Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Bożena Fałkowicz
Konsultant przewodnika: Marta Polanowska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Dobieranie przedmiotów pomocniczych i sprzętów ortopedycznych
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekun osoby starszej 341202
Opiekunka środowiskowa 341204
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.02.6.2) pomaga osobie starszej w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9) pomaga osobie z niepełnosprawnością w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych:
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.02.Świadczenie usług opiekuńczo- wspierających osobie starszej:
mobilizowanie osoby starszej do aktywności;
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:
pomaganie osobie podopiecznej w czynnościach dnia codziennego.
Opiekunka środowiskowa
Pomaganie osobie podopiecznej w czynnościach dnia codziennego
Motywowanie osoby podopiecznej do samodzielności oraz aktywności intelektualnej, fizycznej i społecznej
Opiekun osoby starszej
Mobilizowanie osoby starszej do aktywności
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” – galeria zdjęć„Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” – galeria zdjęć
„Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego” – grafika interaktywna„Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego” – grafika interaktywna
„Co dla kogo” – gra edukacyjna„Co dla kogo” – gra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. osoby podopieczne występujące w grze edukacyjnej wymagają dopasowania sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych przedstawionych w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Wszystkie interaktywne materiały sprawdzające odnoszą się do galerii zdjęć, grafiki interaktywnej i gry edukacyjnej oraz testują wiedzę i umiejętności nabyte podczas ww. aktywności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny
Typ materiału multimedialnego
Galeria zdjęć
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Galeria zawiera zdjęcia lub grafiki przedstawiające: elektryczny podnośnik transportowy, podnośnik wannowy, podnośnik pneumatyczny, wózek inwalidzki, wózek z podwyższonym oparciem, wózek toaletowy i wózek sanitarny, wózek elektryczny, pionizator mobilny, balkonik, stały balkonik rehabilitacyjny‑przestawny, trójfunkcyjny balkonik składany, chodzik z siedziskiem lub podparciem na nogi, chodzik podpórka, laska inwalidzka, laska wielopunktowa (laska trójnóg), laska czworonóg, laska biała, kule łokciowe jednopunktowe, kule pachowe, ortezy ortopedyczne, orteza obejmująca bark i ramię, orteza kończyny górnej, protezy kończyn górnych lub dolnych, taboret toaletowy, krzesło prysznicowe, materac przeciwodleżynowy, pieluchy/pampersy, inhalator, sprzęt stomijny, pasy przepuklinowe, buty ortopedyczne, wkładki ortopedyczne, pasy do stabilizacji, poduszka ortopedyczna do siedzenia (okrągła lub w kształcie pierścienia), cewnik urologiczny, implant ślimakowy.
Wykorzystując galerię osoba ucząca się, może:
przeglądać zdjęcia do przodu i do tyłu;
odczytać i odsłuchać informacje tekstowe na temat wskazanego sprzętu;
zmniejszać i powiększać zdjęcie.
Zdjęcia, grafiki i informacje przedstawione w galerii są niezbędne do dokonywania prawidłowych wyborów i podejmowania właściwych decyzji podczas gry edukacyjnej „Co dla kogo” oraz rozwiązania następujących zadań interaktywnych: testu wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”, dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”, zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”, krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych” oraz dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”.
Galeria powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1)opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1)rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie materiałów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego.
Dobieranie sprzętu ortopedycznego i materiałów pomocniczych do rodzaju niepełnosprawności.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może przygotować fiszki zawierające opisy poszczególnych sprzętów pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych. Warto, by zawierały one także informacje o chorobach czy rodzajach niepełnosprawności, w jakich mogą być zalecane i wykorzystane.
Uczący się może przygotować broszury prezentujące sprzęty pomocnicze i przedmioty ortopedyczne dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Broszury te mogą zawierać informacje o poziomie trudności w obsłudze, czy prezentacje alternatywnych rozwiązań.
Galeria może być także wykorzystana do powtórzenia oraz utrwalenia zagadnień dotyczących przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego.
Tytuł materiału multimedialnego
Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna zawiera zdjęcia lub grafiki następujących sprzętów: elektryczny podnośnik jezdny, podnośnik wannowy, podnośnik pneumatyczny, orteza kolanowa, orteza nadgarstka, orteza obejmująca bark i ramię, orteza kończyny górnej, taboret toaletowy, krzesło prysznicowe, laska inwalidzka, laska trójnóg, laska czwórnóg, kule jednopunktowe łokciowe, kule pachowe, balkonik, trójfunkcyjny balkonik składany, stały balkonik rehabilitacyjny- przestawny, chodzik z siedziskiem, chodzik z podpórką, pionizator mobilny, wózek z podwyższonym oparciem, wózek inwalidzki, wózek elektryczny, wózek toaletowy, sanitarny, materac przeciwodleżynowy, pieluchy/pampersy, inhalator, sprzęt stomijny, pasy przepuklinowe. Każdy sprzęt jest opatrzony opisem dotyczącym jego użytkowania, a także informacją na temat rodzaju choroby czy niepełnosprawności, w której może być zastosowany.
Grafika interaktywna jest pomocna w dokonywaniu prawidłowych wyborów i podejmowania właściwych decyzji podczas gry edukacyjnej „Co dla kogo” oraz rozwiązania następujących zadań interaktywnych: testu wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”, dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”, zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”, krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych” oraz dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie materiałów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego.
Dobieranie sprzętu ortopedycznego i materiałów pomocniczych do rodzaju niepełnosprawności.
Działanie w sytuacjach nietypowych.
Modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Grafika interaktywna pozwala osobie uczącej się poznać szeroką gamę sprzętów ortopedycznych i przedmiotów pomocniczych stosowanych u osób z różnorodnymi niepełnosprawnościami.
Osoba ucząca się może prowadzić samokształcenie wypisując rodzaje ograniczeń osób z niepełnosprawnością i dopasowując odpowiedni sprzęt pomocniczy i przedmioty ortopedyczne, w postaci fiszek lub broszur.
Listę sprzętów ortopedycznych i przedmiotów pomocniczych uczący się może rozszerzyć wyszukanymi, np. w internecie informacjami.
Uczący się może przeprowadzić wywiad z pracownikami sklepów medycznych, oferującymi sprzęt ortopedyczny i przedmioty pomocnicze zbierając informacje o tym, jakie pytania najczęściej zadają kupujący, jakie mają obawy związane z użytkowaniem sprzętu. Zebrane informacje mogą wzbogacić opracowane fiszki czy broszury.
Tytuł materiału multimedialnego
Co dla kogo
Typ materiału multimedialnego
Gra edukacyjna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Zadaniem gracza jest dobór lub zastosowanie sprzętu ortopedycznego lub przedmiotów pomocniczych odpowiednich do niepełnosprawności opisanej osoby. Informacje na temat sprzętów ortopedycznych i środków pomocniczych uczący się może pozyskać w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Gra edukacyjna składa się z dwóch poziomów. Na poziom 1 gracz otrzymuje 3 pytania. Jego zadaniem jest zaznaczenie zdjęcia lub grafiki odpowiadającej odpisowi jednego z elementów: laska trójnóg, wózek inwalidzki, chodzik z siedziskiem, krzesło prysznicowe, balkonik rehabilitacyjny‑przestawny, elektryczny podnośnik jezdny, podnośnik wannowy, materac przeciwodleżynowy, chodzik z podpórką, laska inwalidzka, implant ślimakowy, laska biała, kule łokciowe, protezy kończyn dolnych, orteza kończyny górnej, balkonik. Za poprawny dobór gracz otrzymuje 1 punkt.
Na poziom 2 opisanych jest 10 przypadków osób z różnego rodzaju niepełnosprawnością i w różnych sytuacjach zdrowotnych. Gracz, aby ukończyć poziom, musi poprawnie zastosować sprzęt w konkretnych warunkach dla 3 sytuacji. Za poprawne zastosowanie sprzętu gracz otrzymuje 2 punkty. W grze pojawiają się elementy zaskoczenia, kiedy osoba ucząca się wybiera niewłaściwy sprzęt, w konsekwencji czego może dojść do wypadku czy urazu. Wtedy może jeszcze raz przejść wybrany przypadek z utratą punktów.
Dokonywanie prawidłowych wyborów jest możliwe dzięki znajomości informacji zawartych w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Gra edukacyjna jest dobrym sposobem na utrwalenie wiadomości i dobre przygotowanie do rozwiązania zadań interaktywnych: dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych” i zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”.
Gra edukacyjna powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9)1)rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie potrzeb osoby podopiecznej w zakresie doboru sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych.
Dobieranie sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych adekwatnie do rozpoznanych potrzeb.
Podejmowanie decyzji i działanie w sytuacjach trudnych.
Modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Gra edukacyjna „Co dla kogo” jest dedykowana dla osoby uczącej się do samokształcenia i utrwalenia wiadomości na temat doboru odpowiednich sprzętów do ograniczeń osoby z niepełnosprawnością.
Na podstawie informacji z gry, uczący się może przygotować scenariusze wywiadów z osobami o różnych schorzeniach i rodzajach niepełnosprawności nt. wyboru sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych, które mogą ułatwić im codzienne funkcjonowanie i dać poczucie większej samodzielności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z ośmiu pytań, do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, ale tylko jedna jest poprawna.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;
wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Test sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” i grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał składa się z opisów sprzętów rehabilitacyjnych i środków pomocniczych, do których osoba ucząca się musi dopasować odpowiedni podpis.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” i grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst ma postać dialogu opiekunki z osobą podopieczną, spójnego wewnętrznie i składającego się z powiązanych ze sobą zdań i stwierdzeń, w których brakuje wyrazów i osoba ucząca się musi je uzupełnić.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Informacje niezbędne do uzupełnienia wyrazów brakujących w treści, uczący się zdobędzie w grze edukacyjnej „Co dla kogo”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z siedmiu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Rozwiązując krzyżówkę osoba ucząca się, sprawdza przyswojenie treści zawartych w grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z dziewięciu ilustracji obrazujących sprzęt rehabilitacyjny i środki pomocnicze. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie właściwej nazwy sprzętu.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści