Projektowanie obiektów małej architektury krajobrazu
OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu – technik architektury krajobrazu 314202
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu (kod cyfrowy zawodu 314202), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące projektowania obiektów małej architektury krajobrazu, m.in.: scharakteryzujesz dokumentację projektową oraz materiały budowlane stosowane w architekturze krajobrazu; zaplanujesz realizację inwestycji w architekturze krajobrazu oraz roboty ziemne związane z budową elementów małej architektury krajobrazu; omówisz maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt stosowane do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu oraz obliczysz koszt robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Opracowane w tym e‑materiale multimedia pozwolą ci na przygotowanie się i realizację czynności zawodowych z zakresu projektowania obiektów małej architektury krajobrazu, począwszy od przygotowania i analizy dokumentów geodezyjnych, poprzez plany zagospodarowania przestrzennego, planowanie i projektowanie obiektów małej architektury krajobrazu, aż do umiejętności kosztorysowania.
Sekwencje filmowe Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazuSekwencje filmowe Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazu
Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie dokumentacji projektowej,
charakteryzowanie materiałów budowlanych stosowanych w architekturze krajobrazu,
planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,
planowanie robót ziemnych związanych z budową elementów małej architektury krajobrazu,
charakteryzowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu.
Grafika interaktywna Koncepcja zagospodarowania terenuGrafika interaktywna Koncepcja zagospodarowania terenu
Praca z grafiką interaktywną pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
charakteryzowanie dokumentacji projektowej,
planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,
przygotowanie projektów koncepcyjnych i wykonawczych elementów małej architektury krajobrazu.
Wycieczka wirtualna Planowanie budowy obiektów małej architektury krajobrazuWycieczka wirtualna Planowanie budowy obiektów małej architektury krajobrazu
Praca z wycieczką wirtualną pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,
planowanie robót ziemnych związanych z budową elementów małej architektury krajobrazu,
charakteryzowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu,
przygotowanie projektów koncepcyjnych i wykonawczych elementów małej architektury krajobrazu.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie i dobieranie obiektów małej architektury krajobrazuProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie i dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu
Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
obliczanie kosztów robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu,
wykorzystanie programów komputerowych w projektowaniu architektury krajobrazu.
Dokumentacja interaktywna KosztorysowanieDokumentacja interaktywna Kosztorysowanie
Praca z dokumentacją interaktywną pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,
planowanie robót ziemnych związanych z budową elementów małej architektury krajobrazu,
charakteryzowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu,
obliczanie kosztów robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu,
wykorzystanie programów komputerowych w projektowaniu architektury krajobrazu.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania obiektów małej architektury krajobrazu.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Bibliografia i netografiaBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazuSekwencje filmowe
Koncepcja zagospodarowania terenuGrafika interaktywna
Planowanie budowy obiektów małej architektury krajobrazuWirtualna wycieczka
Projektowanie obiektów małej architektury krajobrazu i sporządzanie graficznej dokumentacji projektowejProgram ćwiczeniowy
KosztorysowanieDokumentacja interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej. Informacje dotyczące mowy ciała koni, które zostały zawarte w filmie edukacyjnym pomagają w rozwiązaniu zadań znajdujących się w grze edukacyjnej. Podobnie jest z filmem instruktażowym, który omawia postępowanie z koniem. Informacje w nim zawarte mają swoje odzwierciedlenie w atlasie interaktywnym.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
sekwencje filmowe Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazu z ćwiczeniami 1, 4, 6–10 oraz 15,
grafika interaktywna Koncepcja zagospodarowania terenu z ćwiczeniem 5,
wycieczka wirtualna Planowanie budowy obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniem 3,
program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie i dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniem 2,
dokumentacja interaktywna Kosztorysowanie z ćwiczeniami od 11 do 14.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Sekwencje filmowe
Obejrzyj sekwencje filmowe poświęcone pomiarom geodezyjnym w architekturze krajobrazu, a następnie odpowiedz na pytania:
Jakie rodzaje urządzeń geodezyjnych wykorzystuje się w architekturze krajobrazu?
W jaki sposób dokonuje się pomiarów geodezyjnych w architekturze krajobrazu?
Jak sporządzić plan zagospodarowania działki na podkładzie geodezyjnym?
Jakie grupy materiałów budowlanych są wykorzystywane do tworzenia małej architektury?
Jakie materiały konstrukcyjne są stosowane w małej architekturze?
Następnie sporządź mapę myśli uwzględniającą odpowiedzi na powyższe pytania.
2. Grafika interaktywna
Przeanalizuj przykładowe projekty zagospodarowania placu zabaw, ogrodu oraz parku. Określ charakterystyczne dla danych terenów obiekty małej architektury oraz elementy wspólne dla wszystkich obiektów, takie jak nasadzenia roślinne i ścieżki. Następnie stwórz własną koncepcję zagospodarowania wybranej przestrzeni.
3. Wycieczka wirtualna
Najpierw przeanalizuj wycieczkę wirtualną przedstawiającą miejsce, w którym ma powstać siłownia plenerowa (park miejski). Co trzeba wziąć pod uwagę, tworząc koncepcję i planując obiekt rekreacyjny, jakim jest siłownia na powietrzu? Zapisz swoje spostrzeżenia w punktach.
Następnie zapoznaj się z wycieczką wirtualną prezentującą zagospodarowane już miejsce w parku i oceń, czy projektant zastosował wszystkie zasady dotyczące aranżacji tej przestrzeni. Zastanów się, co można by zrobić inaczej, lepiej, bardziej funkcjonalnie. Zapisz swoje pomysły.
4. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Zaprojektuj obiekty małej architektury na wybranym terenie zieleni (ogród, park, plac zabaw itp.). Na początku stwórz ogólną koncepcję dotyczącą użytych materiałów, kolorystyki, aby twój projekt był spójny. Następnie zaprojektuj poszczególne obiekty małej architektury, wybierając z gotowych elementów.
5. Dokumentacja interaktywna
Zapoznaj się z dokumentami przedstawionymi w zakładce Kosztorysowanie. Przeanalizuj zamieszczone wskazówki dotyczące wypełnienia dokumentów, a następnie uzupełnij puste pola.
6. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat projektowania obiektów małej architektury zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści