Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwa
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik budownictwa 311204. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.14 Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów.
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.14 Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów: organizowania i kontrolowania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.14.2. Podstawy budownictwa
Uczeń:
BUD.14.2.1) charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych,
BUD.14.2.2) charakteryzuje konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania,
BUD.14.2.3) charakteryzuje rodzaje gruntów budowlanych i robót ziemnych,
BUD.14.2.7) określa elementy zagospodarowania terenu budowy.
BUD.14.4. Organizowanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonywaniem robót ziemnych
Uczeń:
BUD.14.4.1) posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych,
BUD.14.4.2) sporządza plan zagospodarowania terenu budowy,
BUD.14.4.3) przestrzega zasad sporządzania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz uczestniczy w jego opracowywaniu,
BUD.14.4.4) dobiera sposoby wykonywania obiektów zaplecza administracyjno‑socjalnego oraz obiektów tymczasowych,
BUD.14.4.5) charakteryzuje sposoby wykonywania robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów,
BUD.14.4.6) wybiera środki transportu, wyroby, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych,
BUD.14.4.7) stosuje zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych,
BUD.14.4.8) sporządza harmonogramy robót ziemnych i robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy,
BUD.14.4.9) organizuje zespoły robocze do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych,
BUD.14.4.10) kontroluje wykonywanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu organizowania i kontrolowania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Organizowanie i kontrolowanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy składa się z pięciu materiałów multimedialnych:
Film edukacyjny – Plac budowy od projektu do rozpoczęcia robót budowlanychFilm edukacyjny – Plac budowy od projektu do rozpoczęcia robót budowlanych
Uczeń dowie się, jakie kompetencje wymagane są w zawodzie technik budownictwa, pozna czynności zawodowe związane z organizowwaniem i zagospodarowaniem placu budowy, zobaczy również sprzęt wykorzystywany do realizacji tych zadań.
Animacja 3D – Wykonywanie prac ziemnychAnimacja 3D – Wykonywanie prac ziemnych
Uczeń pozna proces prowadzenia robót ziemnych począwszy od pobierania próbek gruntu do badania, odwadnianaia terenu i obniżania wód gruntowych po wytycznie konturu wykopu i nasypu.
Dokumentacja interaktywna – Harmonogram budowlanyDokumentacja interaktywna – Harmonogram budowlany
Uczeń prześledzi prawidłowo wykonany harmonogram budowlany oraz samodzielnie go wypełni.
Gra edukacyjna– Zagospodarowanie placu budowy zgodnie z harmonogramemGra edukacyjna– Zagospodarowanie placu budowy zgodnie z harmonogramem
Gracz ma za zadanie określić, jakie obiekty tymczasowe (magazyny, kontenery) są potrzebne na placu budowy i zaplanować ich rozmieszczenie, sprawdzenć, czy zaplecze administracyjne i obiekty tymczasowe zostały wykonane zgodnie z planem, a także zaplanować zadospodarowanie placu budowy.
E‑book – Zasady organizacji i kontrolowania robót związanych z zagospodarowaniem placu budowyE‑book – Zasady organizacji i kontrolowania robót związanych z zagospodarowaniem placu budowy
Uczeń przeczyta tu m.in. o przepisach prawa budowlanego, prawa pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy. Pozna dokumentację budowy oraz metody organizacji pracy na budowie.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, testy, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu organizowania i kontrolowania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwa
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z organizowaniem i kontrolowaniem robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy.
Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny - Plac budowy od projektu do rozpoczęcia robót budowlanych
Praca indywidualna
Uczniowie oglądają – w zaciszu domowym – film i przygotowują wywiad z kilkoma osobami różniącymi się wiekiem, wykształceniem, pochodzeniem. Czym powinien charakteryzować się technik budownictwa? – pytanie to może stać się punktem wyjścia do wywiadu i analizy, którą uczniowie przedstawiają podczas zajęć.
Animacja 3D - Wykonywanie prac ziemnych
Praca w grupach
Nauczyciel prosi uczniów, by – po zapoznaniu się z animacją – zastanowili się, jak przedstawić informacje zawarte w materiale laikowi, czyli osobie, które nie zna się na procesie prowadzenia robót ziemnych. Uczniowie w grupach przygotowują się do prezentacji. Wybierają jedną osobę, która zaprezentuje wyniki. W rolę laika może wcielić się sam nauczyciel, zadając odpowiednio sformułowane pytania, okazując zdumienie i sceptycyzm.
Dokumentacja interaktywna - Harmonogram budowlany
Praca w parach lub grupach
Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym - proponując konkretne rozwiązania dotyczące wypełniania każdego dokumentu. Przed przystąpieniem do zadania należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej wypełni wszystkie dokumenty.
Dokumentacja interaktywna - Harmonogram budowlany
Praca grupowa
Uczniowie, po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną dotyczącą harmonogramu robót budowlanych, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania do pojawiających się w dokumentacji wzorów. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – tworząc wypełniony wzór; wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.
Gra edukacyjna - Zagospodarowanie placu budowy zgodnie z harmonogramem
Gra edukacyjna umożliwia sprawdzenie wiedzy na temat zasad planowania zagospodarowania placu budowy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.
Praca w parach lub w grupach
Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję.
E‑book - Zasady organizacji i kontrolowania robót związanych z zagospodarowaniem placu budowy
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.
Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film edukacyjny, animacja 3D, dokumentacja interaktywna oraz gra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczeń może przygotować mapę myśli, w której znajdzie się charakterystyka zawodu technika budownictwa. Animacja 3D może być przyczynkiem do przygotowania harmonogramu prac ziemnych. Dokumentacja interaktywna to dobry pretekst do wyszukania innych dokumentów. Gra edukacyjna może posłużyć do konstruktywnego spędzenia czasu ze znajomymi. Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Gra edukacyjna - Zagospodarowanie placu budowy zgodnie z harmonogramem
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć samodzielne notatki w formie fiszek; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą wykreować własną grę;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zostać poproszeni o przygotowanie pisemnej prezentacji.
Dokumentacja interaktywna - Harmonogram budowlany
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie dokumentacji – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą napisać alternatywny scenariusz do dokumentacji;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści