Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Arkadiusz Świątek
Konsultant przewodnika: Błażej Torzyk
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Podstawy elektrotechniki i elektroniki w medycynie
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.07.2.1) charakteryzuje parametry oraz dobiera elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)4) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach, elementach obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)7) dobiera elementy instalacji obwodów elektrycznych
MED.07.2.2) stosuje prawa elektrotechniki podczas wykonywania pomiarów oraz obliczania parametrów obwodów elektrycznych i charakteryzuje zjawiska związane z prądem oraz napięciem elektrycznym
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)3) oblicza parametry obwodów elektrycznych z wykorzystaniem praw Ohma i Kirchhoffa
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3) rozpoznaje i charakteryzuje elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)1) identyfikuje na schematach elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)2) rozpoznaje na schematach układy: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów analogowych
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)2) oblicza parametry elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
MED.07.2.5) charakteryzuje parametry elementów i układów elektroniki cyfrowej
MED.07.2.5)1) określa funkcje realizowane przez funktory logiczne
MED.07.2.5)2) wymienia parametry wejścia/ wyjścia układów cyfrowych
MED.07.2.5)3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe
MED.07.2.5)4) określa realizowaną funkcję układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych
MED.07.2.6) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów elektroniki cyfrowej
MED.07.2.6)1) rysuje schematy układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych
MED.07.2.8) klasyfikuje sygnały na podstawie opisu, przebiegów czasowych i przebiegu stanów logicznych
MED.07.2.8)1) rozpoznaje sygnały analogowe na podstawie parametrów, przebiegów czasowych
MED.07.2.8)2) wyznacza parametry sygnałów na podstawie oscylogramów
MED.07.2.8)3) wyznacza poziomy stanów logicznych na podstawie przebiegu sygnału
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: wykonywania pomiarów i oceniania stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe” - plansza interaktywna„Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe” - plansza interaktywna
„Podzespoły stosowane w układach elektronicznych” - galeria zdjęć„Podzespoły stosowane w układach elektronicznych” - galeria zdjęć
„Projektowanie i symulacja obwodów elektronicznych” - film edukacyjny„Projektowanie i symulacja obwodów elektronicznych” - film edukacyjny
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Film edukacyjny, galeria zdjęć i plansza interaktywna powiązane są z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi oraz słownikiem pojęć dla e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Projektowanie i symulacja obwodów elektronicznych
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film wspiera poznanie zadań zawodowych z zakresu podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej:
dobierania elementów obwodów elektrycznych o właściwych parametrach,
stosowania praw elektrotechniki podczas wykonywania pomiarów,
obliczania parametrów obwodów elektrycznych,
analizowania i interpretowania zjawisk związanych z prądem i napięciem elektrycznym,
wykonywania pomiarów w obwodach elektrycznych i elektronicznych.
W filmie przedstawiono:
prawa stosowane w elektrotechnice i ich własności wykorzystywane w praktyce warsztatowej technika urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
elementy bierne,
elementy półprzewodnikowe,
obwody prądu przemiennego z elementami RLC.
Film edukacyjny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Podstawy elektrotechniki i elektroniki”,
zadanie dobierania w pary „Podstawowe prawa elektrotechniki”,
dopasowywanie elementów do schematu „Elementy elektroniczne i elektryczne pojawiające się w symulatorze obwodów”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)4) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach, elementach obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)7) dobiera elementy instalacji obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)3) oblicza parametry obwodów elektrycznych z wykorzystaniem praw Ohma i Kirchhoffa
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3)1) identyfikuje na schematach elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)2) rozpoznaje na schematach układy: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)2) oblicza parametry elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
MED.07.2.5)1) określa funkcje realizowane przez funktory logiczne
MED.07.2.5)2) wymienia parametry wejścia/ wyjścia układów cyfrowych
MED.07.2.5)3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe
MED.07.2.5)4) określa realizowaną funkcję układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
dobieranie elementów obwodów elektrycznych o właściwych parametrach,
stosowanie praw elektrotechniki podczas wykonywania pomiarów,
analizowanie i interpretowanie zjawisk związanych z prądem i napięciem elektrycznym,
rozpoznawanie i charakteryzowanie elementów i układów elektroniki analogowej,
dobieranie elementów elektronicznych do budowy układów elektroniki analogowej,
wykonywanie pomiarów w obwodach elektrycznych i elektronicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może wykorzystać film w procesie samokształcenia podczas pogłębiania i utrwalania wiedzy w zakresie podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej, w tym do przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
W filmie pokazano prawa stosowane w elektrotechnice i ich własności wykorzystywane w praktyce warsztatowej technika urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, elementy bierne, elementy półprzewodnikowe oraz obwody prądu przemiennego z elementami RLC.
Uczący się może wykorzystać film do symulacji obwodów elektrycznych i elektronicznych.
Uczący się powinien zwrócić szczególną uwagę na szczegóły przedstawione w materiale, np. przebiegi oraz wartości napięć i prądów.
Uczący się może opracować własne materiały multimedialne, np. z zakresu stosowania prawa Ohma, czy Kirchhoffa.
Uczący się mogą także przygotować plansze, plakaty i fiszki przedstawiające obwody elektryczne wraz z obliczonymi parametrami.
Tytuł materiału multimedialnego
Podzespoły stosowane w układach elektronicznych
Typ materiału multimedialnego
Galeria zdjęć
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Galeria zawiera zdjęcia przedstawiające:
elementy bierne (rezystory, kondensatory, cewki),
elementy półprzewodnikowe (diody, tranzystory, diaki, triaki, tyrystory, układy scalone, elementy optoelektroniczne).
Galeria zdjęć powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Bierne i aktywne elementy elektroniczne”,
zadaniem dobierania w pary „Elementy elektroniczne w układach elektronicznych”,
wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)4) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach, elementach obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)7) dobiera elementy instalacji obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3)1) identyfikuje na schematach elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)2) rozpoznaje na schematach układy: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)2) oblicza parametry elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
MED.07.2.5)1) określa funkcje realizowane przez funktory logiczne
MED.07.2.5)2) wymienia parametry wejścia/ wyjścia układów cyfrowych
MED.07.2.5)3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe
MED.07.2.5)4) określa realizowaną funkcję układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny wspiera osiąganie następujących celów:
rozpoznawanie i opisywanie elementów biernych, m.in. rezystorów, kondensatorów, cewek,
rozpoznawanie i opisywanie elementów półprzewodnikowych, m.in. diod, tranzystorów, diaków, triaków, tyrystorów, układów scalonych, elementów optoelektronicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może wykorzystać galerię zdjęć w procesie samokształcenia podczas pogłębiania i utrwalania wiedzy w zakresie podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej, w tym do przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Uczący się może stworzyć własną bazę elementów elektronicznych stosowanych w układach elektronicznych, uzupełniając lub rozszerzając opisy. Może dokładniej opisać elementy, których nie zna lub uważa za szczególnie ważne w dalszym procesie uczenia się.
Uczący się może przygotować plansze, fiszki, kolaże, wirale przedstawiające elementy elektroniczne, posługując się ogólnie dostępnymi materiałami.
Tytuł materiału multimedialnego
Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Przedstawia schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe i montażowe analogowych układów elektronicznych: obwodów prądu zmiennego RLC, układów wzmacniaczy tranzystorowych, układów wzmacniaczy operacyjnych, układów filtrów pasywnych i aktywnych, modulatorów AM, FM, PM, generatorów, zasilaczy, komparatorów - elementów logiki (układy cyfrowe).
Plansza interaktywna powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Podstawy elektrotechniki i elektroniki”,
zadanie z lukami „Podstawowe układy zasilające”,
zadanie typu prawda czy fałsz „Działanie układów elektronicznych”,
uzupełnianie podpisów obrazka „Schematy układów elektronicznych”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)4) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach, elementach obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)7) dobiera elementy instalacji obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)3) oblicza parametry obwodów elektrycznych z wykorzystaniem praw Ohma i Kirchhoffa
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3)1) identyfikuje na schematach elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)2) rozpoznaje na schematach układy: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)2) oblicza parametry elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
MED.07.2.5)1) określa funkcje realizowane przez funktory logiczne
MED.07.2.5)2) wymienia parametry wejścia/ wyjścia układów cyfrowych
MED.07.2.5)3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe
MED.07.2.5)4) określa realizowaną funkcję układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych
MED.07.2.6)1) rysuje schematy układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych
MED.07.2.8)1) rozpoznaje sygnały analogowe na podstawie parametrów, przebiegów czasowych
MED.07.2.8)2) wyznacza parametry sygnałów na podstawie oscylogramów
MED.07.2.8)3) wyznacza poziomy stanów logicznych na podstawie przebiegu sygnału
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
dobieranie elementów obwodów elektrycznych o właściwych parametrach,
analizowanie i interpretowanie zjawisk związanych z prądem i napięciem elektrycznym w obwodach RLC,
identyfikowanie na schematach elementów i układach elektroniki analogowej,
rozpoznawanie na schematach układów: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów,
wymienianie parametrów elementów i układów elektroniki analogowej,
wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej,
określanie wpływu elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego,
obliczanie parametrów elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych,
dobieranie elementów elektronicznych do budowy układów zasilających,
określanie funkcji realizowanych przez funktory logiczne,
wymienianie parametrów wejścia/ wyjścia układów cyfrowych,
rozpoznawanie elektronicznych układów cyfrowych,
określanie realizowanej funkcji układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych,
rysowanie schematów układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może wykorzystać planszę interaktywną w procesie samokształcenia podczas pogłębiania i utrwalania wiedzy w zakresie podstaw warsztatu pracy technika elektroniki i informatyki medycznej, w tym do przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Uczący się może dokładniej opisać elementy, których nie zna lub uważa za szczególnie ważne w dalszym procesie uczenia się.
Korzystając z multimedium uczący się może rozwijać umiejętność analizy działania obwodów i układów elektronicznych.
Uczący się może odtworzyć prezentowane schematy w symulatorze układów elektronicznych.
Uczący się może samodzielnie przygotować obwody i układy elektroniczne prezentowane w planszy „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe”, a następnie opracować bazy dla różnych obwodów i układów elektronicznych, wykorzystując plakat lub prezentację multimedialną.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami „Podstawy elektrotechniki i elektroniki”
Opis materiału sprawdzającego
Test zawiera pytania z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami. Na rozwiązanie zadań uczący się ma 24 minuty. Zadania sprawdzają następujące umiejętności:
dobierania elementów obwodów elektrycznych o właściwych parametrach,
stosowania praw elektrotechniki podczas wykonywania pomiarów,
obliczania parametrów obwodów elektrycznych,
analizowania i interpretacji zjawisk związanych z prądem i napięciem elektrycznym,
rozpoznawania i charakteryzowania elementów i układów elektroniki analogowej,
dobierania elementów elektronicznych do budowy układów elektroniki analogowej,
wykonywania pomiarów w obwodach elektrycznych i elektronicznych.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Test ma charakter przekrojowy, powiązany jest z filmem edukacyjnym „Projektowanie i symulacja obwodów elektronicznych” oraz planszą interaktywną „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)4) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach, elementach obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)7) dobiera elementy instalacji obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)3) oblicza parametry obwodów elektrycznych z wykorzystaniem praw Ohma i Kirchhoffa
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3)1) identyfikuje na schematach elementy i układy elektroniki analogowej
MED.07.2.3)2) rozpoznaje na schematach układy: prostowników, generatorów, wzmacniaczy, stabilizatorów
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)2) oblicza parametry elementów biernych w układach wzmacniaczy operacyjnych
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
MED.07.2.5)1) określa funkcje realizowane przez funktory logiczne
MED.07.2.5)2) wymienia parametry wejścia/ wyjścia układów cyfrowych
MED.07.2.5)3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe
MED.07.2.5)4) określa realizowaną funkcję układu cyfrowego na podstawie przebiegów stanów logicznych
MED.07.2.6)1) rysuje schematy układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych
MED.07.2.8)1) rozpoznaje sygnały analogowe na podstawie parametrów, przebiegów czasowych
MED.07.2.8)2) wyznacza parametry sygnałów na podstawie oscylogramów
MED.07.2.8)3) wyznacza poziomy stanów logicznych na podstawie przebiegu sygnału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Podstawowe prawa elektrotechniki”.
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na połączeniu w pary definicji prawa elektrotechniki z jego nazwą.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości podstawowych praw elektrotechniki.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Projektowanie i symulacja obwodów elektronicznych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.2.2)3) oblicza parametry obwodów elektrycznych z wykorzystaniem praw Ohma i Kirchhoffa
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Podstawowe układy zasilające”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na uzupełnieniu tekstu podanymi wyrażeniami.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest planszą interaktywną „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Działanie układów elektronicznych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wymaga od uczącego się oceny, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z planszą interaktywną „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)2) rozpoznaje układy zasilające, zabezpieczające, sterujące, sygnalizacyjne
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
MED.07.2.1)5) stosuje nazwy oraz wartości jednostek fizycznych
MED.07.2.2)1) wyjaśnia skutki przepływu prądu stałego i przemiennego przez elementy obwodów elektrycznych
MED.07.2.2)5) oblicza parametry obwodów rezonansowych
MED.07.2.3)3) wymienia parametry elementów i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.3)4) wskazuje zastosowania elementy i układów elektroniki analogowej
MED.07.2.4)1) określa wpływ elementów biernych na pracę wzmacniacza tranzystorowego
MED.07.2.4)3) dobiera elementy elektroniczne do budowy układów zasilających
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Bierne i aktywne elementy elektroniczne”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na przyporządkowaniu wskazanych elementów elektronicznych do odpowiednich grup: elementów biernych (pasywnych) lub aktywnych.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Elementy elektroniczne w układach elektronicznych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na połączeniu w pary nazw elementów elektronicznych z ich opisem.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
MED.07.2.1)3) wymienia parametry elementów obwodów elektrycznych
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Schematy układów elektronicznych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wymaga od uczącego się rozpoznania układów elektronicznych na podstawie jego schematu.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z planszą interaktywną „Schematy i symbole elektryczne, elektroniczne, blokowe, ideowe”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.2.1)6) odczytuje schematy ideowe obwodów elektrycznych
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”
Opis materiału sprawdzającego
W zadaniu podane są cztery stwierdzenia dotyczące podzespołów stosowanych w układach elektronicznych. Zadaniem uczącego się jest wskazanie wszystkich zdań prawdziwych.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności. Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Podzespoły stosowane w układach elektronicznych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowywanie elementów do schematu „Elementy elektroniczne i elektryczne pojawiające się w symulatorze obwodów”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na odpowiednim nazwaniu wskazanych elementy elektronicznych i elektrycznych, które pojawiają się w symulatorze obwodów.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Projektowanie i symulacja obwodów elektronicznych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.2.1)1) rozpoznaje elementy obwodów elektrycznych na podstawie oznaczeń, symboli, wyglądu
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści