Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Bożena Fałkowicz
Konsultant przewodnika: Marta Polanowska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Dobieranie przedmiotów pomocniczych i sprzętów ortopedycznych
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekun osoby starszej 341202
Opiekunka środowiskowa 341204
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
SPO.02.6. Aktywizowanie osoby starszej do samodzielności życiowej
SPO.05.4. Wykonywanie czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.02.6.2) pomaga osobie starszej w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9) pomaga osobie z niepełnosprawnością w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych:
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.02.Świadczenie usług opiekuńczo- wspierających osobie starszej:
mobilizowanie osoby starszej do aktywności;
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:
pomaganie osobie podopiecznej w czynnościach dnia codziennego.
Opiekunka środowiskowa
Pomaganie osobie podopiecznej w czynnościach dnia codziennego
Motywowanie osoby podopiecznej do samodzielności oraz aktywności intelektualnej, fizycznej i społecznej
Opiekun osoby starszej
Mobilizowanie osoby starszej do aktywności
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” – galeria zdjęć„Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” – galeria zdjęć
„Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego” – grafika interaktywna„Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego” – grafika interaktywna
„Co dla kogo” – gra edukacyjna„Co dla kogo” – gra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. osoby podopieczne występujące w grze edukacyjnej wymagają dopasowania sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych przedstawionych w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Wszystkie interaktywne materiały sprawdzające odnoszą się do galerii zdjęć, grafiki interaktywnej i gry edukacyjnej oraz testują wiedzę i umiejętności nabyte podczas ww. aktywności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny
Typ materiału multimedialnego
Galeria zdjęć
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Galeria zawiera zdjęcia lub grafiki przedstawiające: elektryczny podnośnik transportowy, podnośnik wannowy, podnośnik pneumatyczny, wózek inwalidzki, wózek z podwyższonym oparciem, wózek toaletowy i wózek sanitarny, wózek elektryczny, pionizator mobilny, balkonik, stały balkonik rehabilitacyjny‑przestawny, trójfunkcyjny balkonik składany, chodzik z siedziskiem lub podparciem na nogi, chodzik podpórka, laskę inwalidzką, laskę wielopunktową (laskę trójnóg), laskę czworonóg, laskę białą, kule łokciowe jednopunktowe, kule pachowe, ortezy ortopedyczne, orteza obejmująca bark i ramię, orteza kończyny górnej, protezy kończyn górnych lub dolnych, taboret toaletowy, krzesło prysznicowe, materac przeciwodleżynowy, pieluchy/pampersy, inhalator, sprzęt stomijny, pasy przepuklinowe, buty ortopedyczne, wkładki ortopedyczne, pasy do stabilizacji, poduszkę ortopedyczną do siedzenia (okrągłą lub w kształcie pierścienia), cewnik urologiczny, implant ślimakowy.
Wykorzystując galerię do pracy z osobą uczącą się, można:
przeglądać zdjęcia do przodu i do tyłu;
odczytać i odsłuchać informacje tekstowe na temat wskazanego sprzętu;
zmniejszać i powiększać zdjęcie.
Zdjęcia, grafiki i informacje przedstawione w galerii są niezbędne do dokonywania prawidłowych wyborów i podejmowania właściwych decyzji podczas gry edukacyjnej „Co dla kogo” oraz rozwiązania następujących zadań interaktywnych: testu wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”, dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”, zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”, krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych” oraz dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”.
Galeria powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie materiałów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego.
Dobieranie sprzętu ortopedycznego i materiałów pomocniczych do rodzaju niepełnosprawności.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Każdy osoba ucząca się sama dobiera sprzęt ortopedyczny i materiały pomocnicze do wyznaczonego przez nauczyciela opisu osoby podopiecznej z niepełnosprawnością, a następnie prezentuje materiał na forum klasy albo uczący się wymieniają się informacjami w małych grupach, np. w parach.
Praca w grupach
Wykorzystanie galerii zdjęć podczas lekcji powtórzeniowej. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Przedstawiciele grup losują grafikę przedstawiającą sprzęt dla innej grupy, która ma za zadanie nazwać go i udzielić informacji na temat rodzaju schorzenia czy niepełnosprawności, w których jest on wykorzystywany. Można wprowadzić element pracy na czas, tzn. ograniczenie czasowe na poszukiwanie informacji na planszy (20 sek.) i udzielenie odpowiedzi. Można też odwrócić kolejność prezentowania informacji, czyli dana grupa opisuje sprzęt, a rywale podają jego nazwę lub wyszukują informacje na planszy w ograniczonym czasie.
Praca z całym zespołem
Galeria zdjęć może mieć zastosowanie podczas tzw. lekcji odwróconej, w przypadku tematów związanych z patologią, tzn. nauczyciel zadaje osobom uczącym się zadanie domowe polegające na zapoznaniu się z galerią zdjęć. Podczas lekcji nauczyciel podaje opis przypadku i prosi osoby uczące się, aby odniosły się do wiedzy na temat sprzętu pomocniczego i przedmiotów ortopedycznych nabytej w domu i dopasowali rodzaj sprzętu odpowiedni do niepełnosprawności.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie indywidualne do lekcji odwróconej, tzn. nauczyciel prosi osoby uczące się, aby w domu zapoznały się ze sprzętem i materiałami ortopedycznymi. Następnie podczas lekcji w klasie weryfikuje ich wiedzę, np. zachęcając, aby zgłaszające się osoby nazywały pokazywane przez niego sprzęty i wskazywały, w jakiego rodzaju niepełnosprawnościach mogą być one stosowane. W razie potrzeby podaje dodatkowe informacje, uzupełniając wiedzę osób uczących się. Można także poprosić, aby osoby uczące się wzajemnie się uzupełniały i poprawiały w razie konieczności.
W trakcie zajęć, uczący się zastanawiają się w jakich sytuacjach, przy jakich schorzeniach dany sprzęt może być wykorzystany. Warto także, by uczący się podzielili się swoim doświadczeniem w wykorzystaniu danego sprzętu, np. z zajęć praktycznych, praktyk zawodowych lub innych sytuacji.
Nauczyciel może przygotować karty ze zdjęciami sprzętu i materiałów ortopedycznych i rozdaje (lub przesyła drogą elektroniczną), np. po 2‑3 zdjęcia. Uczący się ogląda zdjęcia, podejmuje samodzielną próbę nazwania, opisu i przeznaczenia sprzętu, a następnie porównuje go z opisem zawartym w materiale. Jest to poziom podstawowy, natomiast zdolnym osobom uczącym się można zaproponować aby do informacji na temat przeznaczenia podali przykład co najmniej jednego schorzenia, w którym sprzęt może być wykorzystywany.
Praca w grupach
Uczący się pracują w grupach. Każda grupa wybiera grupę przedmiotów pomocniczych i/lub sprzęt ortopedyczny przedstawiony w galerii. Opracowują szczegółowe informacje dotyczące np. chorób i rodzajów niepełnosprawności, przy których sprzęt może być pomocny, gdzie można go wykorzystać. Dobrze byłoby, aby uczący się rozszerzyli opisy z internetu lub broszur reklamowych, np. o informacje dotyczące rodzajów danego sprzętu, różnic w jego obsłudze. Przygotowane materiały powinny być udostępniane innym grupom, by wszyscy uczący się mogli z nich korzystać.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Galeria zdjęć pozwala na poznawanie materiału i powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdej osoby uczącej się.
Jeśli uczący się ma trudności z uczeniem się warto, by mógł dokładnie poznać dany rodzaj sprzętu korzystając z dostępnej bazy dydaktycznej, zgodnie z podstawą programową.
Uczący się, który ma trudności z opanowaniem wiedzy nt. przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego może przygotować sobie fiszki z opisami poszczególnych sprzętów, a następnie kategoryzować je w różny sposób, np. według rodzaju i stopnia niepełnosprawności czy choroby, typu sprzętu, wykorzystania w różnych sytuacjach dnia codziennego osoby starszej, chorej lub z określoną niepełnosprawnością.
Materiał zawiera informacje na temat rodzajów sprzętów i materiałów pomocniczych na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy. Nauczyciel może zaproponować, aby osoba ucząca się poszukała w innych źródłach informacji na temat wybranego sprzętu i przygotowała np. prezentację na ten temat dla pozostałej części klasy.
Tytuł materiału multimedialnego
Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna zawiera zdjęcia lub grafiki następujących sprzętów: elektryczny podnośnik jezdny, podnośnik wannowy, podnośnik pneumatyczny, orteza kolanowa, orteza nadgarstka, orteza obejmująca bark i ramię, orteza kończyny górnej, taboret toaletowy, krzesło prysznicowe, laska inwalidzka, laska trójnóg, laska czwórnóg, kule jednopunktowe łokciowe, kule pachowe, balkonik, trójfunkcyjny balkonik składany, stały balkonik rehabilitacyjny- przestawny, chodzik z siedziskiem, chodzik z podpórką, pionizator mobilny, wózek z podwyższonym oparciem, wózek inwalidzki, wózek elektryczny, wózek toaletowy, sanitarny, materac przeciwodleżynowy, pieluchy/pampersy, inhalator, sprzęt stomijny, pasy przepuklinowe.
Każdy sprzęt jest opatrzony opisem dotyczącym jego użytkowania, a także informacją na temat rodzaju choroby czy niepełnosprawności, w której może być zastosowany.
Grafika interaktywna jest pomocna w dokonywaniu prawidłowych wyborów i podejmowania właściwych decyzji podczas gry edukacyjnej „Co dla kogo” oraz rozwiązania następujących zadań interaktywnych: testu wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”, dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”, zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”, krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych” oraz dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie materiałów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego.
Dobieranie sprzętu ortopedycznego i materiałów pomocniczych do rodzaju niepełnosprawności.
Działanie w sytuacjach nietypowych.
Modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Każdy osoba ucząca się sama dobiera sprzęt ortopedyczny i materiały pomocnicze do wyznaczonego przez nauczyciela opisu osoby podopiecznej z niepełnosprawnością, a następnie prezentuje materiał na forum klasy, albo uczący się wymieniają się informacjami w małych grupach, np. w parach.
Praca w grupach
Wykorzystanie grafiki interaktywnej podczas lekcji powtórzeniowej. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Przedstawiciele grup losują grafikę przedstawiającą sprzęt dla innej grupy, która ma za zadanie nazwać go i udzielić informacji na temat rodzaju schorzenia czy niepełnosprawności, w których jest on wykorzystywany. Można wprowadzić element pracy na czas, tzn. ograniczenie czasowe na poszukiwanie informacji w grafice (20 sek.) i udzielenie odpowiedzi. Można też odwrócić kolejność prezentowania informacji, czyli dana grupa opisuje sprzęt, a rywale podają jego nazwę lub wyszukują informacje w grafice w ograniczonym czasie.
Praca z całym zespołem
Grafika interaktywna może mieć zastosowanie podczas tzw. lekcji odwróconej, w przypadku tematów związanych z patologią, tzn. nauczyciel zadaje osobom uczącym się zadanie domowe polegające na zapoznaniu się z rodzajami sprzętów przedstawionych w grafice interaktywnej. Podczas lekcji nauczyciel podaje opis przypadku i prosi osoby uczące się, aby odniosły się do wiedzy na temat sprzętu pomocniczego i przedmiotów ortopedycznych nabytej w domu i dopasowały rodzaj sprzętu odpowiedni do niepełnosprawności. Innym rozwiązaniem jest podanie nazwy sprzętu lub pokazanie grafiki przez nauczyciela, a osoby uczące się wskazują, w jakich schorzeniach i niepełnosprawnościach może być on stosowany.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie indywidualne do lekcji odwróconej, tzn. nauczyciel prosi osoby uczące się, aby w domu zapoznały się ze sprzętem i materiałami ortopedycznymi. Następnie podczas lekcji w klasie weryfikuje ich wiedzę, np. zachęcając, aby zgłaszające się osoby nazywały pokazywane przez niego sprzęty i wskazywały, w jakiego rodzaju niepełnosprawnościach mogą być one stosowane. W razie potrzeby podaje dodatkowe informacje, uzupełniając wiedzę osób uczących się. Można także poprosić, aby osoby uczące się wzajemnie się uzupełniały i poprawiały w razie konieczności. Możliwe jest też prezentowanie informacji w odwrotny sposób, czyli nauczyciel opisuje przypadek osoby podopiecznej, a osoba ucząca się dobiera odpowiedni sprzęt ortopedyczny czy przedmioty pomocnicze.
Warto także, by uczący się podzielili się swoim doświadczeniem w wykorzystaniu danego sprzętu, np. z zajęć praktycznych, praktyk zawodowych lub innych sytuacji. Uczący się mogą także wspólnie zastanowić się, w jakich warunkach dany sprzęt, czy materiał ortopedyczny może być wykorzystany (dom, placówka pomocy społecznej, szpital, …), jakie są ograniczenia w stosowaniu poszczególnych sprzętów.
Praca w grupach
Pracując w grupach uczący się starają się znaleźć osoby i podmioty pomocy społecznej korzystające z wybranych sprzętów, by opisać mocne i słabe strony sprzętu, trudności, na jakie może natrafić użytkownik, sposoby radzenia sobie z tymi trudnościami. Przygotowane materiały powinny być udostępniane innym grupom, by wszyscy uczący się mogli z nich korzystać.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Grafika interaktywna pozwala na poznawanie materiału i powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdej osoby uczącej się.
Jeśli uczący się mają trudności ze zrozumieniem działania poszczególnych sprzętów ortopedycznym, mogą je pokonać pracując w parach lub grupach wykorzystując wyposażenie dydaktyczne szkoły, gdy jedna z osób wcieli się w rolę osoby chorej lub z niepełnosprawnością, a pozostałe w rolę opiekuna. Warto także, by uczący się uzupełniali opisy zastosowania i obsługi sprzętu. Podobnie, jak w przypadku galerii zdjęć, uczący się mogą przygotowane fiszki z rozszerzonymi opisami układać według różnych kategorii chorób lub rodzaju i stopnia niepełnosprawności podopiecznego.
W celu lepszego zrozumienia wykorzystania sprzętu, uczący się mogą przygotowywać dla siebie opisy schorzeń lub niepełnosprawności podopiecznego i odpowiednio dobrać dla niego przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny.
Materiał zawiera informacje na temat rodzajów sprzętów i materiałów pomocniczych na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy. Nauczyciel może zaproponować, aby osoba ucząca się poszukała w innych źródłach informacji na temat wybranego sprzętu i przygotowała np. prezentację na ten temat dla pozostałej części klasy
Tytuł materiału multimedialnego
Co dla kogo
Typ materiału multimedialnego
Gra edukacyjna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Zadaniem gracza jest dobór lub zastosowanie sprzętu ortopedycznego lub przedmiotów pomocniczych odpowiednich do niepełnosprawności opisanej osoby. Informacje na temat sprzętów ortopedycznych i środków pomocniczych uczący się może pozyskać w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Gra edukacyjna składa się z dwóch poziomów. Na poziom 1 gracz otrzymuje 3 pytania. Jego zadaniem jest zaznaczenie zdjęcia lub grafiki odpowiadającej odpisowi jednego z elementów: laska trójnóg, wózek inwalidzki, chodzik z siedziskiem, krzesło prysznicowe, balkonik rehabilitacyjny‑przestawny, elektryczny podnośnik jezdny, podnośnik wannowy, materac przeciwodleżynowy, chodzik z podpórką, laska inwalidzka, implant ślimakowy, laska biała, kule łokciowe, protezy kończyn dolnych, orteza kończyny górnej, balkonik. Za poprawny dobór gracz otrzymuje 1 punkt.
Na poziom 2 opisanych jest 10 przypadków osób z różnego rodzaju niepełnosprawnością i w różnych sytuacjach zdrowotnych. Gracz, aby ukończyć poziom, musi poprawnie zastosować sprzęt w konkretnych warunkach dla 3 sytuacji. Za poprawne zastosowanie sprzętu gracz otrzymuje 2 punkty. W grze pojawiają się elementy zaskoczenia, kiedy osoba ucząca się wybiera niewłaściwy sprzęt, w konsekwencji czego może dojść do wypadku czy urazu. Wtedy może jeszcze raz przejść wybrany przypadek z utratą punktów.
Dokonywanie prawidłowych wyborów jest możliwe dzięki znajomości informacji zawartych w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Gra edukacyjna jest dobrym sposobem na utrwalenie wiadomości i dobre przygotowanie do rozwiązania zadań interaktywnych: dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych” i zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”.
Gra edukacyjna powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie potrzeb osoby podopiecznej w zakresie doboru sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych.
Dobieranie sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych adekwatnie do rozpoznanych potrzeb.
Podejmowanie decyzji i działanie w sytuacjach trudnych.
Modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Każda osoba ucząca się gra samodzielnie, ale można wprowadzić element rywalizacji, np. grę na czas, czyli kto właściwie dobierze sprzęt ortopedyczny i przedmioty pomocnicze do tych samych opisanych przypadków w określonym czasie.
W celu zwiększenia aktywności uczącego się nauczyciel przygotowuje zadania kontrolne dotyczące schematu postępowania w określonych sytuacjach.
Podczas pracy z przedstawionymi sytuacjami uczący się wychwytuje z podanych treści nieznane sobie pojęcia. Może je potem wyjaśniać na podstawie własnych skojarzeń, doświadczeń, posiadanej wiedzy, a następnie samodzielnie lub z nauczycielem może skorzystać ze słownika w celu zweryfikowania i opanowania definicji oraz utrwalenia nowo poznanych pojęć.
W przypadku trudniejszych zagadnień uczący się może wracać do gry i ponownie analizować przedstawioną sytuację, by przyswoić sobie prawidłowe działanie.
Warto zachęcić uczącego się, by w razie wątpliwości obejrzał ponownie grafikę oraz galerię zdjęć i spróbował ponownie odpowiedzieć na pytania w grze.
Praca w grupach
Gra jest wspólnie oglądana, a przedstawione sytuacje są analizowane przez zespoły, np. czteroosobowe; członkowie grupy wspólnie omawiają przedstawione przypadki i prezentują na forum swoje wybory i przemyślenia.
Można też poprosić jedną z grup o przedstawienie proponowanego rozwiązania, a reszta osób uczących się powinna przeanalizować zaprezentowany przez tę grupę sposób postępowania i wspólnie ocenić jego poprawność.
Gra jest pomocna w pracy w grupach w przypadku, gdy każda z grup będzie miała do przeanalizowania odmienny przypadek osób z różnego rodzaju niepełnosprawnością i w różnych sytuacjach zdrowotnych. Wraz z nauczycielem grupy mogą oceniać nawzajem opracowane schematy postępowania.
Można przeprowadzić dla grup konkurs związany z doborem i zastosowanie sprzętu ortopedycznego lub przedmiotów pomocniczych odpowiednich do rodzaju i stopnia niepełnosprawności opisanej osoby.
Uczący się, podzieleni na grupy mogą przygotować plakaty lub broszury prezentujące zestawy sprzętu ortopedycznego i pomocniczego przy wybranym rodzaju niepełnosprawności. Dobrze byłoby, aby takie opisane zestawy zostały zweryfikowane przez osoby z niepełnosprawnością lub ich opiekunów, np. w trakcie praktyk zawodowych.
Praca z całym zespołem
Materiał jest wspólnie oglądany.
Nauczyciel organizuje dyskusję dotyczącą rozpoznawania potrzeb osoby podopiecznej w zakresie doboru sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych. Jeżeli jakieś pojęcia są uczącym się nieznane, wyjaśnia im je.
Można zorganizować symulacje – po przedstawieniu scenariusza (na podstawie gry) każdy uczący się mówi, jaki sprzęt ortopedyczny i przedmiot pomocniczy dobierze – pytanie przechodzi po kolei z jednego uczącego się na drugiego. Przygotowując się do takiej zabawy, można wykorzystać np. metodę lekcji odwróconej. Uczący się zapoznaje się z materiałem przed zajęciami, a podczas zabawy wykorzystuje zdobytą wcześniej wiedzę w sposób praktyczny, porządkuje ją i korzysta z niej, rozwiązując problemy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Każdy gra indywidualnie w domu. Można wprowadzić element rywalizacji dotyczący liczby punktów zdobytych w czasie całej gry bez ograniczeń czasowych.
Praca w grupach
Pracując w grupach uczący się opisują po dwa przypadki osób chorych lub z niepełnosprawnościami analogicznie, jak na poziomie II gry. Warto, by opisy dotyczyły osób, z jakimi zetknęli się w trakcie zajęć praktycznych lub praktyk zawodowych lub znają je z własnego doświadczenia. Dla każdego z tych przypadków dobierają odpowiednie przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny. Przygotowane materiały powinny być udostępniane innym grupom, by wszyscy uczący się mogli z nich korzystać.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Każda osoba ucząca się samodzielnie generuje postać podopiecznego i musi dobrać do niego sprzęt ortopedyczny i przedmioty pomocnicze, a w razie popełnienia błędu podjąć właściwe decyzje.
W celu lepszego zrozumienia wykorzystania sprzętu, uczący się mogą przygotowywać dla siebie opisy schorzeń lub niepełnosprawności podopiecznego i odpowiednio dobrać dla niego przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny.
Uczący się pracując w grupach mogą wybrać inne zestawy przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego i korzystając z opisów z gry, wybierać ten sprzęt, który będzie najbardziej pomocny. Jeśli uczący się mają trudności z odpowiednim doborem sprzętu warto, by pracowali w grupach heterogenicznych, tak by wspierać się nawzajem. Wskazane jest zachęcenie uczących się, by uzasadniali swoje wybory i wskazywali cechy sprzętu, którego nie wybrali jako pomocniczego przy danym schorzeniu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z ośmiu pytań, do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, ale tylko jedna jest poprawna.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;
wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Test sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” i grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Utrwalenie wiadomości na temat rodzajów sprzętów pomocniczych i sposobu ich stosowania oraz dobierania przedmiotów ortopedycznych do osób z różnym stopniem niepełnosprawności.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał składa się z opisów sprzętów rehabilitacyjnych i środków pomocniczych, do których osoba ucząca się musi dopasować odpowiedni podpis.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” i grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Utrwalenie wiadomości na temat rodzajów sprzętów rehabilitacyjnych i przedmiotów pomocniczych.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst ma postać dialogu opiekunki z osobą podopieczną, spójnego wewnętrznie i składającego się z powiązanych ze sobą zdań i stwierdzeń, w których brakuje wyrazów i osoba ucząca się musi je uzupełnić.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Informacje niezbędne do uzupełnienia wyrazów brakujących w treści uczący się zdobędzie w grze edukacyjnej „Co dla kogo”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Sprawdzenie stopnia wiedzy na temat doboru przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych w sytuacjach trudnych.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z siedmiu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne OPIEKUN.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Rozwiązując krzyżówkę osoba ucząca się sprawdza przyswojenie treści zawartych w grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Sprawdzenie stopnia wiedzy na temat doboru przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z dziewięciu ilustracji obrazujących sprzęt rehabilitacyjny i środki pomocnicze. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie właściwej nazwy sprzętu.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości na temat rodzajów sprzętów rehabilitacyjnych i środków pomocniczych.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych;
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści