Eksploatacja maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych - Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107, Technik odlewnik 311705
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów Operator maszyn i urządzeń odlewniczych i Technik odlewnikWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów Operator maszyn i urządzeń odlewniczych i Technik odlewnik
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach operator maszyn i urządzeń odlewniczych oraz technik odlewnik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych wyodrębnionej w zawodach operator maszyn i urządzeń odlewniczych oraz technik odlewnik.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych:
przerób masy formierskiej i rdzeniowej.
Efekty kształcenia
MTL.02.3. Eksploatacja maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
Uczeń:
1) określa etapy procesu przerobu mas formierskich i mas rdzeniowych,
2) stosuje maszyny i urządzenia do przerobu mas formierskich i mas rdzeniowych,
3) stosuje urządzenia stosowane do transportu materiałów formierskich, mas formierskich i mas rdzeniowych,
4) przeprowadza proces regeneracji mas formierskich i mas rdzeniowych,
5) przeprowadza obsługę codzienną, przeglądy bieżące oraz konserwację maszyn i urządzeń wykorzystywanych do przerobu mas Formierskich i mas rdzeniowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Zasób Atlas interaktywny Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
Atlas interaktywny Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
to atlas porzedstawiający procesy starzenia maszyn oraz cele i zasady przeprowadzania obsługi codziennej.
Zasób Sekwencje filmowe Rodzaje maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
Sekwencje filmowe Rodzaje maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
to sekwencje filmowe, które prezentują konkretne maszyny i urządzenia.
Zasób Animacja 3D Proces przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
Animacja 3D Proces przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
to animacja modelu w grafice 3D, która prezentuje wygląd i cechy mieszarki turbinowej.
Zasób Schemat interaktywny Zasady oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeń
Schemat interaktywny Zasady oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeń
to schemat prezentujący sposoby oceny stanu technicznego.
Zasób E‑book Masy formierskie oraz maszyny do ich przygotowania
E‑book Masy formierskie oraz maszyny do ich przygotowania
to e‑book, który dokładnie opisuje materiały i masy formierskie.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowychAtlas interaktywny
Rodzaje maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowychSekwencje filmowe
Proces przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowychAnimacja 3D
Zasady oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeńSchemat
Masy formierskie oraz maszyny do ich przygotowaniaE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów Operator maszyn i urządzeń odlewniczych i Technik odlewnik.
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesny środek dydaktyczny wspomagający proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z eksploatacją maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Atlas interaktywny „Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych”
Nauczyciel pokazuje uczniom na zajęciach atlas interaktywny, który przedstawia procesy starzenia maszyn, warunki ich pracy oraz cele i zasady przeprowadzania ich obsługi codziennej.
W trakcie przeglądania atlasu pozwala uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.
Nauczyciel uprzedza, że zaprezentowane w atlasie informacje będą potrzebne do wykonania ćwiczenia.
Po zakończonej prezentacji nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup, rozdaje im małe kartki i długopisy. Następnie każda z grup ma za zadanie stworzyć 4 pytań, które posłużą do stworzenia gry edukacyjnej przypominającej grę „5 sekund” i dotyczących obsługi codziennej maszyn do przerobu mas formierskich. Ważnym jest, aby pytania były proste i wymagały konkretnej odpowiedzi.
Po zakończeniu pracy grupy oddają kartki z pytaniami nauczycielowi, a ten odkłada na bok kartki z powtarzającymi się pytaniami, a pozostałe kartki wkłada do kapelusza.
Grupy mają możliwość zagrania w grę. Przedstawiciele każdej grupy losują pytania i zadaniem uczniów jest odpowiedzenie na nie w ciągu 5 sekund. Nauczyciel koryguje ewentualne błędne odpowiedzi.
Członkowie grupy, która udzieli największej ilości prawidłowych odpowiedzi, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami lub pochwałami.
Sekwencje filmowe „Rodzaje maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji sekwencje filmowe.
Po odtworzeniu sekwencji nauczyciel prosi uczniów o wymienienie ośmiu kategorii maszyn i urządzeń do przerobu mas formierskich.
Następnie każdemu z uczniów lub parze uczniów, w zależności od liczebności grupy, przydzielona jest jedna kategoria do szczegółowego opracowania.
Sekwencje zostają odtworzone ponownie, uczniowie zapoznają się z rysunkami 3D poszczególnych urządzeń.
Każdy z uczniów opracowuje przydzieloną mu kategorię.
Następnie uczniowie prezentują na forum maszyny z przydzielonej im kategorii – ich budowę, funkcje i zastosowanie.
Animacja 3D „Proces przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych”
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej animację. Dzięki formatowi 3D uczniowie mają możliwość zobaczenia mieszarki w pełnej panoramie.
Po zapoznaniu się z wizualizacją uczniowie próbują opisać cechy charakterystyczne mieszarki turbinowej (praca całego zespołu klasowego).
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Schemat interaktywny „Zasady oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeń”
Uczniowie samodzielnie zapoznają się ze schematem, który przedstawia sposoby oceny stanu technicznego.
Następnie nauczyciel zadaje konkretne pytania o metody oceniania stanu technicznego.
Uczniowie odpowiadają na pytania, dzięki czemu można sprawdzić poziom zrozumienia i zapamiętania informacji zawartych w tym multimedium.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi.
Nauczyciel ponownie pokazuje uczniom schemat interaktywny i prosi o wymienienie nazw elementów ukrytych pod poszczególnymi cyframi.
E‑book „Masy formierskie oraz maszyny do ich przygotowania”
Uczniowie, w zależności od liczebności grupy, są dzieleni na grupy lub pary.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z e‑bookiem, który dokładnie opisuje materiały i masy formierskie.
Każda z grup/par zajmuje się opracowaniem jednego rozdziału z e‑booka.
Uczniowie notują najważniejsze zagadnienia z poszczególnych rozdziałów.
Po zapoznaniu się z materiałem oraz sporządzeniu notatek, poszczególne grupy na forum prezentują zdobytą wiedzę.
Nauczyciel kontroluje poprawność przekazywanych informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały sprawdzające składają się z ćwiczeń różnych typów:
Dopasowywanie opisów do schematu
Samodzielne wpisywanie słów
Uzupełnianie tekstu odpowiednimi słowami
Test samosprawdzający
Prawda/Fałsz
Uczniowie samodzielnie lub w parach (w zależności od typu i stopnia skomplikowania ćwiczenia) rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Uczniowie mają za zadanie ponowną analizę e‑materiałów oraz stworzenie materiałów i notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.
Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.
Zapewniają one dostępność repozytorium interaktywnych testów, dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, co stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.
Wykorzystując e materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Zadaniem ucznia jest analiza wszystkich e‑materiałów.
Uczeń pisemnie streszcza w punktach atlas interaktywny.
Uczeń notuje najważniejsze informacje z sekwencji filmowych oraz opisuje rysunki 3D maszyn.
Uczeń dostaje wydruk schematu, jego zadaniem jest podpisanie poszczególnych cyfr odpowiednimi pojęciami.
Uczeń zapoznaje się z treścią całego e‑booka, sporządza notatki.
Na koniec zadaniem ucznia jest wykonanie testu zawartego w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu uczeń samodzielnie pozna poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na grupy.
Każda z grup ma przydzieloną maszynę lub urządzenie do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z każdym zasobem (atlasem interaktywnym, sekwencjami filmowymi, animacją 3D, schematem interaktywnym i e‑bookiem) oraz przygotowanie prezentacji reszcie klasy.
Każda z grup na lekcji losuje jedno urządzenie lub maszynę, którą będzie opracowywać podczas pracy poza lekcją.
Zadaniem każdej z grup jest ponowne zapoznanie się ze wszystkimi materiałami multimedialnymi, w celu wyszukania wszystkich informacji, dotyczących wylosowanego urządzenia/maszyny.
Uczniowie mogą się podzielić wewnątrz grupy zadaniami np. jedna osoba przygotowuje zrzuty ekranu, druga opisuje budowę urządzenia, trzecia jej zastosowanie i funkcje.
Poszczególne grupy przygotowują prezentację w formacie .ppt, którą później będą mogli podzielić się z pozostałymi grupami.
Indywidualizacja pracy z uczniem
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie trzy multimedia przedstawia informacje na temat organizacji i prowadzenia eksploatacji kopalin metodą otworową. Atlas interaktywny przedstawia obsługę urządzeń, schemat interaktywny pokazuje sposób organizacji pracy, e‑book objaśnia zasady działania i parametry techniczne maszyn. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
E‑materiał może być wykorzystywany przez osoby z dysfunkcją wzroku lub słuchu, ponieważ jest dostosowany na poziomie WCAG 2.1., poprzez zastosowanie opisów alternatywnych, ćwiczeń interaktywnych obsługiwanych przez czytniki ekranów
oraz audiodeskrypcję.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści