E-materiały do kształcenia zawodowego

Projektowanie obiektów małej architektury krajobrazu

OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu – technik architektury krajobrazu 314202

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiałuWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu (kod cyfrowy zawodu 314202): opracowywanie projektów obiektów małej architektury krajobrazu. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących projektowania obiektów małej architektury krajobrazu, m.in. scharakteryzowanie dokumentacji projektowej oraz materiałów budowlanych stosowanych w architekturze krajobrazu; planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu oraz robót ziemnych związanych z budową elementów małej architektury krajobrazu; przedstawienie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu stosowanego do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu; przedstawienie sposobów obliczania kosztu robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu:

OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu

Osoba ucząca się:

  • OGR.04.4) opracowuje projekty obiektów małej architektury krajobrazu.

Kryteria weryfikacji dla powyższych efektów kształcenia:

Osoba ucząca się:

  • OGR.04.4.1) charakteryzuje dokumentację projektową;

  • OGR.04.4.4) charakteryzuje materiały budowlane stosowane w architekturze krajobrazu;

  • OGR.04.4.5) planuje realizację inwestycji w architekturze krajobrazu;

  • OGR.04.4.6) planuje roboty ziemne związane z budową elementów małej architektury krajobrazu;

  • OGR.04.4.7) charakteryzuje maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt stosowane do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu;

  • OGR.04.4.8) przygotowuje projekty koncepcyjne i wykonawcze elementów małej architektury krajobrazu;

  • OGR.04.4.9) oblicza koszt robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu;

  • OGR.04.4 10) wykorzystuje programy komputerowe w projektowaniu architektury krajobrazu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazuDGB7SpWZ1Sekwencje filmowe Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazu

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie dokumentacji projektowej,

  • charakteryzowanie materiałów budowlanych stosowanych w architekturze krajobrazu,

  • planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,

  • planowanie robót ziemnych związanych z budową elementów małej architektury krajobrazu,

  • charakteryzowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu.

Grafika interaktywna Koncepcja zagospodarowania terenuDzcwyWvvPGrafika interaktywna Koncepcja zagospodarowania terenu

Praca z grafiką interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie dokumentacji projektowej,

  • planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,

  • przygotowanie projektów koncepcyjnych i wykonawczych elementów małej architektury krajobrazu.

Wycieczka wirtualna Planowanie budowy obiektów małej architektury krajobrazuDupc96csaWycieczka wirtualna Planowanie budowy obiektów małej architektury krajobrazu

Praca z wycieczką wirtualną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,

  • planowanie robót ziemnych związanych z budową elementów małej architektury krajobrazu,

  • charakteryzowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu,

  • przygotowanie projektów koncepcyjnych i wykonawczych elementów małej architektury krajobrazu,

  • wykorzystanie programów komputerowych w projektowaniu architektury krajobrazu.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie i dobieranie obiektów małej architektury krajobrazuDRSCFtai3Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie i dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu

Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • obliczanie kosztów robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu,

  • wykorzystanie programów komputerowych w projektowaniu architektury krajobrazu.

Dokumentacja interaktywna KosztorysowanieD4b8CC5loDokumentacja interaktywna Kosztorysowanie

Praca z dokumentacją interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,

  • planowanie robót ziemnych związanych z budową elementów małej architektury krajobrazu,

  • charakteryzowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu,

  • obliczanie kosztów robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu,

  • wykorzystanie programów komputerowych w projektowaniu architektury krajobrazu.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDC9Ka4cRBInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania obiektów małej architektury krajobrazu.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDBKY2pHSHSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDEmuDUOLiPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDE9zZa7vhPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

Bibliografia i netografiaDMP8B60kZBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

Instrukcja użytkowaniaDM86JI0rcInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazu z ćwiczeniami 1, 4, 6–10 oraz 15,

  • grafika interaktywna Koncepcja zagospodarowania terenu z ćwiczeniem 5,

  • wycieczka wirtualna Planowanie budowy obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniem 3,

  • program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie i dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniem 2,

  • dokumentacja interaktywna Kosztorysowanie z ćwiczeniami od 11 do 14.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą projektowania obiektów małej architektury krajobrazu. Rozwijają też praktyczne umiejętności, takie jak np. planowanie i projektowanie obiektów małej architektury krajobrazu oraz umiejętność kosztorysowania. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Sekwencje filmowe

Praca w grupach

Przed projekcją sekwencji filmowych poświęconych pomiarom geodezyjnym w architekturze krajobrazu uczniowie dzielą się na pięć grup. Zadaniem każdej z nich będzie stworzenie mapy myśli do przydzielonego zagadnienia:

  • grupa I – rodzaje urządzeń geodezyjnych,

  • grupa II – pomiary geodezyjne z zastosowaniem technik geodezyjnych w architekturze krajobrazu,

  • grupa III – sporządzanie planu zagospodarowania działki na podkładzie geodezyjnym,

  • grupa IV – grupy materiałów budowlanych,

  • grupa V – materiały konstrukcyjne.

Uczniowie zapoznają się z sekwencjami filmowymi, a w trakcie emisji sporządzają notatki, na podstawie których stworzą w grupach mapy myśli. Po wykonaniu zadania zespoły prezentują efekty swojej pracy na forum klasy. Następuje wspólne uzupełnianie map oraz korygowanie ewentualnych błędów.

2. Grafika interaktywna

Praca w parach

Uczniowie, pracując w parach, analizują przykładowe projekty zagospodarowania placu zabaw, ogrodu oraz parku. Określają charakterystyczne dla danych terenów obiekty małej architektury oraz elementy wspólne dla wszystkich obiektów, takie jak nasadzenia roślinne i ścieżki. Następnie wybrane pary omawiają koncepcje zagospodarowania terenu poszczególnych terenów zieleni na forum klasy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują przekazywane informacje i w razie potrzeby je uzupełniają.

3. Wycieczka wirtualna

Praca całego zespołu klasowego oraz praca w parach

Nauczyciel wspólnie z uczniami analizują wycieczkę wirtualną przedstawiającą miejsce, w którym ma powstać siłownia plenerowa (park miejski). Uczniowie w czasie burzy mózgów powinni wskazać najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia koncepcji i planowania obiektu rekreacyjnego, jakim jest siłownia na powietrzu. Pomysły są zapisywane na tablicy, a po fazie twórczej następuje ich weryfikacja i uporządkowanie w formie schematu lub mapy myśli.

Następnie uczniowie, pracując w parach, samodzielnie zapoznają się z wycieczką wirtualną prezentującą zagospodarowane już miejsce w parku. Ich zadaniem jest weryfikacja utworzonego schematu/mapy myśli – czy jest zgodna z aranżacją powstałej siłowni, a także stworzenie opisu zawierającego najważniejsze elementy decydujące o funkcjonalności przedstawionego obiektu. Chętne/wybrane pary przedstawiają swoje wnioski na forum klasy, a nauczyciel wraz z pozostałymi uczniami mogą je uzupełnić, jeśli zajdzie taka potrzeba.

4. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Praca całego zespołu klasowego i w grupach

W pierwszej fazie zadania uczniowie wspólnie ustalają, jaki typ terenu chcą zagospodarować (plac zabaw, park, skwer itp.), w jakiej gamie kolorystycznej mają być utrzymane poszczególne elementy małej architektury i jaki rodzaj materiałów powinien dominować w ich projekcie. Informacje zapisywane są na plakacie lub tablicy, aby były widoczne dla wszystkich podczas pracy.

Następuje podział klasy na siedem zespołów. Każdy z nich opracowuje jeden z elementów małej architektury według wspólnie ustalonych zasad (mostek, ławki, nawierzchnię, piaskownicę, oświetlenie, dachy zielone i kosze na śmieci). Po wykonaniu zadania grupy kolejno omawiają przygotowane elementy, a pozostali uczniowie sprawdzają, czy spełniają one przedstawione wytyczne i są ze sobą spójne.

Na zakończenie cały zespół klasowy może przygotować projekt terenu z wykorzystaniem opracowanych elementów małej architektury.

5. Dokumentacja interaktywna

Praca w grupach

Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy i szukają w dostępnych źródłach przykładów prowadzenia działalności gospodarczej: jednoosobowej i spółek.

Na zajęciach zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się ze wskazanymi dokumentami i wskazówkami dotyczącymi ich wypełnienia oraz uzupełnienie formularzy:

  1. grupa I:

  • arkusz kalkulacji kosztów budowy obiektu małej architektury krajobrazu,

  • arkusz kalkulacji kosztów konserwacji oraz zabezpieczeń obiektu małej architektury krajobrazu;

  1. grupa II:

  • zamówienie elementów małej architektury krajobrazu na rynku zagranicznym,

  • reklamacja;

  1. grupa III:

  • arkusz szacowania kosztów robocizny przy budowaniu oraz konserwacji obiektu małej architektury krajobrazu,

  • arkusz zestawienia kosztów bezpośrednich robocizny i materiału.

Po wykonaniu zadania zmienia się skład grup tak, aby w nowych zespołach były przynajmniej po dwie osoby z grup macierzystych, które będą się dzielić z pozostałymi swoją wiedzą. Zespoły wymieniają się wypełnionymi dokumentami tak, aby każdy z nich miał komplet. Zadaniem nowo utworzonych grup jest zweryfikowanie tych dokumentów i przygotowanie na ich podstawie oferty handlowej. Na koniec grupy omawiają na forum rezultaty swojej pracy, zwracają uwagę na najważniejsze informacje w formularzach i wskazują ewentualne błędy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych wiadomości.

6. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę, która następnie zostanie sprawdzona na zajęciach. Notatki mogą mieć różną formę.

1. Sekwencje filmowe Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazu

Praca w grupach

Lekcja odwrócona. Zespół klasowy zostaje podzielony na pięć grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień omówionych w sekwencjach filmowych, np. rodzajów przyrządów geodezyjnych, pomiarów, materiałów budowlanych. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 minut. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane według następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna,

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej,

  • estetyka wykonania.

2. Grafika interaktywna

Praca w parach

Uczniowie dobierają się w pary i analizują przykładowe projekty zagospodarowania terenu. Na tej podstawie wykonują zadanie, które polega na stworzeniu koncepcji zagospodarowania parku, placu zabaw, skweru lub ogrodu. Wybór należy do uczniów.

Koncepcje mogą być realistyczne lub schematyczne, wykonane dowolną techniką (rysunki odręczne, kolaże, plany wykonane za pomocą edytorów graficznych). Należy zwrócić uwagę, aby projekty miały odpowiednią legendę. Gotowe plany uczniowie zamieszczają na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela (np. dysk wirtualny) w formacie PDF lub JPG.

Na zajęciach chętne/wybrane pary prezentują swoje prace na tablicy multimedialnej i je omawiają. Pozostali uczniowie mogą zadawać autorom projektów pytania i ewentualnie korygować błędy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych informacji.

3. Wycieczka wirtualna

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z materiałem zaprezentowanym w wycieczkach wirtualnych i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu na temat projektowania siłowni na powietrzu.

Na następnych zajęciach propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry, np.:

  • obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”,

  • za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty,

  • za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt,

  • punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.

Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.

4. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie projektują obiekty małej architektury na wybranym terenie zieleni (ogród, park, plac zabaw itp.) poprzez dobór gotowych elementów. Zadanie obejmuje zaplanowanie min. czterech elementów spośród siedmiu do wyboru.

Następnie uczniowie przedstawiają na zajęciach swoje projekty i je omawiają, uzasadniając m.in. wybór elementu, materiałów i kolorów.

5. Dokumentacja interaktywna

Praca w grupach

Elementy WebQuestu. Uczniowie dzielą się na cztery lub pięć zespołów, zapoznają się z dokumentami przedstawionymi w zakładce Kosztorysowanie. Analizują zamieszczone wskazówki dotyczące wypełnienia dokumentów, a następnie uzupełniają puste pola formularzy. W tym celu mogą skorzystać z zasobów internetowych, aby znaleźć ceny poszczególnych towarów, przykładowe stawki za robociznę, producentów materiałów itp.

Zespoły przygotowują przykładowe zestawy dokumentów kosztorysowych wraz z ofertą handlową (mogą to zrobić odręcznie lub skorzystać z edytora tekstu lub arkusza kalkulacyjnego dostępnych na dysku wirtualnym). Kosztorys może dotyczyć altany, jak w przykładowej dokumentacji w e‑materiale, albo innego elementu małej architektury. O przedmiocie kosztorysu decydują członkowie zespołów.

Na zajęciach grupy przekazują sobie gotowe kosztorysy zgodnie z ruchem wskazówek zegara (lub według innej ustalonej reguły) w celu weryfikacji poprawności dokumentów. Zespoły analizują otrzymane kosztorysy i nanoszą na nie ewentualne poprawki. Dokumenty krążą aż do momentu, kiedy wrócą do autorów (jeśli na weryfikację jest mniej czasu, dokumentacji nie muszą weryfikować po kolei wszystkie zespoły, a np. tylko jedna grupa). Po zapoznaniu się z uwagami grupy poprawiają swoją dokumentację, jeśli uznają to za zasadne, i prezentują na forum klasy. Następuje wspólna ocena kosztorysów.

6. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

1. Sekwencje filmowe:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z sekwencjami filmowymi stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: jedna sekwencja i jedno zadanie) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, nie powinny być zmuszane do przedstawiania prezentacji; mogą się sprawdzić, wykonując inne zadania w grupie, np. przygotować ilustracje i treści do prezentacji.

2. Wycieczka wirtualna:

  • uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty podczas gry; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia.

3. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie:

  • przy pracy z programem ćwiczeniowym należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, nie muszą same omawiać swoich projektów; mogą np. przygotować prezentację z nagranym opisem, którą odtworzą na zajęciach; w ten sposób będą mogły dopracować swoje wystąpienie poza zajęciami.

4. Dokumentacja interaktywna:

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do dokumentacji;

  • przy podziale klasy na grupy należy dobrać je tak, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści