Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Przechowywanie żywności

HGT.04 Wykonywanie prac pomocniczych w obiekcie świadczącym usługi gastronomiczne - pracownik pomocniczy gastronomii 941203

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu pracownik pomocniczy gastronomiiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu pracownik pomocniczy gastronomii

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie Pracownik pomocniczy gastronomii 941203 dla kwalifikacji HGT.04. Wykonywanie prac pomocniczych w obiekcie świadczącym usługi gastronomiczne.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji HGT.04. Wykonywanie prac pomocniczych w obiekcie świadczącym usługi gastronomiczne.

HGT.04. Wykonywanie prac pomocniczych w obiekcie świadczącym usługi gastronomiczne:

  • realizowania prac związanych z przechowywaniem żywności.

Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia: HGT.04.4 Przygotowanie dań warzywnych, owocowych, mięsnych, rybnych i mącznych:

6) wykonuje prace związane z przechowywaniem produktów spożywczych i gotowych wyrobów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDiuhZbchfInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęćDcGErt1cmSłownik pojęć zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD7eBQkcDJPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDOsuWYLGEPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaDCkt0kteCBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDCkl8gNoaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu pracownik pomocniczy gastronomii

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Infografika

Praca w grupachPraca całego zespołu klasowego

Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Każda grupa ma za zadanie opracować plakat z informacjami na temat przydzielonego zagadnienia. Tematy do rozdzielenia między grupy:

  1. podział żywności ze względu na trwałość;

  2. typy magazynów i właściwe im warunki przechowywania żywności;

  3. skutki nieprawidłowego magazynowania żywności;

  4. błędy w doborze warunków magazynowania;

  5. ogólna charakterystyka magazynów;

  6. informacje na opakowaniach produktów żywnościowych.

Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują swoje plakaty, omawiają zawartą w nich treść. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące tę część lekcji, np.:

  • Jakie produkty przechowujemy w magazynach niechłodzonych?

  • Jakie produkty przechowujemy w magazynach chłodzonych?

  • Jakie warunki muszą panować w magazynach dobowych/podręcznych?

  • Jakie warunki muszą panować w magazynach chłodzonych mięsa, jaj i nabiału?

Nauczyciel, po zapoznaniu się uczniów z treścią infografiki, zaprasza ich do udziału w mini debacie na temat skutków nieprawidłowego magazynowania żywności, proponując rozważenie i dyskusję na temat konkretnych skutków nieprawidłowego magazynowania:

  • więdnięcie warzyw i owoców;

  • jełczenie tłuszczy;

  • psucie się mięsa.

Głosy w dyskusji zapisywane są w tzw. chmurze lub na interaktywnej tablicy w klasie. Podczas debaty uczniowie będą mieli możliwość przedstawienia swoich poglądów oraz przećwiczenia umiejętności rozwiązywania problemów.

2. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Praca indywidualna i w grupach

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z programem Rozmieszczanie surowców żywnościowych oraz wyrobów gotowych w magazynach w e‑materiale.  Następnie przygotowują piramidę priorytetów: „Idealny magazyn wyrobów żywnościowych”.

Zastanawiają się nad cechami, jakie powinny wyróżniać idealny magazyn wraz z uzasadnieniem, a swoje pomysły zapisują na karteczkach. Uczniowie dobierają się w pary - każda z osób wybiera karteczki z najbardziej odpowiednimi hasłami i argumentami i je głośno odczytuje. Następnie wspólnie decydują, które z przedstawionych cech są ważniejsze oraz eliminuje powtarzające się pomysły. W ten sposób ustalana jest piramida cech idealnego magazynu. Gotową piramidę uczniowie mogą umieścić jako plik pdf lub doc na platformie ZPE.

Praca uczniów poza zajęciami

1. Infografika

E‑materiał ułatwia prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (ang. flipped classroom), podczas której uczniowie mają możliwość wcześniejszego przygotowania się do zajęć lekcyjnych. Uczniowie mogą np. zapoznać się z treścią infografiki w domu, tak aby podczas zajęć od razu przystąpić do rozwiązywania zadań i pracy z programem ćwiczeniowym. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i podaje grupom konkretne problemy i zdania, które mogą rozwiązać dzięki wykorzystaniu infografiki.

  • jak zapobiec więdnięciu warzyw i owoców;

  • jakie warunki musi spełniać magazyn dobowy;

  • dlaczego tłuszcze jełczeją, w jakich temperaturacgh należy je przechowywać;

  • warunki przechowywania mięsa.

2. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą też pracować indywidualnie z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi w ramach utrwalenia wiedzy zdobytej podczas lekcji. Zaproponowane w materiale ćwiczenia dają uczniom możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Umożliwiają również przećwiczenie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Infografika

  • podczas pracy z uczeniem z niepełnosprawnością intelektualną nauczyciel powinien zwrócić szczególną uwagę na wyjaśnianie skomplikowanych procesów, doświadczeń, zjawisk z uwzględnieniem ograniczeń dotyczących myślenia, z odwołaniem do konkretów (dominuje myślenie konkretne, zwolnione tempo, mała szybkość i giętkość, słaby krytycyzm, trudności w definiowaniu pojęć abstrakcyjnych);

  • polecenia i teksty dla uczniów z SPE powinny być formułowane przystępnym i zrozumiałym językiem;

  • instrukcje dla ucznia powinny być krótkie, jednoznaczne i zrozumiałe;

  • zasób słów wykorzystany w poleceniach należy ograniczyć do zestawu niezbędnego dla zrozumienia prezentowanego tekstu - uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną nie rozumieją tekstów o charakterze abstrakcyjnym, wymagających logicznego myślenia, wyciągania wniosków, abstrahowania;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z infografiką stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część infografiki + zadania, II część infografiki + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Podczas pracy uczniów z programem ćwiczeniowym należy zwłaszcza zadbać o to, by uczniowie niedowidzący mogli wziąć udział w grze, dobierając produkty spożywcze do odpowiednich magazynów żywnościowych. Mogą to zrobić, pracując w grupach z uczniami, którzy przeczytają im treść zadań, aby mogli wspólnie z nimi podjąć odpowiednie decyzje. Do pomocy uczniom z niepełnosprawnościami, w tym z niepełnosprawnością intelektualną, można również zaangażować uczniów zdolnych w roli ekspertów (tutoring rówieśniczy).

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki, T.1., Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści