Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobieranie przedmiotów pomocniczych i sprzętów ortopedycznych

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Bożena Fałkowicz

Konsultant przewodnika: Marta Polanowska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Dobieranie przedmiotów pomocniczych i sprzętów ortopedycznych

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekun osoby starszej 341202

Opiekunka środowiskowa 341204

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.02.6. Aktywizowanie osoby starszej do samodzielności życiowej

SPO.05.4. Wykonywanie czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

SPO.02.6.2) pomaga osobie starszej w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,

SPO.05.4.9) pomaga osobie z niepełnosprawnością w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych:
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.02.Świadczenie usług opiekuńczo- wspierających osobie starszej:

  • mobilizowanie osoby starszej do aktywności;

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:

  • pomaganie osobie podopiecznej w czynnościach dnia codziennego.

Opiekunka środowiskowa

  • Pomaganie osobie podopiecznej w czynnościach dnia codziennego

  • Motywowanie osoby podopiecznej do samodzielności oraz aktywności intelektualnej, fizycznej i społecznej

Opiekun osoby starszej

  • Mobilizowanie osoby starszej do aktywności

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. osoby podopieczne występujące w grze edukacyjnej wymagają dopasowania sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych przedstawionych w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Wszystkie interaktywne materiały sprawdzające odnoszą się do galerii zdjęć, grafiki interaktywnej i gry edukacyjnej oraz testują wiedzę i umiejętności nabyte podczas ww. aktywności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zawiera zdjęcia lub grafiki przedstawiające: elektryczny podnośnik transportowy, podnośnik wannowy, podnośnik pneumatyczny, wózek inwalidzki, wózek z podwyższonym oparciem, wózek toaletowy i wózek sanitarny, wózek elektryczny, pionizator mobilny, balkonik, stały balkonik rehabilitacyjny‑przestawny, trójfunkcyjny balkonik składany, chodzik z siedziskiem lub podparciem na nogi, chodzik podpórka, laskę inwalidzką, laskę wielopunktową (laskę trójnóg), laskę czworonóg, laskę białą, kule łokciowe jednopunktowe, kule pachowe, ortezy ortopedyczne, orteza obejmująca bark i ramię, orteza kończyny górnej, protezy kończyn górnych lub dolnych, taboret toaletowy, krzesło prysznicowe, materac przeciwodleżynowy, pieluchy/pampersy, inhalator, sprzęt stomijny, pasy przepuklinowe, buty ortopedyczne, wkładki ortopedyczne, pasy do stabilizacji, poduszkę ortopedyczną do siedzenia (okrągłą lub w kształcie pierścienia), cewnik urologiczny, implant ślimakowy.
Wykorzystując galerię do pracy z osobą uczącą się, można:

  • przeglądać zdjęcia do przodu i do tyłu;

  • odczytać i odsłuchać informacje tekstowe na temat wskazanego sprzętu;

  • zmniejszać i powiększać zdjęcie.

Zdjęcia, grafiki i informacje przedstawione w galerii są niezbędne do dokonywania prawidłowych wyborów i podejmowania właściwych decyzji podczas gry edukacyjnej „Co dla kogo” oraz rozwiązania następujących zadań interaktywnych: testu wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”, dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”, zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”, krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych” oraz dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”.

Galeria powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  1. Rozpoznawanie materiałów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego.

  2. Dobieranie sprzętu ortopedycznego i materiałów pomocniczych do rodzaju niepełnosprawności.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna
Każdy osoba ucząca się sama dobiera sprzęt ortopedyczny i materiały pomocnicze do wyznaczonego przez nauczyciela opisu osoby podopiecznej z niepełnosprawnością, a następnie prezentuje materiał na forum klasy albo uczący się wymieniają się informacjami w małych grupach, np. w parach.

Praca w grupach
Wykorzystanie galerii zdjęć podczas lekcji powtórzeniowej. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Przedstawiciele grup losują grafikę przedstawiającą sprzęt dla innej grupy, która ma za zadanie nazwać go i udzielić informacji na temat rodzaju schorzenia czy niepełnosprawności, w których jest on wykorzystywany. Można wprowadzić element pracy na czas, tzn. ograniczenie czasowe na poszukiwanie informacji na planszy (20 sek.) i udzielenie odpowiedzi. Można też odwrócić kolejność prezentowania informacji, czyli dana grupa opisuje sprzęt, a rywale podają jego nazwę lub wyszukują informacje na planszy w ograniczonym czasie.

Praca z całym zespołem
Galeria zdjęć może mieć zastosowanie podczas tzw. lekcji odwróconej, w przypadku tematów związanych z patologią, tzn. nauczyciel zadaje osobom uczącym się zadanie domowe polegające na zapoznaniu się z galerią zdjęć. Podczas lekcji nauczyciel podaje opis przypadku i prosi osoby uczące się, aby odniosły się do wiedzy na temat sprzętu pomocniczego i przedmiotów ortopedycznych nabytej w domu i dopasowali rodzaj sprzętu odpowiedni do niepełnosprawności.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Przygotowanie indywidualne do lekcji odwróconej, tzn. nauczyciel prosi osoby uczące się, aby w domu zapoznały się ze sprzętem i materiałami ortopedycznymi. Następnie podczas lekcji w klasie weryfikuje ich wiedzę, np. zachęcając, aby zgłaszające się osoby nazywały pokazywane przez niego sprzęty i wskazywały, w jakiego rodzaju niepełnosprawnościach mogą być one stosowane. W razie potrzeby podaje dodatkowe informacje, uzupełniając wiedzę osób uczących się. Można także poprosić, aby osoby uczące się wzajemnie się uzupełniały i poprawiały w razie konieczności.
W trakcie zajęć, uczący się zastanawiają się w jakich sytuacjach, przy jakich schorzeniach dany sprzęt może być wykorzystany. Warto także, by uczący się podzielili się swoim doświadczeniem w wykorzystaniu danego sprzętu, np. z zajęć praktycznych, praktyk zawodowych lub innych sytuacji.
Nauczyciel może przygotować karty ze zdjęciami sprzętu i materiałów ortopedycznych i rozdaje (lub przesyła drogą elektroniczną), np. po 2‑3 zdjęcia. Uczący się ogląda zdjęcia, podejmuje samodzielną próbę nazwania, opisu i przeznaczenia sprzętu, a następnie porównuje go z opisem zawartym w materiale. Jest to poziom podstawowy, natomiast zdolnym osobom uczącym się można zaproponować aby do informacji na temat przeznaczenia podali przykład co najmniej jednego schorzenia, w którym sprzęt może być wykorzystywany.

Praca w grupach
Uczący się pracują w grupach. Każda grupa wybiera grupę przedmiotów pomocniczych i/lub sprzęt ortopedyczny przedstawiony w galerii. Opracowują szczegółowe informacje dotyczące np. chorób i rodzajów niepełnosprawności, przy których sprzęt może być pomocny, gdzie można go wykorzystać. Dobrze byłoby, aby uczący się rozszerzyli opisy z internetu lub broszur reklamowych, np. o informacje dotyczące rodzajów danego sprzętu, różnic w jego obsłudze. Przygotowane materiały powinny być udostępniane innym grupom, by wszyscy uczący się mogli z nich korzystać.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Galeria zdjęć pozwala na poznawanie materiału i powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdej osoby uczącej się.

Jeśli uczący się ma trudności z uczeniem się warto, by mógł dokładnie poznać dany rodzaj sprzętu korzystając z dostępnej bazy dydaktycznej, zgodnie z podstawą programową. 

Uczący się, który ma trudności z opanowaniem wiedzy nt. przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego może przygotować sobie fiszki z opisami poszczególnych sprzętów, a następnie kategoryzować je w różny sposób, np. według rodzaju i stopnia niepełnosprawności czy choroby, typu sprzętu, wykorzystania w różnych sytuacjach dnia codziennego osoby starszej, chorej lub z określoną niepełnosprawnością.

Materiał zawiera informacje na temat rodzajów sprzętów i materiałów pomocniczych na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy. Nauczyciel może zaproponować, aby osoba ucząca się poszukała w innych źródłach informacji na temat wybranego sprzętu i przygotowała np. prezentację na ten temat dla pozostałej części klasy.


Tytuł materiału multimedialnego

Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika interaktywna zawiera zdjęcia lub grafiki następujących sprzętów: elektryczny podnośnik jezdny, podnośnik wannowy, podnośnik pneumatyczny, orteza kolanowa, orteza nadgarstka, orteza obejmująca bark i ramię, orteza kończyny górnej, taboret toaletowy, krzesło prysznicowe, laska inwalidzka, laska trójnóg, laska czwórnóg, kule jednopunktowe łokciowe, kule pachowe, balkonik, trójfunkcyjny balkonik składany, stały balkonik rehabilitacyjny- przestawny, chodzik z siedziskiem, chodzik z podpórką, pionizator mobilny, wózek z podwyższonym oparciem, wózek inwalidzki, wózek elektryczny, wózek toaletowy, sanitarny, materac przeciwodleżynowy, pieluchy/pampersy, inhalator, sprzęt stomijny, pasy przepuklinowe.

Każdy sprzęt jest opatrzony opisem dotyczącym jego użytkowania, a także informacją na temat rodzaju choroby czy niepełnosprawności, w której może być zastosowany.

Grafika interaktywna jest pomocna w dokonywaniu prawidłowych wyborów i podejmowania właściwych decyzji podczas gry edukacyjnej „Co dla kogo” oraz rozwiązania następujących zadań interaktywnych: testu wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”, dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”, zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”, krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych” oraz dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,

  • SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,

  • SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,

  • SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  1. Rozpoznawanie materiałów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego.

  2. Dobieranie sprzętu ortopedycznego i materiałów pomocniczych do rodzaju niepełnosprawności.

  3. Działanie w sytuacjach nietypowych.

  4. Modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna
Każdy osoba ucząca się sama dobiera sprzęt ortopedyczny i materiały pomocnicze do wyznaczonego przez nauczyciela opisu osoby podopiecznej z niepełnosprawnością, a następnie prezentuje materiał na forum klasy, albo uczący się wymieniają się informacjami w małych grupach, np. w parach.

Praca w grupach
Wykorzystanie grafiki interaktywnej podczas lekcji powtórzeniowej. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Przedstawiciele grup losują grafikę przedstawiającą sprzęt dla innej grupy, która ma za zadanie nazwać go i udzielić informacji na temat rodzaju schorzenia czy niepełnosprawności, w których jest on wykorzystywany. Można wprowadzić element pracy na czas, tzn. ograniczenie czasowe na poszukiwanie informacji w grafice (20 sek.) i udzielenie odpowiedzi. Można też odwrócić kolejność prezentowania informacji, czyli dana grupa opisuje sprzęt, a rywale podają jego nazwę lub wyszukują informacje w grafice w ograniczonym czasie.

Praca z całym zespołem
Grafika interaktywna może mieć zastosowanie podczas tzw. lekcji odwróconej, w przypadku tematów związanych z patologią, tzn. nauczyciel zadaje osobom uczącym się zadanie domowe polegające na zapoznaniu się z rodzajami sprzętów przedstawionych w grafice interaktywnej. Podczas lekcji nauczyciel podaje opis przypadku i prosi osoby uczące się, aby odniosły się do wiedzy na temat sprzętu pomocniczego i przedmiotów ortopedycznych nabytej w domu i dopasowały rodzaj sprzętu odpowiedni do niepełnosprawności. Innym rozwiązaniem jest podanie nazwy sprzętu lub pokazanie grafiki przez nauczyciela, a osoby uczące się wskazują, w jakich schorzeniach i niepełnosprawnościach może być on stosowany.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Przygotowanie indywidualne do lekcji odwróconej, tzn. nauczyciel prosi osoby uczące się, aby w domu zapoznały się ze sprzętem i materiałami ortopedycznymi. Następnie podczas lekcji w klasie weryfikuje ich wiedzę, np. zachęcając, aby zgłaszające się osoby nazywały pokazywane przez niego sprzęty i wskazywały, w jakiego rodzaju niepełnosprawnościach mogą być one stosowane. W razie potrzeby podaje dodatkowe informacje, uzupełniając wiedzę osób uczących się. Można także poprosić, aby osoby uczące się wzajemnie się uzupełniały i poprawiały w razie konieczności. Możliwe jest też prezentowanie informacji w odwrotny sposób, czyli nauczyciel opisuje przypadek osoby podopiecznej, a osoba ucząca się dobiera odpowiedni sprzęt ortopedyczny czy przedmioty pomocnicze.
Warto także, by uczący się podzielili się swoim doświadczeniem w wykorzystaniu danego sprzętu, np. z zajęć praktycznych, praktyk zawodowych lub innych sytuacji. Uczący się mogą także wspólnie zastanowić się, w jakich warunkach dany sprzęt, czy materiał ortopedyczny może być wykorzystany (dom, placówka pomocy społecznej, szpital, …), jakie są ograniczenia w stosowaniu poszczególnych sprzętów.

Praca w grupach
Pracując w grupach uczący się starają się znaleźć osoby i podmioty pomocy społecznej korzystające z wybranych sprzętów, by opisać mocne i słabe strony sprzętu, trudności, na jakie może natrafić użytkownik, sposoby radzenia sobie z tymi trudnościami. Przygotowane materiały powinny być udostępniane innym grupom, by wszyscy uczący się mogli z nich korzystać.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Grafika interaktywna pozwala na poznawanie materiału i powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdej osoby uczącej się.

Jeśli uczący się mają trudności ze zrozumieniem działania poszczególnych sprzętów ortopedycznym, mogą je pokonać pracując w parach lub grupach wykorzystując wyposażenie dydaktyczne szkoły, gdy jedna z osób wcieli się w rolę osoby chorej lub z niepełnosprawnością, a pozostałe w rolę opiekuna. Warto także, by uczący się uzupełniali opisy zastosowania i obsługi sprzętu. Podobnie, jak w przypadku galerii zdjęć, uczący się mogą przygotowane fiszki z rozszerzonymi opisami układać według różnych kategorii chorób lub rodzaju i stopnia niepełnosprawności podopiecznego.

W celu lepszego zrozumienia wykorzystania sprzętu, uczący się mogą przygotowywać dla siebie opisy schorzeń lub niepełnosprawności podopiecznego i odpowiednio dobrać dla niego przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny.

Materiał zawiera informacje na temat rodzajów sprzętów i materiałów pomocniczych na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy. Nauczyciel może zaproponować, aby osoba ucząca się poszukała w innych źródłach informacji na temat wybranego sprzętu i przygotowała np. prezentację na ten temat dla pozostałej części klasy


Tytuł materiału multimedialnego

Co dla kogo

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Zadaniem gracza jest dobór lub zastosowanie sprzętu ortopedycznego lub przedmiotów pomocniczych odpowiednich do niepełnosprawności opisanej osoby. Informacje na temat sprzętów ortopedycznych i środków pomocniczych uczący się może pozyskać w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Gra edukacyjna składa się z dwóch poziomów. Na poziom 1 gracz otrzymuje 3 pytania. Jego zadaniem jest zaznaczenie zdjęcia lub grafiki odpowiadającej odpisowi jednego z elementów: laska trójnóg, wózek inwalidzki, chodzik z siedziskiem, krzesło prysznicowe, balkonik rehabilitacyjny‑przestawny, elektryczny podnośnik jezdny, podnośnik wannowy, materac przeciwodleżynowy, chodzik z podpórką, laska inwalidzka, implant ślimakowy, laska biała, kule łokciowe, protezy kończyn dolnych, orteza kończyny górnej, balkonik. Za poprawny dobór gracz otrzymuje 1 punkt.
Na poziom 2 opisanych jest 10 przypadków osób z różnego rodzaju niepełnosprawnością i w różnych sytuacjach zdrowotnych. Gracz, aby ukończyć poziom, musi poprawnie zastosować sprzęt w konkretnych warunkach dla 3 sytuacji. Za poprawne zastosowanie sprzętu gracz otrzymuje 2 punkty. W grze pojawiają się elementy zaskoczenia, kiedy osoba ucząca się wybiera niewłaściwy sprzęt, w konsekwencji czego może dojść do wypadku czy urazu. Wtedy może jeszcze raz przejść wybrany przypadek z utratą punktów.

Dokonywanie prawidłowych wyborów jest możliwe dzięki znajomości informacji zawartych w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Gra edukacyjna jest dobrym sposobem na utrwalenie wiadomości i dobre przygotowanie do rozwiązania zadań interaktywnych: dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych” i zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”.

Gra edukacyjna powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  1. Rozpoznawanie potrzeb osoby podopiecznej w zakresie doboru sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych.

  2. Dobieranie sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych adekwatnie do rozpoznanych potrzeb.

  3. Podejmowanie decyzji i działanie w sytuacjach trudnych.

  4. Modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każda osoba ucząca się gra samodzielnie, ale można wprowadzić element rywalizacji, np. grę na czas, czyli kto właściwie dobierze sprzęt ortopedyczny i przedmioty pomocnicze do tych samych opisanych przypadków w określonym czasie.

W celu zwiększenia aktywności uczącego się nauczyciel przygotowuje zadania kontrolne dotyczące schematu postępowania w określonych sytuacjach.

Podczas pracy z przedstawionymi sytuacjami uczący się wychwytuje z podanych treści nieznane sobie pojęcia. Może je potem wyjaśniać na podstawie własnych skojarzeń, doświadczeń, posiadanej wiedzy, a następnie samodzielnie lub z nauczycielem może skorzystać ze słownika w celu zweryfikowania i opanowania definicji oraz utrwalenia nowo poznanych pojęć.

W przypadku trudniejszych zagadnień uczący się może wracać do gry i ponownie analizować przedstawioną sytuację, by przyswoić sobie prawidłowe działanie.

Warto zachęcić uczącego się, by w razie wątpliwości obejrzał ponownie grafikę oraz galerię zdjęć i spróbował ponownie odpowiedzieć na pytania w grze.

Praca w grupach

Gra jest wspólnie oglądana, a przedstawione sytuacje są analizowane przez zespoły, np. czteroosobowe; członkowie grupy wspólnie omawiają przedstawione przypadki i prezentują na forum swoje wybory i przemyślenia. 

Można też poprosić jedną z grup o przedstawienie proponowanego rozwiązania, a reszta osób uczących się powinna przeanalizować zaprezentowany przez tę grupę sposób postępowania i wspólnie ocenić jego poprawność. 

Gra jest pomocna w pracy w grupach w przypadku, gdy każda z grup będzie miała do przeanalizowania odmienny przypadek osób z różnego rodzaju niepełnosprawnością i w różnych sytuacjach zdrowotnych. Wraz z nauczycielem grupy mogą oceniać nawzajem opracowane schematy postępowania.

Można przeprowadzić dla grup konkurs związany z doborem i zastosowanie sprzętu ortopedycznego lub przedmiotów pomocniczych odpowiednich do rodzaju i stopnia niepełnosprawności opisanej osoby.

Uczący się, podzieleni na grupy mogą przygotować plakaty lub broszury prezentujące zestawy sprzętu ortopedycznego i pomocniczego przy wybranym rodzaju niepełnosprawności. Dobrze byłoby, aby takie opisane zestawy zostały zweryfikowane przez osoby z niepełnosprawnością lub  ich opiekunów, np. w trakcie praktyk zawodowych.

Praca z całym zespołem

Materiał jest wspólnie oglądany.

Nauczyciel organizuje dyskusję dotyczącą rozpoznawania potrzeb osoby podopiecznej w zakresie doboru sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych. Jeżeli jakieś pojęcia są uczącym się nieznane, wyjaśnia im je.

Można zorganizować symulacje – po przedstawieniu scenariusza (na podstawie gry) każdy uczący się mówi, jaki sprzęt ortopedyczny i przedmiot pomocniczy dobierze – pytanie przechodzi po kolei z jednego uczącego się na drugiego. Przygotowując się do takiej zabawy, można wykorzystać np. metodę lekcji odwróconej. Uczący się zapoznaje się z materiałem przed zajęciami, a podczas zabawy wykorzystuje zdobytą wcześniej wiedzę w sposób praktyczny, porządkuje ją i korzysta z niej, rozwiązując problemy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Każdy gra indywidualnie w domu. Można wprowadzić element rywalizacji dotyczący liczby punktów zdobytych w czasie całej gry bez ograniczeń czasowych.

Praca w grupach
Pracując w grupach uczący się opisują po dwa przypadki osób chorych lub z niepełnosprawnościami analogicznie, jak na poziomie II gry. Warto, by opisy dotyczyły osób, z jakimi zetknęli się w trakcie zajęć praktycznych lub praktyk zawodowych lub znają je z własnego doświadczenia. Dla każdego z tych przypadków dobierają odpowiednie przedmioty pomocnicze i  sprzęt ortopedyczny. Przygotowane materiały powinny być udostępniane innym grupom, by wszyscy uczący się mogli z nich korzystać.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Każda osoba ucząca się samodzielnie generuje postać podopiecznego i musi dobrać do niego sprzęt ortopedyczny i przedmioty pomocnicze, a w razie popełnienia błędu podjąć właściwe decyzje.

W celu lepszego zrozumienia wykorzystania sprzętu, uczący się mogą przygotowywać dla siebie opisy schorzeń lub niepełnosprawności podopiecznego i odpowiednio dobrać dla niego przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny.

Uczący się pracując w grupach mogą wybrać inne zestawy przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego i korzystając z opisów z gry, wybierać ten sprzęt, który będzie najbardziej pomocny. Jeśli uczący się mają trudności z odpowiednim doborem sprzętu warto, by pracowali w grupach heterogenicznych, tak by wspierać się nawzajem. Wskazane jest zachęcenie uczących się, by uzasadniali swoje wybory i wskazywali cechy sprzętu, którego nie wybrali jako pomocniczego przy danym schorzeniu.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z ośmiu pytań, do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, ale tylko jedna jest poprawna.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;

  • wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Test sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” i grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat rodzajów sprzętów pomocniczych i sposobu ich stosowania oraz dobierania przedmiotów ortopedycznych do osób z różnym stopniem niepełnosprawności.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,

  • SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,

  • SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z opisów sprzętów rehabilitacyjnych i środków pomocniczych, do których osoba ucząca się musi dopasować odpowiedni podpis.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” i grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat rodzajów sprzętów rehabilitacyjnych i przedmiotów pomocniczych.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,

  • SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst ma postać dialogu opiekunki z osobą podopieczną, spójnego wewnętrznie i składającego się z powiązanych ze sobą zdań i stwierdzeń, w których brakuje wyrazów i osoba ucząca się musi je uzupełnić.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Informacje niezbędne do uzupełnienia wyrazów brakujących w treści uczący się zdobędzie w grze edukacyjnej „Co dla kogo”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Sprawdzenie stopnia wiedzy na temat doboru przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych w sytuacjach trudnych.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,

  • SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,

  • SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z siedmiu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne OPIEKUN.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Rozwiązując krzyżówkę osoba ucząca się sprawdza przyswojenie treści zawartych w grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Sprawdzenie stopnia wiedzy na temat doboru przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,

  • SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z dziewięciu ilustracji obrazujących sprzęt rehabilitacyjny i środki pomocnicze. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie właściwej nazwy sprzętu.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Powtórzenie i utrwalenie wiadomości na temat rodzajów sprzętów rehabilitacyjnych i środków pomocniczych.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych;

  • SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału