E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiały odzieżowe

MOD.11. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych – technik przemysłu mody 311941

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy, takie jak:

„Z czego uszyć wyrób odzieżowy” (galeria zdjęćD11DSo6p0galeria zdjęć) oraz „Określanie właściwości materiałów i ocena jakości wyrobów odzieżowych” (wirtualne laboratoriumD19eVr2Pzwirtualne laboratorium).

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDSeKbH5rmInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych.

  • Słownik pojęćDqTkTUgLQSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDSvAb5VrvPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDEUOlk6jCPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDSKHLUT2FNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1FIfgZJdInstrukcja użytkowania objaśniają działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale zasoby: galeria zdjęć Z czego uszyć wyrób odzieżowy oraz wirtualne laboratorium Określanie właściwości materiałów i i ocena jakości wyrobów odzieżowych pomogą Ci w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego dla kwalifikacji MOD.11 ,,Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych” wyszczególnionej w zawodzie technik przemysłu mody.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią ci zweryfikowanie wiedzy i otrzymanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej dotyczącej pozyskanych umiejętności w przypadku udzielenia poprawnej odpowiedzi lub otrzymania podpowiedzi w przypadku nieprawidłowego rozwiązania ćwiczenia. Pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu umiejętności rozróżniania i rozpoznawania materiałów odzieżowych, określania właściwości i wskazywania ich zastosowania, wpływu właściwości materiałów na przeznaczenie .

2.1. Galeria zdjęć Z czego uszyć wyrób odzieżowy

Obejrzyj galerię, a następnie wybierz jedno z poniższych zadań:

  • wypisz błędy w odzieży powstałe w wyniku niewłaściwego określenia właściwości materiałów np.: układalność tkanin a fason odzieży (tabela z nazwą błędu i możliwymi rozwiązaniami);

  • podaj przykładowe wyroby odzieżowe wykonane z różnych materiałów (tabela z nazwą wyrobu i możliwymi materiałami).

Ponadto wykonaj – jako podsumowanie – notatkę w formie mapy myśli z wypisanymi tkaninami. Mają się tam znaleźć tkaniny bawełniane i bawełnopodobne, wełniane i wełnopodobne, jedwabne i jedwabnopodobne, dzianiny, wyroby plecione, materiały powlekane, materiały podszewkowe, usztywniające, wzmacniające i ocieplające. Zastanów się, jakie są teraz trendy w modzie i które z materiałów można by wykorzystać, aby sprostać modowym oczekiwaniom potencjalnych klientów. Przejrzyj swoją szafę, znajdź swoje 3‑4 ulubione ubrania, przeczytaj, z jakich materiałów są wykonane, zastanów się, co sprawia, że je najbardziej lubisz: krój, fason czy może właśnie materiał?

2.2. Wirtualne laboratorium Określanie właściwości materiałów i i ocena jakości wyrobów odzieżowych

Materiał prezentuje i konfekcyjnych materiałów odzieżowych, takich jak wyznaczanie grubości płaskiego wyrobu włókienniczego, wyznaczanie masy liniowej i powierzchniowej tkaniny, wyznaczanie liczności nitek w tkaninie, wyznaczanie wytrzymałości tkanin na rozerwanie, wyznaczanie odporności na pilling, wyznaczanie odporności wybarwień na tarcie, wyznaczanie przepuszczalności. Laboratorium przedstawia stosowany sprzęt laboratoryjny, zakres i stosowane metody pomiarów  oraz sposób zapisu wyników badań laboratoryjnych i analizę. przeprowadzenie badań będących symulacją rzeczywistych pomiarów niezbędnych do określenia  właściwości użytkowych. Wykonaj zadanie:

  • zakład otrzymał zamówienie wykonania badania dotyczącego wytrzymałości jednego z wyrobów przedstawionych w galerii. Opisz, jak wykonać badanie. Zastanów się nad całą procedurą i opisz ją w 10 krokach („10 kroków do określenia właściwości materiału i dokonania oceny jakości danego wyrobu odzieżowego”).  Pamiętaj, żeby określić właściwości użytkowe, np. wytrzymałość na rozerwanie rozdarcie, ścieranie powierzchniowe, gniotliwość, układalność, pilling, przepuszczalność powietrza różnych materiałów

Wirtualne laboratorium przedstawia stosowany sprzęt laboratoryjny, zakres i stosowane metody pomiarów oraz sposób zapisu wyników badań laboratoryjnych i analizę, co sprawia, że możesz z nim pracować samodzielnie na wiele różnych sposobów, np. przygotowując na jego podstawie fiszki do powtórek z najważniejszymi informacjami, notatki wizualne czy mapy myśli.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści