E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiały drzewne i drewnopochodne

BUD.02. Wykonywanie robót ciesielskich - cieśla 711501

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: cieślaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: cieśla

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: cieśla 711501. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.02. Wykonywanie robót ciesielskich.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.02. Wykonywanie robót ciesielskich:

  • wykonywanie konstrukcji drewnianych;

  • przygotowanie elementów z drewna oraz materiałów drzewnych do montażu.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD. 02.2. Podstawy budownictwa w pracach ciesielskich.

Uczeń:

  • 3) charakteryzuje wyroby i materiały budowlane,

  • 5) określa właściwości drewna i tworzyw drzewnych.

BUD.02.3. Wykonywanie konstrukcji drewnianych.

Uczeń:

  • 4) dobiera materiały do wykonania elementów konstrukcji drewnianych oraz ich montażu.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu rodzajów materiałów drzewnych i drewnopochodnych wykorzystywanych w pracach ciesielskich.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Materiały drzewne i drewnopochodne składa się z trzech multimediów:

Galeria zdjęć prezentuje grafiki ilustrujące poszczególne tworzywa drzewne, takie jak sklejki, płyty, klejonki drzewne czy prefabrykaty z drewna klejonego. Obok zdjęć znajdują się opisy zawierające ich cechy charakterystyczne, budowę, standardowe wymiary, przeznaczenie i zastosowanie oraz zasady produkcji, klasyfikację jakościową, a także sposoby wykończenia.

Plansza interaktywna zawiera dwie grafiki, na których znajdują się informacje dotyczące sortymentów drewna okrągłego oraz surowców drzewnych. Każda z grafik składa się z wykresu i kilku punktów do rozwinięcia, które zawierają dodatkowe informacje.

Plansza interaktywna zawiera trzy grafiki, na których znajdują się informacje dotyczące sortymentów drewna tartego, schematów przetarcia na traku pionowym i taśmowym oraz zasad przetarcia jednokrotnego i dwukrotnego z pryzmowaniem. Pierwsza z grafik stanowi wykres i kilka punktów do rozwinięcia, które zawierają dodatkowe informacje. Dwie pozostałe składają się z grafiki i opisu, a także nagrania audio.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD19IxCeYtInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu materiałów drzewnych i drewnopochodnych używanych w ciesielstwie, a także nazewnictwa fachowego z dziedziny ciesielstwa i stolarstwa.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD1BuetpSkSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDK53gnhrzPrzewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD24vXXqG0Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDafCJsnrtNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1u54e36GInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu cieśla

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: cieśla

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z rodzajami materiałów drzewnych i drewnopochodnych wykorzystywanych w pracach ciesielskich. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Galeria zdjęć

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią, dzielą się na grupy. Każda grupa tworzy okrąg (uczniowie mogą siedzieć bądź stać). Zabawę inicjuje jedna osoba, która trzyma w dłoniach włóczkę. Rzucając nią do wybranej osoby, wypowiada nazwę tworzywa drzewnego prezentowanego w galerii. Uczeń, do którego trafia włóczka, opisuje dane tworzywo, po czym odrzuca włóczkę do innej osoby, podając nazwę kolejnego tworzywa. Nad zadaniem i kulturą gry czuwa nauczyciel.

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć. Ich zadaniem będzie wydanie branżowej gazety. Punktem wyjścia są ilustracje i opisy, które pojawiają się w galerii, zadaniem uczniów jest napisanie, w oparciu o nie, artykułu, felietonu, zrobienie wywiadu z ekspertem etc. Każdy z uczniów pisze swój tekst, jednak na etapie złożenia gazety o wyborze i układzie materiałów decyduje cały zespół klasowy.

Grafika interaktywna

Praca grupowa

Uczniowie, po zapoznaniu się z planszą interaktywną, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania, synonimy do pojawiających się w planszy haseł. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z materiałem, który prezentuje sortymenty drewna okrągłego.

Wariant 1: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z grafiką. Po przeczytaniu tegoż, jeden uczeń wychodzi na środek sali i przedstawia zagadkę za pomocą gestów, rysunków, bez użycia głosu. Klasa odgaduje, co uczeń próbował pokazać, a jego miejsce zajmuje kolejny.

Wariant 2: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z grafiką. Nie czyta go jednak, a przytwierdza do czoła. Wychodzi na środek sali, a klasa próbuje - za pomocą synonimów, gestów etc. - naprowadzić ucznia na właściwy trop. Kiedy zagadka zostaje rozwiązana (uczeń odgaduje, jaka fraza widnieje na kartce), jego miejsce zajmuje kolega.

Plansza interaktywna

Praca indywidualna

Nauczyciel prosi uczniów, aby pobieżnie zapoznali się planszą dotyczącą sortymentów drewna tartego. Uczniowie stawiają i zapisują pytania do grafiki (Czego mogę się dowiedzieć? Na jakie pytania znajdę tu odpowiedź?). Kolejny etap to skupienie na planszy większej uwagi, uczeń powinien robić kilkusekundowe przerwy pomagające w przyswojeniu wiedzy. Uczeń odpowiada sobie na pytanie, czy wszystko zrozumiał, jeśli istnieje taka potrzeba, wraca do grafiki. Ostatni krok to powtórzenie treści zawartej w grafice oraz odpowiedź na zapisane wcześniej pytania.

Metoda „5 kroków” kształtuje umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania informacji.

Praca grupowa

Uczniowie, po zapoznaniu się z planszą interaktywną, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania, synonimy do pojawiających się w grafice haseł. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Galeria zdjęć, grafika oraz plansza interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może samodzielnie przygotować notatki, np. w formie fiszek bądź mapy myśli.

Po zapoznaniu się z grafiką interaktywną uczeń może przygotować dzienniczek uczenia się.

Po zapoznaniu się z planszą interaktywną uczeń może napisać list do siebie, w którym zawrze refleksje na temat tego multimedium.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować - odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Grafika interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie grafiki – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywną grafikę dotyczącą sortymentów drewna okrągłego;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.

Plansza interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zrobić kolaż (kompozycję artystyczną z fragmentów różnych przedmiotów) korespondujący z planszą;

uczniowie zdolni mogą napisać krótki e‑book na podstawie wiadomości zamieszczonych w planszy;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą znaleźć w internecie materiały korespondujące z planszą, a wyniki przedstawić w niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.