E-materiały do kształcenia zawodowego

Coś się stało z lekiem

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik Farmaceutyczny 321301

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Anna Jelińska, Magdalena Ogrodowczyk, Maria Popielarz‑Brzezińska, Szymon Tomczak

Konsultant przewodnika: Rafał Olijarczyk

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Coś się stało z lekiem

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik farmaceutyczny, 321301

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.09.3.3) charakteryzuje postacie leków recepturowych i leków aptecznych:
MED.09.3.3)2) określa warunki przechowywania leków recepturowych i leków aptecznych,
MED.09.4.9) omawia nieprawidłowości mogące świadczyć o sfałszowaniu substancji leczniczych, surowców farmaceutycznych i produktów leczniczych:
MED.09.4.9)1) wskazuje w Farmakopei Polskiej informacje dotyczące wymagań jakościowych i ilościowych substancji leczniczych, surowców farmaceutycznych i produktów leczniczych,
MED.09.6.3) opisuje informacje o leku zawarte w ulotce:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4) charakteryzuje postacie produktów leczniczych:
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.7) ocenia zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, podczas ich przechowywania:
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania,
MED.09.6.10) udziela informacji o produktach leczniczych i innych produktach dopuszczonych do obrotu w zakresie wynikającym z ulotki, zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach dotyczących prawa farmaceutycznego:
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.11) przestrzega zasad wstrzymywania, wycofywania oraz ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych:
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.11)3) stosuje zasady postępowania w przypadku ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.12) przestrzega zasad postępowania reklamacyjnego:
MED.09.6.12)1) przyjmuje reklamowany produkt,
MED.09.6.12)2) dokonuje zgłoszenia reklamacji,
MED.09.6.12)3) monitoruje przebieg postępowania reklamacyjnego,
MED.09.6.15) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych:
MED.09.6.15)2) wykorzystuje techniki informatyczne do szybkiego przesyłu danych.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa: prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa, zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne nie są ze sobą powiązane. Osoba ucząca się może zapoznać się z nimi w dowolnej kolejności.

W galerii zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie” zostały zdefiniowane i przedstawione za pomocą zdjęć niezgodności recepturowe o charakterze fizycznym lub chemicznym. Dodatkowo dla każdego przykładu niezgodności recepturowej określonej dla poszczególnych postaci leków zostały opisane sposoby zapobiegania nieprawidłowościom.

Natomiast w filmie instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”, zostały przedstawione zadania i kompetencje zawodowe technika farmaceutycznego w zakresie prowadzenia obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa. W filmie zaprezentowane zostały zasady postępowania w przypadku wstrzymania lub wycofania serii leku - w tym sposób komunikacji z pacjentem zaniepokojonym stosowaniem leku z wycofanej serii oraz niezbędna dokumentacja związana z wykonywaniem czynności zawodowych w tym względzie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W galerii zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie” zostały zdefiniowane i przedstawione niezgodności recepturowe o charakterze fizycznym lub chemicznym. Dodatkowo dla każdego przykładu niezgodności recepturowej określonej dla poszczególnych postaci leków (takich jak: proszki, tabletki, kapsułki, czopki, roztwory lecznicze, surowce zielarskie, substancje pomocnicze, podłoża, substancje lecznicze) zostały opisane sposoby zapobiegania nieprawidłowościom.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.3)2) określa warunki przechowywania leków recepturowych i leków aptecznych,
MED.09.4.9)1) wskazuje w Farmakopei Polskiej informacje dotyczące wymagań jakościowych i ilościowych substancji leczniczych, surowców farmaceutycznych i produktów leczniczych,
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.

Galeria zdjęć nie jest powiązana z filmem instruktażowym, dlatego osoba ucząca się może zapoznać się z tym materiałem multimedialnym w wybranym przez siebie momencie. Kolejność zapoznania się z materiałami zależy od potrzeb edukacyjnych i preferencji uczącego się.

Galeria zdjęć jest powiązana z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • zadaniem ukierunkowanym na grupowanie,

  • uzupełnianiem podpisów obrazka,

  • zadaniem z lukami.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z czynnikami wpływającymi na powstawanie zmian w  produktach leczniczych,

  • omawianie rodzajów niezgodności recepturowych,

  • charakteryzowanie niezamierzonych efektów w działaniu, własnościach lub wyglądzie leku, w wyniku niewłaściwego zapisania recepty lub jej sporządzenia,

  • wskazywanie sposobów zapobiegania występowaniu problemów z niezgodnością recepturową,

  • wykrywanie nieprawidłowości w przechowywaniu produktów leczniczych i wyrobów medycznych,

  • omawianie zasad przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z galerią zdjęć osoba ucząca się może zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • przygotowanie schematu postępowania technika farmaceutycznego w wybranej sytuacji:

    • wykrycia nieprawidłowości w różnych produktach leczniczych i wyrobach medycznych,

    • konieczności określenia sposobów zapobiegania wystąpieniu niezgodności recepturowych,

  • utworzenie mapy myśli na temat np. warunków przechowywania leków recepturowych i leków aptecznych,

  • przygotowanie fiszek lub krzyżówki na temat np. warunków przechowywania wydawanych produktów leczniczych, zmian zachodzących w produktach leczniczych, itp.,

  • utworzenie albumu (w wersji drukowanej lub elektronicznej) przedstawiającego zdjęcia z galerii i opisy zasad zapobiegania wystąpieniu niezgodności recepturowych.


Tytuł materiału multimedialnego

Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii” wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności, które dotyczą pomocy pacjentowi z lekiem z wycofanej serii. W materiale multimedialnym zwrócono uwagę na niezbędne w zawodzie technika farmaceutycznego postawy takie jak: otwartość, empatia, odpowiedzialność, wytrwałość, odporność emocjonalna oraz chęć i umiejętność komunikowania się z osobami, które oczekują rady, informacji bądź pomocy. Poruszono też kwestie rozwijania kompetencji związanych ze sporządzaniem odpowiedniej dokumentacji i leków recepturowych, a także posiadania niezbędnej wiedzy o zakresie działania leków oraz o podstawach prawnych dotyczących produktów będących przedmiotem obrotu aptecznego.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.11)3) stosuje zasady postępowania w przypadku ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.12)1) przyjmuje reklamowany produkt,
MED.09.6.12)2) dokonuje zgłoszenia reklamacji,
MED.09.6.12)3) monitoruje przebieg postępowania reklamacyjnego,
MED.09.6.15)2) wykorzystuje techniki informatyczne do szybkiego przesyłu danych.

Film instruktażowy jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • krzyżówką,

  • zadaniem z lukami,

  • zadaniem z możliwością użycia materiałów audio‑video,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • charakteryzowanie działań podejmowanych w celu sprawdzenia, czy wszystkie leki są bezpieczne,

  • wskazywanie przepisów prawa określających szczegółowo zasady i tryb wstrzymywania oraz wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych,

  • komunikowanie się z pacjentem z lekiem z wycofanej serii,

  • zapoznanie się z procedurą wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego, lub wyrobu medycznego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym, osoba ucząca się może zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • opracowanie infografik dotyczących przepisów prawa określających szczegółowo zasady i tryb wstrzymywania oraz wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych, decyzji o wstrzymaniu lub wycofaniu produktu leczniczego z obrotu;

  • zapisanie informacji w postaci notatek, które pojawiły się podczas scenki odgrywanej w filmie, a przedstawiającej sposób komunikowania się z pacjentem z wycofanym/wstrzymanym lekiem albo dotyczących działań podejmowanych w celu weryfikacji, czy wszystkie leki są bezpieczne. Na podstawie tych informacji osoba ucząca się może przygotować fiszki;

  • przygotowanie schematu (np. dotyczącego procedury wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego);

  • wykrycie nieprawidłowości podczas analizy przypadku (np. komunikowania się z pacjentem przychodzącym do apteki z lekiem wstrzymanym w obrocie);

  • opracowanie mapy myśli (np. „Jakie elementy komunikacji ułatwiają porozumiewanie się w relacji technik farmacji – pacjent z lekiem wycofanym/wstrzymanym w obrocie?”).


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru „Leki to nie wszystko”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z piętnastu pytań, w tym: dziesięciu pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzą oraz pięciu pytań wielokrotnego wyboru z wieloma poprawnymi odpowiedziami.

Pytania mają zróżnicowany poziom trudności: sześć pytań jest łatwych, siedem pytań jest średnio trudnych, dwa pytania są trudne. Odpowiadając na pytania wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią, osoba ucząca się wybiera jedną odpowiedź właściwą spośród czterech możliwych odpowiedzi. Przy pytaniach wielokrotnego wyboru z wieloma prawidłowymi odpowiedziami osoba ucząca się wybiera kilka odpowiedzi spośród czterech.

Uczący się rozwiązuje dziesięć zadań wybranych losowo spośród piętnastu. Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia testu to 50%.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje: zasady obrotu produktami w aptece, zasady wycofania produktów leczniczych z obrotu i ich wstrzymywania w obrocie. W teście pojawiają się również pytania dotyczące podstawowych pojęć związanych z lekiem i suplementami diety, procedur kontroli leków i suplementów, warunków przechowywania substancji leczniczych, substancji pomocniczych, podłoży, surowców zielarskich, postaci leków, a także zapobiegania niezgodnościom farmaceutycznym oraz sposobom zapobiegania wpływowi czynników destrukcyjnych na trwałość leku.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałami multimedialnymi:

  • galerią zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie”,

  • filmem instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.3.3)2) określa warunki przechowywania leków recepturowych i leków aptecznych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.11)3) stosuje zasady postępowania w przypadku ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.12)3) monitoruje przebieg postępowania reklamacyjnego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Lek a suplement”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstowy, w którym są braki – luki. Uczący się musi wybrać z puli właściwe nazwy i wstawić je w odpowiednie miejsca oznaczone luką. Jest to zadanie łatwe.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje definicje produktów będących przedmiotem obrotu w aptece.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • filmem instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Wpływ czynników na leki”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu rodzaju czynnika do opisu tego, co się dzieje z lekiem pod wpływem tych czynników. Jest to zadanie trudne. Składa się z trzech grup. Uczący się ma za zadanie odpowiednio przyporządkować poprawne odpowiedzi do jednej z trzech grup.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje wpływ danych czynników na rodzaj zmian w lekach.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • galerią zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Wycofanie leku”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera jedną średnio trudną krzyżówkę. Składa się ona z pięciu pytań, z których zostaje ułożone hasło główne. Pod krzyżówką znajduje się pytanie dotyczące jej rozwiązania.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane z postępowaniem z lekiem oraz zasadami obrotu lekami.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • filmem instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.11)3) stosuje zasady postępowania w przypadku ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Techniki komunikacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to średnio trudne zadanie polegające na dopasowaniu – na podstawie fragmentu filmu przedstawiającego opakowanie leku – elementów niezbędnych do weryfikacji wstrzymania leku w obrocie lub wycofania go z obrotu.

Materiał sprawdzający tematycznie odnosi się do podstaw postępowania z lekiem oraz zasad obrotu lekami.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • filmem instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.11)3) stosuje zasady postępowania w przypadku ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów leczniczych”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Osoba ucząca się ma dopasować możliwe zmiany, jakie mogą zajść w danych produktach leczniczych do rodzaju niewłaściwych warunków przechowywania.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje rodzaje zmian, jakie mogą powstawać w produktach leczniczych w zależności od rodzaju niewłaściwych warunków przechowywania.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • galerią zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.3.3)2) określa warunki przechowywania leków recepturowych i leków aptecznych,
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Wpływ warunków przechowywania na jakość leku”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to średnio trudne zadanie, które polega na uzupełnieniu podpisów pod trzema fotografiami.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje wiedzę na temat wpływu warunków przechowywania na jakość leków.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • galerią zdjęć „Zmiany w lekach dyskredytujące stosowanie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.7)1) ocenia organoleptycznie zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Decyzja o wycofaniu produktu leczniczego”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to średnio trudne zadanie składające się z pięciu zdań. Osoba ucząca się musi określić, czy zdania te są prawdziwe, czy fałszywe.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane z decyzją o wycofaniu leku z obrotu.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym:

  • filmem instruktażowym „Pomoc pacjentowi z lekiem z wycofanej serii”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału