E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie kompozycji i dekoracji roślinnych

OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych – florysta 343203

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie florysta (kod cyfrowy zawodu 343203): projektowanie dekoracji roślinnych, wykonywanie dekoracji roślinnych, aranżowanie wnętrz i otwartej przestrzeni roślinami i kompozycjami roślinnymi. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące kompozycji florystycznej z danego okresu historycznego i rodzaju ikebany. Poszerzysz wiedzę o znaczeniu kompozycji florystycznej, jej kształcie, doborze materiału roślinnego i komponowaniu się z otoczeniem w danej epoce historycznej.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Kompozycje florystyczne – rys historycznyDyV6wynizFilm edukacyjny Kompozycje florystyczne – rys historyczny

Praca z filmem edukacyjnym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • rozróżnienie kompozycji i jej otoczenia z danej epoki historycznej.

Sekwencje filmowe Ikebana – japoński styl układania kwiatówDPby7rcK3Sekwencje filmowe Ikebana – japoński styl układania kwiatów

Praca z sekwencjami filmowymi pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • znajomość podstawowych zasad tworzenia ikebany,

  • projektowanie dekoracji roślinnych.

Animacja Wiązanki i dekoracje ślubne na przestrzeni wiekówD8e4lCCBjAnimacja Wiązanki i dekoracje ślubne na przestrzeni wieków

Praca z animacją pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie wiązanki ślubnej z różnych epok historycznych.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Tworzenie kompozycji florystycznych z danej epoki historycznejD1Fkgt1b1Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Tworzenie kompozycji florystycznych z danej epoki historycznej

Praca z programem ćwiczeniowym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • projektowanie kompozycji florystycznej z danej epoki historycznej,

  • przygotowanie dokumentacji projektowej dekoracji roślinnych.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDyGZSBpQSInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania kompozycji i dekoracji roślinnych.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDD8WKQS5eSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD7EJlElLWPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDkRLvtfWMPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD12D7b1tbNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej kompozycji i dekoracji roślinnych.

Instrukcja użytkowaniaDlgD1F6IfInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Kompozycje florystyczne – rys historyczny z ćwiczeniami 1, 2 i 3,

  • sekwencje filmowe Ikebana – japoński styl układania kwiatów z ćwiczeniami 4, 5 i 6,

  • animacja Wiązanki i dekoracje ślubne na przestrzeni wieków z ćwiczeniem 7,

  • program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Tworzenie kompozycji florystycznych z danej epoki historycznej z ćwiczeniem 8.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Film edukacyjny Kompozycje florystyczne – rys historyczny

Po obejrzeniu filmu zrób zestawienie materiałów roślinnych, dekoracyjnych, naczyń itp., jakie były wykorzystywane do tworzenia kompozycji florystycznych w poszczególnych epokach historycznych: średniowieczu, renesansie, baroku, klasycyzmie i romantyzmie. Zwróć też uwagę na cechy charakterystyczne wystroju wnętrz.

Zestawienie możesz wzbogacić ilustracjami znalezionymi w zasobach internetowych lub wyciętymi stop‑klatkami z filmu. Takie notatki przydadzą ci się np. do powtórzenia materiału lub przygotowania się do egzaminu zawodowego.

2. Sekwencje filmowe Ikebana – japoński styl układania kwiatów

Materiał filmowy pozwoli ci na zgłębienie zasad tworzenia ikeban. Ta wielowiekowa japońska tradycja układania kwiatów ma wiele odmian. Po obejrzeniu filmów będziesz wiedzieć, czym różnią się od siebie ikebany rikka, seika, moribana i heika.

Stwórz notatki, w których zawrzesz te różnice, a także informacje o tym, jakie materiały są stosowane w poszczególnych rodzajach ikebany.

Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, przygotuj w arkuszu kalkulacyjnym zestaw tabel i umieść w nich komplet danych i informacji dotyczących poszczególnych rodzajów kompozycji.

Wybierz jedną z odmian ikebany i zaprojektuj własną kompozycję.

3. Animacja Wiązanki i dekoracje ślubne na przestrzeni wieków

Na podstawie animacji stwórz mapy myśli lub wykorzystaj inną formę notatki, w której umieścisz informacje o wykorzystywanych materiałach i cechach charakterystycznych wiązanek ślubnych w średniowieczu, renesansie, baroku, klasycyzmie i romantyzmie.

Porównaj te historyczne kompozycje ze współczesnymi wiązankami i spróbuj znaleźć dla nich wspólny mianownik, np. materiał roślinny, elementy dekoracyjne, kształt. Czy potrafisz zaprojektować współczesną wiązankę, która nawiązywałaby do ducha danej epoki, a jednocześnie nie odbiegała od obecnie panujących trendów? Spróbuj i podziel się swoimi projektami z innymi osobami. Sprawdź, czy twoje pomysły im się spodobają.

4. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Tworzenie kompozycji florystycznych z danej epoki historycznej

Przetestuj swoją wiedzę na temat kompozycji kwiatowych tworzonych w średniowieczu, renesansie, baroku, klasycyzmie i romantyzmie, wykorzystując program ćwiczeniowy. Stwórz projekty nawiązujące do charakteru każdej z epok. Zapisz swoje prace i udostępnij je innym osobom. Poproś je, by odgadły, która kompozycja jest np. barokowa, a która romantyczna. Jeśli ich odpowiedzi będą pokrywały się z twoimi zamierzeniami, to znaczy, że udało ci się opanować wiedzę z zakresu tworzenia kompozycji florystycznych i zawrzeć w swoich projektach elementy charakterystyczne dla danego okresu historycznego.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat kompozycji kwiatowych w minionych epokach oraz sztuki ikebany zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści