Eksploatacja maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych - Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107, Technik odlewnik 311705
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Na co powinieneś zwrócić uwagę?Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Zasób Atlas interaktywny Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
Atlas interaktywny Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
to atlas opisujący procesy starzenia maszyn oraz cele i zasady przeprowadzania obsługi codziennej.
Zasób Sekwencje filmowe Rodzaje maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
Sekwencje filmowe Rodzaje maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
to sekwencje filmowe, które prezentują konkretne maszyny i urządzenia.
Zasób Animacja 3D Proces przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
Animacja 3D Proces przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych
to animacja modelu w grafice 3D, która prezentuje wygląd i cechy mieszarki turbinowej.
Zasób Schemat interaktywny Zasady oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeń
Schemat interaktywny Zasady oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeń
to schemat prezentujący sposoby oceny stanu technicznego.
Zasób E‑book Masy formierskie oraz maszyny do ich przygotowaniah
E‑book Masy formierskie oraz maszyny do ich przygotowaniah
to e‑book, który dokładnie opisuje materiały i masy formierskie.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowychAtlas interaktywny
Rodzaje maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowychSekwencje filmowe
Proces przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowychAnimacja 3D
Zasady oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeńSchemat
Masy formierskie oraz maszyny do ich przygotowaniaE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach operator maszyn i urządzeń odlewniczych oraz technik odlewnik.
W skład multimediów wchodzą atlas interaktywny, sekwencja filmowa, animacja 3D, schemat i e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych.
Atlas interaktywny „Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych” pokaże Ci, na jakie aspekty należy zwracać uwagę przy obsłudze codziennej maszyn i urządzeń formierskich.
Dzięki sekwencji filmowej „Rodzaje maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych” zapoznasz się konkretnymi maszynami i urządzeniami.
Animacja 3D „Proces przygotowania mas formierskich i mas rdzeniowych” pokaże Ci wygląd i cechy mieszarki turbinowej.
Schemat „Zasady oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeń” prezentuje sposoby oceny stanu technicznego.
E‑book „Masy formierskie oraz maszyny do ich przygotowania” dokładnie opisuje materiały i masy formierskie.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na głównej stronie e‑materiału znajdziesz zakładki z materiałami multimedialnymi. Możesz korzystać z tych materiałów, otwierając poszczególne zakładki; oglądać, przeglądać, zatrzymywać, a także ponownie uruchamiać dowolną ilość razy. Dodatkowo, każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać, aby sprawdzić swoją wiedzę zaraz po uważnym zapoznaniu się z danym multimedium lub przenieść się do interaktywnych materiałów sprawdzających i wykonać różnego rodzaju ćwiczenia weryfikujące stan Twojej wiedzy po zapoznaniu się z całością e‑materiału. Ćwiczenia oraz testy dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną netografią i bibliografią, które mogą być wyjściem dla Ciebie do dalszego własnego doskonalenia się.
W trakcie pracy z poszczególnymi multimediami korzystaj z różnych form notowania przekazywanych informacji.
Pracując z atlasem interaktywnym, możesz wykonać na przykład notatki tekstowo‑graficzne, które pozwolą Ci lepiej zapamiętać wszystkie zagadnienia poruszane w atlasie, takie jak tarcie czy zmęczenie materiału. Rysunki zamieszczone w atlasie to tylko inspiracja – być może łatwiej byłoby Ci zapamiętać przekazywane treści, gdybyś sam wykonał rysunki do poszczególnych haseł.
W takcie oglądania sekwencji filmowych możesz przekazywane treści zapisywać nie tylko na schematach, tak jak to zaproponowano na początku każdej sekwencji, ale na przykład w postaci tabelki. Wykonanie własnoręcznych rysunków poszczególnych urządzeń (np. do suszenia mas czy rozdrabniania) to dobry sposób na zapamiętanie ich budowy.
Aby zapamiętać jak najwięcej informacji przekazanych w animacji 3D, warto sporządzić fiszki. Jeśli chcesz, możesz skorzystać z dostępnych w internecie darmowych aplikacji do tworzenia fiszek, ale równie dobrze możesz hasłowe lub nieco bardziej rozbudowane notatki (np. opatrzone własnoręcznie wykonanymi rysunkami) sporządzić na małych karteczkach. Tekst i rysunek umieść na jednej stronie fiszki, a na drugiej stronie zapisz pytanie, na które odpowiedź zawiera fiszka. Gdy będziesz powtarzał materiał, spróbujesz najpierw samodzielnie odpowiedzieć na widniejące na fiszce pytanie, a dopiero potem zajrzysz do notatki znajdującej się po drugiej stronie fiszki.
Schemat interaktywny zawiera wiele szczegółowych informacji, które łatwiej byłoby Ci zapamiętać, gdybyś zapisał je na przykład na kilku dużych plakatach. Nie musisz na nich zapisywać informacji tak samo, jak to zrobiono na schematach, lecz możesz zrobić to w sposób, który najlepiej do Ciebie trafia, np. w postaci mapy myśli. Przy tworzeniu mapy myśli najpierw określ temat główny sporządzanej prze Ciebie notatki, zapisz go na środku plakatu, a następnie dodaj do niego główne gałęzie, na końcu których umieścisz słowa klucze, które się z nim wiążą. Każde z takich słów kluczy można dalej rozwijać – dorysowywać do nich kolejne gałęzie i umieszczać na nich kolejne hasła. Pamiętaj o tym, że do tworzenia mapy myśli najlepiej wykorzystywać własne słowa, hasła i skojarzenia, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej będzie Ci zapamiętać zapisane w ten sposób informacje.
Zabierając się za czytanie e‑booka, warto zaplanować sposób notowania najważniejszych informacji. Możesz na przykład wydrukować całego e‑booka i w trakcie czytania najważniejsze informacje zaznaczać kolorowymi markerami lub kolorowymi samoprzylepnymi zakładkami. Treści zawarte w e‑booku można zanotować w postaci prostych tabelek lub schematów, a niektóre z nich warto sobie rozrysować jako notatki graficzne (tzw. sketchnotki), zawierające zarówno hasła, jak i schematyczne rysunki i różne kształty (strzałki, koła, kwadraty, linie faliste, proste, przerywane itp.). Ważne, żebyś postarał się wszystko zapisywać własnymi słowami i rysować to, co akurat kojarzy Ci się z danym tekstem – im bardziej notatka jest dopasowana do Ciebie i twojego sposobu myślenia, tym łatwiej ją zapamiętasz.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Obejrzyj sekwencje filmowe, animację 3D oraz atlas interaktywny. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział „co się do ciebie pisze”. Jeśli nie będziesz znał jakiś specjalistycznych słów - zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz specjalistyczne znaczenie słów, których nie znasz.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć uczenie się samodzielnie z tych materiałów. To możliwość przypomnienia sobie tego, co już wiesz lub tego, jak to się wiąże z tym, co już wiesz. Jeśli „tak” (czyli co z czym się wiąże), to opisz to. Jeśli to zdanie jest skomplikowane, to właśnie na własnej skórze doświadczyłeś tego, co może się zdarzyć z e‑materiałem. Nie poddawaj się. Spróbuj jeszcze raz.
Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści