E-materiały do kształcenia zawodowego

Projektowanie obiektów małej architektury krajobrazu

OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu – technik architektury krajobrazu 314202

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu (kod cyfrowy zawodu 314202), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące projektowania obiektów małej architektury krajobrazu, m.in.: scharakteryzujesz dokumentację projektową oraz materiały budowlane stosowane w architekturze krajobrazu; zaplanujesz realizację inwestycji w architekturze krajobrazu oraz roboty ziemne związane z budową elementów małej architektury krajobrazu; omówisz maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt stosowane do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu oraz obliczysz koszt robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Opracowane w tym e‑materiale multimedia pozwolą ci na przygotowanie się i realizację czynności zawodowych z zakresu projektowania obiektów małej architektury krajobrazu, począwszy od przygotowania i analizy dokumentów geodezyjnych, poprzez plany zagospodarowania przestrzennego, planowanie i projektowanie obiektów małej architektury krajobrazu, aż do umiejętności kosztorysowania.

Sekwencje filmowe Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazuDGB7SpWZ1Sekwencje filmowe Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazu

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie dokumentacji projektowej,

  • charakteryzowanie materiałów budowlanych stosowanych w architekturze krajobrazu,

  • planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,

  • planowanie robót ziemnych związanych z budową elementów małej architektury krajobrazu,

  • charakteryzowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu.

Grafika interaktywna Koncepcja zagospodarowania terenuDzcwyWvvPGrafika interaktywna Koncepcja zagospodarowania terenu

Praca z grafiką interaktywną pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie dokumentacji projektowej,

  • planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,

  • przygotowanie projektów koncepcyjnych i wykonawczych elementów małej architektury krajobrazu.

Wycieczka wirtualna Planowanie budowy obiektów małej architektury krajobrazuDupc96csaWycieczka wirtualna Planowanie budowy obiektów małej architektury krajobrazu

Praca z wycieczką wirtualną pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,

  • planowanie robót ziemnych związanych z budową elementów małej architektury krajobrazu,

  • charakteryzowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu,

  • przygotowanie projektów koncepcyjnych i wykonawczych elementów małej architektury krajobrazu.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie i dobieranie obiektów małej architektury krajobrazuDRSCFtai3Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie i dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu

Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • obliczanie kosztów robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu,

  • wykorzystanie programów komputerowych w projektowaniu architektury krajobrazu.

Dokumentacja interaktywna KosztorysowanieD4b8CC5loDokumentacja interaktywna Kosztorysowanie

Praca z dokumentacją interaktywną pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • planowanie realizacji inwestycji w architekturze krajobrazu,

  • planowanie robót ziemnych związanych z budową elementów małej architektury krajobrazu,

  • charakteryzowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu,

  • obliczanie kosztów robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu,

  • wykorzystanie programów komputerowych w projektowaniu architektury krajobrazu.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDC9Ka4cRBInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania obiektów małej architektury krajobrazu.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDBKY2pHSHSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDEmuDUOLiPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDE9zZa7vhPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

Bibliografia i netografiaDMP8B60kZBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

Instrukcja użytkowaniaDM86JI0rcInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej. Informacje dotyczące mowy ciała koni, które zostały zawarte w filmie edukacyjnym pomagają w rozwiązaniu zadań znajdujących się w grze edukacyjnej. Podobnie jest z filmem instruktażowym, który omawia postępowanie z koniem. Informacje w nim zawarte mają swoje odzwierciedlenie w atlasie interaktywnym.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Pomiary geodezyjne oraz materiały budowlane i sprzęt techniczny wykorzystywane w architekturze krajobrazu z ćwiczeniami 1, 4, 6–10 oraz 15,

  • grafika interaktywna Koncepcja zagospodarowania terenu z ćwiczeniem 5,

  • wycieczka wirtualna Planowanie budowy obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniem 3,

  • program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie i dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniem 2,

  • dokumentacja interaktywna Kosztorysowanie z ćwiczeniami od 11 do 14.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Sekwencje filmowe

Obejrzyj sekwencje filmowe poświęcone pomiarom geodezyjnym w architekturze krajobrazu, a następnie odpowiedz na pytania:

  • Jakie rodzaje urządzeń geodezyjnych wykorzystuje się w architekturze krajobrazu?

  • W jaki sposób dokonuje się pomiarów geodezyjnych w architekturze krajobrazu?

  • Jak sporządzić plan zagospodarowania działki na podkładzie geodezyjnym?

  • Jakie grupy materiałów budowlanych są wykorzystywane do tworzenia małej architektury?

  • Jakie materiały konstrukcyjne są stosowane w małej architekturze?

Następnie sporządź mapę myśli uwzględniającą odpowiedzi na powyższe pytania.

2. Grafika interaktywna

Przeanalizuj przykładowe projekty zagospodarowania placu zabaw, ogrodu oraz parku. Określ charakterystyczne dla danych terenów obiekty małej architektury oraz elementy wspólne dla wszystkich obiektów, takie jak nasadzenia roślinne i ścieżki. Następnie stwórz własną koncepcję zagospodarowania wybranej przestrzeni.

3. Wycieczka wirtualna

Najpierw przeanalizuj wycieczkę wirtualną przedstawiającą miejsce, w którym ma powstać siłownia plenerowa (park miejski). Co trzeba wziąć pod uwagę, tworząc koncepcję i planując obiekt rekreacyjny, jakim jest siłownia na powietrzu? Zapisz swoje spostrzeżenia w punktach.

Następnie zapoznaj się z wycieczką wirtualną prezentującą zagospodarowane już miejsce w parku i oceń, czy projektant zastosował wszystkie zasady dotyczące aranżacji tej przestrzeni. Zastanów się, co można by zrobić inaczej, lepiej, bardziej funkcjonalnie. Zapisz swoje pomysły.

4. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Zaprojektuj obiekty małej architektury na wybranym terenie zieleni (ogród, park, plac zabaw itp.). Na początku stwórz ogólną koncepcję dotyczącą użytych materiałów, kolorystyki, aby twój projekt był spójny. Następnie zaprojektuj poszczególne obiekty małej architektury, wybierając z gotowych elementów.

5. Dokumentacja interaktywna

Zapoznaj się z dokumentami przedstawionymi w zakładce Kosztorysowanie. Przeanalizuj zamieszczone wskazówki dotyczące wypełnienia dokumentów, a następnie uzupełnij puste pola.

6. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat projektowania obiektów małej architektury zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści