E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiały odzieżowe

MOD.11. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych – technik przemysłu mody 311941

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik przemysłu modyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik przemysłu mody

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia:

Opracowany e‑materiał ma zapoznać uczniów z materiałami wykorzystywanymi podczas wykonywania wyrobów odzieżowych Obrazuje materiały podstawowe, dodatki krawieckie (materiały podszewkowe, ocieplające, wzmacniające) stosowane w produkcji wyrobów odzieżowych; przyrządy  i urządzenia laboratoryjne stosowane w laboratorium niezbędne do oceny właściwości użytkowych tkanin i dzianin (wytrzymałościowych, estetycznych, higienicznych i konfekcyjnych).

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie TECHNIK PRZEMYSŁU MODY (SYMBOL CYFROWY ZAWODU 311941) dla kwalifikacji: MOD.11. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOD.11 Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych:

  • projektowanie kolekcji odzieżowych,

  • opracowywanie dokumentacji wyrobów odzieżowych,

  • organizowanie procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych,

  • kontrolowanie procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych,

  • prowadzenie działań związanych z marketingiem wyrobów odzieżowych.

  • Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MOD.11.2. Podstawy odzieżownictwa

2) charakteryzuje właściwości surowców i wyrobów włókienniczych,

3) wykonuje badania surowców i wyrobów włókienniczych;

MOD.11.3. Przygotowanie procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych

  • 12) ocenia jakość wykonanych wyrobów odzieżowych,

MOD.11.4. Organizowanie działań związanych z marketingiem oraz sprzedażą wyrobów odzieżowych

  • 2) projektuje wyroby odzieżowe, uwzględniając aktualne trendy w modzie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do kwalifikacji dla zawodu technik przemysłu mody, zakres tematyczny dotyczący metod i systemów produkcji w zakładach odzieżowych oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy z zakresu metody i systemów produkcji w zakładzie odzieżowym: „Z czego uszyć wyrób odzieżowy” (galeria zdjęćD11DSo6p0galeria zdjęć) oraz „Określanie właściwości materiałów i ocena jakości wyrobów odzieżowych” (wirtualne laboratoriumD19eVr2Pzwirtualne laboratorium).

Galeria zdjęć Z czego uszyć wyrób odzieżowy zawiera zdjęcia przedstawiające: tkaniny bawełniane i bawełnopodobne, wełniane i wełnopodobne, jedwabne i jedwabnopodobne, dzianiny, wyroby plecione, materiały powlekane – ich budowę i charakterystykę, materiały podszewkowe, usztywniające, wzmacniające i ocieplające. Prezentuje trendy w modzie, a także przykładowe wyroby odzieżowe wykonane z różnych materiałów. Opisane są błędy w odzieży powstałe w wyniku niewłaściwego określenia właściwości materiałów np. układalność tkanin a fason odzieży.

Wirtualne laboratorium Określanie właściwości materiałów i i ocena jakości wyrobów odzieżowych umożliwia przeprowadzenie badań będących symulacją rzeczywistych pomiarów niezbędnych do określenia  właściwości użytkowych i konfekcyjnych materiałów odzieżowych, takich jak wyznaczanie grubości płaskiego wyrobu włókienniczego, wyznaczanie masy liniowej i powierzchniowej tkaniny, wyznaczanie liczności nitek w tkaninie, wyznaczanie wytrzymałości tkanin na rozerwanie, wyznaczanie odporności na pilling, wyznaczanie odporności wybarwień na tarcie, wyznaczanie przepuszczalności powietrza tkanin. Laboratorium przedstawia stosowany sprzęt laboratoryjny, zakres i stosowane metody pomiarów  oraz sposób zapisu wyników badań laboratoryjnych i analizę.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDSeKbH5rmInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych.

  • Słownik pojęćDqTkTUgLQSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDSvAb5VrvPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDEUOlk6jCPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDSKHLUT2FNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1FIfgZJdInstrukcja użytkowania objaśniają działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik przemysłu mody

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą metod i systemów produkcji w zakładzie odzieżowym. Rozwijają też praktyczne umiejętności projektowania stanowisk w hali produkcyjnej. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami. Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu umiejętności rozróżniania i rozpoznawania materiałów odzieżowych, określania właściwości i wskazywania ich zastosowania, wpływu właściwości materiałów na przeznaczenie .

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Praca całego zespołu klasowego

Galeria zdjęć „Z czego uszyć wyrób odzieżowy”

Przed obejrzeniem galerii nauczyciel zadaje uczniom pytanie: jakie znacie materiały, z czego zrobione jest wasze ubranie? Następnie prosi uczniów o przygotowanie mapy myśli dotyczącej różnych typów wyrobów odzieżowych. Mają się tam znaleźć tkaniny bawełniane i bawełnopodobne, wełniane i wełnopodobne, jedwabne i jedwabnopodobne, dzianiny, wyroby plecione, materiały powlekane, materiały podszewkowe, usztywniające, wzmacniające i ocieplające. Do każdej tkaniny uczący się powinni dodać krótkie opisy z jej charakterystyką, jeśli to możliwe – mogą dodać zdjęcie pobrane z e‑materiału bądź z internetu, a nawet wycięty skrawek materiału, jeżeli taki mają w domu czy w pracowni szkolnej. Podczas burzy mózgów uczniowie podają swoje propozycje z krótkim opisem najpopularniejszych materiałów, nauczyciel czuwa nad porzadkiem i zapisuje kluczowe informacje na tablicy, aby uczniowie mogli nimi uzupełnić swoje mapy myśli. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i ustalenie ostatecznej wersji mapy przez każdego uczestnika zajęć. Uczniowie zapoznają się jeszcze raz z grafiką i sporządzają dodatkowe notatki, na podstawie których zweryfikują informacje zawarte w utworzonej mapie myśli.

Praca w parach

Wirtualne laboratorium „Określanie właściwości materiałów i i ocena jakości wyrobów odzieżowych”

Uczniowie łączą się w pary i wspólnie pracują z wirtualnym laboratorium. Jedna osoba z pary ma za zadanie zrobić notatkę wizualną dotyczącą określania właściwości materiałów, a druga na temat oceny jakości wyrobów odzieżowych. Następnie – po wykonaniu notatek – można zacząć pracować metodą dramy. Jedna osoba wciela się w mistrza, a druga w ucznia kształcącego się w przemyśle modowym. Mistrz powinien objaśnić uczniowi, jak określić właściwości użytkowe, np. wytrzymałość na rozerwanie, ścieranie powierzchniowe, gniotliwość, układalność, pilling, przepuszczalność powietrza różnych materiałów (należy wykorzystać materiały, które opisane są w laboratorium, ale i są na stanie szkolnej pracowni). Wirtualne laboratorium umożliwia przeprowadzenie badań będących symulacją rzeczywistych pomiarów niezbędnych do określenia i konfekcyjnych materiałów  odzieżowych oraz ocenę jakości wyrobów odzieżowych.

3.2. Indywidualizacja pracy

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Wirtualne laboratorium przedstawia stosowany sprzęt laboratoryjny, zakres i stosowane metody pomiarów oraz sposób zapisu wyników badań laboratoryjnych i analizę, co sprawia, że uczniowie mogą z nim pracować samodzielnie. Warto zaproponować uczniom, aby notowali najtrudniejsze dla nich kwestie i zapisywali ich objaśnienia, także na podstawie dołączonego do e‑materiału słownika.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści