E-materiały do kształcenia zawodowego

Ocena ryzyka zawodowego, sporządzanie dokumentacji na wybranych stanowiskach pracy

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy - Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Danuta Rak

Konsultant przewodnika: Marek Magniszewski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Ocena ryzyka zawodowego, sporządzanie dokumentacji na wybranych stanowiskach pracy

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.01.5. Ocena ryzyka zawodowego

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

BPO.01.5.2) klasyfikuje zagrożenia występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy:
BPO.01.5.2)1) rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.2)2) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,

BPO.01.5.3) identyfikuje źródła i skutki zagrożeń występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.3)2) opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,

BPO.01.5.7) przygotowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego:
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)2) tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy:

  • ocenianie stopnia zagrożeń i ryzyka zawodowego powodowanego przez czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy,

  • klasyfikowanie zagrożeń występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,

  • identyfikowanie źródła i skutków zagrożeń występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,

  • monitorowanie przestrzegania przepisów prawa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

E‑materiał stanowi spójną całość zawierającą powiązania pomiędzy wszystkimi składowymi, m.in. poprzez słowa kluczowe: ocena ryzyka, etapy oceny ryzyka, metody oceny ryzyka, dokumentacja, zagrożenia, źródło zagrożeń, skutki zagrożeń, profilaktyka.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny przedstawia:

  • ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym, sprzątaczki i asystenta osoby niepełnosprawnej oraz sporządzenie dokumentacji z przedstawionej oceny ryzyka zawodowego,

  • zadania zawodowe sprzątaczki, asystenta osoby niepełnosprawnej i osoby zatrudnionej na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • czynności zawodowe, z uwzględnieniem niezbędnych informacji dotyczących stanowiska pracy:

    • sprzątaczka – sprząta pomieszczenia biurowe w biurowcu, dba o czystość korytarzy, pomieszczeń biurowych, pomieszczeń socjalnych i pomieszczeń sanitarnych,

    • asystent osoby niepełnosprawnej – opiekuje się pensjonariuszami domu pomocy społecznej, podaje posiłki, pomaga przy toalecie, organizuje zajęcia terapeutyczne i usprawniające,

    • pracownik administracyjno‑biurowy – obsługuje biuro, przyjmuje i wysyła pocztę tradycyjną i elektroniczną, zarządza obiegiem dokumentacji, prowadzi rejestr spraw i kalendarz spotkań,

  • obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych:

    • sprzątaczka – zestaw sprzątający wiadro, mop, szczotka, ścierki, środki czyszczące i dezynfekujące,

    • pracownik biurowy – biurko, komputer, sprzęt biurowy, materiały biurowe,

    • asystent osoby niepełnosprawnej – środki higieniczne, dezynfekcyjne i opatrunkowe,

  • dokumentację oceny ryzyka zawierającą informacje, jakie wynikają z procedury zarządzania ryzykiem zawodowym: charakterystykę stanowiska pracy, informacje dotyczące identyfikacji zagrożeń, szacowanie parametrów ryzyka i jego wartościowanie, informacje dotyczące kryteriów akceptacji oraz poziomu ryzyka akceptowanego, środki ochrony konieczne do zlikwidowania zagrożeń lub zmniejszenia ryzyka, wynik końcowy oceny ryzyka oraz zalecenia dotyczące monitorowania ryzyka i jego okresowej oceny, przepisy, normy lub wytyczne stosowane przy ocenie ryzyka.

Film edukacyjny powiązany jest z filmem instruktażowym „Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy”, wizualizacją 3D „Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym” oraz grą edukacyjną „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe”.

Film edukacyjny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną możliwą odpowiedzią „Sprawdzenie podstawowych wiadomości z oceny ryzyka zawodowego”,

  • krzyżówka „Ocena ryzyka zawodowego w pytaniach i odpowiedziach”

  • zadanie ukierunkowane na porządkowanie „Czynności technika BHP podczas oceny ryzyka zawodowego”.

Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.5.2)1) rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.2)2) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.3)2) opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)2) tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  • rozpoznawanie źródeł zidentyfikowanych zagrożeń występujących na stanowisku pracy,

  • opisywanie skutków zdefiniowanych zagrożeń na stanowisku pracy,

  • tworzenie arkuszy oceny zagrożeń w środowisku pracy,

  • sporządzanie karty oceny ryzyka zawodowego dotyczącej stanowiska pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, na których realizowane są treści z zakresu oceny ryzyka zawodowego. Można z niego korzystać w trakcie zajęć podczas pracy:

  • indywidualnej,

  • w grupach,

  • z całym zespołem.

Praca indywidualna

Uczący się w trakcie zajęć może pracować z filmem indywidualnie – na stanowisku pracy wyposażonym w komputer i słuchawki może oglądać film we własnym tempie, zatrzymywać go i wykonywać notatki.
Nauczyciel może wykorzystać materiał multimedialny, realizując przykładowe tematy, np. wykonywanie kart oceny ryzyka zawodowego.
Nauczyciel może w każdej chwili zatrzymać film edukacyjny i wyjaśnić uczącym się niezrozumiałe dla nich zagadnienia lub odpowiedzieć na ich pytania.

Praca w grupach

Materiał multimedialny może być wykorzystany przy realizacji tematów dotyczących sporządzania oceny ryzyka zawodowego. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy lub pozwala na to, aby sami się podzielili. Sugeruje się, aby były to grupy nie więcej niż 4‑osobowe i heterogeniczne – wszystkie grupy otrzymują te same zadania do wykonania w określonym czasie.
Przykład zadania do wykonania: obejrzenie filmu edukacyjnego „Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy”, a następnie sporządzenie oceny ryzyka zawodowego na wybranym stanowisku pracy.
Nauczyciel może również poprosić uczących się o wypełnienie check‑listy dotyczącej zagrożeń na wybranym stanowisku pracy. Uczący się zastanawiają się w grupach, jak zmniejszyć ryzyko zawodowe na wybranym stanowisku pracy poprzez dobór środków ochrony indywidualnej i zbiorowej, a także innych środków profilaktycznych. Nauczyciel wskazuje ewentualne błędy i ocenia uczących się.

Praca z całym zespołem

Wykorzystując materiał multimedialny do pracy z całym zespołem, nauczyciel może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Polega ona na zapoznaniu się przez uczących się z materiałem multimedialnym przed zajęciami, natomiast na zajęciach nabytą w ten sposób wiedzę mogą oni porządkować, grupować, poszerzać i wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się oglądają film przed zajęciami, zdobywając wiedzę na temat sporządzania oceny ryzyka zawodowego, dzięki czemu będą mogli wypełnić dokumenty niezbędne do oceny ryzyka zawodowego na wybranym stanowisku pracy.
Inną metodą pracy z całym zespołem może być postawienie pytania bezpośrednio przed obejrzeniem filmu edukacyjnego, np.: Jakie są zasady sporządzania oceny ryzyka zawodowego? Po obejrzeniu filmu edukacyjnego cały zespół odpowiada na pytanie zadane przez nauczyciela.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami oglądają indywidualnie film edukacyjny; mogą to zrobić dowolną liczbę razy, na urządzeniu mobilnym czy też komputerze, w domu lub z dowolnego miejsca; podczas oglądania filmu edukacyjnego uczący się mogą również zapisywać nurtujące ich pytania czy wątpliwości, które następnie nauczyciel będzie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,

  • przygotowanie do egzaminu – na podstawie filmu edukacyjnego uczący się mogą wypełniać karty oceny ryzyka zawodowego w ramach przygotowania do części praktycznej egzaminu lub rozwiązywać testy teoretyczne,

  • praca nad prezentacją, referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualną pracę: opracowanie prezentacji lub referatu, np. istota zdobywania danych niezbędnych do sporządzenia oceny ryzyka zawodowego,

  • samodzielne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielną pracę, np. sporządzenie na podstawie filmu edukacyjnego karty oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracownika budowlanego.

Praca w grupach

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się mogą przygotowywać się do egzaminu również w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się; na podstawie filmu edukacyjnego uczący się wykonują w grupach różne zadania, np. każda grupa wypełnia kartę oceny ryzyka zawodowego dla innego stanowiska pracy zadanego przez nauczyciela,

  • powtórzenie materiału w grupie – nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się, np. na podstawie filmu edukacyjnego grupa wypełnia kartę oceny ryzyka zawodowego na wybranym stanowisku pracy dowolną metodą,

  • praca w grupie nad projektem, referatem lub prezentacją – uczący się opracowują w grupie materiał w formie referatu, projektu lub prezentacji, rozszerzający wiadomości z filmu edukacyjnego, np. dotyczący etapów oceny ryzyka zawodowego na wybranym stanowisku pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizując pracę z uczącym się, nauczyciel powinien uwzględniać zróżnicowanie zadań: inne dla uczących, którzy mają problemy z opanowaniem materiału lub byli nieobecni na zajęciach, a inne dla uczących się, którzy opanowali materiał i mogą go poszerzać lub wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się, którzy opanowali materiał, mogą opracować prezentację, projekt lub referat na tematy rozszerzające treści filmu edukacyjnego, np. zasady sporządzania kart oceny ryzyka zawodowego i zbierania danych niezbędnych do właściwej oceny ryzyka. Uczący się, którzy nie opanowali materiału, oglądają film ponownie i zapisują pytania lub wątpliwości, które będą wyjaśniać wspólnie z nauczycielem.

Film edukacyjny dostosowany jest do indywidualizacji pracy z uczącym się. Można go w każdej chwili zatrzymać, zmienić jego głośność oraz wrócić do poszczególnych scen, tak aby można było wypełnić poszczególne dokumenty powypadkowe.

Wykorzystanie materiału do każdej z wybranych form pracy w trakcie zajęć:

  • metoda lekcji odwróconej – uczący się oglądają film edukacyjny przed lekcją w celu zapoznania się z jego treścią, a na zajęciach dydaktycznych wraz z nauczycielem podsumowują, czego się nauczyli, i wykonują ćwiczenia związane z filmem,

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się rozwiązują testy pisemne i wykonują zadania praktyczne w ramach przygotowania do egzaminu zawodowego, wracając do filmu edukacyjnego, a także omawiają z nauczycielem treści odnoszące się do zawodu,

  • powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć – wykorzystanie całego e‑materiału wraz z zadaniami interaktywnymi.


Tytuł materiału multimedialnego

Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy przedstawia:

  • ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym, sprzątaczki i asystenta osoby niepełnosprawnej, sporządzenie dokumentacji z przedstawionej oceny ryzyka zawodowego oraz czynności zawodowe pracownika administracyjno‑biurowego, sprzątaczki i asystenta osoby niepełnosprawnej,

  • obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań pracownika administracji, sprzątaczki i asystenta osoby niepełnosprawnej,

  • dokumentację związaną ze sporządzaniem i dokumentowaniem oceny ryzyka zawodowego: listy sprawdzające opisujące stanowisko pracy, charakterystykę metod oceny ryzyka (PHA, Risk Score, PN‑N-18002:2011).

Film instruktażowy powiązany jest z filmem edukacyjnym „Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy”, wizualizacją 3D „Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym” oraz grą edukacyjną „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe”.

Film instruktażowy powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną możliwą odpowiedzią „Sprawdzenie podstawowych wiadomości z oceny ryzyka zawodowego”,

  • krzyżówka „Ocena ryzyka zawodowego w pytaniach i odpowiedziach”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Ryzyko wystąpienia zdarzenia”.

Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.5.2)1) rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.2)2) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.3)2) opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)2) tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  • identyfikowanie czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,

  • rozpoznawanie źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,

  • opisywanie skutków zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,

  • przygotowanie list do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,

  • tworzenie arkuszy oceny zagrożeń w środowisku pracy,

  • sporządzanie karty oceny ryzyka zawodowego,

  • opracowanie dokumentacji potwierdzającej przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, na których realizowane są treści z zakresu oceny ryzyka zawodowego. Można z niego korzystać w trakcie zajęć podczas pracy:

  • indywidualnej,

  • w grupach,

  • z całym zespołem.

Praca indywidualna

Uczący się w trakcie zajęć może pracować z filmem indywidualnie – na stanowisku pracy wyposażonym w komputer i słuchawki może oglądać film we własnym tempie, zatrzymywać go i wykonywać notatki.
Nauczyciel może wykorzystać materiał multimedialny, realizując przykładowe tematy, np. wykonywanie kart oceny ryzyka zawodowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011.
Nauczyciel może w każdej chwili zatrzymać film instruktażowy i wyjaśnić uczącym się niezrozumiałe dla nich zagadnienia lub odpowiedzieć na ich pytania.

Praca w grupach

Materiał multimedialny może być wykorzystany przy realizacji tematów dotyczących sporządzania oceny ryzyka zawodowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011, PHA lub Risk Score. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy lub pozwala na to, aby sami się podzielili. Sugeruje się, aby były to grupy nie więcej niż 4‑osobowe i heterogeniczne – wszystkie grupy otrzymują te same zadania do wykonania w określonym czasie.
Przykład zadania do wykonania: obejrzenie filmu instruktażowego „Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy”, a następnie sporządzenie oceny ryzyka zawodowego na wybranym stanowisku pracy metodą wg normy PN‑N-18002:2011, PHA lub Risk Score.
Nauczyciel może również poprosić uczących się o wypełnienie check‑listy dotyczącej zagrożeń na wybranym stanowisku pracy oraz o sporządzanie kart oceny ryzyka zawodowego jedną z metod: wg normy PN‑N-18002:2011, PHA lub Risk Score. Uczący się w grupach zastanawiają się, jak zmniejszyć ryzyko zawodowe na wybranym stanowisku pracy poprzez dobór środków ochrony indywidualnej i zbiorowej, a także innych środków profilaktycznych. Nauczyciel wskazuje ewentualne błędy i ocenia uczących się.

Praca z całym zespołem

Wykorzystując materiał multimedialny do pracy z całym zespołem, nauczyciel może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Polega ona na zapoznaniu się przez uczących się z materiałem multimedialnym przed zajęciami, natomiast na zajęciach nabytą w ten sposób wiedzę mogą oni porządkować, grupować, poszerzać i wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się oglądają film przed zajęciami, zdobywając wiedzę na temat sporządzania oceny ryzyka zawodowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011, PHA lub Risk Score, dzięki czemu będą mogli wypełnić dokumenty niezbędne do oceny ryzyka zawodowego na wybranym stanowisku pracy.
Inną metodą pracy z całym zespołem może być postawienie pytania bezpośrednio przed obejrzeniem filmu instruktażowego, np.: Jakie są zasady sporządzania oceny ryzyka zawodowego metodą Risk Score? Po obejrzeniu filmu edukacyjnego cały zespół odpowiada na pytanie zadane przez nauczyciela.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami oglądają indywidualnie film instruktażowy; mogą to zrobić dowolną liczbę razy, na urządzeniu mobilnym czy też komputerze, w domu lub z dowolnego miejsca; podczas oglądania filmu uczący się mogą również zapisywać nurtujące ich pytania czy wątpliwości, które następnie nauczyciel będzie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,

  • przygotowanie do egzaminu – na podstawie filmu instruktażowego uczący się mogą wypełniać karty oceny ryzyka zawodowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011 w ramach przygotowania do części praktycznej egzaminu lub rozwiązywać testy teoretyczne,

  • praca nad prezentacją, referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualną pracę: opracowanie prezentacji lub referatu, np. ustalanie zagrożeń na wybranym stanowisku pracy w odniesieniu do oceny ryzyka zawodowego,

  • samodzielne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielne powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, np. sporządzenie na podstawie filmu instruktażowego karty oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracownika budowlanego wg normy PN‑N-18002:2011.

Praca w grupach

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się mogą przygotowywać się do egzaminu również w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się; na podstawie filmu instruktażowego uczący się wykonują w grupach różne zadania, np. każda grupa wypełnia kartę oceny ryzyka zawodowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011 dla innego stanowiska pracy zadanego przez nauczyciela,

  • powtórzenie materiału w grupie – nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się, np. na podstawie filmu instruktażowego grupa wypełnia kartę oceny ryzyka zawodowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011,

  • praca w grupie nad projektem, referatem lub prezentacją – uczący się opracowują w grupie materiał w formie referatu, projektu lub prezentacji, rozszerzający wiadomości z filmu instruktażowego, np. rola służby BHP w sporządzaniu oceny ryzyka zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizując pracę z uczącym się, nauczyciel powinien uwzględniać zróżnicowanie zadań: inne dla uczących, którzy mają problemy z opanowaniem materiału lub byli nieobecni na zajęciach, a inne dla uczących się, którzy opanowali materiał i mogą go poszerzać lub wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się, którzy opanowali materiał, mogą wykonać prezentację, projekt lub referat na tematy rozszerzające treści filmu instruktażowego, np. sporządzanie kart ryzyka zawodowego metodą Risk Score. Uczący się, którzy nie opanowali materiału, oglądają film ponownie i zapisują pytania lub wątpliwości, które będą wyjaśniać wspólnie z nauczycielem.

Film instruktażowy dostosowany jest do indywidualizacji pracy z uczącym się. Można go w każdej chwili zatrzymać, zmienić jego głośność oraz wrócić do poszczególnych scen, tak aby można było wypełnić poszczególne dokumenty powypadkowe.

Wykorzystanie materiału do każdej z wybranych form pracy w trakcie zajęć:

  • metoda lekcji odwróconej – uczący się oglądają film instruktażowy przed lekcją w celu zapoznania się z jego treścią, a na zajęciach dydaktycznych wraz z nauczycielem podsumowują, czego się nauczyli, i wykonują ćwiczenia związane z filmem,

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się rozwiązują testy pisemne i wykonują zadania praktyczne w ramach przygotowania do egzaminu zawodowego, wracając do filmu instruktażowego, a także omawiają z nauczycielem treści odnoszące się do zawodu,

  • powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć – wykorzystanie całego e‑materiału wraz z zadaniami interaktywnymi.


Tytuł materiału multimedialnego

Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym

Typ materiału multimedialnego

Wizualizacja 3D

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Wizualizacja przedstawia ocenę ryzyka na stanowisku administracyjnym z wykorzystaniem fotografii stanowiska pracy, wyglądu biura i sprzętu biurowego, z uwzględnieniem norm określonych w przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wizualizacja powiązana jest z filmem edukacyjnym „Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy”, filmem instruktażowym „Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy” oraz grą edukacyjną „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe”,

Wizualizacja powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną możliwą odpowiedzią „Sprawdzenie podstawowych wiadomości z oceny ryzyka zawodowego”,

  • krzyżówka „Ocena ryzyka zawodowego w pytaniach i odpowiedziach”,

  • zadanie dobierania w pary „Jak prawidłowo urządzić stanowisko dla pracownika administracyjno‑biurowego”.

Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.5.2)1) rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.2)2) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.3)2) opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)2) tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  • rozróżnienie czynników fizycznych, chemicznych, biologicznych i psychofizycznych występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku administracyjno‑biurowym według ich rodzaju i ciężkości,

  • identyfikowanie czynników fizycznych, chemicznych, biologicznych i psychofizycznych występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku administracyjno‑biurowym według ich rodzaju i ciężkości,

  • rozpoznawanie źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • opisywanie skutków zidentyfikowanych zagrożeń na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • przygotowanie listy do analizy i oceny zagrożeń w biurowym środowisku pracy,

  • sporządzanie karty oceny ryzyka zawodowego dla stanowiska administracyjno‑biurowego,

  • opracowanie dokumentacji potwierdzającej przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym i zapoznanie z nią pracowników.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, na których realizowane są treści z zakresu oceny ryzyka zawodowego. Można z niego korzystać w trakcie zajęć podczas pracy:

  • indywidualnej,

  • w grupach,

  • z całym zespołem.

Praca indywidualna

Uczący się w trakcie zajęć może pracować z wizualizacją indywidualnie – na stanowisku pracy wyposażonym w komputer i słuchawki może oglądać wizualizację we własnym tempie, zatrzymywać ją i wykonywać notatki.
Nauczyciel może wykorzystać materiał multimedialny, realizując przykładowe tematy, np. wykonywanie kart oceny ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym.
Nauczyciel może w każdej chwili zatrzymać wizualizację i wyjaśnić uczącym się niezrozumiałe dla nich zagadnienia lub odpowiedzieć na ich pytania.

Praca w grupach

Materiał multimedialny może być wykorzystany przy realizacji tematów dotyczących sporządzania oceny ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy lub pozwala na to, aby sami się podzielili. Sugeruje się, aby były to grupy nie więcej niż 4‑osobowe i heterogeniczne – wszystkie grupy otrzymują te same zadania do wykonania w określonym czasie.
Przykład zadania do wykonania: obejrzenie wizualizacji „Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym”, a następnie sporządzenie oceny ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym metodą wg normy PN‑N-18002:2011, PHA lub Risk Score.
Nauczyciel może również poprosić uczących się o wypełnienie check‑listy dotyczącej zagrożeń na stanowisku administracyjno‑biurowym, a także sporządzenie karty oceny ryzyka zawodowego jedną z metod: wg normy PN‑N-18002:2011, PHA lub Risk Score. Uczący się zastanawiają się w grupach, jak zmniejszyć ryzyko zawodowe na stanowisku administracyjno‑biurowym poprzez dobór środków ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz innych środków profilaktycznych. Nauczyciel wskazuje ewentualne błędy i ocenia uczących się.

Praca z całym zespołem

Wykorzystując materiał multimedialny do pracy z całym zespołem, nauczyciel może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Polega ona na zapoznaniu się przez uczących się z materiałem multimedialnym przed zajęciami, natomiast na zajęciach nabytą w ten sposób wiedzę mogą oni porządkować, grupować, poszerzać i wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się oglądają wizualizację przed zajęciami, zdobywając wiedzę na temat miejsca pracy pracownika administracyjno‑biurowego i występujących na tym stanowisku zagrożeń, a następnie przystępują do zespołowej pracy polegającej na sporządzeniu karty oceny ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym wybraną metodą.
Inną metodą pracy z całym zespołem może być postawienie pytania bezpośrednio przed obejrzeniem wizualizacji, np.: Jakie są zagrożenia w miejscu pracy pracownika administracyjno‑biurowego oraz jak wygląda analiza danych niezbędnych do wykonania oceny ryzyka zawodowego na tym stanowisku? Po obejrzeniu wizualizacji cały zespół odpowiada na pytanie zadane przez nauczyciela.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami oglądają wizualizację indywidualnie; mogą to zrobić dowolną liczbę razy, na urządzeniu mobilnym lub komputerze, w domu lub z dowolnego miejsca; podczas oglądania wizualizacji uczący się mogą również zapisywać nurtujące ich pytania czy wątpliwości, które następnie nauczyciel będzie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,

  • przygotowanie do egzaminu – na podstawie wizualizacji uczący się mogą wypełniać karty oceny ryzyka zawodowego dla stanowiska administracyjno‑biurowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011 w ramach przygotowania do części praktycznej egzaminu lub rozwiązywać testy teoretyczne,

  • praca nad prezentacją, referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualną pracę: opracowanie prezentacji lub referatu, np. ustalanie zagrożeń na stanowisku administracyjno‑biurowym w odniesieniu do oceny ryzyka zawodowego,

  • samodzielne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielne powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, np. sporządzenie na podstawie wizualizacji karty oceny ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno- biurowym metodą wg normy PN‑N-18002:2011.

Praca w grupach

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się mogą przygotowywać się do egzaminu również w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się; na podstawie wizualizacji uczący się wykonują w grupach różne zadania, np. każda grupa wypełnia kartę oceny ryzyka zawodowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011 dla innego stanowiska pracy zadanego przez nauczyciela,

  • powtórzenie materiału w grupie – nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się, np. na podstawie wizualizacji grupa wypełnia kartę oceny ryzyka zawodowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011 dla stanowiska administracyjno‑biurowego,

  • praca w grupie nad projektem, referatem lub prezentacją – uczący się opracowują w grupie materiał w formie referatu, projektu lub prezentacji, rozszerzający wiadomości zawarte w wizualizacji, np. aktualizacja oceny ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Wizualizacja dostosowana jest do indywidualizacji pracy z uczącym się. Można ją w każdej chwili zatrzymać, zmienić jej głośność oraz wrócić do poszczególnych widoków, tak aby można było omówić metodę oceny ryzyka zawodowego wg Polskiej Normy PN‑N-18002:2011. Uczący się może wykonywać notatki oraz jest przekierowywany do innych e- materiałów w ramach tych samych zagadnień wynikających z podstawy programowej. Uczący się, korzystając z materiałów, literatury i innych źródeł, indywidualnie wykonuje opracowanie dotyczące oceny ryzyka zawodowego metodą wg Polskiej Normy PN‑N-18002:2011 na stanowisku pracy określonym przez nauczyciela.

Wykorzystanie materiału do każdej z wybranych form pracy w trakcie zajęć:

  • metoda lekcji odwróconej – uczący się przed lekcją analizują wizualizację, a następnie na zajęciach z nauczycielem rozwiązują zadania interaktywne dostępne w e‑materiale,

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się rozwiązują testy pisemne i wykonują zadania praktyczne w ramach przygotowania do egzaminu zawodowego, wracając do treści zawartych na wizualizacji, a także omawiają z nauczycielem treści odnoszące się do zawodu,

  • powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć – wykorzystanie całego e- materiału wraz z zadaniami interaktywnymi.


Tytuł materiału multimedialnego

Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe” to gra, która sprawdza umiejętność definiowania podstawowych pojęć obowiązujących przy ocenie ryzyka zawodowego oraz etapów tworzenia oceny ryzyka, identyfikowania zagrożeń oraz ich źródeł i skutków, a także tworzenia list sprawdzających dotyczących opisu stanowiska administracyjno‑biurowego oraz tabeli oceny ryzyka dla tego stanowiska.

Gra składa się z trzech poziomów zaawansowania, o wzrastającym stopniu trudności. Poziom najłatwiejszy dotyczy definicji oceny ryzyka, rodzajów zagrożeń na stanowisku administracyjno‑biurowym i ich skutków oraz profilaktyki. Kolejny poziom to dopasowywanie zagrożeń, ich źródeł, skutków i profilaktyki do stanowiska. Poziom najtrudniejszy polega na zebraniu dotychczasowych informacji i dokonaniu oceny ryzyka metodą PHA. Efekt końcowy to uzupełniona tabela oceny ryzyka zawodowego dla stanowiska administracyjno‑biurowego.
Gracz ma możliwość wykonania kilku prób. Określony jest czas na zrobienie danego zadania. Gracz otrzymuje informację zwrotną, czy dokonany przez niego wybór jest prawidłowy.

Gra edukacyjna powiązana jest z filmem edukacyjnym „Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy”,
filmem instruktażowym „Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy” oraz wizualizacją 3D „Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym”.

Gra edukacyjna powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną możliwą odpowiedzią „Sprawdzenie podstawowych wiadomości z oceny ryzyka zawodowego”,

  • krzyżówka „Ocena ryzyka zawodowego w pytaniach i odpowiedziach”,

  • zadanie z lukami „Karta oceny ryzyka zawodowego”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Definicje związane z oceną ryzyka zawodowego”.

Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.5.2)1) rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.2)2) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.3)2) opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)2) tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  • posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz terminologią obowiązującą w ocenie ryzyka zawodowego,

  • definiowanie podstawowych pojęć obowiązujących przy ocenie ryzyka zawodowego,

  • rozróżnianie czynników fizycznych, chemicznych, biologicznych i psychofizycznych według ich rodzaju i ciężkości, występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • identyfikowanie czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • rozpoznawanie źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • opisywanie zidentyfikowanych zagrożeń na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • sporządzanie karty oceny ryzyka zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, na których realizowane są treści z zakresu oceny ryzyka zawodowego. Można z niego korzystać w trakcie zajęć podczas pracy:

  • indywidualnej,

  • w grupach,

  • z całym zespołem.

Praca indywidualna

Uczący się w trakcie zajęć może pracować z grą indywidualnie – na stanowisku pracy wyposażonym w komputer i słuchawki, może grać w grę we własnym tempie, zatrzymywać ją i wykonywać notatki.
Nauczyciel może wykorzystać materiał multimedialny, realizując przykładowe tematy, np. wykonywanie kart oceny ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym.
Uczący się może zagrać w grę edukacyjną indywidualnie, na czas i zobaczyć, na którym miejscu na liście graczy znajdzie się po jej ukończeniu.
Nauczyciel może w każdej chwili zatrzymać grę edukacyjną i wyjaśnić uczącym się niezrozumiałe dla nich zagadnienia lub odpowiedzieć na ich pytania.

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczących się o zapoznanie się z zasadami gry edukacyjnej oraz opisem dotyczącym stanowiska administracyjno‑biurowego, przedstawionym na krótkim filmie. Nauczyciel może poprosić, aby uczący się zagrali w grę w grupach 2‑3-osobowych i ocenia ich za najwyższe wyniki na liście grających.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel prosi uczących się o zapoznanie się z zasadami gry edukacyjnej oraz opisem dotyczącym stanowiska administracyjno‑biurowego, przedstawionym na krótkim filmie. Nauczyciel może poprosić, aby uczący się zagrali w grę w dwóch zespołach i ocenia ich za najwyższe wyniki na liście grających.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Wykorzystanie gry edukacyjnej w wybranej formie pracy w trakcie przygotowania do egzaminu:

  • uczący się na podstawie gry edukacyjnej opanowują materiał obowiązujący na egzaminie zawodowym; na trzecim poziomie gry uczący się wykonują kartę oceny ryzyka zawodowego,

  • uczący się mogą grać w grę edukacyjną dowolną liczbę razy celem opanowania materiału edukacyjnego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Gra edukacyjna dostosowana jest do indywidualizacji pracy z uczącym się. Można ją w każdej chwili zatrzymać i ponownie podejść do przejścia poziomu, który dotąd nie został ukończony przez uczącego się. Uczący się może wykonywać notatki oraz jest przekierowywany do innych mediów w ramach tych samych zagadnień wynikających z podstawy programowej. Uczący się w sposób przyjazny opanowuje obowiązujące go zagadnienia, korzystając z nowoczesnych rozwiązań.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną możliwą odpowiedzią „Sprawdzenie podstawowych wiadomości z oceny ryzyka zawodowego”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z 10 pytań o różnym stopniu trudności (łatwe, średnie i trudne). Po udzieleniu odpowiedzi na każde pytanie uczący się otrzymuje informację zwrotną dotyczącą oceny realizacji zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego.
Uczący się ma możliwość wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie.

Test ma charakter przekrojowy i powiązany jest z wszystkimi materiałami multimedialnymi.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości dotyczących oceny ryzyka zawodowego.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.1)2) formułuje cele oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka, zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Ryzyko wystąpienia zdarzenia”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający to zadanie interaktywne o średnim stopniu trudności, złożone z par: ilustracja – tekst.
Uczący się ma za zadanie przyporządkować ilustracje pochodzące z filmu instruktażowego do opisów zagadnień takich jak: zagrożenie, prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia oraz oszacowane ryzyko. Opisy zawarte w zadaniu znajdują się w karcie oceny ryzyka zawodowego opracowanej metodą wg Polskiej Normy PN‑N-18002:2011. Jeżeli uczący się poprawnie rozwiązał zadanie, to znaczy, że uważnie obejrzał film i opanował przekazane w nim treści merytoryczne. W przypadku błędnej odpowiedzi zaleca się obejrzenie filmu instruktażowego jeszcze raz i ponowne rozwiązanie zadania.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy”,

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat sporządzania karty oceny ryzyka zawodowego i identyfikacji zagrożeń.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Jak prawidłowo urządzić stanowisko dla pracownika administracyjno‑biurowego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający to zadanie o średnim stopniu trudności, złożone z par: tekst – tekst.
Uczący się ma przyporządkować minimalne lub maksymalne wartości odległości, np. monitora od oczu pracownika czy sąsiednimi monitorami, obowiązujące na stanowisku administracyjno‑biurowym. W karcie oceny ryzyka zawodowego należy wpisać działania zmniejszające oszacowane ryzyko – w przypadku pracy biurowej stanowiska pracy powinny spełniać wymagania wynikające z rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Poprawne rozwiązanie zadania jest możliwe po dokładnym przeanalizowaniu wizualizacji 3D „Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym”. Jeśli uczący się ma trudności z wykonaniem zadania, powinien wrócić do medium i ponownie rozwiązać zadanie.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat sporządzania karty oceny ryzyka zawodowego i identyfikacji zagrożeń.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na porządkowanie „Czynności technika BHP podczas oceny ryzyka zawodowego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający to zadanie o średnim stopniu trudności ukierunkowane na porządkowanie. Uczący się ma uporządkować czynności w kolejności, w jakiej powinny być wykonywane w postępowaniu powypadkowym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym „Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat czynności wykonywanych przez technika bezpieczeństwa i higieny pracy podczas oceny ryzyka zawodowego.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Karta oceny ryzyka zawodowego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest uzupełnić luki w tekście (tabeli), przeciągając odpowiednie sformułowania we właściwe miejsce, czyli do karty oceny ryzyka zawodowego.

Informacje pozwalające na prawidłowe rozwiązanie zadania uczący się znajdzie w grze edukacyjnej „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe”. Jest to zadanie o wysokim poziomie trudności. Jeśli uczący się ma problemy z uzupełnieniem luk w tabeli, powinien wrócić do gry edukacyjnej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości dotyczących metod oceny ryzyka zawodowego.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Definicje związane z oceną ryzyka zawodowego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający, o średnim stopniu trudności, składa się z trzech definicji. Zadaniem uczącego się jest ocena, czy definicja jest prawidłowa.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z grą edukacyjną „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat czynności wykonywanych przez technika bezpieczeństwa i higieny pracy podczas oceny ryzyka zawodowego.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Ocena ryzyka zawodowego w pytaniach i odpowiedziach”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z 11 haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne: ocena ryzyka.
Pod krzyżówką znajduje się dodatkowe pytanie powiązane z rozwiązaniem krzyżówki. Uczący znajdzie również przykładową odpowiedź ukrytą pod przyciskiem.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Hasła można odgadnąć po zapoznaniu się z dowolnym materiałem multimedialnym z e‑materiału.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Krzyżówka ma na celu utrwalenie wiadomości na temat metod oceny ryzyka zawodowego i sporządzania dokumentacji oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału