E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje maszyn i urządzeń w procesach metalurgicznych

MTL.03. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego - Operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego 812122, Technik przemysłu metalurgicznego 311708

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach operatora maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego i technika przemysłu metalurgicznego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

MTL.03 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego wyodrębnionej w zawodach operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego 812122 i technik przemysłu metalurgicznego 311708.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MTL.03 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego

  • wykonywanie obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń metalurgicznych.

Efekty kształcenia

MTL.03.2. Podstawy przemysłu metalurgicznego

Uczeń:
1) stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych,
3) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego.

MTL.03.3. Eksploatacja maszyn i urządzeń do przygotowania materiałów wsadowych w procesach metalurgicznych

Uczeń:
2) stosuje maszyny i urządzenia do realizacji procesów przygotowania materiałów wsadowych w procesach metalurgicznych.

MTL.03.4. Eksploatacja maszyn i urządzeń stosowanych w procesach metalurgicznych

Uczeń:
2) charakteryzuje maszyny i urządzenia do wytwarzania i odlewania metali i ich stopów.

MTL.03.5. Eksploatacja maszyn i urządzeń stosowanych do przygotowania wsadu do obróbki plastycznej metali i ich stopów

Uczeń:
2) charakteryzuje piece do nagrzewania wsadu przed obróbką plastyczną metali i ich stopów,
3) charakteryzuje rodzaje urządzeń wykorzystywanych do transportowania nagrzanego wsadu oraz elementy ich budowy.

MTL.03.6. Eksploatacja maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej metali i ich stopów na gorąco i na zimno

Uczeń:
1) charakteryzuje maszyny i urządzenia wykorzystywane w procesach obróbki plastycznej metali i ich stopów na gorąco i na zimno.
3) stosuje materiały wsadowe, oprzyrządowanie, materiały pomocnicze i narzędzia do prowadzonych procesów obróbki plastycznej metali i ich stopów na gorąco i na zimno.

MTL.03.7. Eksploatacja maszyn i urządzeń do wykończania wyrobów poddawanych obróbce plastycznej

Uczeń:
1) charakteryzuje maszyny i urządzenia stosowane do obróbki cieplnej i cieplnochemicznej wyrobów poddawanych obróbce plastycznej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDTUo8sX40Wprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Film edukacyjny Obsługa maszyn i urządzeń do prowadzenia procesów metalurgicznychDvTYSwnI0Film edukacyjny Obsługa maszyn i urządzeń do prowadzenia procesów metalurgicznych, to film edukacyjny przedstawiający budowę urządzeń stosowanych w hutach i odlewniach.
    Materiał Wizualizacja modelu w grafice 3D Wizualizacja w 3D maszyn i urządzeń do prowadzenia procesów metalurgicznychDRouTALQEWizualizacja modelu w grafice 3D Wizualizacja w 3D maszyn i urządzeń do prowadzenia procesów metalurgicznych, to wizualizacja modelu w grafice 3D, przedstawiająca wygląd oraz charakterystyczne cechy pieca łukowego z łukiem bezpośrednim.
    Materiał Atlas inteaktywny Maszyny i urządzenia do prowadzenia procesów metalurgicznychD11PiMWgwAtlas inteaktywny Maszyny i urządzenia do prowadzenia procesów metalurgicznych, jest to atlas interaktywny, który prezentuje wygląd, budowę i cechy charakterystyczne poszczególnych maszyn, wykorzystywanych w procesach metalurgicznych.
    Materiał Atlas interaktywny Narzędzia pomocnicze do prowadzenia procesów metalurgicznychDMTcoNXc7Atlas interaktywny Narzędzia pomocnicze do prowadzenia procesów metalurgicznych to atlas interaktywny, który prezentuje wygląd i budowę poszczególnych narzędzi wykorzystywanych w procesach metalurgicznych.
    Materiał Gra edukacyjna Projektowanie części maszyn i urządzeńD1FbtCMBmGra edukacyjna Projektowanie części maszyn i urządzeń to ćwiczenie polegające na zdobyciu wiedzy z zakresu projektowania części maszyn i urządzeń.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDJfCbIUs4Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDwUDuRellSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDY88ejtm3Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego się,D1Bq7Lh35Przewodnik dla uczącego się, zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDdtmHMhSvNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDON9k59ZFInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów Operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego oraz Technik przemysłu metalurgicznego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z eksploatacją maszyn i urządzeń używanych w procesach metalurgicznych.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału
w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny „Obsługa maszyn i urządzeń do prowadzenia procesów metalurgicznych”
  • Przed obejrzeniem filmu nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy wirtualnej listę pytań do filmu. Mają one na celu zwrócenie uwagi na kluczowe zagadnienia
    i skupienie uwagi uczniów na prezentowanym materiale.

  • Nauczyciel odtwarza film. W czasie trwania filmu uczniowie sporządzają notatki.

  • Po odtworzeniu filmu uczniowie odpowiadają na zadane pytania.

  • Film zostaje odtworzony ponownie. Tym razem nauczyciel zatrzymuje film co jakiś czas i omawia poszczególne etapy procesu wykonania oprzyrządowania odlewniczego. Zwraca uwagę na wszystkie używane urządzenia i wypisuje ich nazwy.

Wizualizacja modelu w grafice 3D „Wizualizacja w 3D maszyn i urządzeń do prowadzenia procesów metalurgicznych”
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej wizualizacje maszyn i urządzeń do prowadzenia procesów metalurgicznych. Dzięki formatowi 3D uczniowie mają możliwość zobaczenia maszyn w pełnej panoramie.

  • Po zapoznaniu się z wizualizacją uczniowie próbują opisać cechy charakterystyczne każdej z maszyn i urządzeń (praca całego zespołu klasowego).

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.

  • Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej opisy umieszczone pod każdą wizualizacją 3D i wspólnie omawiają wymienione oraz niewymienione cechy charakterystyczne.

  • Na koniec nauczyciel pokazuje jeszcze raz modele, kolejno wybierani uczniowie mają za zadanie omówienie poszczególnych elementów modelu i ich funkcji.

Atlas interaktywny „Maszyny i urządzenia do prowadzenia procesów metalurgicznych”
  • Nauczyciel wyświetla i omawia atlas interaktywny.

  • Następnie uczniowie mają za zadanie ponowną analizę atlasu.

  • Uczniowie tworzą kreatywne notatki oraz wypisują kluczowe pojęcia.

  • Na podstawie notatek uczniowie wspólnie z nauczycielem powtarzają materiał.

Atlas interaktywny „Narzędzia pomocnicze do prowadzenia procesów metalurgicznych”
  • Nauczyciel wyświetla i omawia atlas interaktywny.

  • W czasie, kiedy nauczyciel prezentuje wiedzę, uczniowie mają za zadanie stworzyć listę pytań, które zostaną wykorzystane do quizu.

  • Następnie uczniowie wypisują pytania na tablicy, nauczyciel kontroluje, czy pytania się nie powtarzają. Łącznie 10‑12 pytań.

  • Następnie uczniowie są dzieleni na dwie grupy, które będą rywalizować w quizie.

  • Wygrywa grupa, która poprawnie odpowie na więcej pytań.

  • Następnie uczniowie ponownie analizują atlas; tworzą kreatywne notatki i opisy grafik znajdujących się w materiale.

Gra edukacyjna „Projektowanie części maszyn i urządzeń”
  • Uczniowie zapoznają się z symbolami rysunku technicznego, określają potrzeby materiałowe i sprawdzają ich zgodność z normami.

Przykładowe zadania:

  1. Na podstawie rysunku 2D należy wykonać rysunek przekroju pieca
    indukcyjnego w 3D.

  2. Mając wymiary obudowy metalowej oraz wyłożenia ogniotrwałego
    (wkład izolacyjny wymienny) kadzi należy wykonać rysunek złożeniowy 3D.

  3. Mając różne wymiary korka zatyczkowego należy wykonać rysunek złożeniowy 3D dla określonej średnicy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały sprawdzające składają się z ćwiczeń różnych typów:

  • Dopasowywanie opisów do obrazka

  • Samodzielne wpisywanie słów do tekstu

  • Przeciąganie słów do tekstu

  • Łączenie kolumn

  • Prawda/ Fałsz

  • Zaznaczanie poprawnych odpowiedzi

Uczniowie samodzielnie lub w parach (w zależności od typu i stopnia skomplikowania ćwiczenia) rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.

Praca uczniów poza zajęciami

Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Uczniowie mają za zadanie ponowną analizę e‑materiałów oraz stworzenie materiałów i notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

Zapewniają one dostępność repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, co stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają ćwiczenie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych
i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Praca indywidualna
  • Zadaniem ucznia jest analiza wszystkich e‑materiałów.

  • Uczeń pisemnie streszcza w punktach film edukacyjny.

  • Uczeń tworzy notatkę na podstawie wizualizacji modelu 3D, w której opisuje poszczególne elementy, funkcje i zastosowanie poszczególnych urządzeń.

  • Uczeń ponownie analizuje atlasy interaktywne, zadaniem ucznia jest stworzenie listy pytań do zawartych w nich informacji; pytania zostaną wykorzystane
    na kolejnej lekcji w celu utrwalenia informacji.

  • Na koniec zadaniem ucznia jest wykonanie testu zawartego w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu uczeń samodzielnie pozna poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale.

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są na grupy.

  • Każda z grup ma przydzieloną maszynę lub urządzenie do prowadzenia procesów metalurgicznych. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z każdym zasobem (filmem edukacyjnym, animacją modelu w grafice 3D i atlasami interaktywnymi) oraz przygotowanie prezentacji reszcie klasy.

  • Każda z grup na lekcji losuje jedno urządzenie lub maszynę, którą będzie opracowywać podczas pracy poza lekcją.

  • Zadaniem każdej z grup jest ponowne zapoznanie się ze wszystkimi materiałami multimedialnymi, w celu wyszukania wszystkich informacji, dotyczących wylosowanego urządzenia/maszyny.

  • Uczniowie mogą się podzielić wewnątrz grupy zadaniami np. jedna osoba przygotowuje zrzuty ekranu, druga opisuje budowę urządzenia, trzecia jej zastosowanie i funkcje.

  • Poszczególne grupy przygotowują prezentację, np. w formacie .ppt, którą później będą mogli podzielić się z pozostałymi grupami.

Indywidualizacja pracy z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego, np. poprzez:

  • przydzielanie różnych zadań uczniom, którzy szybko i z łatwością przyswoili materiał i mogą go dalej poszerzać, a innych tym, którzy mają trudności z opanowaniem zagadnień,

  • tutoring rówieśniczy, czyli współpracę między uczniami, z których jeden ma większe kompetencje, wiedzę czy doświadczenie w danym zakresie (tzw. „Tutor”), dzięki czemu może je przekazywać drugiemu, doświadczającemu trudności uczniowi.

Podczas zajęć tutoringu rówieśniczego wykorzystywana jest relacja rówieśnicza pomiędzy uczniami, która jest zdecydowanie bliższa niż nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym sobie wieku, a co za tym idzie mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem jak również uczyć się od siebie.

Praca z uczniami z SPE

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. W e‑materiale znajdują się opisy alternatywne do wszystkich zdjęć i grafik.

E‑materiał umożliwia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pracę w odpowiednim dla nich tempie oraz powtarzanie materiału w dowolnym momencie. Każdy element dostępny jest przy użyciu klawiatury. Wykorzystanie form tekstowych, graficznych i dźwięków wzbogaca proces uczenia się, działając na różne zmysły,
co jest szczególnie istotne dla osób z trudnościami w utrzymaniu koncentracji czy nauce. Wykorzystanie różnego rodzaju interakcji wpływa pozytywnie na atrakcyjność przekazu wiedzy i zainteresowanie.

E‑materiał może być wykorzystywany przez osoby z dysfunkcją wzroku lub słuchu, ponieważ jest dostosowany na poziomie WCAG 2.1., poprzez zastosowanie opisów alternatywnych, ćwiczeń interaktywnych obsługiwanych przez czytniki ekranów oraz audiodeskrypcję.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1JxoTLxcdE5B
(Uzupełnij).