E-materiały do kształcenia zawodowego

Maszyny i urządzenia stosowane do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych

DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik papiernictwa powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.06.

E‑zasób wspiera osiąganie celów kształcenia:

DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych:

  • użytkowania maszyn i urządzeń stosowanych do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych;

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe,

E‑zasób wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.06.2. Podstawy papiernictwa

Uczeń:

  1. charakteryzuje maszyny i urządzenia stosowane w papiernictwie:
    a) rozróżnia i klasyfikuje i klasyfikuje maszyny i urządzenia do produkcji mas włóknistych,
    b) rozróżnia maszyny i urządzenia do produkcji wytworów papierniczych,
    c) rozróżnia i klasyfikuje maszyny i urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczych;

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy o maszynach i urządzeniach stosowanych do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał Maszyny i urządzenia stosowane do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych składa się z czterech multimediów:

3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDClWEWGsaInteraktywne materiały sprawdzające – uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu e‑materiału.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDQvOKzuKESłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDQTsYYsxoPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDeYpxrqIdPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDmVpSaNrGNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDc8ujZ5iMInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z maszynami i urządzeniami stosowanymi do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji.

Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup. Każdej z grup zostaje przyporządkowana jedna maszyna lub urządzenie omawiane w e‑materiale (np. rozwłókniacz, warnik do gotowania mas, sortownik do sortowania mas włóknistych itp.). Zadaniem grup jest zapoznanie się z całym e‑materiałem i wyodrębnienie informacji o przydzielonym urządzeniu. Uczniowie powinni stworzyć plakat/notatkę/prezentację na podstawie znalezionych informacji. Pod koniec lekcji nauczyciel prosi grupy o zaprezentowanie swojego urządzenia. Kolejność wystąpień grup jest istotna. Grupy powinny prezentować w kolejności, w których używa się maszyn i urządzeń do produkcji. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada istotne informacje lub poprawia uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem samodzielnie w domu. Następnie ich zadaniem jest wykonanie osi czasu lub instrukcji przeprowadzającej krok po kroku przez produkcję i przetwarzanie mas włóknistych i wytworów papierniczych. Opracowanie może mieć formę opisowo‑graficzną. Uczniowie powinni się skupić na najważniejszych informacjach o danym urządzeniu lub maszynie (do czego służy, na jakim etapie produkcji lub przetwarzania jest używana, jak wygląda itp.). Na kolejnej lekcji uczniowie na podstawie opracowań, wraz z nauczycielem, tworzą wspólną oś czasu na tablicy z najważniejszymi informacjami. 

Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści