E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie postępowania administracyjnego

EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji – technik administracji 334306

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik administracjiWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik administracji

  4. Indywidualizacja pracyIndywidualizacja pracy

  5. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik administracji 334306 powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracyjnych wyodrębnionych w zawodzie pracownik technik administracji 334306. Są nimi:

  • sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji;

  • przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracyjnych wyodrębnionej w zawodzie technik administracji

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia EKA.01.4. Przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego:

7) przygotowuje rozprawę administracyjną

8) sporządza dokumenty postępowania administracyjnego

9) sporządza projekty postanowień i decyzji administracyjnych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

  • Grafika interaktywnaDxQJAVGedGrafika interaktywna „Rozprawa administracyjna” przedstawia czynności związane z rozprawą administracyjną. Pojawia się tutaj definicja rozprawy administracyjnej i definicja postępowania administracyjnego. Omówione są akcenty rozprawy administracyjnej: czynności przed rozprawą, przebieg rozprawy, upoważnienie do kierowania, rozprawą, tu opisano też czynności przed rozprawą na etapy przygotowania rozprawy, przebieg rozprawy, upoważnienie do kierowania rozprawą. Pojawiają się także wzory dokumentów, np. zawiadomienie o rozprawie, odmowa przeprowadzenia rozprawy, protokół z rozprawy.

  • Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieDWAO7PnLlProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Sporządzanie projektów postanowień i decyzji administracyjnych” umożliwia zaprojektowanie decyzji administracyjnej lub postanowienia w danej sprawie w formie pisemnej – poprzez dobór i wykorzystanie elementów zawartych w bazach danych i bibliotekach. Są tutaj bazy danych z częściowo wypełnionymi elementami decyzji administracyjnych i postanowień w postępowaniu administracyjnym stanowiącymi wzór decyzji lub postanowienia, które można samodzielnie uzupełnić. Pojawia się tutaj także baza przepisów prawnych do wykorzystania przy sporządzaniu decyzji lub postanowień, karty usług stosowanych w instytucjach administracji do wykonywania zadań z zakresu administracji publicznej. Można samodzielnie trenować z przykładowymi sprawami do rozstrzygnięcia w drodze decyzji administracyjnej i w drodze postanowienia.

  • Dokumentacja interaktywnaDbG2R23qbDokumentacja interaktywna „Dokumenty postępowania administracyjnego” zawiera dokumentację związaną ze sporządzaniem dokumentów postępowania administracyjnego. Są tutajdokumenty powstające w toku uporządkowanego ciągu czynności procesowych, dokonywanych przez organ administracji publicznej i inne podmioty postępowania administracyjnego: m.in. wszczęcie postępowania z urzędu, wszczęcie postępowania na żądanie strony, zawiadomienia, wezwania, odmowa wszczęcia postępowania, powiadomienie o udziale w postępowaniu, zażalenie na postanowienie, zażalenie na bezczynność, postanowienia, ugody, protokoły, decyzje. Pojawiają się wskazówki dotyczące poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów.

2.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD3jXZk80yInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu z zakresu przygotowania i prowadzenia postępowania administracyjnego, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDeCiN6BeSSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDNFOHQYBwPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDy6NN60bwPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDcjypQwiCNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDiKEpakWlInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu pracownik pomocniczy krawca

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczeń może też pracować samodzielnie z dokumentacją interaktywną „Dokumenty postępowania administracyjnego”. Uczeń na jej podstawie ma przygotować notatki w formie map myśli. Nowa mapa do każdego dokumentu – uczeń zapisuje tam kluczowe informacje z przykładowo wypełnionych dokumentów z zakresu różnych rodzajów postępowania administracyjnego (przy każdym dokumencie 2‑3 najważniejsze informacje). Dodatkowo uczniowie zapisują na podstawie wskazówek dotyczących poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów słowa kluczowe dotyczące tych dokumentów. Mogą także – po rozwiązaniu zadań – dopisać kolejne informacje, szczególnie te, które dotyczyć będą dokumentów wypełnionych początkowo niepoprawnie.

Podczas lekcji uczniowie pracują indywidualnie z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Sporządzanie projektów postanowień i decyzji administracyjnych”. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie mają za zadanie mają za zadanie wypełnić mniejszą liczbę dokumentów i spisać notatki na ich temat, uczniowie pracujący szybciej mogą spróbować wypełnić wszystkie dokumenty. Nauczyciel może w formie dramy podsumować tę część lekcji. Uczniowie wcielają się w rolę pracownika jednostki administracji i klienta. Pracownik ma wytłumaczyć osobie zainteresowanej, w jaki sposób ma sporządzić dany dokument – na co szczególnie zwrócić uwagę. Mogą potem wspólnie wypełnić też taki dokument w programie ćwiczeniowym. Nauczyciel może przeprowadzić losowanie, każdy „pracownik” wylosuje, o czym będzie opowiadał. Klient ma za zadanie zadać 2‑3 pytania, które dotyczą dokumentu i pomogą reszcie klasy stworzyć na jego temat notatkę.

Praca w grupach

Nauczyciel może zaproponować, na podstawie materiałów multimedialnych, przygotowanie w grupach haseł do krzyżówki – na podstawie grafiki interaktywnej  „Rozprawa administracyjna”. Uczniowie pracujący wolniej w swoich grupach mają przygotować proste, łatwiejsze definicje haseł, zaś pracujący w szybszym tempie otrzymują od nauczyciela hasła trudniejsze, wymagające większych umiejętności. Nauczyciel może, po wykonaniu przez uczniów tego zadania, zaproponować połączenie haseł z definicjami, które wcześniej opracowywali. Należy pamiętać, żeby hasła i definicje nie trafiły do tych samych uczniów, którzy je opracowywali. Przykładowe hasło (wersja dla osób pracujących wolniej), np. „rozprawa”:  zawiadomienie o Rozprawie, pOstępowanie dowodowe, odmowa prZeprowadzenia rozprawy, Protokół z rozprawy, upoważnienie do kieRowania rozprawą, postępowanie Administracyjne, Wezwanie, zAwiadomienie o rozprawie. Dla uczniów zdolnych można zaproponować przygotowanie słów i haseł ze wszystkich e‑materiałów.

Praca uczniów poza zajęciami

Ze względu na konieczność przyswojenia informacji dotyczących postępowania administracyjnego czy rozprawy administracyjnej jako jednej z form postępowania wyjaśniającego w postępowaniu administracyjnym w tym materiale, m.in. sporządzania dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji, warto zwrócić uczniom uwagę na konieczność zapoznania się z grafiką interaktywną,  programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie i dokumentacją interaktywną przed zajęciami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analiza konkretnych dokumentów. Ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej zasobu – materiałów sprawdzających.

Praca w ramach zajęć

Uczniowie wspólnie wypełniają grafiki interaktywne „Dokumenty postępowania administracyjnego” (np. na klasowej tablicy interaktywnej lub na szkolnych komputerach), na bieżąco konsultując, co wpisać w puste pola wzorcowych dokumentów (praca zespołu klasowego, a także praca z nauczycielem, który na bieżąco dokonuje konsultacji).  Uczniowie mogą losować, które dokumenty wypełnią, np. grupa A wszystkie związane z wszczęciem postępowania z urzędu, grupa B związane z  wszczęciem postępowania na żądanie strony, grupa C tylko zawiadomienia i wezwania itd. Potem każda grupa może zaprezentować uzupełnione wzory i wytłumaczyć reszcie uczestników, skąd wzięły się dane zapisy (element tutoringu rówieśniczego). Utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień dla tego tematu. Materiały mogą być wykorzystane w formie ćwiczeń sprawdzających – jako formy sprawdzenia wiedzy na ocenę (np. test końcowy). Uczniowie wypełniają także ćwiczenia interaktywne wspólnie, jeśli chcą zrobić powtórki (praca całego zespołu klasowego). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Indywidualizacja pracy

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Materiały zawierają  najistotniejsze informacje z zakresu obsługi klienta w jednostkach administracji.

Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań  i ćwiczeń tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym – np. dokumenty, których nie potrafią jeszcze samodzielnie napisać. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie, podzieleni na grupy, opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.

Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystywany do indywidualizacji pracy z uczniem na zajęciach i poza nimi poprzez przydzielanie zadań dodatkowych trudniejszych dla uczniów zdolnych lub też łatwiejszych dla uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie w postaci mapy myśli (notatka o : dokumentach powstających na każdym etapie postępowania administracyjnego – ich typy i krótkie opisy ze słowami kluczowymi), natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy, może uzupełnić notatki szkieletowe dotyczące np. prowadzenia rozprawy administracyjnej jako jednej z form postępowania wyjaśniającego w postępowaniu administracyjnym – wpisze tam tylko najważniejsze informacje z e‑materiałów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści