E-materiały do kształcenia zawodowego

Reguluję mechanizm fortepianu i pianina, klawiaturę oraz urządzenie pedałowe

AUD.04. Strojenie i korekta fortepianów i pianin - Technik budowy i strojenia fortepianów i pianin 311945

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianinWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik budowy i strojenia fortepianów i pianin 311945 dla kwalifikacji: AUD.04. Strojenie i korekta fortepianów i pianin oraz AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

AUD.04. Podstawy budowy i strojenia fortepianów i pianin:

  • strojenie i intonacja fortepianów i pianin,

  • regulacja mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin.

AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin:

  • regulacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

AUD.04.2. Podstawy budowy i strojenia fortepianów i pianin

Uczeń:

14) rozróżnia narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin, 15) stosuje przyrządy pomiarowe i aplikacje używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin, 19) stosuje urządzenia programy komputerowe i aplikacje wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,

AUD.04.3. Strojenie i intonacja fortepianów i pianin

Uczeń:

1) stroi fortepiany i pianina z użyciem różnych systemów strojenia fortepianów i pianin, 2) charakteryzuje brzmienia stosowane przez różnych producentów fortepianów i pianin, 3) rozróżnia metody przeprowadzania intonacji fortepianów i pianin, 4) stosuje techniki ustawiania kołka stroikowego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDHEzhemUjInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęćD16FWRK98Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDlkRmuzFHPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1h1HOAcTPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDfHSvZTXFNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDJiPzgIgLInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się i nauczania. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności, które związane są ze strojeniem fortepianów i pianin, aplikacjami wspomagającymi strojenie, narzędziami i sposobami ich użycia, technikami pracy, intonacją. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Film instruktażowy (tutorial) – Instruktaż regulacji mechanizmu fortepianu i pianina

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z materiałem zaprezentowanym w filmie.

Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie rozdaje parom kartki z pytaniami. Informuje, że zadaniem par będzie rozwiązanie quizu na temat zagadnień związanych z regulacją mechanizmów fortepianów i pianin. Uczniowie mogą poszukiwać odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub innych źródłach internetowych.

Pięć par, które najszybciej poprawnie odpowiedzą na wszystkie pytania, zostanie nagrodzonych pozytywną oceną z aktywności.

Sekwencje filmowe – Reguluję mechanizm fortepianu i pianina, klawiaturę oraz urządzenie pedałowe

Praca w grupach

Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z materiałami filmowymi uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa ma za zadanie opracować informacje na temat przypisanych zagadnień i przygotować notatki.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Wymieniają między sobą notatki i przeprowadzają krótkie testy wiedzy. Osoby z innych grup eksperckich zapoznają grupy z własnym tematem i tłumaczą zagadnienia.

Animacja w 3D – Proces pracy dźwigni tłumikowej w fortepianie

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się z multimedium. Każda z grup ma za zadanie znalezienia w internecie informacji na temat przydzielonych zagadnień:

Po wyznaczonym czasie uczniowie porównują rezultaty swojej pracy.

Mapa myśli – Zagadnienia związane z regulacją mechanizmu fortepianu i pianina

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.

Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.

Gra wcielanie się w rolę – Korektor mechanizmów fortepianów i pianin

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z grą, przechodząc przez poszczególne etapy, a następnie przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu.Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:

  • obowiązuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy;

  • za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty;

  • za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt;

  • punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.

Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Film instruktażowy (tutorial) – Instruktaż regulacji mechanizmu fortepianu i pianina

Uczniowie zapoznaja się z filmem a następnie korzystając z materiału i zasobów internetu, przygotowują miniprezentację dotyczącą wybranego tematu. Prezentacja powinna zawierać, historię, ciekawostki, zdjęcia, filmiki. Uczeń może taką prezentację zamieścić w internecie. Z kilku wybranych prezentacji można uczynić temat osobnych zajęć.

Sekwencje filmowe – Reguluję mechanizm fortepianu i pianina, klawiaturę oraz urządzenie pedałowe

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają sekwencje filmowe na temat Operacje pomocnicze przy dzieleniu i formowaniu kęsów ciasta. Po odtworzeniu każdej z nich sprawdzają poziom zrozumienia treści, realizując kolejne zadania zamieszczone pod poszczególnymi materiałami. Jeśli mają problem z wykonaniem polecenia lub odpowiedzią na pytanie, ponownie zapoznają się z sekwencją.

Animacja w 3D – Proces pracy dźwigni tłumikowej w fortepianie

Praca w parach

Uczniowie dobierają się w pary. W zależności od liczebności klasy, na jedno zagadnienie może przypadać od dwóch do czterech par. Nauczyciel zapisuje zagadnienia na karteczkach i następuje losowanie.

Zadaniem uczniów jest przygotowanie poza zajęciami map myśli do przydzielonych zagadnień. W tym celu wykorzystują materiały z animacji i innych dostępnych źródeł. Mogą też skorzystać z mechanizmu do tworzenia map myśli na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub z innych dostępnych aplikacji.

Na zajęciach pary, które opracowywały to samo zagadnienie, porównują swoje mapy myśli, weryfikują je i ustalają wspólną wersję. Następnie mapy są omawiane na forum klasy. Gotowe mapy myśli można udostępnić na platformie ZPE lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela, aby mogli z nich korzystać wszyscy uczniowie.

Mapa myśli – Zagadnienia związane z regulacją mechanizmu fortepianu i pianina

Praca w grupach

Quiz. Uczniowie dobierają się w pięcioosobowe zespoły. Następnie na podstawie multimedium opracowują 15 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności (łatwe, średnie, trudne), korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Quizy umieszczają na platformie i zachęcają pozostałe osoby z klasy do udziały w grze. Quizy można wykorzystać przy sprawdzaniu znajomości materiału przez uczniów podczas kolejnych zajęć.

Gra wcielanie się w rolę – Korektor mechanizmów fortepianów i pianin

Praca w grupach

Plakat. Uczniowie dobierają się w grupy. Zapoznają się z informacjami zawartymi w grze a następnie wykonują plakaty na wybrane tematy:

Grupy przygotowują plakaty w pliku o dowolnym formacie. Na koniec zespoły zamieszczają plik na platformie ZPE. Pozostali uczniowie oceniają ich prace, biorąc pod uwagę atrakcyjność graficzną oraz rzetelność zapisanych informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami z SPE

Indywidualizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może odbywać się z wykorzystaniem wszystkich materiałów, ponieważ zostały one odpowiednio dostosowane do różnych sposobów komunikowania się, np. możliwość odsłuchania tekstów z odpowiednim natężeniem dźwięku, możliwość przeczytania tekstów mówionych przez lektora, powiększanie/pomniejszanie ekranu itp. Każdy materiał można podzielić na części, dzięki czemu zmniejszyć lub zwiększyć ilość wiedzy adekwatnie do potrzeb ucznia. Ponadto materiały są opatrzone jasnymi poleceniami i oferują możliwość powtarzania zadań, różne poziomy trudności zadań, zawierają informacje zwrotne, dzięki którym uczeń może wrócić do konkretnego multimedium, a także ćwiczenie alternatywne. Wszystkie materiały umożliwiają aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, docenianie ich wysiłku, zachęcanie do podejmowania kolejnych prób.

Plansza interaktywna, Mapa myśli:
  • uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • osoby mające problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinny być zmuszane do wystąpień podczas prezentacji.

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z dysleksją mogą przygotować materiał ilustracyjny do prezentacji;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania

Film instruktażowy i edukacyjny:
  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą rysować na tablicy tworzony przez zespół klasowy algorytm, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści>