E-materiały do kształcenia zawodowego

Coś się stało z lekiem

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik farmaceutyczny 321301

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Anna Jelińska, Magdalena Ogrodowczyk, Maria Popielarz‑Brzezińska, Szymon Tomczak

Konsultant przewodnika: Rafał Olijarczyk

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Coś się stało z lekiem

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik farmaceutyczny, 321301

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.09.3. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych i preparatów leczniczych na podstawie i w zakresie określonym w przepisach prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej
MED.09.4. Współuczestniczenie w analizie produktów leczniczych i wyrobów medycznych w laboratoriach na podstawie i w zakresie określonym w przepisach prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej
MED.09.6. Prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi w aptekach, punktach aptecznych oraz placówkach obrotu pozaaptecznego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu na podstawie i w zakresie określonym w przepisach prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.09.3.3) charakteryzuje postacie leków recepturowych i leków aptecznych:
MED.09.3.3)2) określa warunki przechowywania leków recepturowych i leków aptecznych,
MED.09.4.9) omawia nieprawidłowości mogące świadczyć o sfałszowaniu substancji leczniczych, surowców farmaceutycznych i produktów leczniczych:
MED.09.4.9)1) wskazuje w Farmakopei Polskiej informacje dotyczące wymagań jakościowych i ilościowych substancji leczniczych, surowców farmaceutycznych i produktów leczniczych,
MED.09.6.3) opisuje informacje o leku zawarte w ulotce:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4) charakteryzuje postacie produktów leczniczych:
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.7) ocenia zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, podczas ich przechowywania:
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania,
MED.09.6.10) udziela informacji o produktach leczniczych i innych produktach dopuszczonych do obrotu w zakresie wynikającym z ulotki, zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach dotyczących prawa farmaceutycznego:
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.11) przestrzega zasad wstrzymywania, wycofywania oraz ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych:
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.11)3) stosuje zasady postępowania w przypadku ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.12) przestrzega zasad postępowania reklamacyjnego:
MED.09.6.12)1) przyjmuje reklamowany produkt,
MED.09.6.12)2) dokonuje zgłoszenia reklamacji,
MED.09.6.12)3) monitoruje przebieg postępowania reklamacyjnego,
MED.09.6.15) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych:
MED.09.6.15)2) wykorzystuje techniki informatyczne do szybkiego przesyłu danych.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa: prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa, zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne nie są ze sobą powiązane. Osoba ucząca się może zapoznać się z nimi w dowolnej kolejności.

W galerii zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie” zostały zdefiniowane i przedstawione za pomocą zdjęć niezgodności recepturowe o charakterze fizycznym lub chemicznym. Dodatkowo dla każdego przykładu niezgodności recepturowej określonej dla poszczególnych postaci leków zostały opisane sposoby zapobiegania nieprawidłowościom.

Natomiast w filmie instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”, zostały przedstawione zadania i kompetencje zawodowe technika farmaceutycznego w zakresie prowadzenia obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa. W filmie zaprezentowane zostały zasady postępowania w przypadku wstrzymania lub wycofania serii leku – w tym sposób komunikacji z pacjentem zaniepokojonym stosowaniem leku z wycofanej serii oraz niezbędna dokumentacja związana z wykonywaniem czynności zawodowych w tym względzie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W galerii zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie” zostały zdefiniowane i przedstawione za pomocą zdjęć niezgodności recepturowe o charakterze fizycznym lub chemicznym. Dodatkowo dla każdego przykładu niezgodności recepturowej określonej dla poszczególnych postaci leków (takich jak: proszki, tabletki, kapsułki, czopki, roztwory lecznicze, surowce zielarskie, substancje pomocnicze, podłoża, substancje lecznicze) zostały opisane sposoby zapobiegania nieprawidłowościom.

Galeria zdjęć nie jest powiązana z filmem instruktażowym, dlatego osoba ucząca się może zapoznać się z tym materiałem multimedialnym w wybranym przez siebie momencie. Kolejność zapoznania się z materiałami zależy od potrzeb edukacyjnych i preferencji uczącego się.

Galeria zdjęć jest powiązana z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • zadaniem ukierunkowanym na grupowanie,

  • uzupełnianiem podpisów obrazka,

  • zadaniem z lukami.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.3.3)2) określa warunki przechowywania leków recepturowych i leków aptecznych,
MED.09.4.9)1) wskazuje w Farmakopei Polskiej informacje dotyczące wymagań jakościowych i ilościowych substancji leczniczych, surowców farmaceutycznych i produktów leczniczych,
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z czynnikami wpływającymi na powstawanie zmian w produktach leczniczych,

  • omawianie rodzajów niezgodności recepturowych,

  • charakteryzowanie niezamierzonych efektów w działaniu, własnościach lub wyglądzie leku, w wyniku niewłaściwego zapisania recepty lub jej sporządzenia,

  • wskazywanie sposobów zapobiegania występowaniu problemów z niezgodnością recepturową,

  • wykrywanie nieprawidłowości w przechowywaniu produktów leczniczych i wyrobów medycznych,

  • omawianie zasad przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Galeria zdjęć może zostać wykorzystana do przygotowania przez osobę uczącą się:

  • fiszek (np. „Postacie leków – zapobieganie nieprawidłowościom” lub „Nieprawidłowości recepturowe”),

  • schematu (dotyczącego np. sposobu zapobiegania występowaniu problemów z niezgodnością recepturową w odniesieniu do wybranych postaci leków: proszków, tabletek, kapsułek, czopków, roztworów leczniczych, surowców zielarskich),

  • broszury lub infografiki (np. „Rodzaje niezgodności recepturowych”),

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu (np. „Nieprawidłowości w przechowywaniu produktów leczniczych i wyrobów medycznych”, „Czynniki wpływające na powstawanie zmian w produktach leczniczych”).

Praca w grupach

Uczący się, podzieleni na grupy, po zapoznaniu się z galerią zdjęć mogą wykorzystać materiał do przygotowania:

  • mapy myśli na temat zasad przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych; każda z grup może opracowywać mapę myśli na ten sam temat albo każda grupa charakteryzuje sposób przechowywania różnych postaci leków; po przedstawieniu map myśli przez grupy powinna rozpocząć się dyskusja na forum; prowadzący ocenia pracę grup i poziom opanowanej wiedzy i w razie potrzeby uzupełnia brakujące informacje,

  • schematu lub infografiki, np.:

    • „Wykrywanie nieprawidłowości recepturowych – kontrola produktów leczniczych i wyrobów medycznych”,

    • „Zasady przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych”,

  • zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą np.:

    • sposobów zapobiegania występowaniu problemów z niezgodnością recepturową,

    • rodzajów niezgodności recepturowych,

    • analizy przypadku (np. w celu dobrania odpowiedniego sposobu zapobiegania występowaniu problemów z niezgodnością recepturową do opisywanego rodzaju niezgodności).

Praca z całym zespołem

Wykorzystując na zajęciach galerię zdjęć osoby uczące się mogą brać udział w:

  • dyskusji panelowej (np. „Kontrola produktów leczniczych i wyrobów medycznych przez technika farmacji”). Podczas pracy tą metodą prowadzący może wejść w rolę animatora dyskusji. Cały zespół dzieli się na dwie grupy, które wyznaczają po czterech „ekspertów” biorących czynny udział w dyskusji panelowej. Obie grupy uzgadniają ze swoimi „ekspertami” argumentację swego stanowiska – odmiennego od stanowiska grupy przeciwnej. W dyskusji aktywny udział biorą: animator dyskusji, „eksperci” na przemian wskazywani przez animatora oraz audytorium (reszta zespołu), ale tylko wtedy, kiedy animator wyrazi na to zgodę. Po dyskusji następuje podsumowanie najważniejszych punktów i ocena siły argumentów „ekspertów”,

  • burzy mózgów (np. „Nieprawidłowości recepturowe – niezgodność fizyczna”, „Nieprawidłowości recepturowe – niezgodność chemiczna”),

  • grze dydaktycznej (np. polegającej na wymienianiu przyczyn występowania niezgodności recepturowej w odniesieniu do wylosowanego z galerii zdjęcia, które przedstawia przykładową postać leku).

Ostatecznie o wykorzystaniu materiału multimedialnego w trakcie zajęć decyduje nauczyciel; zależy to też od warunków pracy, miejsca i czasu, środków dydaktycznych, jakimi dysponuje nauczyciel, umiejętności i wiedzy uczniów czy scenariusza lekcji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Materiał może być pomocny w:

  • utrwalaniu i porządkowaniu podstawowych pojęć,

  • przygotowaniu się do zajęć,

  • powtórzeniu wiadomości na lekcję,

  • doskonaleniu umiejętności wykrywania nieprawidłowości w przechowywaniu produktów leczniczych i wyrobów medycznych i wskazywaniu sposobów zapobiegania – poprzez np. opracowywanie schematów rozpoznawania, co stało się z lekiem,

  • tworzeniu map myśli pozwalających pogłębić wiedzę na temat np. wykrywania nieprawidłowości w przechowywaniu produktów leczniczych i wyrobów medycznych,

  • tworzeniu infografik omawiających np. zasady przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych lub zasady zapobiegania wystąpieniu niezgodnościom recepturowym.

  • przygotowaniu się do lekcji odwróconej (np. opracowanie prezentacji multimedialnej lub plakatu na temat „Nieprawidłowości w różnych postaciach leku – przyczyny i sposoby zapobiegania”).

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli (np. „Zmiany zachodzące w produktach leczniczych”),

  • prezentacje multimedialne („Charakterystyka wymagań jakościowych i ilościowych substancji leczniczych, surowców farmaceutycznych i produktów leczniczych”, „Warunki przechowywania leków recepturowych i leków aptecznych”),

  • fiszki lub krzyżówki na temat np. warunków przechowywania wydawanych produktów leczniczych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Podczas zajęć ukierunkowanych na indywidualizację pracy z osobami uczącymi się prowadzący może zastosować metodę tekstu przewodniego. Uczący się otrzymuje na początku zajęć opracowany przez nauczyciela tekst przewodni („przewodnik”), który prowadzi go po wyznaczonym zakresie tematycznym.
Nauczyciel określa obszar tematyczny (np. „Wykrywanie nieprawidłowości w przechowywaniu produktów leczniczych i wyrobów medycznych”, „Zasady przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych” lub „Zasady zapobiegania wystąpieniu niezgodnościom recepturowym”) i problem do rozwiązania, określa cele dydaktyczne, które chce osiągnąć, oraz ustala pytania prowadzące ucznia po danym obszarze wiedzy. Tekst przewodni wskazuje osobie uczącej się kolejne kroki w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Osoba ta pracuje samodzielnie, mając do dyspozycji źródła wiedzy, kartę pracy i materiały pomocnicze niezbędne do realizacji zadania.
Prowadzący ewaluuje na bieżąco postępy uczących się. W razie potrzeby poświęca więcej czasu osobom mającym kłopoty ze zrozumieniem materiału, tłumaczy trudne pojęcia lub procesy i zachęca do ponownego przejrzenia galerii zdjęć. Osobom uczącym się, które uzupełniły karty pracy prowadzący może zlecić dodatkowe zadanie (np. wykonanie prezentacji, schematu, infografiki powiązanej z tematem).


Tytuł materiału multimedialnego

Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii” wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności, które dotyczą pomocy pacjentowi z lekiem z wycofanej serii. W materiale multimedialnym zwrócono uwagę na niezbędne w zawodzie technika farmaceutycznego postawy, takie jak: otwartość, empatia, odpowiedzialność, wytrwałość, odporność emocjonalna oraz komunikowanie się z osobami, które oczekują rady, informacji bądź pomocy. Poruszono też kwestie rozwijania kompetencji związanych ze sporządzaniem odpowiedniej dokumentacji i leków recepturowych, a także posiadania niezbędnej wiedzy o zakresie działania leków oraz o podstawach prawnych dotyczących produktów będących przedmiotem obrotu aptecznego.

Film nie jest powiązany z galerią zdjęć, dlatego osoba ucząca się może zapoznać się z tym materiałem multimedialnym w wybranym przez siebie momencie. Kolejność zapoznania się z materiałami zależy od potrzeb edukacyjnych i preferencji uczącego się.

Film instruktażowy jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • krzyżówką,

  • zadaniem z lukami,

  • zadaniem z możliwością użycia materiałów audio‑video,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.11)3) stosuje zasady postępowania w przypadku ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.12)1) przyjmuje reklamowany produkt,
MED.09.6.12)2) dokonuje zgłoszenia reklamacji,
MED.09.6.12)3) monitoruje przebieg postępowania reklamacyjnego,
MED.09.6.15)2) wykorzystuje techniki informatyczne do szybkiego przesyłu danych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • charakteryzowanie działań podejmowanych w celu weryfikacji, czy wszystkie leki są bezpieczne,

  • wskazywanie przepisów prawa określających szczegółowo zasady i tryb wstrzymywania oraz wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych,

  • komunikowanie się z pacjentem z lekiem z wycofanej serii,

  • zapoznanie się z procedurą wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego, lub wyrobu medycznego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się zapoznaje się z filmem instruktażowym, a później nauczyciel prosi o:

  • opracowanie infografiki (np. „Przepisy prawa określające szczegółowo zasady i tryb wstrzymywania oraz wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych”, „Decyzja o wstrzymaniu produktu leczniczego w obrocie”, „Decyzja o wycofaniu produktu leczniczego z obrotu”, itp.),

  • przygotowanie schematu (np. dotyczącego procedury wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego, lub wyrobu medycznego),

  • wykrycie nieprawidłowości podczas analizy przypadku (np. komunikowania się z pacjentem przychodzącym do apteki z lekiem wstrzymanym w obrocie),

  • przygotowanie zestawu pytań (np. dotyczących działań podejmowanych w celu weryfikacji, czy wszystkie leki są bezpieczne),

  • opracowanie mapy myśli (np. „Jakie elementy komunikacji ułatwiają porozumiewanie się w relacji pacjent z lekiem wycofanym/wstrzymanym w obrocie – technik farmacji?”).

Praca w grupach

Uczący się po obejrzeniu filmu instruktażowego przygotowują w grupach dla innych grup:

  • przykładową dokumentację – protokół z celowo źle wpisanymi parametrami, podpisem niewłaściwej osoby; następnie mogą wymienić się dokumentami i sprawdzić ich poprawność, wyszukując błędy,

  • opis przypadku (zadaniem pozostałych grup jest np. wykrycie nieprawidłowości w konwersacji z pacjentem zgłaszającym w aptece zaniepokojenie wstrzymaniem lub wycofaniem z obrotu określonych produktów leczniczych i wyrobów medycznych),

  • scenariusz symulacyjny dotyczący komunikowania się z pacjentem zgłaszającym swoje wątpliwości związane z dalszym stosowaniem wycofanego lub wstrzymanego w obrocie leku.

Praca z całym zespołem

Uczący się po obejrzeniu filmu instruktażowego:

  • po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat np. procedur wstrzymania lub wycofania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych,

  • tworzą mapę myśli na temat zasad postępowania technika farmaceutycznego w przypadku np. wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych bądź wycofania z obrotu produktów leczniczych lub ponownego dopuszczania ich do obrotu.

Ostatecznie o wykorzystaniu materiału multimedialnego w trakcie zajęć decyduje nauczyciel; zależy to też od warunków pracy, miejsca i czasu, środków dydaktycznych, jakimi dysponuje nauczyciel, umiejętności i wiedzy uczniów, czy scenariusza lekcji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowania się do zajęć,

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do egzaminu lub sprawdzianu,

  • przygotowania prezentacji dotyczącej prowadzenia analizy leków i wyrobów medycznych,

  • opracowania schematu zasad postępowania w przypadku np. wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych bądź wycofania ich z obrotu lub ponownego dopuszczania do obrotu,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej na temat np. monitorowania przebiegu postępowania reklamacyjnego w sprawie leku wycofanego z obrotu (poprzez przygotowanie prezentacji multimedialnej, infografiki lub plakatu).

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli, np. „Jakie elementy zawiera protokół wycofania/wstrzymania z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego?”,

  • analizy przypadku dotyczące np. reklamacji produktów leczniczych,

  • zestawy pytań czy niedokończonych zdań dotyczące procedur postępowania w przypadku np. wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych bądź wycofania ich z obrotu lub ponownego dopuszczania do obrotu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może powracać do materiału multimedialnego wiele razy, dopóki nie osiągnie wiedzy na wymaganym poziomie. Materiał ten może służyć do:

  • powtórzenia treści,

  • odpowiedniego przygotowania się do lekcji.

Uczący się mogą być podczas zajęć podzieleni na dwie grupy. Osoby, które mają trudności z zapamiętaniem danego elementu materiału, mogą na zajęciach obejrzeć go ponownie, w czasie gdy inne grupy np. biorą udział w analizie przypadku bądź tworzeniu scenariusza symulacji.

Innym sposobem indywidualizacji pracy z uczącymi się może być zachęcenie tych osób, które szybciej opanowały materiał multimedialny, do przygotowania krótkich prezentacji (na temat np. komunikacji z pacjentem z lekiem wycofanym/wstrzymanym z obrotu lub protokołu reklamacyjnego w sprawie leku wycofanego/wstrzymanego z obrotu). Prezentacje te będą przedstawiane osobom mającym trudności z opanowaniem treści zawartych w filmie instruktażowym – pomoże to im nadrobić braki. Natomiast osoby prezentujące mają możliwość nauczania innych, dokonując przy tym syntezy i tworząc treści nauczania.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru „Leki to nie wszystko”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z piętnastu pytań, w tym: dziesięciu pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzą oraz pięciu pytań wielokrotnego wyboru z wieloma poprawnymi odpowiedziami.

Pytania mają zróżnicowany poziom trudności: sześć pytań jest łatwych, siedem pytań jest średnio trudnych, dwa pytania są trudne. Odpowiadając na pytania wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią, osoba ucząca się wybiera jedną odpowiedź właściwą spośród czterech możliwych odpowiedzi. Przy pytaniach wielokrotnego wyboru z wieloma prawidłowymi odpowiedziami osoba ucząca się wybiera kilka odpowiedzi spośród czterech.

Uczący się rozwiązuje dziesięć zadań wybranych losowo spośród piętnastu. Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia testu to 50%.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje: zasady obrotu produktami w aptece, zasady wycofania produktów leczniczych z obrotu i ich wstrzymywania w obrocie. W teście pojawiają się również pytania dotyczące podstawowych pojęć związanych z lekiem i suplementami diety, procedur kontroli leków i suplementów, warunków przechowywania substancji leczniczych, substancji pomocniczych, podłoży, surowców zielarskich, postaci leków, a także zapobiegania niezgodnościom farmaceutycznym oraz sposobom zapobiegania wpływowi czynników destrukcyjnych na trwałość leku.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałami multimedialnymi:

  • galerią zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie”,

  • filmem instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.3.3)2) określa warunki przechowywania leków recepturowych i leków aptecznych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.11)3) stosuje zasady postępowania w przypadku ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.12)3) monitoruje przebieg postępowania reklamacyjnego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Lek a suplement”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstowy, w którym są braki – luki. Uczący się musi wybrać z puli właściwe nazwy i wstawić je w odpowiednie miejsca oznaczone luką. Jest to zadanie łatwe.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje definicje produktów będących przedmiotem obrotu w aptece.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • filmem instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Wpływ czynników na leki”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu rodzaju czynnika do opisu tego, co się dzieje z lekiem pod wpływem tych czynników. Jest to zadanie trudne. Składa się z trzech grup. Uczący się ma za zadanie odpowiednio przyporządkować poprawne odpowiedzi do jednej z trzech grup.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje wpływ danych czynników na rodzaj zmian w lekach.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • galerią zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Wycofanie leku”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera jedną średnio trudną krzyżówkę. Składa się ona z pięciu pytań, z których zostaje ułożone hasło główne: seria. Pod krzyżówką znajduje się pytanie dotyczące jej rozwiązania.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane z postępowaniem z lekiem oraz zasadami obrotu lekami.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • filmem instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.11)3) stosuje zasady postępowania w przypadku ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Techniki komunikacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to średnio trudne zadanie polegające na dopasowaniu – na podstawie fragmentu filmu przedstawiającego opakowanie leku – elementów niezbędnych do weryfikacji wstrzymania leku w obrocie lub wycofania go z obrotu.

Materiał sprawdzający tematycznie odnosi się do podstaw postępowania z lekiem oraz zasad obrotu lekami.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • filmem instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.11)3) stosuje zasady postępowania w przypadku ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów leczniczych”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Osoba ucząca się ma dopasować możliwe zmiany, jakie mogą zajść w danych produktach leczniczych do rodzaju niewłaściwych warunków przechowywania.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje rodzaje zmian, jakie mogą powstawać w produktach leczniczych w zależności od rodzaju niewłaściwych warunków przechowywania.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • galerią zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.3.3)2) określa warunki przechowywania leków recepturowych i leków aptecznych,
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Wpływ warunków przechowywania na jakość leku”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to średnio trudne zadanie, które polega na uzupełnieniu podpisów pod trzema fotografiami.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje wiedzę na temat wpływu warunków przechowywania na jakość leków.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • galerią zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Decyzja o wycofaniu produktu leczniczego”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to średnio trudne zadanie składające się z pięciu zdań. Osoba ucząca się musi określić, czy zdania te są prawdziwe, czy fałszywe.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane z decyzją o wycofaniu leku z obrotu.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • filmem instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału