E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie kompozycji i dekoracji roślinnych

OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych – florysta 343203

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie florysta (kod cyfrowy zawodu 343203): projektowanie dekoracji roślinnych, wykonywanie dekoracji roślinnych, aranżowanie wnętrz i otwartej przestrzeni roślinami i kompozycjami roślinnymi. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących kompozycji florystycznej z danego okresu historycznego i rodzaju ikebany. Poszerzenie wiedzy ucznia o znaczeniu kompozycji florystycznej, jej kształcie, doboru materiału roślinnego i komponowaniu się z otoczeniem w danej epoce historycznej.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych

OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych

Osoba ucząca się:

  • OGR.01.3.3) charakteryzuje kompozycje dekoracyjne różnych epok historycznych.

  • przygotowuje dokumentację projektową dekoracji roślinnych.

Kryteria weryfikacji dla powyższych efektów kształcenia:

Osoba ucząca się:

  • OGR.01.3.3) charakteryzuje kompozycje dekoracyjne różnych epok historycznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Kompozycje florystyczne – rys historycznyDyV6wynizFilm edukacyjny Kompozycje florystyczne – rys historyczny

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga rozwijanie następujących umiejętności:

  • rozróżnienie kompozycji i jej otoczenia z danej epoki historycznej.

Sekwencje filmowe Ikebana – japoński styl układania kwiatówDPby7rcK3Sekwencje filmowe Ikebana – japoński styl układania kwiatów

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga rozwijanie następujących umiejętności:

  • znajomość podstawowych zasad tworzenia ikebany,

  • projektowanie dekoracji roślinnych.

Animacja Wiązanki i dekoracje ślubne na przestrzeni wiekówD8e4lCCBjAnimacja Wiązanki i dekoracje ślubne na przestrzeni wieków

Praca z animacją wspomaga rozwijanie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie wiązanki ślubnej z różnych epok historycznych.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Tworzenie kompozycji florystycznych z danej epoki historycznejD1Fkgt1b1Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Tworzenie kompozycji florystycznych z danej epoki historycznej

Praca z programem ćwiczeniowym wspomaga rozwijanie następujących umiejętności:

  • projektowanie kompozycji florystycznej z danej epoki historycznej.

  • przygotowanie dokumentacji projektowej dekoracji roślinnych.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDyGZSBpQSInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania kompozycji i dekoracji roślinnych.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDD8WKQS5eSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD7EJlElLWPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDkRLvtfWMPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD12D7b1tbNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej kompozycji i dekoracji roślinnych.

Instrukcja użytkowaniaDlgD1F6IfInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Kompozycje florystyczne – rys historyczny z ćwiczeniami 1, 2 i 3,

  • sekwencje filmowe Ikebana – japoński styl układania kwiatów z ćwiczeniami 4, 5 i 6,

  • animacja Wiązanki i dekoracje ślubne na przestrzeni wieków z ćwiczeniem 7,

  • program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Tworzenie kompozycji florystycznych z danej epoki historycznej z ćwiczeniem 8.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę historyczną dotyczącą tworzenia kompozycji kwiatowych, m.in. wiązanek ślubnych, w różnych epokach, a także poznają zasady japońskiej sztuki tworzenia ikeban. Rozwijają też praktyczne umiejętności, jak skomponować kwiaty, by nawiązywały do określonej epoki. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.

Praca uczniów na zajęciach

1. Film edukacyjny Kompozycje florystyczne – rys historyczny

Praca indywidualna, w parach i całego zespołu klasowego

Przed emisją filmu nauczyciel informuje, że zadaniem uczniów będzie zapisanie minimum pięciu pytań dotyczących jego treści, a następnie wzajemne odpytywanie się. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytania sformułowane podczas pracy z multimedium i na nie odpowiadają.

Po zakończonym spacerze zespół klasowy wspólnie odpowiada na pytania, na które nie udało się znaleźć odpowiedzi w parach.

2. Sekwencje filmowe Ikebana – japoński styl układania kwiatów

Praca w grupach

Przed emisją sekwencji filmowych uczniowie dzielą się na pięć grup. Każdy zespół ma za zadanie opracowanie w formie mapy myśli jednego z przydzielonych zagadnień:

  • grupa I – podstawowe zasady tworzenia ikebany,

  • grupa II – ikebana rikka,

  • grupa III – ikebana seika,

  • grupa IV – ikebana moribana,

  • grupa V – ikebana heika.

Uczniowie mogą wykorzystać mechanizm do tworzenia map myśli znajdujący się na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Tym samym mapy staną się notatką z zajęć dostępną dla wszystkich uczniów. Jeśli nie ma takiej możliwości, mapy sporządzane są na arkuszach papieru w formacie A1.

Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci lub całe zespoły przedstawiają rezultaty swojej pracy. Mapy myśli są wyświetlane na tablicy multimedialnej. Po omówieniu map pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.

Jeśli jest to możliwe, grupy mogą wykonać ikebany zgodnie z instrukcjami zawartymi w mapach myśli.

3. Animacja Wiązanki i dekoracje ślubne na przestrzeni wieków

Praca w grupach

Metoda jigsaw. Przed emisją animacji uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa podczas oglądania materiału zwraca szczególną uwagę na przydzielone jej zagadnienie i przygotowuje notatki na temat:

  • grupa jedynek – cechy charakterystyczne dekoracji ślubnych w średniowieczu (gatunki roślin, kształt itp.),

  • grupa dwójek – cechy charakterystyczne dekoracji ślubnych w renesansie (gatunki roślin, kształt itp.),

  • grupa trójek – cechy charakterystyczne dekoracji ślubnych w baroku (gatunki roślin, kształt itp.),

  • grupa czwórek – cechy charakterystyczne dekoracji ślubnych w klasycyzmie (gatunki roślin, kształt itp.),

  • grupa piątek – cechy charakterystyczne dekoracji ślubnych w romantyzmie (gatunki roślin, kształt itp.).

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

Na zakończenie uczniowie dyskutują na temat tego, jak zmieniały się wiązanki ślubne na przestrzeni wieków i jak wyglądają współcześnie. Warto zwrócić uwagę, czy współczesne kompozycje nawiązują w jakiś sposób do wzorów historycznych.

4. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Tworzenie kompozycji florystycznych z danej epoki historycznej

Praca w parach

Przed przystąpieniem do pracy z programem ćwiczeniowym pary odliczają do pięciu. Zadaniem par z jedynką będzie zaprojektowanie kompozycji średniowiecznej, par z dwójką – kompozycji renesansowej, par z trójką – kompozycji barokowej, par z czwórką – kompozycji klasycystycznej, a par z piątką – kompozycji romantycznej. Losowanie kompozycji może się odbyć również w inny sposób lub pary same mogą decydować, jaką kompozycję zaprojektują.

Po wyznaczonym czasie chętne/wybrane pary prezentują swoje kompozycje na forum klasy. Omawiają swoje pomysły i słuchają informacji zwrotnej od pozostałych uczniów.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Film edukacyjny Kompozycje florystyczne – rys historyczny

Praca w parach

Zadaniem par jest zapoznanie się z materiałem filmowym i na jego podstawie przygotowanie notatki metodą sketchnotingu, czyli prezentowania informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli itp. Notatki powinny zawierać informacje o cechach charakterystycznych kompozycji kwiatowych z okresu średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu.

Uczniowie umieszczają notatki we wskazanym folderze na ZPE lub w innym środowisku do współdzielenia dokumentów. Następnie są one sprawdzane przez nauczyciela, który udziela informacji zwrotnej, co jest wykonane dobrze, a co jeszcze warto zawrzeć w notatce, aby była ona w pełni przydatna np. do powtórzenia materiału lub przygotowania się do egzaminu zawodowego.

2. Sekwencje filmowe Ikebana – japoński styl układania kwiatów

Praca indywidualna i w grupach

Elementy lekcji odwróconej. Na podstawie informacji zawartych w multimedium oraz innych dostępnych źródeł, w tym internetowych, grupa chętnych/wybranych uczniowie przygotowuje miniwykład o historii ikebany i znaczeniu roślin używanych do jej tworzenia.

Pozostali uczniowie indywidualnie przygotowują po trzy pytania na odrębnych kartkach i odpowiedzi do nich. Pytania dotyczą ikeban, ich rodzajów, cech charakterystycznych, roślin itp. Mogą też zawierać elementy graficzne (np. zdjęcia, rysunki).

Na początku lekcji zostaje wybrana komisja, która zbiera pytania oraz odpowiedzi i odrzuca te, które się powtarzają.

Następnym punktem zajęć jest przedstawienie miniwykładu przygotowanego przez ochotników. Po nim uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy i rozpoczyna się klasowy quiz. Jedna osoba z komisji losuje pytanie i zespoły zgłaszają się na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”. Jeśli grupa udzieli poprawnej odpowiedzi, otrzymuje 2 punkty, jeśli nie – pytanie może przejąć inny zespół i za właściwą odpowiedź otrzymuje 1 punkt. Komisja wraz z nauczycielem czuwa nad poprawnością informacji. Konkurs trwa do wyczerpania puli pytań, a zwycięski zespół może być nagrodzony ocenami za aktywność.

3. Animacja Wiązanki i dekoracje ślubne na przestrzeni wieków

Praca w grupach

Elementy lekcji odwróconej. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy. Każda z nich przygotowuje plakat z wymyśloną współczesną wiązanką lub dekoracją ślubną. Warunkiem jest jednak to, aby projekt zawierał elementy charakterystyczne dla jednej z epok historycznych: średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu lub romantyzmu. Projekty mogą być wykonane dowolną techniką, np. na papierze lub w programie graficznym.

Na zajęciach grupy eksponują swoje projekty, ale ich nie omawiają. Zadaniem pozostałych zespołów jest wskazanie, do której epoki nawiązują przygotowane kompozycje i które ich elementy o tym świadczą. Wybierają też projekt, który najlepiej został osadzony w epoce lub zastosowane w nim nawiązania są najciekawsze.

4. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Tworzenie kompozycji florystycznych z danej epoki historycznej

Praca indywidualna

Każdy uczeń na zajęciach deklaruje, do której epoki będzie nawiązywać projekt jego wiązanki ślubnej. Następnie, już poza zajęciami, komponuje swoją wiązankę w programie ćwiczeniowym i zapisuje efekty swojej pracy. Robi zrzut ekranu i umieszcza projekt we wskazanym przez nauczyciela folderze na ZPE lub w innym środowisku wybranym przez zespół klasowy i nauczyciela.

Na zajęciach wszystkie projekty są wyświetlane na tablicy multimedialnej i poddawane ocenie koleżeńskiej (może być ona przeprowadzona anonimowo, co zapewni autorom większy komfort). Zadaniem oceniających jest też wskazanie, do której epoki nawiązuje projekt. Nauczyciel ma dostęp do informacji, kto jest autorem danego projektu i którą epokę wybrał, więc może od razu zweryfikować, czy wskazanie zespołu klasowego jest poprawne, a tym samym czy autor wywiązał się z zadania.

Uczniowie mogą również wybrać pięć najciekawszych projektów lub zrobić ranking wszystkich.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Zarówno w pracy z filmem, jak i z sekwencjami filmowymi oraz animacją należy pamiętać o tym, że:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem lub sekwencjami filmowymi stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja i jedno zadanie) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.

Ponadto:

  • podczas pracy z programem ćwiczeniowym należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • uczniowie uzdolnieni plastycznie mogą wykonywać projekty ikeban i wiązanek ślubnych za pomocą rysunków realistycznych, natomiast ci z trudnościami – za pomocą rysunków symbolicznych wraz z legendą;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje, i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania, np. można im powierzyć przygotowanie miniwykładu o ikebanach;

  • jeśli zadaniem uczniów jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania – utworzenie na ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać;

  • uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty podczas gry; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do gry pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści