Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Karolina Szczeszek, Sabina Siwiec
Konsultant przewodnika: Karina Piechocka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Terapeuta zajęciowy, 325907
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.13.5. Planowanie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej
MED.13.6. Prowadzenie terapii zajęciowej różnymi metodami i technikami
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.13.5.5) dobiera środki, pomoce dydaktyczne oraz materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)3) wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych,
MED.13.6.1) przestrzega zasad prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5) kompletuje wyposażenie pracowni terapii zajęciowej:
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej: planowania indywidualnego i grupowego programu lub planu działań terapeutycznych na podstawie diagnozy terapeutycznej, uwzględniającej możliwości, potrzeby, zainteresowania i sposób funkcjonowania podopiecznego, jego środowisko i specyfikę placówki.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej” - film edukacyjny„Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej” - film edukacyjny
„Spacer po pracowni kroju i szycia” - wirtualna wycieczka„Spacer po pracowni kroju i szycia” - wirtualna wycieczka
„Pracownie w terapii zajęciowej” - galeria zdjęć„Pracownie w terapii zajęciowej” - galeria zdjęć
„Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP” - plansza interaktywna„Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP” - plansza interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne mają różny zakres tematyczny. Uczący się powinien zapoznać się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym „Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej” i wirtualną wycieczką „Spacer po pracowni kroju i szycia”, a potem z galerią zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej” i planszą interaktywną „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP”. Dzięki temu uczący się łatwiej przyswoi wiadomości związane z regulaminem oraz zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi podczas prowadzenia terapii, a także lepiej poradzi sobie z napisaniem regulaminu danej pracowni. Wówczas zrozumie ważne aspekty, które są brane pod uwagę przez terapeutę zajęciowego prowadzącego terapię, oraz opanuje – przedstawione w planszy interaktywnej – zasady ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny przybliża osobie uczącej się sylwetkę zawodową terapeuty zajęciowego, jego zadania zawodowe i kompetencje, które są niezbędne do prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej.
W materiale zwrócono uwagę na konieczność używania właściwego języka i komunikatu dostosowanego do poziomu funkcjonowania uczestników warsztatów terapii zajęciowej.
Oprócz tego w filmie przedstawione zostały:
stanowiska pracy w pracowni kulinarnej,
produkty spożywcze i sprzęt kuchenny,
przygotowanie uczestników do pracy,
przyrządzanie posiłku – kanapek,
podział obowiązków,
sprzątanie pracowni kulinarnej,
wypełnianie karty obserwacji funkcjonowania uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej.
Uzupełnieniem filmu są informacje dotyczące zasad pracy i umiejętności, które mogą zostać nabyte przez osoby mające zajęcia w pracowni kulinarnej. Informacje te umożliwiają zapoznanie się z:
stanowiskiem pracy w pracowni kulinarnej,
wyposażeniem,
zasadami BHP obowiązującymi w pracowni kulinarnej,
wykazem sprzętu, aparatów i narzędzi niezbędnych do przeprowadzenia zajęć,
sprzętem pomiarowym i diagnostycznym,
materiałami, surowcami, półfabrykatami i innymi środkami niezbędnymi w procesie kształcenia umiejętności przygotowywania posiłków,
środkami zapewniającymi przestrzeganie zasad ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
kartą obserwacji funkcjonowania uczestnika WTZ w pracowni kulinarnej,
scenariuszem zajęć terapeutycznych dla grupy pięciu osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Materiały te pomogą uczącym się rozwijać język związany z terapią zajęciową oraz przygotować się do przeprowadzenia zajęć praktycznych. W trakcie pracy z uczącymi się warto odwołać się do tych informacji.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do kolejnych zajęć omawiających poszczególne elementy prowadzenia terapii w pracowni kulinarnej, szczególnie dotyczących zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz planowania zajęć.
Materiał jest powiązany z:
planszą interaktywną „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP”,
nteraktywnym materiałem sprawdzającym – zadaniem typu prawda czy fałsz „Wyposażenie pracowni kulinarnej w warsztatach terapii zajęciowej”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)3) wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych,
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie etapów prowadzenia terapii zajęciowej,
analizowanie informacji związanych z przygotowaniem stanowiska pracy w pracowni kulinarnej,
aktywizowanie uczestników warsztatów terapii zajęciowej poprzez podział obowiązków w działaniach terapeutycznych w pracowni kulinarnej,
zapoznanie się z zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni kulinarnej,
omawianie dokumentów, które powinien wypełnić terapeuta w związku z prowadzeniem zajęć w pracowni kulinarnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Uczący się odtwarza samodzielnie film edukacyjny i analizuje informacje w nim zawarte.
W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału uczący się może przygotować:
mapę myśli przedstawiającą np. etapy prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej;
grę dydaktyczną na temat np.:
form aktywizacji uczestnika, które powinny zostać wzięte pod uwagę w pracowni kulinarnej,
sprzętu i narzędzi znajdujących się w pracowni kulinarnej;
plakat prezentujący np. działania zmierzające do dostosowania sprzętu do możliwości podopiecznego z hemiplegią, który uczestniczy w zajęciach w pracowni kulinarnej;
prezentację przedstawiającą np. planowanie współpracy między uczestniczącymi w warsztatach terapii zajęciowej osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności ruchowej lub/i intelektualnej;
graf prezentujący np. przykładowy regulamin pracowni kulinarnej.
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczący się opracowuje samodzielnie broszurę informacyjną – zastanawia się nad dobraniem metod aktywizujących uczestników terapii zajęciowej w domu seniora, którzy chcieliby wziąć udział w zajęciach w pracowni kulinarnej wraz z rodziną, np. w przygotowanie pierników na święta lub zorganizowanie przyjęcia dla dzieci z okazji Dnia Dziecka.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczący się przygotowują w grupach quizy dla pozostałych grup dotyczące np.:
regulaminu pracowni kulinarnej i obowiązujących w niej zasad ergonomii i BHP,
norm, których należy przestrzegać podczas warsztatów kulinarnych zorganizowanych w restauracji.
Uczący się odtwarzają wspólnie wybraną przez nauczyciela część filmu edukacyjnego i wykonują ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem, konkursem bądź egzaminem zawodowym, np. uczący się przygotowują w grupach trzyosobowych broszurę informacyjną na temat działań terapeutycznych w pracowni kulinarnej.
Nauczyciel dzieli uczących się na cztery grupy. Każda opracowuje infografikę na temat pracowni kulinarnej, tj.:
sprzętu oraz możliwości jego dostosowania dla osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
narzędzi oraz możliwości ich dostosowania dla osoby chorującej na epilepsję,
regulaminu pracowni kulinarnej,
zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny, które należy mieć na uwadze, pracując z niepełnosprawną ruchowo osobą z chorobą Parkinsona.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:
udział w grach dydaktycznych w formie symulacji, np. odgrywanie roli pacjenta, który uczestniczy w zajęciach w pracowni kulinarnej – zadaniem terapeuty zajęciowego będzie dostosowanie komunikatu i instruktażu do poziomu rozmówcy;
rozwiązywanie zadań, np. uzupełnianie scenariusza zajęć w pracowni kulinarnej na podstawie opisu przypadku przygotowanego przez nauczyciela;
udział w burzy mózgów na temat np. elementów oceny sprawności manualnej podopiecznego, który uczestniczy w zajęciach prowadzonych w pracowni kulinarnej;
stawianie pytań i rozwiązywanie problemów, np. „Z jakimi sytuacjami związanymi z udzielaniem pierwszej pomocy może spotkać się terapeuta zajęciowy w pracowni kulinarnej?”;
udział w lekcji odwróconej dotyczącej np. przygotowania w pracowni kulinarnej stanowisk dla osób starszych z chorobą Alzheimera;
udział w zajęciach, na których wykorzystywana jest metoda aktywizująca zwana skrzynką pytań; materiały: obrazy, fragmenty opinii itp. dotyczące podstawowych pojęć związanych z narzędziami używanymi w pracowni kulinarnej.
W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału osoby uczące się pracujące w grupach mogą go zilustrować za pomocą:
plakatu prezentującego np. etapy przygotowania zupy pomidorowej,
prezentacji przedstawiającej np. elementy scenariusza zajęć w pracowni kulinarnej stworzonego z myślą o osobie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym,
grafu przedstawiającego np. postępowanie terapeuty prowadzącego zajęcia w pracowni kulinarnej i udzielającego instruktażu obsługi blendera.
Praca z całym zespołem
Uczący się wspólnie odtwarzają film edukacyjny w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania odnoszące się do zagadnień poruszonych w filmie.
W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować, wykorzystując następujące metody aktywizujące:
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera;
mapę pojęciową, np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć takich jak „komunikacja”, „instruktaż”, „regulamin” itd., dotyczących prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej;
śnieżną kulę lub grę korzystającą z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. „Co rozumiesz przez: dostosowanie komunikatu podczas udzielania instruktażu do poziomu funkcjonowania uczestnika warsztatów terapii zajęciowej?”;
pajęczynę lub kłębek, np. uczenie się/powtarzanie pojęć związanych z narzędziami, sprzętem, ergonomią, zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni kulinarnej;
grę dydaktyczną, np. na podstawie wylosowanego fragmentu obrazu/planu terapii itp. przygotowanie przez osobę uczącą się pełnego scenariusza zajęć w pracowni kulinarnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć,
przygotowania się do lekcji odwróconej na temat np. etapów prowadzenia terapii w pracowni kulinarnej z osobą poruszającą się na wózku inwalidzkim,
pracy nad projektem dotyczącym np. dostosowania pracowni kulinarnej dla osoby po urazie rdzenia kręgowego na poziomie C5,
utrwalania i porządkowania wiedzy,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących prowadzenia terapii zajęciowej w danej pracowni; uczący się może też skorzystać z filmu edukacyjnego, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
mapy myśli dotyczące np. sposobów udzielania instruktażu osobie z niepełnosprawnością intelektualną,
analizę arkuszy, które terapeuta zajęciowy wykorzystuje do planowania pracy w pracowni kulinarnej z dziećmi z domu dziecka,
przykładowy schemat lub graf obrazujący etapy przygotowania deseru lodowego z osobami chorującymi na reumatoidalne zapalenie stawów.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału
Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję (na temat np. narzędzi, w tym komunikacji alternatywnej, wspomagających pracę terapeuty zajęciowego w pracowni kulinarnej), a nauczyciel jest obserwatorem.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, opracowuje materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w filmie edukacyjnym. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:
graf na zadany przez nauczyciela temat, np. „Zależności między diagnozą terapeutyczną, potrzebami uczestnika warsztatów terapii zajęciowej a prowadzeniem zajęć w pracowni kulinarnej”,
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. „Podstawowe pojęcia związane z komunikacją alternatywną, które będą wykorzystane przez terapeutę zajęciowego w pracowni kulinarnej”.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału
Uczący się zapoznają się bez presji czasu z przedstawionymi w materiale multimedialnym informacjami i notują pojedyncze elementy, które są niejasne. Omawiają je wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe pojęcia lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć istotne rzeczy lub bardziej szczegółowo omówić błędną interpretację, podając jej przykładowe konsekwencje dla terapeuty zajęciowego, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje.
Uczący się opracowują mapę myśli lub plakat, na których umieszczają hasła związane z zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz planowaniem, prowadzeniem i monitorowaniem terapii w pracowni kulinarnej.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się przygotowuje samodzielnie prezentację przedstawiającą etapy prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej oraz ilustrującą zależności pomiędzy tymi etapami.
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, powtórzyć materiał na lekcję.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się opracowuje samodzielnie fiszki dotyczące:
sprzętu i narzędzi wykorzystywanych w pracowni kulinarnej,
zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni kulinarnej,
instruktażu korzystania ze sprzętu znajdującego się w pracowni kulinarnej.
Tytuł materiału multimedialnego
Spacer po pracowni kroju i szycia
Typ materiału multimedialnego
Wirtualna wycieczka
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Wirtualna wycieczka „Spacer po pracowni kroju i szycia” wspiera rozwijanie wiedzy z zakresu wyposażenia pracowni kroju i szycia.
Uczący się może zapoznać się z:
wyglądem danej pracowni,
narzędziami i wyposażeniem pracowni,
wyrobami powstającymi w pracowni lub przypomnieć sobie wiadomości dotyczące tych zagadnień.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany podczas omawiania tematyki związanej z prowadzeniem terapii zajęciowej w pracowni kroju i szycia. Ponadto nauczyciel może wykorzystać materiał jako wprowadzenie do kolejnych zajęć, by przypomnieć uczącym się wiedzę o narzędziach i wyposażeniu pracowni.
Materiał jest powiązany z:
galerią zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej”,
planszą interaktywną „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP”,
interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadaniem z lukami „Wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć w pracownikroju i szycia”,
krzyżówką „Elementy wyposażenia pracowni terapii zajęciowej”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z wyposażeniem pracowni kroju i szycia,
analizowanie informacji dotyczących rozmieszczenia sprzętu w pracowni kroju i szycia,
planowanie wyposażenia pracowni w celu realizacji terapii zajęciowej z podopiecznym.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Osoba ucząca się odtwarza samodzielnie wirtualną wycieczkę i analizuje informacje w niej zawarte.
Osoba ucząca się korzysta samodzielnie z wirtualnej wycieczki w celu opracowania:
prezentacji na temat np. narzędzi wykorzystywanych w pracowni kroju i szycia;
drzewa decyzyjnego, np. „Dobór odpowiednich narzędzi do pracy z pacjentem z demencją uczestniczącym w terapii zajęciowej w pracowni kroju i szycia, które powinny zostać uwzględnione w scenariuszu zajęć”;
broszury związanej np. z promocją zajęć w pracowni kroju i szycia;
prezentacji, np. „Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni kroju i szycia”;
samodzielnie przygotowanego przez uczącego się, który zapoznał się z materiałem, grafu dotyczącego np. powiązań i zależności między terapeutą zajęciowym a podopiecznym w pracowni kroju i szycia.
Praca w grupach
Osoby uczące się odtwarzają wspólnie wybraną przez nauczyciela część wirtualnej wycieczki i wykonują ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem kierunkowym, np. uczący się opracowują – na podstawie przygotowanego przez nauczyciela studium przypadku osoby z porażeniem mózgowym lub z zespołem Williamsa – w czteroosobowych grupach scenariusz zajęć w pracowni kroju i szycia. Nauczyciel może również podzielić uczących się na trzy grupy. Każda opracowuje materiał dotyczący definicji oraz zwrotów wykorzystywanych podczas prowadzenia zajęć w pracowni kroju i szycia. Na koniec grupy prezentują za pomocą grafu lub schematu efekty swojej pracy.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:
przygotowanie broszury zachęcającej uczestnika warsztatów terapii zajęciowej do udziału w zajęciach w pracowni kroju i szycia; w broszurze należy uwzględnić przykładowy scenariusz zajęć;
udział w grach dydaktycznych, np. uczący się po kolei podają sekwencje zdarzeń w pracowni kroju i szycia, logiczny porządek wykonywanych w niej czynności;
udział w burzy mózgu lub dyskusji na temat np. wykorzystania komunikacji alternatywnej podczas prowadzenia zajęć i udzielania instrukcji obsługi maszyny do szycia lub żelazka;
udział w lekcji odwróconej dotyczącej np. możliwości dostosowania pracowni kroju i szycia dla poruszającej się na wózku elektrycznym osoby z tetraparezą spastyczną;
uczestniczenie w zajęciach przeprowadzonych z wykorzystaniem metody skrzynki pytań dotyczących np. podstawowych pojęć związanych z opracowaniem scenariusza zajęć w pracowni kroju i szycia.
W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:
fiszek zawierających informacje np. o korzyściach wynikających z uczestnictwa w zajęciach w pracowni kroju i szycia,
samodzielnie opracowanego przez grupę, która zapoznała się z materiałem, algorytmu postępowania terapeuty z:
pacjentem z epilepsją, który dostał ataku choroby podczas zajęć w pracowni kroju i szycia,
Praca z całym zespołem
Uczący się wspólnie odtwarzają wirtualną wycieczkę w trakcie zajęć, po czym na kartkach odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela, a następnie z całym zespołem grupują kartki w odpowiednie zbiory, by uporządkować informacje.
W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można przygotować:
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera;
mapę pojęciową, np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących metod i technik pracy wykorzystywanych przez terapeutę zajęciowego w pracowni kroju i szycia;
śnieżną kulę, np. „Jak przygotować się do zajęć indywidualnych, a jak do zajęć grupowych w pracowni kroju i szycia?”;
pajęczynę lub kłębek, np. uczenie się/powtarzanie regulaminu pracowni kroju i szycia oraz obowiązujących w niej zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
grę dydaktyczną z wykorzystaniem kostki do gry: po rzucie kostką uczący się podają tyle skojarzeń związanych z prowadzeniem zajęć w pracowni kroju i szycia, ile wypadło oczek;
pogadankę lub burzę mózgów, np. „Z czym kojarzy Ci się pracownia kroju i szycia?”;
rebusy dotyczące sprzętu i narzędzi używanych w pracowni kroju i szycia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Materiał może być pomocny w:
tworzeniu map myśli pozwalających pogłębić wiedzę na temat np. sprzętu i narzędzi, które są wykorzystywane przez terapeutę zajęciowego w pracowni kroju i szycia,
opracowaniu prezentacji multimedialnej lub plakatu, np. „Dostosowanie narzędzi znajdujących się w pracowni kroju i szycia do możliwości osób po amputacji kończyny górnej”,
przygotowaniu się do lekcji odwróconej na temat wyposażenia pracowni kroju i szycia.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania w trakcie prowadzenia terapii z pacjentem oddziału szpitalnego, podopiecznym środowiskowego domu samopomocy lub uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej; uczący się może też skorzystać z wirtualnej wycieczki, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:
mapy myśli, np. „Wyposażenie pracowni kroju i szycia”,
graf przedstawiający sposoby wsparcia osoby z chorobą Parkinsona uwzględnione w scenariuszu zajęć w pracowni kroju i szycia, w których uczestniczy ten podopieczny,
zestaw pytań lub zdań niedokończonych dotyczących sposobu prowadzenia terapii w pracowni kroju i szycia,
grę dydaktyczną dotyczącą czynności wykonywanych przez uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni kroju i szycia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału
Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję (na temat np. zasad BHP, które terapeuta zajęciowy musi wziąć pod uwagę, przygotowując scenariusz i zajęcia w pracowni kroju i szycia), a nauczyciel jest obserwatorem.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, opracowuje materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w wirtualnej wycieczce. Na jej podstawie uczący się może też przygotować:
broszurę czy ulotkę, np. „Atrakcyjność i możliwości pracy grupowej w pracowni kroju i szycia”,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. „Czynności podopiecznych w pracowni kroju i szycia”,
graf na zadany przez nauczyciela temat, np. „Praca indywidualna a praca grupowa – dostosowanie formy zajęć do możliwości osoby ze stwardnieniem rozsianym uczestniczącej w zajęciach w pracowni kroju i szycia”,
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. „Elementy scenariusza zajęć prowadzonych w pracowni kroju i szycia”.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem wiadomości prezentowanych w multimedium, mogą wielokrotnie do niego powracać, sporządzać notatki, tak aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, powtórzyć materiał na lekcję.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się przygotowuje samodzielnie prezentację na temat:
wyposażenia pracowni kroju i szycia,
czynności terapeuty i podopiecznego w części zasadniczej scenariusza zajęć w pracowni kroju i szycia.
Uczący się zapoznają się bez presji czasu z przedstawionymi w materiale multimedialnym informacjami oraz planszami i notują pojedyncze elementy, które są niejasne. Omawiają je wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe pojęcia lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć istotne rzeczy lub bardziej szczegółowo omówić błędną interpretację, podając jej przykładowe konsekwencje dla terapeuty zajęciowego, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje.
Uczący się przygotowują mapę myśli lub plakat, na których umieszczają hasła związane z wyposażeniem pracowni bądź elementami scenariusza zajęć odbywających się w pracowni kroju i szycia.
Tytuł materiału multimedialnego
Pracownie w terapii zajęciowej
Typ materiału multimedialnego
Galeria zdjęć
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Galeria zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej” prezentuje podstawowe wyposażenie sześciu pracowni: pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii, pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry.
W materiałach dotyczących danej pracowni zamieszczono zdjęcia przedstawiających podstawowe, charakterystyczne dla niej narzędzia. Do fotografii dodany jest krótki opis prezentowanego urządzenia i jego funkcji.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany podczas omawiania tematyki związanej z wyposażeniem pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii, pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry. Ponadto nauczyciel może wykorzystać materiał jako wprowadzenie do kolejnych zajęć, by przypomnieć uczącym się wiedzę o narzędziach używanych w poszczególnych pracowniach.
Materiał jest powiązany z:
wirtualną wycieczką „Spacer po pracowni kroju i szycia”,
interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadaniem ukierunkowanym na grupowanie „Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej”,
uzupełnianiem podpisów obrazka „Sprzęt w pracowniach terapii zajęciowej”,
krzyżówką „Elementy wyposażenia pracowni terapii zajęciowej”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii
zajęciowej,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z podstawowym wyposażeniem poszczególnych pracowni terapii zajęciowej, tj. pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii i pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry,
przyswojenie informacji związanych z funkcją danego narzędzia wykorzystywanego w pracy terapeuty zajęciowego,
planowanie wyposażenia danej pracowni w odpowiedni sprzęt wspomagający realizację terapii zajęciowej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Osoba ucząca się pozyskuje informacje związane z narzędziami wykorzystywanymi w pracy terapeuty zajęciowego. W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:
infografikę prezentującą np. elementy wyposażenia pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego i pracowni arteterapii;
plakat na temat trudności, które mogą pojawić się podczas prowadzenia zajęć w pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;
analizę przypadku. Nauczyciel przygotowuje studium przypadku osoby z porażeniem mózgowym, a osoba ucząca się opracowuje na tej podstawie scenariusz zajęć w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry; w scenariuszu uwzględnia wykorzystanie narzędzi przedstawionych w galerii;
metaplan, np. „Jak powinny przebiegać zajęcia w pracowni kroju i szycia, w których uczestniczy osoba z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym? Weź pod uwagę, że podczas tych zajęć są wykorzystywane narzędzia przedstawione w galerii”.
Praca w grupach
Pracując w parach, osoby uczące się zapoznają się z wybraną przez nauczyciela częścią galerii zdjęć. Wykonują ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem, np. opracowują infografikę prezentującą podstawowe narzędzia, które terapeuta musi przygotować przed zajęciami w pracowni wyrobów z drewna.
Nauczyciel dzieli uczących się na pięć grup. Każda opracowuje dla innej grupy podstawowy opis pracowni. Następnie każda grupa przygotowuje scenariusz zajęć indywidualnych, podczas których uczestnik warsztatów terapii zajęciowej ma wykorzystać narzędzia wskazane przez poprzednią grupę. Uczestnikiem zajęć jest osoba:
z chorobą Alzheimera,
z porażeniem mózgowym w postaci diplegii,
po udarze niedokrwiennym mózgu,
z oddziału pediatrycznego,
po amputacji kończyny górnej dominującej. Grupy wymieniają się przygotowanymi opisami, a po ich analizie uczący się przedstawiają na forum efekty swojej pracy.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:
udział w grach dydaktycznych, np. znalezienie jak największej liczby rozwiązań czy propozycji dla pacjenta biorącego udział w zajęciach w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry (studium przypadku przygotowuje nauczyciel). Po wykonaniu ćwiczenia grupy przedstawiają wyniki swojej pracy nauczycielowi;
udział w burzy mózgu lub prowadzonej metodą stolików eksperckich dyskusji na temat np. regulaminu pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;
udział w analizie SWOT, np. nauczyciel dzieli uczących się na dwie grupy, które opracowują:
pierwsza – analizę SWOT narzędzi wykorzystywanych w pracowni wyrobów z drewna przez uczestnika zajęć, który ma problemy z czynnościami manipulacyjnymi,
druga – analizę SWOT narzędzi wykorzystywanych w pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry przez uczestnika zajęć, który ma problemy z orientacją w przestrzeni;
wspólne uzupełnianie pobranego wzorca scenariusza zajęć prowadzonych w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry, dopasowanego do charakterystyki podopiecznego przedstawionego przez nauczyciela. Po wykonaniu zadania nauczyciel inicjuje dyskusję w całej grupie.
Praca z całym zespołem
Uczący się zapoznają się wspólnie z galerią zdjęć, notując pojęcia związane z narzędziami wykorzystywanymi w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry.
W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można opracować:
mapę pojęciową, np. wskazanie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – narzędzi, które muszą być wzięte pod uwagę przez terapeutę przygotowującego dla pacjenta z depresją zajęcia w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;
śnieżną kulę lub grę korzystającą z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. „Trudności terapeuty zajęciowego w prowadzeniu terapii grupowej w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry”;
metaplan dotyczący np. najczęstszych błędów w udzielaniu instruktażu podczas zajęć grupowych w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;
pogadankę lub burzę mózgów, np. „Pracownia kroju i szycia – możliwości działania terapeuty zajęciowego”;
listę pytań, niedokończonych zdań lub rebusów dotyczących pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii i pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Galeria zdjęć może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału;
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem;
przygotowania się do konkursu;
przygotowania się do zajęć;
przygotowania się do lekcji odwróconej na temat np. narzędzi, których użycie podczas zajęć w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry planuje terapeuta;
pracy nad projektem dotyczącym np. przygotowania dla dzieci z ośrodka wychowawczego zajęć w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;
opracowania – na podstawie studium przypadku osoby z autyzmem –
planu terapii zajęciowej, scenariusza zajęć lub listy pytań na temat np. ograniczeń uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;
utrwalania, porządkowania i poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących sposobu postępowania z podopiecznym środowiskowego domu samopomocy lub z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej; uczący się może też skorzystać z galerii zdjęć, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
grę dydaktyczną, np. puzzle z elementami zagadek związanych z narzędziami wykorzystywanymi w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;
mapy myśli dotyczące np. możliwości wykorzystania narzędzi w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;
opis studium przypadku osoby z niepełnosprawnością intelektualną uczestniczącej w zajęciach grupowych oraz strategie terapeuty zajęciowego, które można on zastosować podczas zajęć w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału
Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję (na temat np. dostosowania narzędzi do rodzaju niepełnosprawności uczestnika zajęć prowadzonych w danej pracowni: higieny osobistej i gospodarstwa domowego, kroju i szycia, wyrobów z drewna, ceramicznej, pracowni arteterapii lub wyrobów z metalu oraz ze skóry), a nauczyciel jest obserwatorem.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, opracowuje materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w galerii zdjęć. Na jej podstawie uczący się może również przygotować:
graf prezentujący np. sposoby rozmieszczenia narzędzi w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;
grę dydaktyczną, np. „Jak zachowa się terapeuta, gdy prowadząc zajęcia, zorientuje się, że nie ma do dyspozycji narzędzia – …?”;
mapę myśli dotyczącą np. form, metod i technik pracy, które terapeuta weźmie pod uwagę, prowadząc z dziećmi niesłyszącymi zajęcia w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem wiadomości prezentowanych w multimedium, mogą wykorzystać galerię zdjęć, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, powtórzyć materiał na lekcję.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się opracowuje samodzielnie prezentację na temat:
zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii i pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry,
zasad udzielania pierwszej pomocy w danej pracowni,
sposobu postępowania w przypadku skaleczenia.
Uczący się zapoznają się bez presji czasu z przedstawionymi w materiale multimedialnym informacjami i notują pojedyncze elementy, które są niejasne. Omawiają je wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe pojęcia lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć istotne rzeczy lub bardziej szczegółowo omówić błędną interpretację czy decyzję uczącego się, podając jej przykładowe konsekwencje dla terapeuty zajęciowego, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje.
Uczący się opracowują mapę myśli lub plakat, na których umieszczają hasła odnoszące się do narzędzi wykorzystywanych w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii i pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry.
Tytuł materiału multimedialnego
Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Plansza interaktywna „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP” umożliwia zapoznanie się z opisem pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego i pracowni komunikacji interpersonalnej, a także z obowiązującymi w poszczególnych pracowniach regulaminami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do kolejnych zajęć omawiających regulaminy, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w wybranych pracowniach podczas prowadzenia terapii zajęciowej.
Materiał jest powiązany z:
filmem edukacyjnym „Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej”,
wirtualną wycieczką „Spacer po pracowni kroju i szycia”,
interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
dopasowaniem elementów do schematu „Regulamin BHP w pracowniach terapii zajęciowej”,
uzupełnianiem podpisów obrazka „Pracownie terapii zajęciowej i ich wyposażenie”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
analizowanie informacji zawartych w regulaminach pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego i pracowni komunikacji interpersonalnej;
stosowanie terminologii związanej z zasadami BHP obowiązującymi w pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego i pracowni komunikacji interpersonalnej;
wskazywanie zasad organizacji pracy oraz omawianie praw i obowiązków uczestnika warsztatów terapii zajęciowej prowadzonej w określonej pracowni;
omawianie wyposażenia niezbędnego do prowadzenia zajęć w pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego i pracowni komunikacji interpersonalnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Osoba ucząca się pozyskuje poprzez samodzielne zapoznanie się z planszą interaktywną informacje dotyczące wyposażenia i regulaminu pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego i pracowni komunikacji interpersonalnej oraz poznaje obowiązujące w nich zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:
graf prezentujący np. regulamin pracowni kinezyterapeutycznej,
plakat na temat np. zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni kulinarnej, które należy wziąć pod uwagę, dostosowując stanowisko pracy dla osoby z mózgowymi zaburzeniami widzenia,
metaplan do podanego przez nauczyciela opisu pracowni, np. arteterapii lub kulinarnej, która będzie dostosowana dla osoby poruszającej się na wózku aktywnym.
Praca w grupach
Osoby uczące się odtwarzają wspólnie wybraną przez nauczyciela część planszy interaktywnej i wykonują ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem, np. odwołując się do regulaminu sali przygotowanego przez nauczyciela, opracowują grę logiczną dotyczącą sposobów postępowania terapeuty podczas zajęć z choreoterapii. Nauczyciel może również podzielić uczących się na trzy grupy. Każda opracowuje charakterystykę podopiecznego, dla którego terapeuta zajęciowy będzie dostosowywał stanowisko pracy zgodnie z zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy; poszczególne grupy przygotowują charakterystyki:
pierwsza – uczestnika poruszającego się na wózku elektrycznym,
druga – osoby niedowidzącej lub z mózgowymi zaburzeniami widzenia,
trzecia – podopiecznego z tetraparezą spastyczną, który przyjmuje pozycję półleżącą w wózku ortopedycznym. Po opracowaniu opisu przypadku grupy wymieniają się utworzonymi przez siebie charakterystykami. Następnie zadaniem grup jest omówienie stanowiska pracy, które musi zostać przygotowane zgodnie z zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz scharakteryzowanie narzędzi wspomagających funkcjonowanie podopiecznego na zajęciach. Na koniec grupy przedstawiają na forum efekty swojej pracy, odbywa się dyskusja z udziałem pozostałych grup i nauczyciela.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:
udział w burzy mózgów lub przeprowadzonej w kilkuosobowych grupach dyskusji na temat np. narzędzi wspomagających pracę osób z niepełnosprawnością uczestniczących w zajęciach w pracowniach: arteterapii, rękodzieła, kulinarnej, organizacji czasu wolnego lub komunikacji interpersonalnej. Uczący się muszą uwzględnić ergonomię oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w poszczególnych pracowniach. Po zakończeniu rozmowy grupy prezentują swoje pomysły w formie grafu, schematu, mapy myśli lub plakatu;
udział w analizie SWOT, np. nauczyciel dzieli uczących się na trzy grupy i przekazuje grupom opis pracowni:
pierwsza grupa podaje błędy zawarte w opisie i sposoby zapobiegania im zgodne z regulaminem pracowni,
druga grupa podaje błędy zawarte w opisie i sposoby zapobiegania im zgodne z ergonomią pracy,
trzecia grupa podaje błędy zawarte w opisie i sposoby zapobiegania im zgodne z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Grupy po wykonaniu zadania poddają swój plan analizie SWOT. Następnie poszczególne grupy zapoznają się z planami utworzonymi przez przeciwne grupy. Po poznaniu proponowanego sposobu postępowania mogą zgłosić własny pomysł dokonania dodatkowych modyfikacji. Grupy dyskutują nad zaproponowanymi zmianami i po rozstrzygnięciu, czy są one wskazane, mogą uzupełnić analizę;
udział w lekcji odwróconej na temat np. regulaminu pracowni kulinarnej i zapoznania z nim podopiecznych w sposób dla nich zrozumiały. Kilkuosobowe grupy przygotowują przed zajęciami plakat lub infografikę, stosując symbole i obrazki ułatwiające komunikację z uczestnikami warsztatów terapii zajęciowej;
opracowanie fiszek z podstawowymi pojęciami związanymi np. z regulaminem, zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi w pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego lub pracowni komunikacji interpersonalnej.
W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:
plakatu prezentującego np. regulamin pracowni: arteterapii, rękodzieła, kulinarnej, organizacji czasu wolnego, komunikacji interpersonalnej;
mapy myśli na temat np. prowadzenia zajęć z wykorzystaniem zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowniach: arteterapii, rękodzieła, kulinarnej, organizacji czasu wolnego, komunikacji interpersonalnej.
Praca z całym zespołem
Uczący się wspólnie odtwarzają planszę interaktywną w trakcie zajęć, a następnie na podstawie diagnozy uczestnika, jego możliwości i ograniczeń zespołowo wybierają najlepsze opcje terapeutyczne zgodne z regulaminem pracowni oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można wykorzystać:
mapę pojęciową, np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących regulaminów lub zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowniach: arteterapii, rękodzieła, kulinarnej, organizacji czasu wolnego, komunikacji interpersonalnej;
śnieżną kulę lub grę korzystającą z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. „Uczestnik warsztatów terapii zajęciowej z autyzmem a zasady ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy”;
metaplan dotyczący np. norm bezpieczeństwa i higieny pracy, których terapeuta zajęciowy musi przestrzegać, pracując z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej;
pogadankę lub burzę mózgów, np. „Jak według zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy przygotować dla osoby z mózgowymi zaburzeniami widzenia stanowisko do nauki spożywania posiłku?”;
listę pytań, niedokończonych zdań lub rebusów dotyczących zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących terapeutę zajęciowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej do:
powtórzenia materiału;
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem;
przygotowania się do zajęć;
przygotowania się do lekcji odwróconej na temat np. „Praca z pacjentem leżącym – rzeczywistość a zasady bezpieczeństwa i higieny pracy”;
opracowania infografiki prezentującej narzędzia wspomagające pracę terapeuty zajęciowego, wykorzystywane w pracowni rękodzieła zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;
pracy nad projektem, np. „Osoby starsze i ich trudności w codziennym funkcjonowaniu – organizacja zajęć w pracowni kulinarnej zgodnie z zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy”;
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy dotyczącej analizowania informacji zawartych w dokumentach dotyczących warsztatów terapii zajęciowej, tj. w regulaminach, ustawach, kodeksach, z którymi musi zapoznać się terapeuta przygotowujący się do prowadzenia zajęć;
stworzenia opisu przypadku lub listy pytań na podstawie studium przypadku, np. „ Możliwe sytuacje problemowe w pracowni terapii zajęciowej, tj. w pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego lub pracowni komunikacji interpersonalnej, związane z koniecznością przestrzegania zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy”;
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania terapeuty zajęciowego i planowania przez niego terapii według zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy; uczący się może też skorzystać z planszy interaktywnej, przygotowując się do egzaminu zawodowego lub konkursów.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
WebQuest, np. „Opieka nad leżącym pacjentem onkologicznym – dostosowanie możliwości terapeuty do zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy”,
plakat prezentujący np. regulamin pracowni kroju i szycia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału
Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję (na temat np. rozmieszczenia mebli w pracowni rękodzieła i ich dostosowania dla uczestnika terapii), a nauczyciel jest obserwatorem.
Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis dotyczyć może uczestnika terapii zajęciowej mającego mózgowe zaburzenia widzenia, dla którego należy dostosować przestrzeń według zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy. Zadaniem osoby uczącej się jest zaproponowanie sposobu adaptacji przestrzeni, tak aby osoba mająca trudności z analizą informacji wzrokowych czuła się w danym środowisku bezpiecznie i mogła swobodnie wykonać zadania określone przez terapeutę zajęciowego.
Uczący się przygotowują własne regulaminy pracowni oraz analizują sposoby postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo uczestników warsztatów oraz zmianę prowadzenia zajęć.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału
Uczący się zapoznają się bez presji czasu z przedstawionymi w materiale multimedialnym opisami pracowni i notują propozycje pracy terapeuty zajęciowego z podopiecznym lub pojedyncze elementy, które są niejasne. Omawiają je wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe działania lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć istotne rzeczy lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje.
Uczący się opracowują mapę myśli lub plakat, na których umieszczają hasła związane z regulaminem, zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego lub pracowni komunikacji interpersonalnej.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się przygotowuje samodzielnie algorytm postępowania terapeuty zajęciowego w pracowni stolarskiej według zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na pogrupowaniu sprzętu znajdującego się w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej i pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry. Uczący się musi właściwie przyporządkować sprzęty do poszczególnych pracowni terapii zajęciowej. Jest to zadanie średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.
Zadanie jest powiązane z galerią zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęt w pracowniach terapii zajęciowej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dobraniu odpowiedniego opisu do pięciu obrazków przedstawiających różne narzędzia i sprzęty wykorzystywane przez terapeutę podczas zajęć z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej. Jest to zadanie o łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.
Zadanie jest powiązane z galerią zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć w pracowni kroju i szycia”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera zdania charakteryzujące niezbędne wyposażenie do prowadzenia zajęć w pracowni kroju i szycia. W zdaniach są braki – luki. Uczący się musi wybrać z puli właściwe wyrazy i wstawić je w odpowiednie miejsca). Jest to zadanie średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.
Zadanie jest powiązane z wirtualną wycieczką „Spacer po pracowni kroju i szycia”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Wyposażenie pracowni kulinarnej w warsztatach terapii zajęciowej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera osiem stwierdzeń dotyczących prowadzenia przez terapeutę zajęć w pracowni kulinarnej. Należy określić, czy zdania te są prawdziwe czy fałszywe. Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Elementy wyposażenia pracowni terapii zajęciowej”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z sześciu pytań‑haseł. Po wpisaniu prawidłowych odpowiedzi w szablon pojawia się hasło główne: pędzel.
Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte związane z jej rozwiązaniem.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.
Zadanie jest powiązane z wirtualną wycieczką „Spacer po pracowni kroju i szycia” i galerią zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu „Regulamin BHP w pracowniach terapii zajęciowej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na uzupełnieniu schematu – dopasowaniu do poszczególnych pracowni terapii zajęciowej właściwych punktów z regulaminu BHP. Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.
Zadanie jest powiązane z planszą interaktywną „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Pracownie terapii zajęciowej i ich wyposażenie”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dobraniu odpowiedniego opisu do pięciu obrazków przedstawiających różne pracownie terapii zajęciowej. Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.
Zadanie jest powiązane z planszą interaktywną „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści