uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest zapoznanie się z sekwencjami filmowymi Etapy produkcji i eksploatacji źródeł światła i opraw oświetleniowych. Następnie uczniowie przygotowują konspekt gry edukacyjnej dotyczącej etapów produkcji źródeł oświetlenia LED, sposobów testowania źródeł światła oraz eksploatacji opraw oświetleniowych. Nie może to być jednak zwykły quiz (ale quiz może być częścią gry). Gra powinna mieć stopniowalną trudność i etapy. Poszczególne pary powinny przygotować gry dla: 1) indywidualnych graczy, 2) drużyn lub 3) całego zespołu klasowego. Konspekt gry powinien zawierać zasady gry i przykłady pytań/zadań. Pełną wersję gry, z opracowanymi zadaniami, uczniowie przygotują po zajęciach w ramach pracy domowej. Może ona następnie zostać zaprezentowana podczas kolejnych zajęć.
Uczniowie prezentują swoje konspekty na forum klasy, jednak jeśli chcą zachować element zaskoczenia lub ich gra tego wymaga, mogą poprosić nauczyciela o zachowanie tajemnicy na tym etapie planowania gry.
Symulator „Odtworzenie działania opraw oświetleniowych w różnych zastosowaniach (w tym opraw oświetlenia awaryjnego)”
Praca samodzielna
Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń przygotowuje sześć pytań quizowych na podstawie treści zawartych w symulacji. Następnie uczniowie łączą się w pary i wybierają spośród swoich 12 propozycji sześć najlepszych pytań. W dalszej kolejności łączą się w czwórki, ósemki itd., aż cała klasa wybierze sześć najlepszych pytań metodą kuli śnieżnej. Uczniowie, których pytania zostały wybrane, otrzymują pozytywne oceny za aktywność.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Ćwiczenia zawarte w materiale mogą posłużyć uczniom do stworzenia gry, której konspekt mają przygotować na zajęciach.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Nauczyciel może również zastosować metodę klasy odwróconej i zalecić uczniom zapoznanie się z symulacją w domu, aby podczas zajęć uczniom szybciej przyszło ułożenie pytań quizowych w celu poświęcenie większej ilości czasu na ułożenie pytań, a także zadanie ich dla utrwalenia przyswojonej wiedzy.
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów, dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu (zwłaszcza przy metodzie kuli śnieżnej);
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów, pomocników nauczyciela lub pomagać słabszym uczniom;
podczas pracy z filmem i sekwencjami filmowymi uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z materiałem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z możliwości powiększania tekstu w przypadku symulacji;
uczniowie z dysleksją i trudnościami z koncentracją mogą zapoznawać się z symulacją we własnym tempie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści