E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy elektrotechniki i elektroniki w medycynie

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Arkadiusz Świątek

Konsultant przewodnika: Błażej Torzyk

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Podstawy elektrotechniki i elektroniki w medycynie

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.07.2. Podstawy elektrotechniki i elektroniki

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.07.2.1) charakteryzuje parametry oraz dobiera elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)4) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach, elementach obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)7) dobiera elementy instalacji obwodów elektrycznych
MED.07.2.2) stosuje prawa elektrotechniki podczas wykonywania pomiarów oraz obliczania parametrów obwodów elektrycznych i charakteryzuje zjawiska związane z prądem oraz napięciem elektrycznym
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)3) oblicza parametry obwodów elektrycznych z wykorzystaniem praw Ohma i Kirchhoffa
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3) rozpoznaje i charakteryzuje elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)1) identyfikuje na schematach elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)2) rozpoznaje na schematach układy: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów analogowych
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)2) oblicza parametry elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
MED.07.2.5) charakteryzuje parametry elementów i układów elektroniki cyfrowej
MED.07.2.5)1) określa funkcje realizowane przez funktory logiczne
MED.07.2.5)2) wymienia parametry wejścia/ wyjścia układów cyfrowych
MED.07.2.5)3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe
MED.07.2.5)4) określa realizowaną funkcję układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych
MED.07.2.6) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów elektroniki cyfrowej
MED.07.2.6)1) rysuje schematy układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych
MED.07.2.8) klasyfikuje sygnały na podstawie opisu, przebiegów czasowych i przebiegu stanów logicznych
MED.07.2.8)1) rozpoznaje sygnały analogowe na podstawie parametrów, przebiegów czasowych
MED.07.2.8)2) wyznacza parametry sygnałów na podstawie oscylogramów
MED.07.2.8)3) wyznacza poziomy stanów logicznych na podstawie przebiegu sygnału

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: wykonywanie pomiarów i ocenianie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film edukacyjny, galeria zdjęć i plansza interaktywna powiązane są z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi oraz słownikiem pojęć dla e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Projektowanie i symulacja obwodów elektronicznych

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film wspiera poznanie zadań zawodowych z zakresu podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej:

  • dobierania elementów obwodów elektrycznych o właściwych parametrach,

  • stosowania praw elektrotechniki podczas wykonywania pomiarów,

  • obliczania parametrów obwodów elektrycznych,

  • analizowania i interpretowania zjawisk związanych z prądem i napięciem elektrycznym,

  • wykonywania pomiarów w obwodach elektrycznych i elektronicznych.

W filmie przedstawiono:

  • prawa stosowane w elektrotechnice i ich własności wykorzystywane w praktyce warsztatowej technika urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • elementy bierne,

  • elementy półprzewodnikowe,

  • obwody prądu przemiennego z elementami RLC.

Film edukacyjny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Podstawy elektrotechniki i elektroniki”,

  • zadanie dobierania w pary „Podstawowe prawa elektrotechniki”,

  • dopasowywanie elementów do schematu „Elementy elektroniczne i elektryczne pojawiające się w symulatorze obwodów”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)4) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach, elementach obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)7) dobiera elementy instalacji obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)3) oblicza parametry obwodów elektrycznych z wykorzystaniem praw Ohma i Kirchhoffa
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3)1) identyfikuje na schematach elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)2) rozpoznaje na schematach układy: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)2) oblicza parametry elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
MED.07.2.5)1) określa funkcje realizowane przez funktory logiczne
MED.07.2.5)2) wymienia parametry wejścia/ wyjścia układów cyfrowych
MED.07.2.5)3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe
MED.07.2.5)4) określa realizowaną funkcję układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • dobieranie elementów obwodów elektrycznych o właściwych parametrach,

  • stosowanie praw elektrotechniki podczas wykonywania pomiarów,

  • analizowanie i interpretowanie zjawisk związanych z prądem i napięciem elektrycznym,

  • rozpoznawanie i charakteryzowanie elementów i układów elektroniki analogowej,

  • dobieranie elementów elektronicznych do budowy układów elektroniki analogowej,

  • wykonywanie pomiarów w obwodach elektrycznych i elektronicznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Film można wykorzystać w pracy indywidualnej na zajęciach z zakresu podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej.
W filmie pokazano prawa stosowane w elektrotechnice i ich własności wykorzystywane w praktyce warsztatowej technika urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, elementy bierne, elementy półprzewodnikowe oraz obwody prądu przemiennego z elementami RLC. Nauczyciel może rozwinąć powyższe zagadnienia uczącym się szczegółowiej. Warto zachęcić uczących się do rozwijania umiejętności analizy obwodów elektrycznych.

Nauczyciel może wykorzystać materiał do symulacji obwodów elektrycznych i elektronicznych oraz pokazać typowe układy elektroniczne, angażując uczących się do samodzielnej pracy w trakcie zajęć praktycznych.

Materiał może zostać wykorzystany jako przykład do prac indywidualnych wykonywanych przez uczących się, np. przygotowanie własnej symulacji obwodu elektrycznego lub elektronicznego.

Nauczyciel podczas pracy z materiałem multimedialnym powinien zwrócić specjalną uwagę na szczegóły przedstawione w materiale, np. przebiegi oraz wartości napięć i prądów, w razie potrzeby zademonstrować, wykorzystując dostępną bazę dydaktyczną, budując rzeczywiste obwody.

Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do budowania własnych materiałów multimedialnych, np. z zakresu stosowania prawa Ohma, które mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego oraz jako dodatkowe materiały dla uczących się dopiero zaczynających proces edukacyjny w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej.

W przypadku odtwarzania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na poprawne wykonywanie czynności w symulatorze.

Należy zapewnić uczącym się indywidualne tempo wykonywania symulacji, najaktywniejsi uczący się powinni mieć możliwość wykonania dodatkowych zadań.

Praca w grupach

Film można wykorzystać również w pracy grupowej. Stosując studium przypadku, nauczyciel przygotowuje obwód elektryczny. Po zapoznaniu się z nim przez uczących się nauczyciel zadaje grupie pytania, które ukierunkowują odpowiedzi uczących się. Na koniec uczący się prezentują kolejnej grupie rezultaty swojej pracy, podają uzasadnienia i wymieniają opinie. Tę samą metodę może wykorzystać do opisu użytych elementów elektrycznych.

W przypadku pracy w grupach, uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki. Zaleca się umożliwić najaktywniejszym uczącym się udzielenie pomocy koleżankom i kolegom mającym problemy z zadaniem, np. obliczaniem parametrów obwodów elektrycznych. Jeden reprezentant grupy prezentuje efekty przed pozostałymi grupami. Nauczyciel moderuje przebieg i włącza się w przypadku konieczności uzupełnienia i komentarza.

W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków, można wprowadzać stopniowo metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności, np. metodę projektu.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Ćwiczenia powinny odbywać się w pracowni wyposażonej w stanowiska komputerowe dla uczących się (jedno stanowisko dla jednego, dwóch uczących się) z oprogramowaniem umożliwiającym symulację pracy układów elektrycznych i elektronicznych, w grupach 15‑osobowych z podziałem na maksymalnie 2‑osobowe zespoły.

W przypadku wykonywania czynności przez uczących się, należy zwracać uwagę na ich poprawność oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i instrukcji producenta.

Praca z całym zespołem

Materiał multimedialny można wykorzystać do metody pokazowej: nauczyciel, wspomagając się materiałem i wyświetlając go uczącym się, demonstruje prawidłowy tok postępowania w przypadku tworzenia symulacji obwodów elektrycznych lub układów elektronicznych.

Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły w nim przedstawiane, np.: czynności pokazywane podczas pomiarów parametrów obwodów elektrycznych, kolejność wykonywania prac, wybór właściwych przyrządów pomiarowych.

Na bazie filmu nauczyciel może przygotować pogadankę, przeprowadzić dyskusję. Przedmiotem rozmowy powinny być zagadnienia prezentowane w filmie; można je rozbudować o treści, które nie zostały w nim przedstawione, np. dokładniej omówić zastosowanie prawa Ohma, I prawa Kirchhoffa i II prawa Kirchhoffa, ale w ocenie nauczyciela są istotne. Pogadanka powinna być prowadzona w sposób pobudzający aktywność umysłową uczącego się.

Ważnym elementem pierwszego uruchomienia symulatora ważne jest, aby zapoznać uczących się w interfejsem tego narzędzia.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Należy umożliwić uczącym się wypowiedzenie się na forum całego zespołu.

Film edukacyjny „Podstawy warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej” nauczyciel może wykorzystać do metody podającej, w której przedstawi uczącym się zagadnienia związane z elektrotechniką. Dodatkowo może rozszerzyć tę metodę o pogadankę lub do lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu tworzenia obwodów elektrycznych. Podczas oglądania filmu uczący się powinien szczególną uwagę zwrócić na kolejność wykonywanych czynności.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film edukacyjny można wykorzystać do:

  • metody aktywizującej, np. tekstu przewodniego – uczący się, bazując na filmie, przygotowują się do zainscenizowania sceny z podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej,

  • lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu tworzenia obwodów elektrycznych. Uczący się powinni zwracać uwagę na parametry elementów, a po obejrzeniu filmu mogą przygotować grafikę lub planszę na temat obwodów elektrycznych,

  • metody projektowej – uczący się może samodzielnie, na podstawie multimedium przygotować projekt własnego materiału instruktażowego dotyczącego elementów elektrycznych i elektronicznych, na bazie dostępnych urządzeń dydaktycznych stworzyć własny materiał do analizy.

Uczący się w oparciu o materiał multimedialny przygotowują się do analizy obwodów elektrycznych.

Uczący się może wykorzystać materiał do zainscenizowania sceny z zakresu podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej.

Film może zostać wykorzystany jako wzorzec do przygotowania przez uczącego się własnego materiału instruktażowego, np. w postaci prezentacji multimedialnej, filmu edukacyjnego, wykorzystując dostępną bazę dydaktyczną.

Uczący się podczas pracy z multimedium, powinien zwrócić specjalną uwagę na szczegóły w nim przedstawione w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Osoby zainteresowane tematyką mogą przygotować plansze, fiszki, kolaże czy wirale przedstawiające obwody elektryczne, posługując się ogólnie dostępnymi informacjami. Efektem finalnym przygotowanych materiałów jest usystematyzowanie wiedzy z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w filmie edukacyjnym. Można je wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Praca w grupach

Film edukacyjny można wykorzystać do:

  • metody praktycznej – bazując na filmie, uczący się przygotowują się w 2‑osobowych grupach do zainscenizowania podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej w trakcie zajęć praktycznych w roli serwisanta. Uczący się przygotowują scenariusz, którym będą mogli się wspomagać,

  • metody projektowej – uczący się, wzorując się na filmie, mogą przygotować w 2‑4-osobowych grupach projekt własnego materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, planszy, grafiki), w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły lub/i informacje dostępne w internecie.

Uczący się mogą wykorzystać film w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego, zwracając uwagę na szczegóły w nim przedstawione, np. dobór elementów elektrycznych, obliczanie parametrów obwodów elektrycznych.

Uczący się mogą także przygotować plansze, plakaty i fiszki przedstawiające obwody elektryczne wraz z obliczonymi parametrami.

Opracowania przygotowane przez uczących się mogą stworzyć zbiór materiałów z opisem obwodów elektrycznych, które następnie można rozbudowywać i wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Film można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.

Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można odtwarzać film fragmentami i szczegółowo omawiać poszczególne elementy obwodu elektrycznego. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją, co sprawia im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu filmu, wykorzystując słownik, bibliografię, z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.

Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach przygotowały obwody elektryczne prezentowane w filmie, a następnie o opracowanie takiej procedury dla różnych obwodów elektrycznych, wykorzystując plakat lub prezentację multimedialną.

Można zachęcić uczących się do poszukania innych symulatorów obwodów elektrycznych i elektronicznych na wolnych licencjach. Mogą oni przygotować informacje o tych symulatorach, zbudować obwody podobne do tych prezentowanych w filmie i udostępnić je innym uczącym się.


Tytuł materiału multimedialnego

Podzespoły stosowane w układach elektronicznych

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zawiera zdjęcia przedstawiające:

  • elementy bierne (rezystory, kondensatory, cewki),

  • elementy półprzewodnikowe (diody, tranzystory, diaki, triaki, tyrystory, układy scalone, elementy optoelektroniczne).

Galeria zdjęć powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Bierne i aktywne elementy elektroniczne”,

  • zadaniem dobierania w pary „Elementy elektroniczne w układach elektronicznych”,

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)4) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach, elementach obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)7) dobiera elementy instalacji obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3)1) identyfikuje na schematach elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)2) rozpoznaje na schematach układy: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)2) oblicza parametry elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
MED.07.2.5)1) określa funkcje realizowane przez funktory logiczne
MED.07.2.5)2) wymienia parametry wejścia/ wyjścia układów cyfrowych
MED.07.2.5)3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe
MED.07.2.5)4) określa realizowaną funkcję układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny wspiera osiąganie następujących celów:

  • rozpoznawanie i opisywanie elementów biernych, m.in. rezystorów, kondensatorów, cewek,

  • rozpoznawanie i opisywanie elementów półprzewodnikowych, m.in. diod, tranzystorów, diaków, triaków, tyrystorów, układów scalonych, elementów optoelektronicznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Galerię zdjęć można wykorzystać w pracy indywidualnej na zajęciach z zakresu podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej.

W galerii pokazano elementy elektroniczne wykorzystywane w urządzeniach elektroniki i informatyki medycznej, takie jak elementy bierne, elementy półprzewodnikowe.

Nauczyciel może rozwinąć powyższe zagadnienia uczącym się, szczegółowiej omawiając parametry i zastosowanie elementów elektronicznych. Warto zachęcić uczących się do rozwijania umiejętności właściwego doboru elementów do konkretnych zastosowań.

Nauczyciel może wykorzystać materiał do tworzenia bazy elementów elektronicznych stosowanych w układach elektronicznych, angażując uczących się do samodzielnej pracy w trakcie zajęć praktycznych.

Materiał może zostać wykorzystany jako przykład do prac indywidualnych wykonywanych przez uczących się, np. przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej elementów elektronicznych.

Nauczyciel podczas pracy z materiałem multimedialnym, powinien zwrócić specjalną uwagę na szczegóły przedstawione w materiale, np. parametry elementów, wykorzystując dostępną bazę dydaktyczną opartą na danych katalogowych.

Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do budowania własnych materiałów multimedialnych, np. z zakresu zastosowania elementów elektronicznych, które mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego oraz jako dodatkowe materiały dla uczących się dopiero zaczynających proces edukacyjny w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej.

Należy zapewnić uczącym się indywidualne tempo analizy elementów elektronicznych, najaktywniejsi uczący się powinni mieć możliwość wykonania dodatkowych zadań.

Praca w grupach

Galerię zdjęć można wykorzystać również w pracy grupowej. Stosując studium przypadku, nauczyciel przygotowuje elementy elektroniczne, po zapoznaniu się z nimi przez uczących się nauczyciel zadaje grupie pytania, które ukierunkowują odpowiedzi uczących się. Na koniec uczący się prezentują kolejnej grupie rezultaty swojej pracy, podają uzasadnienia i wymieniają opinie. Tę samą metodę może wykorzystać do opisu parametrów użytych elementów elektronicznych.

W przypadku pracy w grupach, uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki. Zaleca się umożliwić najaktywniejszym uczącym się udzielenie pomocy koleżankom i kolegom mającym problemy z zadaniem, np. analiza parametrów elementów. Jeden reprezentant grupy prezentuje efekty przed pozostałymi grupami. Nauczyciel moderuje przebieg i włącza się w przypadku konieczności uzupełnienia i komentarza.

W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków, można wprowadzać stopniowo metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności, np. metodę projektu.

Nauczyciel może wykorzystać multimedium do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Ćwiczenia powinny odbywać się w pracowni wyposażonej w stanowiska komputerowe dla uczących się (jedno stanowisko dla jednego, dwóch uczących się) z oprogramowaniem umożliwiającym dostęp do internetu, w grupach 15‑osobowych z podziałem na maksymalnie 2‑osobowe zespoły.

W przypadku wykonywania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na ich poprawność oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Praca z całym zespołem

Multimedium można wykorzystać do metody pokazowej: nauczyciel, wspomagając się materiałem i wyświetlając go uczącym się, demonstruje prawidłowy tok postępowania w przypadku analizy elementów elektronicznych.

Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły w nim przedstawiane, np.: zasady podziału elementów na grupy.

Na bazie galerii zdjęć nauczyciel może przygotować pogadankę, przeprowadzić dyskusję. Przedmiotem rozmowy powinny być elementy prezentowane w galerii. Można je rozbudować o treści, które nie zostały w niej przedstawione, np. dokładniej omówić parametry elementów elektronicznych, ale w ocenie nauczyciela są istotne. Pogadanka powinna być prowadzona w sposób pobudzający aktywność umysłową uczącego się.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Należy umożliwić uczącym się wypowiedzenie się na forum całego zespołu.

Galerię zdjęć „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych” nauczyciel może wykorzystać do metody podającej, w której przedstawi uczącym się zagadnienia związane z doborem elementów do konkretnych zastosowań. Dodatkowo może rozszerzyć tę metodę o pogadankę lub do lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu rozpoznawania elementów elektronicznych, podczas oglądania galerii zdjęć uczący się powinien szczególną uwagę zwrócić na wygląd elementów elektronicznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Galerię zdjęć można wykorzystać do:

  • metody aktywizującej, np. tekstu przewodniego – uczący się, bazując na galerii, przygotowują się do zainscenizowania sceny z podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej,

  • lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu rozpoznawania elementów elektronicznych. Uczący się powinni zwracać uwagę na parametry elementów, a po obejrzeniu galerii mogą przygotować grafikę, planszę na temat elementów elektronicznych,

  • metody projektowej – uczący się może samodzielnie przygotować projekt własnego materiału instruktażowego dotyczącego elementów elektrycznych i elektronicznych na bazie dostępnych urządzeń stworzyć własny materiał do analizy.

Uczący się w oparciu o materiał multimedialny przygotowują się do analizy zastosowania elementów elektronicznych.

Uczący się może wykorzystać materiał, do zainscenizowania sceny z zakresu podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej.

Multimedium może zostać wykorzystane jako wzorzec do przygotowania przez uczącego się własnego materiału instruktażowego (np. w postaci prezentacji multimedialnej, filmu edukacyjnego), wykorzystując dostępną bazę dydaktyczną.

Uczący się podczas pracy z materiałem multimedialnym, powinien zwrócić specjalną uwagę na szczegóły w nim przedstawione, w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Osoby zainteresowane tematyką samodzielnie lub w grupach mogą przygotować plansze, fiszki, kolaże czy wirale przedstawiające elementy elektroniczne, posługując się ogólnie dostępnymi publikacjami. Efektem finalnym przygotowanych materiałów jest usystematyzowanie wiedzy z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w galerii zdjęć. Można je wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Praca w grupach

Galerię zdjęć można wykorzystać do:

  • metody praktycznej – bazując na galerii, uczący się przygotowują się w 2‑osobowych grupach do zainscenizowania podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej w trakcie zajęć praktycznych w roli serwisanta. Uczący się przygotowują scenariusz, którymi będą mogli się wspomagać,

  • metody projektowej – uczący się, wzorując się na multimedium, mogą przygotować w 2‑4-osobowych grupach projekt własnego materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, planszy, grafiki), w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły, materiały dostępne w internecie i katalogi danych elementów elektronicznych.

Uczący się mogą wykorzystać galerię w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego, zwracając uwagę na szczegóły w niej przedstawione, np. dobór elementów elektrycznych, odczytywanie parametrów elementów elektronicznych.

Uczący się w grupach mogą także przygotować plansze, plakaty i fiszki przedstawiające elementy elektroniczne wraz z odczytanymi parametrami.

Opracowania przygotowane przez uczących się mogą stworzyć zbiór materiałów z opisem elementów elektronicznych, które następnie można rozbudowywać i wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Galerię zdjęć można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.

Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można przeglądać galerię fragmentami i szczegółowo omawiać poszczególne elementy elektroniczne. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją, co sprawia im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu galerii, wykorzystując słownik, bibliografię, z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.

Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach przygotowały elementy elektroniczne prezentowane w galerii „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”, a następnie o opracowanie takiej bazy dla różnych elementów elektronicznych, wykorzystując plakat lub prezentację multimedialną.


Tytuł materiału multimedialnego

Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Przedstawia schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe i montażowe analogowych układów elektronicznych: obwodów prądu zmiennego RLC, układów wzmacniaczy tranzystorowych, układów wzmacniaczy operacyjnych, układów filtrów pasywnych i aktywnych, modulatorów AM, FM, PM, generatorów, zasilaczy, komparatorów - elementów logiki (układy cyfrowe).

Plansza interaktywna powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Podstawy elektrotechniki i elektroniki”,

  • zadanie z lukami „Podstawowe układy zasilające”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Działanie układów elektronicznych”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Schematy układów elektronicznych”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)4) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach, elementach obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)7) dobiera elementy instalacji obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)3) oblicza parametry obwodów elektrycznych z wykorzystaniem praw Ohma i Kirchhoffa
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3)1) identyfikuje na schematach elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)2) rozpoznaje na schematach układy: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)2) oblicza parametry elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
MED.07.2.5)1) określa funkcje realizowane przez funktory logiczne
MED.07.2.5)2) wymienia parametry wejścia/ wyjścia układów cyfrowych
MED.07.2.5)3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe
MED.07.2.5)4) określa realizowaną funkcję układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych
MED.07.2.6)1) rysuje schematy układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych
MED.07.2.8)1) rozpoznaje sygnały analogowe na podstawie parametrów, przebiegów czasowych
MED.07.2.8)2) wyznacza parametry sygnałów na podstawie oscylogramów
MED.07.2.8)3) wyznacza poziomy stanów logicznych na podstawie przebiegu sygnału

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • dobieranie elementów obwodów elektrycznych o właściwych parametrach,

  • analizowanie i interpretowanie zjawisk związanych z prądem i napięciem elektrycznym w obwodach RLC,

  • identyfikowanie na schematach elementów i układach elektroniki analogowej,

  • rozpoznawanie na schematach układów: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów,

  • wymienianie parametrów elementów i układów elektroniki analogowej,

  • wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej,

  • określanie wpływu elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego,

  • obliczanie parametrów elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych,

  • dobieranie elementów elektronicznych do budowy układów zasilających,

  • określanie funkcji realizowanych przez funktory logiczne,

  • wymienianie parametrów wejścia/ wyjścia układów cyfrowych,

  • rozpoznawanie elektronicznych układów cyfrowych,

  • określanie realizowanej funkcji układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych,

  • rysowanie schematów układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Planszę interaktywną można wykorzystać w pracy indywidualnej na zajęciach z zakresu podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej.

Na planszy pokazano obwody i układy elektroniczne analogowe i cyfrowe oraz ich własności, wykorzystywane w praktyce warsztatowej technika urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Nauczyciel może rozwinąć powyższe zagadnienia uczącym się szczegółowiej. Warto zachęcić uczących się do rozwijania umiejętności analizy działania obwodów i układów elektronicznych.

Nauczyciel może wykorzystać materiał do symulacji obwodów elektrycznych i elektronicznych oraz pokazać typowe układy elektroniczne, angażując uczących się do samodzielnej pracy w trakcie zajęć praktycznych.

Materiał może zostać wykorzystany jako przykład do prac indywidualnych wykonywanych przez uczących się, np. przygotowanie własnej symulacji obwodu elektrycznego lub elektronicznego.

Nauczyciel podczas pracy z materiałem multimedialnym, powinien zwrócić specjalną uwagę na szczegóły przedstawione w materiale, np. przebiegi oraz wartości napięć i prądów, w razie potrzeby zademonstrować, wykorzystując dostępną bazę dydaktyczną, budując rzeczywiste obwody.

Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do tworzenia własnych materiałów multimedialnych, np. z zakresu obwodów i układów elektronicznych, które mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego oraz jako dodatkowe materiały dla uczących się dopiero zaczynających proces edukacyjny w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej.

W przypadku odtwarzania schematów w symulatorze układów elektronicznych przez uczących się należy zwracać uwagę na poprawne wykonywanie czynności w symulatorze.

Należy zapewnić uczącym się indywidualne tempo wykonywania symulacji, najaktywniejsi uczący się powinni mieć możliwość wykonania dodatkowych zadań.

Praca w grupach

Planszę interaktywną można wykorzystać również w pracy grupowej. Stosując studium przypadku, nauczyciel przygotowuje obwód lub układ elektroniczny. Po zapoznaniu się z nim przez uczących się nauczyciel zadaje grupie pytania, które ukierunkowują odpowiedzi uczących się. Na koniec uczący się prezentują kolejnej grupie rezultaty swojej pracy, podają uzasadnienia i wymieniają opinie. Tę samą metodę może wykorzystać do opisu użytych obwodów czy układów elektronicznych analogowych lub cyfrowych.

W przypadku pracy w grupach, uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki. Zaleca się umożliwić najaktywniejszym uczącym się udzielenie pomocy koleżankom i kolegom mającym problemy z zadaniem, np. analizą działania układów elektronicznych. Jeden reprezentant grupy prezentuje efekty przed pozostałymi grupami. Nauczyciel moderuje przebieg i włącza się w przypadku konieczności uzupełnienia i komentarza.

W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków, można wprowadzać stopniowo metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności, np. metodę projektu.

Nauczyciel może wykorzystać multimedium do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Ćwiczenia powinny odbywać się w pracowni wyposażonej w stanowiska komputerowe dla uczących się (jedno stanowisko dla jednego, dwóch uczących się) z oprogramowaniem umożliwiającym symulację pracy układów elektrycznych i elektronicznych, w grupach 15‑osobowych z podziałem na maksymalnie 2‑osobowe zespoły.

W przypadku wykonywania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na ich poprawność oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i instrukcji producenta.

Praca z całym zespołem

Multimedium można wykorzystać do metody pokazowej: nauczyciel, wspomagając się materiałem i wyświetlając go uczącym się, demonstruje prawidłowy tok postępowania w przypadku tworzenia symulacji obwodów elektrycznych lub układów elektronicznych. Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły w nim przedstawiane, np.: budowa schematów układów, dobrane parametry.

Na bazie planszy interaktywnej nauczyciel może przygotować pogadankę, przeprowadzić dyskusję. Przedmiotem rozmowy powinny być zagadnienia prezentowane na planszy interaktywnej; można je rozbudować o treści, które nie zostały na niej przedstawione, np. dokładniej omówić działanie układów elektronicznych, ale w ocenie nauczyciela są istotne. Pogadanka powinna być prowadzona w sposób pobudzający aktywność umysłową uczącego się.

Nauczyciel może wykorzystać multimedium do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Należy umożliwić uczącym się wypowiedzenie się na forum całego zespołu.

Planszę interaktywną „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe” nauczyciel może wykorzystać do metody podającej, w której przedstawi uczącym się zagadnienia związane z obwodami lub układami elektronicznymi. Dodatkowo może rozszerzyć tę metodę o pogadankę lub do lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu tworzenia obwodów elektrycznych lub układów elektronicznych. Podczas oglądania planszy interaktywnej uczący się powinien szczególną uwagę zwrócić na różnorodność zastosowań elementów elektronicznych w obwodach i układach elektronicznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Planszę interaktywną można wykorzystać do:

  • metody aktywizującej, np. tekstu przewodniego – uczący się, bazując na planszy, przygotowują się do zainscenizowania sceny z podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej,

  • lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu tworzenia obwodów elektrycznych lub układów elektronicznych. Uczący się powinni zwracać uwagę na parametry elementów, a po obejrzeniu planszy mogą przygotować grafikę, planszę na temat obwodów elektrycznych i układów elektronicznych,

  • metody projektowej – uczący się może samodzielnie przygotować projekt własnego materiału instruktażowego dotyczącego obwodów elektrycznych i układów elektronicznych na bazie dostępnych urządzeń dydaktycznych stworzyć własny materiał do analizy.

Uczący się w oparciu o materiał multimedialny przygotowują się do analizy obwodów elektrycznych i układów elektronicznych.

Uczący się może wykorzystać materiał do zainscenizowania sceny z zakresu podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej. Multimedium może zostać zastosowane jako wzorzec do przygotowania przez uczącego się własnego materiału instruktażowego (np. w postaci prezentacji multimedialnej, filmu edukacyjnego), wykorzystując dostępną bazę dydaktyczną. Uczący się podczas pracy z materiałem multimedialnym, powinien zwrócić specjalną uwagę na szczegóły w nim przedstawione w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Osoby zainteresowane tematyką samodzielnie lub w grupach mogą przygotować plansze, fiszki, kolaże czy wirale przedstawiające obwody elektryczne, posługując się ogólnie dostępnymi informacjami. Efektem finalnym przygotowanych materiałów jest usystematyzowanie wiedzy z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w planszy interaktywnej. Można je wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Praca w grupach

Planszę interaktywną można wykorzystać do:

  • metody praktycznej – bazując na planszy, uczący się przygotowują się w  2‑osobowych grupach do zainscenizowania podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej w trakcie zajęć praktycznych w roli serwisanta. Uczący się przygotowują scenariusz, którym będą mogli się wspomagać,

  • metody projektowej – uczący się, wzorując się na materiale multimedialnym, mogą przygotować w  2‑4-osobowych grupach projekt własnego materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, planszy, grafiki) w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły lub/i materiały dostępne w internecie.

Uczący się mogą wykorzystać planszę w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego, zwracając uwagę na szczegóły w niej przedstawione, np. dobór elementów elektrycznych, obliczanie parametrów obwodów elektrycznych.

Uczący się w grupach mogą także przygotować plansze, plakaty i fiszki przedstawiające obwody elektryczne i układy elektroniczne wraz z obliczonymi parametrami.

Opracowania przygotowane przez uczących się mogą stworzyć zbiór materiałów z opisem obwodów elektrycznych i układów elektronicznych, które następnie można rozbudowywać i wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Planszę interaktywną można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.

Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można przeglądać planszę fragmentami i szczegółowo omawiać poszczególne obwody i układy elektroniczne. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją, co sprawia im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu planszy, wykorzystując słownik, bibliografię, z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.

Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach przygotowały obwody i układy elektroniczne prezentowane w planszy „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe”, a następnie o opracowanie takiej bazy dla różnych obwodów i układów elektronicznych, wykorzystując plakat lub prezentację multimedialną.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami „Podstawy elektrotechniki i elektroniki”

Opis materiału sprawdzającego

Test zawiera pytania z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami. Na rozwiązanie zadań uczący się ma 24 minuty. Zadania sprawdzają następujące umiejętności:

  • dobierania elementów obwodów elektrycznych o  właściwych parametrach,

  • stosowania praw elektrotechniki podczas wykonywania pomiarów,

  • obliczania parametrów obwodów elektrycznych,

  • analizowania i interpretacji zjawisk związanych z prądem i napięciem elektrycznym,

  • rozpoznawania i charakteryzowania elementów i układów elektroniki analogowej,

  • dobierania elementów elektronicznych do budowy układów elektroniki analogowej,

  • wykonywania pomiarów w obwodach elektrycznych i elektronicznych.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Test ma charakter przekrojowy, powiązany jest z filmem edukacyjnym „Projektowanie i symulacja obwodów elektronicznych” oraz planszą interaktywną „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)4) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach, elementach obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)7) dobiera elementy instalacji obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)3) oblicza parametry obwodów elektrycznych z wykorzystaniem praw Ohma i Kirchhoffa
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3)1) identyfikuje na schematach elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)2) rozpoznaje na schematach układy: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)2) oblicza parametry elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
MED.07.2.5)1) określa funkcje realizowane przez funktory logiczne
MED.07.2.5)2) wymienia parametry wejścia/ wyjścia układów cyfrowych
MED.07.2.5)3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe
MED.07.2.5)4) określa realizowaną funkcję układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych
MED.07.2.6)1) rysuje schematy układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych
MED.07.2.8)1) rozpoznaje sygnały analogowe na podstawie parametrów, przebiegów czasowych
MED.07.2.8)2) wyznacza parametry sygnałów na podstawie oscylogramów
MED.07.2.8)3) wyznacza poziomy stanów logicznych na podstawie przebiegu sygnału


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Podstawowe prawa elektrotechniki”.

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na połączeniu w pary definicji prawa elektrotechniki z jego nazwą.

Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości podstawowych praw elektrotechniki.

Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Projektowanie i symulacja obwodów elektronicznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.2.2)3) oblicza parametry obwodów elektrycznych z wykorzystaniem praw Ohma i Kirchhoffa


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Podstawowe układy zasilające”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu tekstu podanymi wyrażeniami.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest planszą interaktywną „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Działanie układów elektronicznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie wymaga od uczącego się oceny, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z planszą interaktywną „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Bierne i aktywne elementy elektroniczne”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na przyporządkowaniu wskazanych elementów elektronicznych do odpowiednich grup: elementów biernych (pasywnych) lub aktywnych.

Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Elementy elektroniczne w układach elektronicznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na połączeniu w pary nazw elementów elektronicznych z ich opisem.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Schematy układów elektronicznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie wymaga od uczącego się rozpoznania układów elektronicznych na podstawie jego schematu.

Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z planszą interaktywną „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu podane są cztery stwierdzenia dotyczące podzespołów stosowanych w układach elektronicznych. Zadaniem uczącego się jest wskazanie wszystkich zdań prawdziwych.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności. Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowywanie elementów do schematu „Elementy elektroniczne i elektryczne pojawiające się w symulatorze obwodów”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na odpowiednim nazwaniu wskazanych elementy elektronicznych i elektrycznych, które pojawiają się w symulatorze obwodów.

Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Projektowanie i symulacja obwodów elektronicznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium  weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału