E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie i budowanie parkuru

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – jeździec 516408

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodach jeździec (kod cyfrowy zawodu 516400) i technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203): wykonywanie czynności związanych z treningiem koni sportowych, wyścigowych, rekreacyjnych i terapeutycznych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących planowania i budowania parkuru.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.01. Jeździectwo i trening koni:

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:

ROL.01.5. Trening koni

Osoba ucząca się:

ROL.01.5.1) przygotowuje miejsce treningu koni:

  • ROL.01.5.1) 5) wymienia rodzaje przeszkód;

  • ROL.01.5.1) 6) rozróżnia rodzaje przeszkód;

  • ROL.01.5.1) 7) ustawia parkur skokowy do celów treningowych.

ROL.01.5.8) charakteryzuje sport jeździecki, zaprzęgowy i wyścigi konne:

  • ROL.01.5.8) 1) wyszukuje w dostępnych źródłach przepisy dotyczące poszczególnych dyscyplin jeździeckich i wyścigów konnych;

  • ROL.01.5.8) 2) wymienia zasady rozgrywania zawodów w poszczególnych dyscyplinach jeździeckich;

  • ROL.01.5.8) 6) rozpoznaje niezgodności z przepisami występujące podczas zawodów konnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

WprowadzenieDKGnmjAW0Wprowadzenie przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Grafika interaktywna Elementy niezbędne do budowy parkuruD8cFDBHmXGrafika interaktywna Elementy niezbędne do budowy parkuru

Praca z grafiką interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie poszczególnych elementów niezbędnych do budowy parkuru, takich jak: stojaki, drągi, kłódki, chorągiewki, pomiar czasu, rośliny,

  • charakteryzowanie każdej z przeszkód wykorzystywanych na parkurze.

Wycieczka wirtualna Organizacja parkuru w ośrodku sportowymDm1XZpj7xWycieczka wirtualna Organizacja parkuru w ośrodku sportowym

Praca z wycieczką wirtualną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozróżnianie i wymienianie rodzajów przeszkód,

  • charakteryzowanie właściwie zaprojektowanego parkuru.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Budowanie parkuruDuMh3BodBProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Budowanie parkuru

Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozróżnianie i wymienianie rodzajów przeszkód,

  • charakteryzowanie właściwie zaprojektowanego parkuru,

  • projektowanie własnego parkuru jeździeckiego zgodnie z zasadami.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDIKiNfSWWInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania i budowania parkuru.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD9PdZkkgJSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD73QNlsLnPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDHtT1A5YoPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDmtIkbef3Netografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej planowania i budowania parkuru.

Instrukcja użytkowaniaDWdv9c5I8Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • grafika interaktywna Elementy niezbędne do budowy parkuru z ćwiczeniami 2, 3, 7, 8 i 11,

  • wycieczka wirtualna Organizacja parkuru w ośrodku sportowym z ćwiczeniami 4, 9 i 10,

  • program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Budowanie parkuru z ćwiczeniami 1, 5 i 6.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o budowie parkuru i o tym, jak budowę parkuru zaplanować. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Grafika interaktywna Elementy niezbędne do budowy parkuru

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Uczniowie samodzielnie analizują poszczególne elementy niezbędne do budowy parkuru. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają poszczególne przeszkody na forum klasy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność informacji. Mogą też zadawać prelegentom dodatkowe pytania dotyczące nazw i funkcji wyświetlanych elementów.

2. Wycieczka wirtualna Organizacja parkuru w ośrodku sportowym

Praca w grupach

Uczniowie dobierają się w 3–4‑osobowe grupy. Analizują budowę wirtualnego jeździeckiego toru przeszkód, typy przeszkód, ich wysokość, sposób ustawienia i pozostałe warunki, jakie powinien spełniać dobrze zorganizowany parkur. Następnie przygotowują mapy myśli, w których uwzględnią wszystkie czynniki, które mają wpływ na organizację parkuru w ośrodku sportowym. Uczniowie mogą wykorzystać narzędzia do tworzenia map myśli dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub innych stronach WWW.

Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują rezultaty swojej pracy na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą uzupełniać przedstawione mapy myśli. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych treści.

3. Program ćwiczeniowy do projektowania Budowanie parkuru

Praca w parach

Zadaniem uczniów jest zaprojektowanie w programie ćwiczeniowym parkuru – od wyznaczenia trasy przejazdu na placu treningowym do ustawienia przeszkód.

Nauczyciel czuwa nad przebiegiem prac, udziela wskazówek i porad. Po zakończonej pracy zachęca uczniów do zapisania i/lub wydrukowania swoich projektów, tak aby mogli wykorzystać je w przyszłości.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Grafika interaktywna Elementy niezbędne do budowy parkuru

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie w domu zapoznają się z grafiką interaktywną, sporządzają notatki, które przydadzą im się na najbliższych zajęciach. Nauczyciel może sprawdzić przygotowanie uczniów do zajęć: wyświetla zdjęcia poszczególnych elementów parkuru na tablicy interaktywnej i prosi o ich nazwanie i wyjaśnienie ich funkcji.

2. Wycieczka wirtualna Organizacja parkuru w ośrodku sportowym

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z wirtualną wycieczką zespoły projektują parkury dla ośrodka jeździeckiego. Umieszczają swoje projekty w wyznaczonej przez nauczyciela wirtualnej przestrzeni.

Na zajęciach grupy losują projekty tak, aby każdy zespół analizował pomysł innej grupy. Uczniowie sprawdzają poprawność doboru i ustawienia przeszkód, ich wysokość itp., a następnie przekazują swoje uwagi autorom projektu.

Uczniowie, którzy zaprojektowali najlepszy parkur, mogą być nagrodzeni ocenami za aktywność.

3. Program ćwiczeniowy do projektowania Budowanie parkuru

Praca w grupach

Zadaniem grup, które wykonały ćwiczenie dotyczące wycieczki wirtualnej, jest zaprojektowanie parkuru w programie ćwiczeniowym. Nauczyciel podkreśla, że ocenie będą podlegały: logiczne rozmieszczenie obiektów na trasie, funkcjonalność, zgodność z zasadami.

Na lekcji uczniowie prezentują swoje projekty. Pozostałe grupy mogą zgłaszać uwagi do rozwiązań kolegów i koleżanek. Nauczyciel krótko komentuje projekty i ocenia je według przyjętych wytycznych.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;

  • należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści