E-materiały do kształcenia zawodowego

Ocena ryzyka zawodowego, sporządzanie dokumentacji na wybranych stanowiskach pracy

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy - Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Danuta Rak

Konsultant przewodnika: Marek Magniszewski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Ocena ryzyka zawodowego, sporządzanie dokumentacji na wybranych stanowiskach pracy

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509.

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

BPO.01.5.2) klasyfikuje zagrożenia występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy:
BPO.01.5.2)1) rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.2)2) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,

BPO.01.5.3) identyfikuje źródła i skutki zagrożeń występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.3)2) opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,

BPO.01.5.7) przygotowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego:
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)2) tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BPO 01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy:

  • ocenianie stopnia zagrożeń i ryzyka zawodowego powodowanego przez czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy,

  • klasyfikowanie zagrożeń występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,

  • identyfikowanie źródła i skutków zagrożeń występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,

  • monitorowanie przestrzegania przepisów prawa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

E‑materiał stanowi spójną całość zawierającą powiązania pomiędzy wszystkimi składowymi, m.in. poprzez słowa kluczowe: ocena ryzyka, etapy oceny ryzyka, metody oceny ryzyka, dokumentacja, zagrożenia, źródło zagrożeń, skutki zagrożeń, profilaktyka.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny przedstawia:

  • ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym, sprzątaczki i asystenta osoby niepełnosprawnej oraz sporządzenie dokumentacji z przedstawionej oceny ryzyka zawodowego,

  • zadania zawodowe sprzątaczki, asystenta osoby niepełnosprawnej i osoby zatrudnionej na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • czynności zawodowe, z uwzględnieniem niezbędnych informacji dotyczących stanowiska pracy:

    • sprzątaczka – sprząta pomieszczenia biurowe w biurowcu, dba o czystość korytarzy, pomieszczeń biurowych, pomieszczeń socjalnych i pomieszczeń sanitarnych,

    • asystent osoby niepełnosprawnej – opiekuje się pensjonariuszami domu pomocy społecznej, podaje posiłki, pomaga przy toalecie, organizuje zajęcia terapeutyczne i usprawniające,

    • pracownik administracyjno‑biurowy – obsługuje biuro, przyjmuje i wysyła pocztę tradycyjną i elektroniczną, zarządza obiegiem dokumentacji, prowadzi rejestr spraw i kalendarz spotkań,

  • obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych:

    • sprzątaczka – zestaw sprzątający wiadro, mop, szczotka, ścierki, środki czyszczące i dezynfekujące,

    • pracownik biurowy – biurko, komputer, sprzęt biurowy, materiały biurowe,

    • asystent osoby niepełnosprawnej – środki higieniczne, dezynfekcyjne i opatrunkowe,

  • dokumentację oceny ryzyka zawierającą informacje, jakie wynikają z procedury zarządzania ryzykiem zawodowym: charakterystykę stanowiska pracy, informacje dotyczące identyfikacji zagrożeń, szacowanie parametrów ryzyka i jego wartościowanie, informacje dotyczące kryteriów akceptacji oraz poziomu ryzyka akceptowanego, środki ochrony konieczne do zlikwidowania zagrożeń lub zmniejszenia ryzyka, wynik końcowy oceny ryzyka oraz zalecenia dotyczące monitorowania ryzyka i jego okresowej oceny, przepisy, normy lub wytyczne stosowane przy ocenie ryzyka.

Film edukacyjny powiązany jest z filmem instruktażowym „Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy”, wizualizacją 3D „Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym” oraz grą edukacyjną „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe”.

Film edukacyjny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną możliwą odpowiedzią „Sprawdzenie podstawowych wiadomości z oceny ryzyka zawodowego”,

  • krzyżówka „Ocena ryzyka zawodowego w pytaniach i odpowiedziach”

  • zadanie ukierunkowane na porządkowanie „Czynności technika BHP podczas oceny ryzyka zawodowego”.

Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.5.2)1) rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.2)2) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.3)2) opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)2) tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

  • rozpoznawanie źródeł zidentyfikowanych zagrożeń występujących na stanowisku pracy,

  • opisywanie skutków zdefiniowanych zagrożeń na stanowisku pracy,

  • tworzenie arkuszy oceny zagrożeń w środowisku pracy,

  • sporządzanie karty oceny ryzyka zawodowego dotyczącej stanowiska pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Praca indywidualna:

  • podczas oglądania filmu edukacyjnego uczący się może zapisywać nurtujące go pytania czy wątpliwości, które następnie będzie wyjaśniał korzystając z różnych źródeł, np. słownika dla e‑materiału, literatury,

  • przygotowanie do egzaminu – na podstawie filmu edukacyjnego uczący się mogą wypełniać karty oceny ryzyka zawodowego w ramach przygotowania do części praktycznej egzaminu lub rozwiązywać testy teoretyczne,

  • praca nad prezentacją, np. istota zdobywania danych niezbędnych do sporządzenia oceny ryzyka zawodowego,

  • samodzielne powtórzenie materiału, np. sporządzenie na podstawie filmu edukacyjnego karty oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracownika budowlanego.


Tytuł materiału multimedialnego

Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy przedstawia:

  • ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym, sprzątaczki i asystenta osoby niepełnosprawnej, sporządzenie dokumentacji z przedstawionej oceny ryzyka zawodowego oraz czynności zawodowe pracownika administracyjno‑biurowego, sprzątaczki i asystenta osoby niepełnosprawnej,

  • obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań pracownika administracji, sprzątaczki i asystenta osoby niepełnosprawnej,

  • dokumentację związaną ze sporządzaniem i dokumentowaniem oceny ryzyka zawodowego: listy sprawdzające opisujące stanowisko pracy, charakterystykę metod oceny ryzyka (PHA, Risk Score, PN‑N-18002:2011).

Film instruktażowy powiązany jest z filmem edukacyjnym „Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy”, wizualizacją 3D „Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym” oraz grą edukacyjną „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe”.

Film instruktażowy powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną możliwą odpowiedzią „Sprawdzenie podstawowych wiadomości z oceny ryzyka zawodowego”,

  • krzyżówka „Ocena ryzyka zawodowego w pytaniach i odpowiedziach”

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Ryzyko wystąpienia zdarzenia”.

Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.5.2)1) rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.2)2) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.3)2) opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)2) tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

  • identyfikowanie czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,

  • rozpoznawanie źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,

  • opisywanie skutków zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,

  • przygotowanie list do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,

  • tworzenie arkuszy oceny zagrożeń w środowisku pracy,

  • sporządzanie karty oceny ryzyka zawodowego,

  • opracowanie dokumentacji potwierdzającej przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Praca indywidualna:

  • podczas oglądania filmu uczący się może zapisywać nurtujące go pytania czy wątpliwości, które następnie będzie wyjaśniał korzystając z różnych źródeł, np. słownika dla e‑materiału, literatury,

  • przygotowanie do egzaminu – na podstawie filmu instruktażowego uczący się może wypełniać karty oceny ryzyka zawodowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011 w ramach przygotowania do części praktycznej egzaminu lub rozwiązywać testy teoretyczne,

  • praca nad prezentacją, np. ustalanie zagrożeń na wybranym stanowisku pracy w odniesieniu do oceny ryzyka zawodowego,

  • samodzielne powtórzenie materiału, np. sporządzenie na podstawie filmu instruktażowego karty oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracownika budowlanego wg normy PN‑N-18002:2011.


Tytuł materiału multimedialnego

Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym

Typ materiału multimedialnego

Wizualizacja 3D

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Wizualizacja przedstawia ocenę ryzyka na stanowisku administracyjnym z wykorzystaniem fotografii stanowiska pracy, wyglądu biura i sprzętu biurowego, z uwzględnieniem norm określonych w przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wizualizacja powiązana jest z filmem edukacyjnym „Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy”, filmem instruktażowym „Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy” oraz grą edukacyjną „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe”.

Wizualizacja powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną możliwą odpowiedzią „Sprawdzenie podstawowych wiadomości z oceny ryzyka zawodowego”,

  • krzyżówka „Ocena ryzyka zawodowego w pytaniach i odpowiedziach”,

  • zadanie dobierania w pary „Jak prawidłowo urządzić stanowisko dla pracownika administracyjno‑biurowego”.

Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.5.2)1) rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.2)2) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.3)2) opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)2) tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

  • rozróżnienie czynników fizycznych, chemicznych, biologicznych i psychofizycznych występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku administracyjno‑biurowym według ich rodzaju i ciężkości,

  • identyfikowanie czynników fizycznych, chemicznych, biologicznych i psychofizycznych występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku administracyjno‑biurowym według ich rodzaju i ciężkości,

  • rozpoznawanie źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • opisywanie skutków zidentyfikowanych zagrożeń na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • przygotowanie listy do analizy i oceny zagrożeń w biurowym środowisku pracy,

  • sporządzanie karty oceny ryzyka zawodowego dla stanowiska administracyjno‑biurowego,

  • opracowanie dokumentacji potwierdzającej przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno‑biurowym i zapoznanie z nią pracowników.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Praca indywidualna:

  • podczas oglądania wizualizacji uczący się może zapisywać nurtujące ich pytania czy wątpliwości, które następnie będzie wyjaśniał korzystając z różnych źródeł, np. słownika dla e‑materiału, literatury,

  • przygotowanie do egzaminu – na podstawie wizualizacji uczący się może wypełniać karty oceny ryzyka zawodowego dla stanowiska administracyjno‑biurowego metodą wg normy PN‑N-18002:2011 w ramach przygotowania do części praktycznej egzaminu lub rozwiązywać testy teoretyczne,

  • praca nad prezentacją, np. ustalanie zagrożeń na stanowisku administracyjno‑biurowym w odniesieniu do oceny ryzyka zawodowego,

  • samodzielne powtórzenie materiału, np. sporządzenie na podstawie wizualizacji karty oceny ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno- biurowym metodą wg normy PN‑N-18002:2011.


Tytuł materiału multimedialnego

Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe” to gra, która sprawdza umiejętność definiowania podstawowych pojęć obowiązujących przy ocenie ryzyka zawodowego oraz etapów tworzenia oceny ryzyka, identyfikowania zagrożeń oraz ich źródeł i skutków, a także tworzenia list sprawdzających dotyczących opisu stanowiska administracyjno‑biurowego oraz tabeli oceny ryzyka dla tego stanowiska.

Gra składa się z trzech poziomów zaawansowania, o wzrastającym stopniu trudności. Poziom najłatwiejszy dotyczy definicji oceny ryzyka, rodzajów zagrożeń na stanowisku administracyjno‑biurowym i ich skutków oraz profilaktyki. Kolejny poziom to dopasowywanie zagrożeń, ich źródeł, skutków i profilaktyki do stanowiska. Poziom najtrudniejszy polega na zebraniu dotychczasowych informacji i dokonaniu oceny ryzyka metodą PHA. Efekt końcowy to uzupełniona tabela oceny ryzyka zawodowego dla stanowiska administracyjno‑biurowego. Gracz ma możliwość wykonania kilku prób. Określony jest czas na zrobienie danego zadania. Gracz otrzymuje informację zwrotną, czy dokonany przez niego wybór jest prawidłowy.

Gra edukacyjna powiązana jest z filmem edukacyjnym „Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy”, filmem instruktażowym „Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy” oraz wizualizacją 3D „Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym”.

Gra edukacyjna powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną możliwą odpowiedzią „Sprawdzenie podstawowych wiadomości z oceny ryzyka zawodowego”,

  • krzyżówka „Ocena ryzyka zawodowego w pytaniach i odpowiedziach”,

  • zadanie z lukami „Karta oceny ryzyka zawodowego”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Definicje związane z oceną ryzyka zawodowego”.

Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.5.2)1) rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.2)2) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy,
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.3)2) opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)2) tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

  • posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz terminologią obowiązującą w ocenie ryzyka zawodowego,

  • definiowanie podstawowych pojęć obowiązujących przy ocenie ryzyka zawodowego,

  • rozróżnianie czynników fizycznych, chemicznych, biologicznych i psychofizycznych według ich rodzaju i ciężkości, występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • identyfikowanie czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • rozpoznawanie źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • opisywanie zidentyfikowanych zagrożeń na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • sporządzanie karty oceny ryzyka zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Wykorzystanie gry edukacyjnej w wybranej formie pracy w trakcie przygotowania do egzaminu:

  • uczący się na podstawie gry edukacyjnej opanowują materiał obowiązujący na egzaminie zawodowym; na trzecim poziomie gry uczący się wypełniają kartę oceny ryzyka zawodowego,

  • uczący się mogą grać w grę edukacyjną dowolną liczbę razy celem opanowania materiału edukacyjnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną możliwą odpowiedzią „Sprawdzenie podstawowych wiadomości z oceny ryzyka zawodowego”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z 10 pytań o różnym stopniu trudności (łatwe, średnie i trudne). Pytania są powiązane z różnymi kryteriami weryfikacji dla e‑materiału. Po udzieleniu odpowiedzi na każde pytanie uczący się otrzymuje informację zwrotną dotyczącą oceny realizacji zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego.
Uczący się ma możliwość wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie.

Test ma charakter przekrojowy i powiązany jest z wszystkimi materiałami multimedialnymi.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości dotyczących oceny ryzyka zawodowego.
Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.1)2) formułuje cele oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka, zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Ryzyko wystąpienia zdarzenia”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający to zadanie interaktywne o średnim stopniu trudności, złożone z par: ilustracja – tekst.
Uczący się ma za zadanie przyporządkować ilustracje pochodzące z filmu instruktażowego do opisów zagadnień takich jak: zagrożenie, prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia oraz oszacowane ryzyko. Opisy zawarte w zadaniu znajdują się w karcie oceny ryzyka zawodowego opracowanej metodą wg Polskiej Normy PN‑N-18002:2011. Jeżeli uczący się poprawnie rozwiązał zadanie, to znaczy, że uważnie obejrzał film i opanował przekazane w nim treści merytoryczne. W przypadku błędnej odpowiedzi zaleca się obejrzenie filmu instruktażowego jeszcze raz i ponowne rozwiązanie zadania.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Zasady i metody sporządzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy”,

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat sporządzania karty oceny ryzyka zawodowego i identyfikacji zagrożeń.
Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Jak prawidłowo urządzić stanowisko dla pracownika administracyjno‑biurowego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający to zadanie o średnim stopniu trudności, złożone z par: tekst – tekst.
Uczący się ma przyporządkować minimalne lub maksymalne wartości odległości, np. monitora od oczu pracownika czy sąsiednimi monitorami, obowiązujące na stanowisku administracyjno‑biurowym. W karcie oceny ryzyka zawodowego należy wpisać działania zmniejszające oszacowane ryzyko – w przypadku pracy biurowej stanowiska pracy powinny spełniać wymagania wynikające z rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Poprawne rozwiązanie zadania jest możliwe po dokładnym przeanalizowaniu wizualizacji 3D „Ocena ryzyka zawodowego i sporządzanie dokumentacji na stanowisku administracyjno‑biurowym”. Jeśli uczący się ma trudności z wykonaniem zadania, powinien wrócić do medium i ponownie rozwiązać zadanie.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat sporządzania karty oceny ryzyka zawodowego i identyfikacji zagrożeń.
Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na porządkowanie „Czynności technika BHP podczas oceny ryzyka zawodowego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający to zadanie o średnim stopniu trudności ukierunkowane na porządkowanie. Uczący się ma uporządkować czynności w kolejności, w jakiej powinny być wykonywane w postępowaniu powypadkowym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym „Przygotowanie do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego w firmie na wybranych stanowiskach pracy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat czynności wykonywanych przez technika bezpieczeństwa i higieny pracy podczas oceny ryzyka zawodowego.
Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Karta oceny ryzyka zawodowego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest uzupełnić luki w tekście (tabeli), przeciągając odpowiednie sformułowania we właściwe miejsce, czyli do karty oceny ryzyka zawodowego.

Informacje pozwalające na prawidłowe rozwiązanie zadania uczący się znajdzie w grze edukacyjnej „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe”. Jest to zadanie o wysokim poziomie trudności. Jeśli uczący się ma problemy z uzupełnieniem luk w tabeli, powinien wrócić do gry edukacyjnej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości dotyczących metod oceny ryzyka zawodowego.
Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Definicje związane z oceną ryzyka zawodowego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający, o średnim stopniu trudności, składa się z trzech definicji. Zadaniem uczącego się jest ocena, czy definicja jest prawidłowa.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z grą edukacyjną „Oceniam i dokumentuję ryzyko zawodowe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat czynności wykonywanych przez technika bezpieczeństwa i higieny pracy podczas oceny ryzyka zawodowego.
Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Ocena ryzyka zawodowego w pytaniach i odpowiedziach”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z 11 haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne.
Pod krzyżówką znajduje się dodatkowe pytanie powiązane z rozwiązaniem krzyżówki. Uczący znajdzie również przykładową odpowiedź ukrytą pod przyciskiem.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Hasła można odgadnąć po zapoznaniu się z dowolnym materiałem multimedialnym z e‑materiału.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Krzyżówka ma na celu utrwalenie wiadomości na temat metod oceny ryzyka zawodowego i sporządzania dokumentacji oceny ryzyka zawodowego na wybranych stanowiskach pracy.
Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
BPO.01.5.3)1) rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy,
BPO.01.5.7)1) przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy,
BPO.01.5.7)3) sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego,
BPO.01.5.7)4) opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału