E-materiały do kształcenia zawodowego

Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Karolina Szczeszek, Sabina Siwiec

Konsultant przewodnika: Karina Piechocka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Terapeuta zajęciowy, 325907

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.13.5.5) dobiera środki, pomoce dydaktyczne oraz materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)3) wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych,
MED.13.6.1) przestrzega zasad prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5) kompletuje wyposażenie pracowni terapii zajęciowej:
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej: planowania indywidualnego i grupowego programu lub planu działań terapeutycznych na podstawie diagnozy terapeutycznej, uwzględniającej możliwości, potrzeby, zainteresowania i sposób funkcjonowania podopiecznego, jego środowisko i specyfikę placówki.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne mają różny zakres tematyczny. Uczący się powinien zapoznać się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym „Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej” i wirtualną wycieczką „Spacer po pracowni kroju i szycia”, a potem z galerią zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej” i planszą interaktywną „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP”. Dzięki temu uczący się łatwiej przyswoi wiadomości związane z regulaminem oraz zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi podczas prowadzenia terapii, a także lepiej poradzi sobie z napisaniem regulaminu danej pracowni. Wówczas zrozumie ważne aspekty, które są brane pod uwagę przez terapeutę zajęciowego prowadzącego terapię, oraz opanuje – przedstawione w planszy interaktywnej – zasady ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny przybliża osobie uczącej się sylwetkę zawodową terapeuty zajęciowego, jego zadania zawodowe i kompetencje, które są niezbędne do prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej.
W materiale zwrócono uwagę na konieczność używania właściwego języka i komunikatu dostosowanego do poziomu funkcjonowania uczestników warsztatów terapii zajęciowej.

Oprócz tego w filmie przedstawione zostały:

  • stanowiska pracy w pracowni kulinarnej,

  • produkty spożywcze i sprzęt kuchenny,

  • przygotowanie uczestników do pracy,

  • przyrządzanie posiłku – kanapek,

  • podział obowiązków,

  • sprzątanie pracowni kulinarnej,

  • wypełnianie karty obserwacji funkcjonowania uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej.

Uzupełnieniem filmu są informacje dotyczące zasad pracy i umiejętności, które mogą zostać nabyte przez osoby mające zajęcia w pracowni kulinarnej. Informacje te umożliwiają zapoznanie się z:

  • stanowiskiem pracy w pracowni kulinarnej,

  • wyposażeniem,

  • zasadami BHP,

  • zasadami BHP obowiązującymi w pracowni kulinarnej,

  • wykazem sprzętu, aparatów i narzędzi niezbędnych do przeprowadzenia zajęć,

  • sprzętem pomiarowym i diagnostycznym,

  • materiałami, surowcami, półfabrykatami i innymi środkami niezbędnymi w procesie kształcenia umiejętności przygotowywania posiłków,

  • środkami zapewniającymi przestrzeganie zasad ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • kartą obserwacji funkcjonowania uczestnika WTZ w pracowni kulinarnej,

  • scenariuszem zajęć terapeutycznych dla grupy pięciu osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Informacje te pomogą uczącym się rozwijać język związany z terapią zajęciową oraz przygotować się do przeprowadzenia zajęć praktycznych.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany przez uczącego się jako wprowadzenie do zagadnień dotyczących poszczególnych elementów terapii prowadzonej w pracowni kulinarnej, szczególnie zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz planowania zajęć.

Materiał jest powiązany z:

  • planszą interaktywną „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP”,

  • interaktywnym materiałem sprawdzającym – zadaniem typu prawda czy fałsz „Wyposażenie pracowni kulinarnej w warsztatach terapii zajęciowej”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)3) wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych,
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej, przez uczącego się
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie etapów prowadzenia terapii zajęciowej,

  • analizowanie informacji związanych z przygotowaniem stanowiska pracy w pracowni kulinarnej,

  • aktywizowanie uczestników warsztatów terapii zajęciowej poprzez podział obowiązków w działaniach terapeutycznych w pracowni kulinarnej,

  • zapoznanie się z zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni kulinarnej,

  • omawianie dokumentów, które powinien wypełnić terapeuta w związku z prowadzeniem zajęć w pracowni kulinarnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

  • Uczący się może samodzielnie odtworzyć film edukacyjny i przeanalizować informacje w nim zawarte.

  • Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas samokształcenia, np. do:

    • powtórzenia materiału,

    • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym,

    • pracy nad projektem dotyczącym np. dostosowania pracowni kulinarnej dla osoby po urazie rdzenia kręgowego na poziomie C5,

    • utrwalania i porządkowania wiedzy,

    • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.

  • Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących prowadzenia terapii zajęciowej w danej pracowni oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.

  • Film edukacyjny może zostać wykorzystany do przygotowania podczas samokształcenia:

    • quizu dotyczącego np.:

      • regulaminu pracowni kulinarnej i obowiązujących w niej zasad ergonomii i BHP,

      • norm, których należy przestrzegać podczas warsztatów kulinarnych zorganizowanych w restauracji;

    • schematu na temat np. działań terapeutycznych w pracowni kulinarnej;

    • infografiki na temat pracowni kulinarnej, tj.:

      • sprzętu oraz możliwości jego dostosowania dla osoby z niepełnosprawnością intelektualną,

      • narzędzi oraz możliwości ich dostosowania dla osoby chorującej na epilepsję,

      • regulaminu pracowni kulinarnej,

      • zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, które należy mieć na uwadze, pracując z niepełnosprawną ruchowo osobą z chorobą Parkinsona;

    • fiszek dotyczących np.:

      • sprzętu i narzędzi wykorzystywanych w pracowni kulinarnej,

      • zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni kulinarnej,

      • instruktażu korzystania ze sprzętu znajdującego się w pracowni kulinarnej;

    • mapy myśli przedstawiającej np. etapy prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej;

    • gry dydaktycznej na temat np.:

      • form aktywizacji uczestnika, które powinny zostać wzięte pod uwagę w pracowni kulinarnej,

      • sprzętu i narzędzi znajdujących się w pracowni kulinarnej;

    • plakatu prezentującego np. działania zmierzające do dostosowania sprzętu do możliwości podopiecznego z hemiplegią, który uczestniczy w zajęciach w pracowni kulinarnej;

    • prezentacji przedstawiającej np. planowanie współpracy między uczestniczącymi w warsztatach terapii zajęciowej osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności ruchowej lub/i intelektualnej;

    • grafu prezentującego np. przykładowy regulamin pracowni kulinarnej.

  • Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczący się opracowuje samodzielnie broszurę informacyjną – zastanawia się nad dobraniem metod aktywizujących uczestników terapii zajęciowej w domu seniora, którzy chcieliby wziąć udział w zajęciach w pracowni kulinarnej wraz z rodziną, np. przygotowanie mazurka na święta lub zorganizowanie przyjęcia z okazji urodzin lub imienin.


Tytuł materiału multimedialnego

Spacer po pracowni kroju i szycia

Typ materiału multimedialnego

Wirtualna wycieczka

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Wirtualna wycieczka „Spacer po pracowni kroju i szycia” wspiera rozwijanie wiedzy z zakresu wyposażenia pracowni kroju i szycia.

Uczący się może zapoznać się z:

  • wyglądem pracowni,

  • narzędziami i wyposażeniem pracowni,

  • wyrobami powstającymi w pracowni lub przypomnieć sobie wiadomości dotyczące tych zagadnień.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany do zapoznania się z tematyką związaną z prowadzeniem terapii zajęciowej w pracowni kroju i szycia. Ponadto osoba ucząca się może skorzystać z wirtualnej wycieczki, by przypomnieć sobie informacje o narzędziach i wyposażeniu pracowni kroju i szycia.

Materiał jest powiązany z:

  • galerią zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej”,

  • planszą interaktywną „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP”,

  • interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

    • zadaniem z lukami „Wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć w pracowni kroju i szycia”,

    • krzyżówką „Elementy wyposażenia pracowni terapii zajęciowej”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z wyposażeniem pracowni kroju i szycia,

  • analizowanie informacji dotyczących rozmieszczenia sprzętu w pracowni kroju i szycia,

  • planowanie wyposażenia pracowni w celu realizacji terapii zajęciowej z podopiecznym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

  • Wirtualna wycieczka może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się do:

    • powtórzenia materiału,

    • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym,

    • pogłębiania i porządkowania wiedzy,

    • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.

  • Materiał multimedialny może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się podczas samodzielnej pracy do przygotowania:

    • scenariusza zajęć w pracowni kroju i szycia opracowanego na podstawie studium przypadku osoby z porażeniem mózgowym;

    • infografiki prezentującej np. trudności, które mogą pojawić się u osoby z autyzmem uczestniczącej w zajęciach w pracowni kroju i szycia;

    • WebQuestu dotyczącego np. narzędzi wykorzystywanych w pracowni kroju i szycia;

    • krzyżówki dotyczącej np. wyposażenia pracowni kroju i szycia; hasło główne: szycie;

    • fiszek z definicjami oraz zwrotami wykorzystywanymi podczas prowadzenia zajęć w pracowni kroju i szycia;

    • drzewa decyzyjnego, np. „Dobór odpowiednich narzędzi do pracy z pacjentem po amputacji ręki uczestniczącym w terapii zajęciowej w pracowni kroju i szycia, które powinny zostać uwzględnione w scenariuszu zajęć”;

    • broszury, np. zachęcającej uczestnika warsztatów terapii zajęciowej do udziału w zajęciach w pracowni kroju i szycia;

    • plakatu, np. „Zalety pracowni kroju i szycia”;

    • prezentacji, np. „Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni kroju i szycia”;

    • grafu dotyczącego np. powiązań i zależności między terapeutą zajęciowym a podopiecznym w pracowni kroju i szycia;

    • rebusów dotyczących sprzętu i narzędzi używanych w pracowni kroju i szycia;

    • mapę myśli pozwalającą pogłębić wiedzę na temat np. sprzętu i narzędzi, które są wykorzystywane przez terapeutę zajęciowego w pracowni kroju i szycia;


Tytuł materiału multimedialnego

Pracownie w terapii zajęciowej

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej” prezentuje podstawowe wyposażenie sześciu pracowni: pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii, pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry.
W materiałach dotyczących danej pracowni zamieszczono zdjęcia przedstawiających podstawowe, charakterystyczne dla niej narzędzia. Do fotografii dodany jest krótki opis prezentowanego urządzenia i jego funkcji.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany do zapoznania się z tematyką związaną z wyposażeniem pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry. Ponadto osoba ucząca się może skorzystać z galerii zdjęć, by przypomnieć sobie informacje o narzędziach wykorzystywanych w poszczególnych pracowniach.

Materiał jest powiązany z:

  • wirtualną wycieczką „Spacer po pracowni kroju i szycia”,

  • interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

    • zadaniem ukierunkowanym na grupowanie „Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej”,

    • uzupełnianiem podpisów obrazka „Sprzęt w pracowniach terapii zajęciowej”,

    • krzyżówką „Elementy wyposażenia pracowni terapii zajęciowej”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii
zajęciowej,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z podstawowym wyposażeniem poszczególnych pracowni terapii zajęciowej, tj. pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii i pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry,

  • przyswojenie informacji związanych z funkcją danego narzędzia wykorzystywanego w pracy terapeuty zajęciowego,

  • planowanie wyposażenia danej pracowni w odpowiedni sprzęt wspomagający realizację terapii zajęciowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

  • Uczący się może samodzielnie odtworzyć galerię zdjęć i przeanalizować informacje w niej zawarte.

  • Uczący się może wykorzystać materiał multimedialny, aby przygotować się do egzaminu zawodowego. W celu utrwalenia wiedzy uczący się przygotowuje samodzielnie prezentację przedstawiającą podstawowe wyposażenie pięciu pracowni: higieny osobistej i gospodarstwa domowego, kroju i szycia, wyrobów z drewna, ceramicznej, pracowni arteterapii, wyrobów z metalu oraz ze skóry.

  • Zapoznanie się z galerią zdjęć pobudza kreatywność, aktywizuje uczącego się i poszerza jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy.

  • Przyswojony materiał można wykorzystać do utworzenia gry dydaktycznej na temat np. wyposażenia pracowni, które terapeuta zajęciowy musi wziąć pod uwagę, przygotowując scenariusz i zajęcia dla swojego podopiecznego.

  • Osoba ucząca się korzysta z galerii zdjęć w celu opracowania:

    • infografiki prezentującej np. elementy wyposażenia pracowni wyrobów z drewna oraz pracowni arteterapii;

    • plakatu na temat np. trudności, które mogą pojawić się podczas prowadzenia zajęć w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego;

    • analizy przypadku – sytuacji, w której terapeuta opracowuje na podstawie studium przypadku osoby z chorobą Alzheimera scenariusz zajęć dla tego podopiecznego. Zajęcia mają się odbyć w pracowni kroju i szycia. W ich trakcie będą wykorzystywane narzędzia przedstawione w galerii;

    • metaplanu, np. „Jak powinny przebiegać planowane dla osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym zajęcia w pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry? Weź pod uwagę, że podczas tych zajęć są wykorzystywane narzędzia przedstawione w galerii”;

    • analizy SWOT, np.:

      • narzędzi wykorzystywanych w pracowni wyrobów z metalu przez uczestnika zajęć, który ma problemy z czynnościami manipulacyjnymi,

      • narzędzi wykorzystywanych w pracowni ceramicznej oraz pracowni arteterapii przez uczestnika zajęć, który ma problemy z orientacją w przestrzeni;

    • scenariusza zajęć prowadzonych w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry, dopasowanego do charakterystyki danego podopiecznego;

    • mapy pojęciowej, np. wskazanie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – narzędzi, które muszą być wzięte pod uwagę przez terapeutę przygotowującego dla pacjenta z autyzmem zajęcia w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej, pracowni arteterapii lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;

    • metaplanu dotyczącego np. najczęstszych błędów w udzielaniu instruktażu podczas zajęć grupowych w pracowni ceramicznej lub pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry;

    • rebusów dotyczących wyposażenia pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna.


Tytuł materiału multimedialnego

Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP” umożliwia zapoznanie się z opisem pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego i pracowni komunikacji interpersonalnej, a także z obowiązującymi w poszczególnych pracowniach regulaminami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny w pracy.

Z materiału multimedialnego można skorzystać, by zapoznać się z regulaminami wybranych pracowni oraz obowiązującymi w nich podczas prowadzenia terapii zajęciowej zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Materiał jest powiązany z:

  • filmem edukacyjnym „Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej”,

  • wirtualną wycieczką „Spacer po pracowni kroju i szycia”,

  • interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

    • dopasowaniem elementów do schematu „Regulamin BHP w pracowniach terapii zajęciowej”,

    • uzupełnianiem podpisów obrazka „Pracownie terapii zajęciowej i ich wyposażenie”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • analizowanie informacji zawartych w regulaminach pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego i pracowni komunikacji interpersonalnej;

  • stosowanie terminologii związanej z zasadami BHP obowiązującymi w pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego i pracowni komunikacji interpersonalnej;

  • wskazywanie zasad organizacji pracy oraz omawianie praw i obowiązków uczestnika warsztatów terapii zajęciowej prowadzonej w określonej pracowni;

  • omawianie wyposażenia niezbędnego do prowadzenia zajęć w pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego i pracowni komunikacji interpersonalnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

  • Dzięki samodzielnemu zapoznaniu się z planszą interaktywną osoba ucząca się pozyskuje informacje dotyczące wyposażenia i regulaminu pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego i pracowni komunikacji interpersonalnej oraz poznaje obowiązujące w nich zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Podczas pracy z materiałem multimedialnym może sporządzać notatki.

  • Plansza interaktywna może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się do:

    • powtórzenia materiału,

    • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym,

    • utrwalania, porządkowania wiedzy,

    • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.

  • Materiał multimedialny może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się podczas samodzielnej pracy do przygotowania:

    • listy pytań, niedokończonych zdań lub rebusów dotyczących zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, których musi przestrzegać terapeuta zajęciowy;

    • opisu przypadku, np. „Możliwe sytuacje problemowe w pracowni terapii zajęciowej, tj. w pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego lub pracowni komunikacji interpersonalnej, związane z koniecznością przestrzegania zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy”;

    • posteru przedstawiającego np. regulamin pracowni arteterapii, pracowni rękodzieła, pracowni kulinarnej, pracowni organizacji czasu wolnego lub pracowni komunikacji interpersonalnej;

    • mapy myśli na temat np. prowadzenia zajęć z wykorzystaniem zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni rękodzieła;

    • infografiki prezentującej np. regulamin pracowni organizacji czasu wolnego;

    • plakatu na temat np. zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni komunikacji interpersonalnej, które należy wziąć pod uwagę, dostosowując stanowisko pracy dla osoby z zaburzeniami mowy;

    • metaplan dotyczący np. dostosowania określonej pracowni, np. pracowni organizacji czasu wolnego lub pracowni kulinarnej, dla osoby poruszającej się o kuli;

    • gry edukacyjnej dotyczącej postępowania terapeuty i uczestników podczas zajęć w pracowni kulinarnej, które jest zgodne z obowiązującym w niej regulaminem;

    • fiszek z podstawowymi pojęciami związanymi np. z regulaminem, zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi w pracowni komunikacji interpersonalnej;

    • metaplanu dotyczącego np. norm bezpieczeństwa i higieny pracy, których terapeuta zajęciowy musi przestrzegać, pracując z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej.

  • Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania terapeuty zajęciowego planującego terapię według zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na pogrupowaniu sprzętu znajdującego się w pracowni higieny osobistej i gospodarstwa domowego, pracowni kroju i szycia, pracowni wyrobów z drewna, pracowni ceramicznej i pracowni wyrobów z metalu oraz ze skóry. Uczący się musi właściwie przyporządkować sprzęty do poszczególnych pracowni terapii zajęciowej. Jest to zadanie średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z galerią zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęt w pracowniach terapii zajęciowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dobraniu odpowiedniego opisu do pięciu obrazków przedstawiających różne narzędzia i sprzęty wykorzystywane przez terapeutę podczas zajęć z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej. Jest to zadanie o łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z galerią zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć w pracowni kroju i szycia”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera zdania charakteryzujące niezbędne wyposażenie do prowadzenia zajęć w pracowni kroju i szycia. W zdaniach są braki – luki. Uczący się musi wybrać z puli właściwe wyrazy i wstawić je w odpowiednie miejsca). Jest to zadanie średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z wirtualną wycieczką „Spacer po pracowni kroju i szycia”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Wyposażenie pracowni kulinarnej w warsztatach terapii zajęciowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera osiem stwierdzeń dotyczących prowadzenia przez terapeutę zajęć w pracowni kulinarnej. Należy określić, czy zdania te są prawdziwe czy fałszywe. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Elementy wyposażenia pracowni terapii zajęciowej”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z sześciu pytań‑haseł. Po wpisaniu prawidłowych odpowiedzi w szablon pojawia się hasło główne.
Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte związane z jej rozwiązaniem.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z wirtualną wycieczką „Spacer po pracowni kroju i szycia” i galerią zdjęć „Pracownie w terapii zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)2) planuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej,
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do grafu/schematu „Regulamin BHP w pracowniach terapii zajęciowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu schematu – dopasowaniu do poszczególnych pracowni terapii zajęciowej właściwych punktów z regulaminu BHP. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z planszą interaktywną „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Pracownie terapii zajęciowej i ich wyposażenie”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dobraniu odpowiedniego opisu do pięciu obrazków przedstawiających różne pracownie terapii zajęciowej. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z planszą interaktywną „Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.5)1) opisuje wyposażenie poszczególnych pracowni terapii zajęciowej (komunikacji interpersonalnej, kulinarnej, plastycznej, organizacji czasu wolnego, informatycznej, ergoterapii),
MED.13.6.5)3) dobiera sprzęt i materiały do prowadzenia terapii zajęciowej w pracowniach.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału