E-materiały do kształcenia zawodowego

Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo

TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej – technik nawigator morski 315214

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morskiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morski

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik nawigator morski. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej wyodrębnionej w zawodzie technik nawigator morski 315214.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej:

  • podstawy nawigacji morskiej,

  • planowanie oraz realizacji podróży morskiej,

  • bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo morskie.

Efekty kształcenia

TWO.07.2. Podstawy nawigacji morskiej

Uczeń:

  1. stosuje procedury prowadzenia akcji poszukiwania i ratowania w żegludze.

TWO.07.3. Planowanie oraz realizacja trasy podróży morskiej

Uczeń:

  1. stosuje międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu – Konwencję COLREG5) oraz rozpoznaje międzynarodowy morski system oznakowania nawigacyjnego opracowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Służb Oznakowania Nawigacyjnego (IALA – International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities),

  2. charakteryzuje obowiązki oficera podczas pełnienia wachty morskiej.

TWO.07.6. Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo morskie

Uczeń:

  1. rozpoznaje i stosuje sygnały wzywania pomocy,

  2. opracowuje rozkłady alarmowe oraz plan postępowania w sytuacjach zagrożenia,

  3. przestrzega procedur postępowania w przypadkach zagrożeń i awarii na statku,

  4. posługuje się indywidualnymi i zbiorowymi środkami ratunkowymi,

  5. obsługuje urządzenia służące do wodowania i podnoszenia łodzi i tratw ratunkowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Stosowanie międzynarodowego prawa drogi morskiej”DmGjfdz3„Stosowanie międzynarodowego prawa drogi morskiej” to film instruktażowy przedstawiający: czynności zawodowe pozwalające zastosować przepisy MPDM podczas rejsu statku, prawidła COLREG dotyczące zachowania się statków w praktyce w różnych warunkach hydrometeorologicznych oraz konsekwencje zaniedbania przestrzegania COLREG. Zasób „Stosowanie przepisów COLREG”DSsW6tzkD„Stosowanie przepisów COLREG” to infografika. Ukazuje schemat postępowania oficera wachtowego podczas stosowania prawideł od 1 do 19 COLREG wraz z grafikami obrazującymi zachowanie się jednostek pływających na akwenie. Zasób „Światła, znaki nawigacyjne, sygnały, prawidła”D13J7mqB1„Światła, znaki nawigacyjne, sygnały, prawidła” przedstawia informacje oraz grafiki wspomagające naukę świateł, znaków nawigacyjnych, sygnałów części C i D konwencji COLREG (prawidła od 20 do 37). Zasób „Symulator manewrowy przedstawiający zachowanie się statków wg przepisów COLREG oraz stosowanie się do znaków i świateł nawigacyjnych”Dxh3tGKX6„Symulator manewrowy przedstawiający zachowanie się statków wg przepisów COLREG oraz stosowanie się do znaków i świateł nawigacyjnych” pozwala na ćwiczenie zadań zawodowych polegających na stosowaniu konwencji COLREG względem jednostek pływających za pomocą obrazu i dźwięku.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDsVHutF0BInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDKOM7us7hSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDHojyX1stPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDsvIrwnSCPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDRlTwqr36Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDgsuRsbIAInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morski

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć informacji dotyczących urządzeń nawigacyjnych.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy „Stosowanie międzynarodowego prawa drogi morskiej”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film instruktażowy.

  • Uczniowie mają tylko oglądać i starać się zapamiętać jak najwięcej informacji (nie ma potrzeby notowania).

  • Po zakończeniu filmu nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję, poprzez zadawanie im pytań i przykładów studiów przypadku do rozwiązania, która ma na celu uporządkowanie wiedzy na temat przepisów międzynarodowego prawa drogi morskiej oraz przemyślenie ich znaczenia.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi ucznia. Wszystkie komentarze do nieprawidłowych odpowiedzi zostają zapisane w formie plakatu, który stanie się podpowiedzią podczas rozwiązywania zadań interaktywnych.

Infografika „Stosowanie przepisów COLREG”
  • Do każdego z uczniów zostaje przydzielone jedno z dziewiętnastu Prawideł (jeśli uczniów jest więcej, to należy utworzyć pary).

  • Każdy uczeń opracowuje ogólną notatkę, którą następnie prezentuje reszcie klasy, dzięki czemu cała klasa zapozna się ze wszystkimi Prawidłami wymienionymi na infografice. Notatki mogą zostać wyeksponowane w sali, np. na plakacie. Uczniowie przygotowują notatkę metodą sketchnotingu (połączenie słów i prostych rysunków), czyli z wykorzystaniem różnych kolorów pisaków, karteczek itd., aby podkreślić najważniejsze informacje i sprawić, że pozostałe grupy zapamiętają informacje z różnych prezentacji.

  • Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada lub koryguje podane przez uczniów informacje.

Infografika „Światła, znaki nawigacyjne, sygnały, prawidła”
  • Do każdego z uczniów zostaje przydzielone jedno z osiemnastu Prawideł (jeśli uczniów jest więcej, to należy utworzyć pary). Nauczyciel rozdaje szkielet notatki, niezbędny do pracy metodą sceletal notes.

  • Każdy uczeń opracowuje ogólną notatkę na bazie szkieletu, które rozdał nauczyciel, którą następnie prezentuje reszcie klasy, dzięki czemu cała klasa zapozna się ze wszystkimi Prawidłami wymienionymi na infografice. Notatki mogą zostać wyeksponowane w sali, np. na plakacie.

  • Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada lub koryguje podane przez uczniów informacje. Na koniec może odbyć się także podsumowanie w postaci klasowego turnieju, nauczyciel wyświetla dany znak czy światło, a uczniowie podają informacje na jego temat.

Symulator manewrowy przedstawiający zachowanie się statków wg przepisów COLREG oraz stosowanie się do znaków i świateł nawigacyjnych
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z symulatorem. Następnie pracują w parach. Wspólnie przechodzą przez zadania ze symulatora, wykonują zawarte w nim polecenia. Uczniowie podkreślają, co sprawiło im trudność, i zapisują rozwiązania najtrudniejszych zagadnień.

  • Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom przejść przez zadania, naprowadzając ich pytaniami.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. Dzięki zapoznaniu się przez uczniów z multimedium przed zajęciami, podczas lekcji wiedzę tę można poszerzać podczas prac w grupie. Uczniowie szybciej przyswajający materiał tworzą dla pozostałych dodatkowe notatki (na podstawie szkieletów notatek od nauczyciela). Nauczyciel może także przeprowadzić klasowy turniej – dzieląc klasę na grupy. Każda drużyna otrzyma pulę takich samych pytań na temat przepisów COLREG, świateł, znaków nawigacyjnych, sygnałów i prawideł. Co ważne – podczas turnieju uczniowie mogą korzystać z materiałów (uczą się dzięki temu korzystania z zasobów informacji).

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące czterech materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale.

  • Po zapoznaniu się z poszczególnymi multimediami z tego e‑materiału uczniowie wykonują zadania z interaktywnych materiałów sprawdzających, aby sprawdzić poziom zdobytej wiedzy.

  • Uczniowie samodzielnie pracują także z symulatorem manewrowym, poznają jego funkcjonalności, wykorzystują go do utrwalenia wiadomości. Warto przypomnieć uczniom, że mogą zapisywać podczas korzystania z symulatora to, co ich zaskoczyło i poszerzyło ich wiedzę (każdy uczeń 2‑3 takie fakty), w klasie uczniowie odczytają swoje krótkie notatki w ramach tutoringu rówieśniczego.

  • Uczniowie samodzielnie przygotowują też notatkę nt. Prawideł po zapoznaniu się z infografiką (każda osoba jedno Prawidło).

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są na dwie grupy.

  • Każda z grup zapoznaje się z jedną infografiką. Pierwsza grupa ze „Stosowaniem przepisów COLREG”, a druga ze „Światłami, znakami nawigacyjnymi, sygnałami, prawidłami”.

  • Następnie grupy wykonują prezentacje, aby przedstawić reszcie klasy omówione na przydzielonej im infografice Prawidła.

  • Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada lub koryguje przedstawione informacje.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Materiały multimedialne pozwalają na zapoznanie się z przepisami COLREG. Film i infografiki omawiają poszczególne prawidła, a symulator pozawala uczniowi samodzielnie uczyć się ich praktycznego zastosowania. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Indywidualizacja procesu dydaktycznego w przypadku tego e‑materiału związana jest z różnorodnością zadań zawartych w części z materiałami sprawdzającymi. Nauczyciel może samodzielnie dobrać inne zadania dla uczniów, którzy mają trudności z opanowaniem materiału, a inne tym, którzy szybko przyswoili materiał i mogą go poszerzać. Tacy uczniowie mogą też wykonywać dodatkowe notatki, które przekażą uczniom z trudnościami. Nauczyciel może przygotować notatki szkieletowe, aby nadmiernie nie obciążać uczniów. W przypadku notatki szkieletowej wykorzystane zostaną elementy metody tutoringu rówieśniczego.

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Każdy e‑materiał posiada alternatywną wersję WCAG. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści