E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobieranie przedmiotów pomocniczych i sprzętów ortopedycznych

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Bożena Fałkowicz

Konsultant przewodnika: Marta Polanowska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Dobieranie przedmiotów pomocniczych i sprzętów ortopedycznych

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekun osoby starszej 341202
Opiekunka środowiskowa 341204

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

SPO.02.6.2) pomaga osobie starszej w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,

SPO.05.4.9) pomaga osobie z niepełnosprawnością w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych:
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.02.Świadczenie usług opiekuńczo- wspierających osobie starszej:

  • mobilizowanie osoby starszej do aktywności;

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:

  • pomaganie osobie podopiecznej w czynnościach dnia codziennego.

Opiekunka środowiskowa

  • Pomaganie osobie podopiecznej w czynnościach dnia codziennego

  • Motywowanie osoby podopiecznej do samodzielności oraz aktywności intelektualnej, fizycznej i społecznej

Opiekun osoby starszej

  • Mobilizowanie osoby starszej do aktywności

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. osoby podopieczne występujące w grze edukacyjnej wymagają dopasowania sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych przedstawionych w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Wszystkie interaktywne materiały sprawdzające odnoszą się do galerii zdjęć, grafiki interaktywnej i gry edukacyjnej oraz testują wiedzę i umiejętności nabyte podczas ww. aktywności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zawiera zdjęcia lub grafiki przedstawiające: elektryczny podnośnik transportowy, podnośnik wannowy, podnośnik pneumatyczny, wózek inwalidzki, wózek z podwyższonym oparciem, wózek toaletowy i wózek sanitarny, wózek elektryczny, pionizator mobilny, balkonik, stały balkonik rehabilitacyjny‑przestawny, trójfunkcyjny balkonik składany, chodzik z siedziskiem lub podparciem na nogi, chodzik podpórka, laska inwalidzka, laska wielopunktowa (laska trójnóg), laska czworonóg, laska biała, kule łokciowe jednopunktowe, kule pachowe, ortezy ortopedyczne, orteza obejmująca bark i ramię, orteza kończyny górnej, protezy kończyn górnych lub dolnych, taboret toaletowy, krzesło prysznicowe, materac przeciwodleżynowy, pieluchy/pampersy, inhalator, sprzęt stomijny, pasy przepuklinowe, buty ortopedyczne, wkładki ortopedyczne, pasy do stabilizacji, poduszka ortopedyczna do siedzenia (okrągła lub w kształcie pierścienia), cewnik urologiczny, implant ślimakowy.
Wykorzystując galerię osoba ucząca się, może:

  • przeglądać zdjęcia do przodu i do tyłu;

  • odczytać i odsłuchać informacje tekstowe na temat wskazanego sprzętu;

  • zmniejszać i powiększać zdjęcie.

Zdjęcia, grafiki i informacje przedstawione w galerii są niezbędne do dokonywania prawidłowych wyborów i podejmowania właściwych decyzji podczas gry edukacyjnej „Co dla kogo” oraz rozwiązania następujących zadań interaktywnych: testu wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”, dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”, zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”, krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych” oraz dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”.

Galeria powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1)opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1)rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

  1. Rozpoznawanie materiałów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego.

  2. Dobieranie sprzętu ortopedycznego i materiałów pomocniczych do rodzaju niepełnosprawności.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się może przygotować fiszki zawierające opisy poszczególnych sprzętów pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych. Warto, by zawierały one także informacje o chorobach czy rodzajach niepełnosprawności, w jakich mogą być zalecane i wykorzystane.

Uczący się może przygotować broszury prezentujące sprzęty pomocnicze i przedmioty ortopedyczne dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Broszury te mogą zawierać informacje o poziomie trudności w obsłudze, czy prezentacje alternatywnych rozwiązań.

Galeria może być także wykorzystana do powtórzenia oraz utrwalenia zagadnień dotyczących przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego.


Tytuł materiału multimedialnego

Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika interaktywna zawiera zdjęcia lub grafiki następujących sprzętów: elektryczny podnośnik jezdny, podnośnik wannowy, podnośnik pneumatyczny, orteza kolanowa, orteza nadgarstka, orteza obejmująca bark i ramię, orteza kończyny górnej, taboret toaletowy, krzesło prysznicowe, laska inwalidzka, laska trójnóg, laska czwórnóg, kule jednopunktowe łokciowe, kule pachowe, balkonik, trójfunkcyjny balkonik składany, stały balkonik rehabilitacyjny- przestawny, chodzik z siedziskiem, chodzik z podpórką, pionizator mobilny, wózek z podwyższonym oparciem, wózek inwalidzki, wózek elektryczny, wózek toaletowy, sanitarny, materac przeciwodleżynowy, pieluchy/pampersy, inhalator, sprzęt stomijny, pasy przepuklinowe. Każdy sprzęt jest opatrzony opisem dotyczącym jego użytkowania, a także informacją na temat rodzaju choroby czy niepełnosprawności, w której może być zastosowany.

Grafika interaktywna jest pomocna w dokonywaniu prawidłowych wyborów i podejmowania właściwych decyzji podczas gry edukacyjnej „Co dla kogo” oraz rozwiązania następujących zadań interaktywnych: testu wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”, dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”, zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”, krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych” oraz dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

  1. Rozpoznawanie materiałów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego.

  2. Dobieranie sprzętu ortopedycznego i materiałów pomocniczych do rodzaju niepełnosprawności.

  3. Działanie w sytuacjach nietypowych.

  4. Modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Grafika interaktywna pozwala osobie uczącej się poznać szeroką gamę sprzętów ortopedycznych i przedmiotów pomocniczych stosowanych u osób z różnorodnymi niepełnosprawnościami.

Osoba ucząca się może prowadzić samokształcenie wypisując rodzaje ograniczeń osób z niepełnosprawnością i dopasowując odpowiedni sprzęt pomocniczy i przedmioty ortopedyczne, w postaci fiszek lub broszur.

Listę sprzętów ortopedycznych i przedmiotów pomocniczych uczący się może rozszerzyć wyszukanymi, np. w internecie informacjami.

Uczący się może przeprowadzić wywiad z pracownikami sklepów medycznych, oferującymi sprzęt ortopedyczny i przedmioty pomocnicze zbierając informacje o tym, jakie pytania najczęściej zadają kupujący, jakie mają obawy związane z użytkowaniem sprzętu. Zebrane informacje mogą wzbogacić opracowane fiszki czy broszury.


Tytuł materiału multimedialnego

Co dla kogo

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Zadaniem gracza jest dobór lub zastosowanie sprzętu ortopedycznego lub przedmiotów pomocniczych odpowiednich do niepełnosprawności opisanej osoby. Informacje na temat sprzętów ortopedycznych i środków pomocniczych uczący się może pozyskać w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Gra edukacyjna składa się z dwóch poziomów. Na poziom 1 gracz otrzymuje 3 pytania. Jego zadaniem jest zaznaczenie zdjęcia lub grafiki odpowiadającej odpisowi jednego z elementów: laska trójnóg, wózek inwalidzki, chodzik z siedziskiem, krzesło prysznicowe, balkonik rehabilitacyjny‑przestawny, elektryczny podnośnik jezdny, podnośnik wannowy, materac przeciwodleżynowy, chodzik z podpórką, laska inwalidzka, implant ślimakowy, laska biała, kule łokciowe, protezy kończyn dolnych, orteza kończyny górnej, balkonik. Za poprawny dobór gracz otrzymuje 1 punkt.
Na poziom 2 opisanych jest 10 przypadków osób z różnego rodzaju niepełnosprawnością i w różnych sytuacjach zdrowotnych. Gracz, aby ukończyć poziom, musi poprawnie zastosować sprzęt w konkretnych warunkach dla 3 sytuacji. Za poprawne zastosowanie sprzętu gracz otrzymuje 2 punkty. W grze pojawiają się elementy zaskoczenia, kiedy osoba ucząca się wybiera niewłaściwy sprzęt, w konsekwencji czego może dojść do wypadku czy urazu. Wtedy może jeszcze raz przejść wybrany przypadek z utratą punktów.

Dokonywanie prawidłowych wyborów jest możliwe dzięki znajomości informacji zawartych w galerii zdjęć i grafice interaktywnej. Gra edukacyjna jest dobrym sposobem na utrwalenie wiadomości i dobre przygotowanie do rozwiązania zadań interaktywnych: dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych” i zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”.

Gra edukacyjna powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.02.6.2)2) objaśnia zasadność użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9)1)rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

  1. Rozpoznawanie potrzeb osoby podopiecznej w zakresie doboru sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych.

  2. Dobieranie sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych adekwatnie do rozpoznanych potrzeb.

  3. Podejmowanie decyzji i działanie w sytuacjach trudnych.

  4. Modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Gra edukacyjna „Co dla kogo” jest dedykowana dla osoby uczącej się do samokształcenia i utrwalenia wiadomości na temat doboru odpowiednich sprzętów do ograniczeń osoby z niepełnosprawnością.

Na podstawie informacji z gry, uczący się może przygotować scenariusze wywiadów z osobami o różnych schorzeniach i rodzajach niepełnosprawności nt. wyboru sprzętu ortopedycznego i przedmiotów pomocniczych, które mogą ułatwić im codzienne funkcjonowanie i dać poczucie większej samodzielności. 


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią „Jak dobrać sprzęt pomocniczy dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z ośmiu pytań, do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, ale tylko jedna jest poprawna.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;

  • wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Test sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” i grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary „Dobieranie przedmiotów ortopedycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z opisów sprzętów rehabilitacyjnych i środków pomocniczych, do których osoba ucząca się musi dopasować odpowiedni podpis.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny” i grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Wywiad opiekunki środowiskowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst ma postać dialogu opiekunki z osobą podopieczną, spójnego wewnętrznie i składającego się z powiązanych ze sobą zdań i stwierdzeń, w których brakuje wyrazów i osoba ucząca się musi je uzupełnić.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Informacje niezbędne do uzupełnienia wyrazów brakujących w treści, uczący się zdobędzie w grze edukacyjnej „Co dla kogo”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)3) udziela pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej,
SPO.05.4.9)2) opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Dobieranie przedmiotów pomocniczych i ortopedycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z siedmiu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Rozwiązując krzyżówkę osoba ucząca się, sprawdza przyswojenie treści zawartych w grafice interaktywnej „Zastosowanie przedmiotów pomocniczych i sprzętu ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych,
SPO.05.4.9)3) stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowywanie nazw do grafiki „Rozpoznawanie sprzętu pomocniczego i ortopedycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z dziewięciu ilustracji obrazujących sprzęt rehabilitacyjny i środki pomocnicze. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie właściwej nazwy sprzętu.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdza przyswojenie treści zawartych w galerii zdjęć „Przedmioty pomocnicze i sprzęt ortopedyczny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.6.2)1) opisuje rodzaje przedmiotów i środków pomocniczych,
SPO.05.4.9)1) rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału