Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Ocena jakości wykonanych powłok lakierniczych

MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych - Lakiernik samochodowy 713203

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie lakiernika samochodowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu ucznia do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych wyodrębnionej w zawodzie lakiernik samochodowy 713203.

Cele kształcenia

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych:

  • przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierniczych,

  • nanoszenie powłok lakierniczych,

  • renowacja powłok lakierniczych,

  • kontrola jakości wykonywanych powłok lakierniczych.

Efekty kształcenia

MOT.03.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

6) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.

MOT.03.2 Podstawy lakiernictwa samochodowego

Uczeń:

5) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,

7) rozróżnia maszyny i urządzenia,

12) stosuje metody ochrony przed korozją,

14) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej,

15) rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas diagnostyki, obsługi i naprawy,

16) wykonuje pomiary warsztatowe.

MOT.03.3 Przygotowanie pojazdu samochodowego do naprawy

Uczeń:

2) rozróżnia techniki wykonywania elementów nadwozi pojazdów samochodowych,

3) wykonuje demontaż przed naprawą i montaż po naprawie elementów i układów.

MOT.03.4. Przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierniczych

Uczeń:

1) rozpoznaje uszkodzenia i wady powłok lakierniczych,

3) zabezpiecza powierzchnię przygotowaną do nałożenia powłok lakierniczych przed korozją lub zanieczyszczeniami.

MOT.03.5. Przygotowanie materiałów lakierniczych

Uczeń:

1) dobiera kolor powłoki lakierniczej.

MOT.03.6. Nanoszenie powłok lakierniczych

Uczeń:

2) obsługuje maszyny, urządzenia i przyrządy lakiernicze,

3) użytkuje kabiny lakiernicze i urządzenia pomocnicze,

4) określa techniki nakładania powłok lakierniczych,

8) sporządza dokumentację wykonanej naprawy.

MOT.03.7. Ocenianie jakości wykonanej naprawy lakierniczej

Uczeń:

1) ocenia stan techniczny powierzchni przeznaczonej do prac lakierniczych,

2) ocenia jakość wykonanej powłoki lakierniczej,

3) ocenia jakość wykonanego zabezpieczenia antykorozyjnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDg8tHkTX7Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Ocena jakości wykonanych powłok lakierniczych” składa się z trzech materiałów multimedialnych.

  • Atlas interaktywny Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieruDAGS7T7BjAtlas interaktywny Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru to atlas interaktywny przedstawiający przyczyny, rodzaje oraz sposób naprawy uszkodzeń lakieru wynikających z wad aplikacyjnych, eksploatacyjnych i eksploatacyjno‑aplikacyjnych.

  • Film instruktażowy - tutorial Metody oceny powłok lakierniczychDBRE9V3AdFilm instruktażowy - tutorial Metody oceny powłok lakierniczych to film instruktażowy (tutorial) pokazujący, w jaki sposób przeprowadzana jest ocena powłok lakierniczych, oraz jakie urządzenia są do tego wykorzystywane.

  • Gra „wcielanie się w rolę Ocena jakości naprawy lakierniczejDUPgXdcccGra „wcielanie się w rolę Ocena jakości naprawy lakierniczej jest to gra wcielanie się w rolę, której celem jest zaangażowanie ucznia w identyfikację przyczyn powstania danej wady powłoki lakierniczej. Omawiane są również przyczyny powstawania wady, w jaki sposób jej zapobiegać oraz jak ją naprawić.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD7XhyEEUXInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale przez ucznia.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDzMtNjtuASłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDmrHQeSJ5Przwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD11qPI7ydPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDvkM3fbyANetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD129U1a4uInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu lakiernik samochodowy

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom przyswojenie wiedzy na temat diagnozowania, naprawy i oceny jakości powłok lakierniczych.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Atlas interaktywny „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru”
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie przyczyn i rodzajów uszkodzeń lakieru samochodowego.

  • Nauczyciel prezentuje atlas interaktywny dotyczący przyczyn, rodzajów oraz sposobów naprawy uszkodzeń lakieru wynikających z wad aplikacyjnych eksploatacyjnych i eksploatacyjno‑aplikacyjnych oraz omawia elementy tego atlasu.

  • Uczniowie uważnie przypatrują się atlasowi i notują, według nich, najważniejsze informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat różnych uszkodzeń lakieru samochodowego, sposobów zapobiegania uszkodzeniom oraz metod usuwania tych uszkodzeń.

  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie siadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary (mają ze sobą własne notatki).

  • Nauczyciel określa temat: „Działania substancji żrących”.

  • Teraz uczniowie na przemian w parze zadają sobie pytania związane z tym zagadnieniem (i notatkami o nim). Każdy uczeń zadający pytanie powinien znać na nie odpowiedź. Jeśli uczeń w parze nie odpowie na zadane pytanie, musi zapisać odpowiedź przedstawioną przez pytającego w swojej notatce.

  • Uczniowie w parze zadają sobie po trzy pytania. Każda poprawna odpowiedź daje uczniowi punkt.

  • Nauczyciel określa drugi zakres tematyczny: „Efekt hologramu po polerowaniu”.

  • Po raz kolejny następuje runda pytań i odpowiedzi.

  • Nauczyciel określa trzeci zestaw tematyczny: „Nakłucia”.

  • Po raz trzeci następuje runda pytań i odpowiedzi.

  • Po tej rundzie, jeśli którykolwiek uczeń zdobył 9 punktów może wyjść z kręgu i zająć miejsce przy tablicy lub przy nauczycielu. Teraz jego zadaniem jest przygotowanie 3 pytań (po jednym z każdego zagadnienia z atlasu interaktywnego ) do finału ćwiczenia.

  • Reszta uczniów bierze udział w kolejnych rundach (gdzie kolejno pojawiają się hasła: „Niezgodność odcieni”, „Odgotowanie (gazowanie, zgazowanie) powłoki lakierniczej”, „Osiadanie mgły natryskowej’, Pęknięcia lakieru”, „Plamy wodne”, „Przebarwienia”, „Rybie oczka”, „Rysy od szczotek myjni samochodowej”, „Rysy szlifierskie”, „Unoszenie się powłoki”, „Uszkodzenia powłoki lakierniczej od uderzeń kamieni”, „Utrata przyczepności (adhezji) do powierzchni elementów wykonanych z tworzyw syntetycznych”, „Utrata przyczepności (adhezji) między bazą i podkładem”, „Utrata przyczepności (adhezji) między lakierem i bazą”, „Zacieki”).

  • Aktywność kończy się dla wszystkich, jeśli w kręgu pozostaje mniej niż 1/3 uczniów. Rozpoczyna się wtedy finał ćwiczenia.

  • W finale uczniowie, którzy wcześniej ukończyli ćwiczenie, zadają pozostałym pytania, które przygotowywali (każdy miał przygotować po 3).

  • Uczniowie pozostali w kręgu, którzy osiągną 9 punktów, przechodzą na stronę pytających.

  • Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje uczniów o dokładność notatek.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Film instruktażowy - tutorial „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru”
  • Nauczyciel przygotowuje wydruk kart pracy tak, aby poniżej kluczowego zagadnienia było trochę miejsca na notatkę (około 5 zdań na każdy element). Uczniowie nie wiedzą, że każda karta zawiera zagadnienie, które pojawi się w wyświetlonym później filmie instruktażowym - tutorialu.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każdej grupie daje po dwie wydrukowane karty w taki sposób, że pierwsza dostaje hasło „warstwy powłoki lakierowej samochodu”, druga - „tradycyjna identyfikacja koloru lakieru samochodowego”, trzecia - „cyfrowa weryfikacja kolorów lakieru samochodowego”, czwarta - „sprawdzenie gładkości powierzchni lakierowanych elementów”, piąta - „skórka pomarańczy na lakierze samochodowym”.

  • Uczniowie bez zaglądania do e‑materiału starają się jednym zdaniem zapisać odpowiedź na pytanie „Co może kryć się pod hasłami z kart?” na przydzielonych wydrukach.

  • Po zapisaniu swoich sugestii na znak nauczyciela, uczniowie karty przekazują kolejnej grupie (pierwsza grupa przekazuje swoje zapisane wydruki grupie drugiej itd.).

  • Grupy przeglądają notatki kolegów i dopisują jednym zdaniem, co jeszcze może się tam znajdować.

  • Na znak nauczyciela grupy jeszcze trzy razy zamieniają się wydrukami i odpowiadają na sugestie.

  • Finalnie każda grupa przejrzy i zaproponuje treść, która mogłaby się znaleźć na planszy.

  • Dopiero teraz nauczyciel wyświetla e‑materiał i analizując kolejne wydruki, prezentuje zawartość tutorialu.

  • Prowadzący podsumowuje zajęcia, porównując zagadnienia, które sugerowali uczniowie, z tymi, które zostały przedstawione w filmie instruktażowym.

Gra „wcielanie się w rolę” „Ocena jakości naprawy lakierniczej”
  • Uczniowie dzieleni są na grupy dwuosobowe i mają za zadanie zagrać w grę.

  • Jeden z uczniów ma przydzieloną rolę lakiernika samochodowego, który jest osobą decydującą i określa wady lakiernicze, możliwe przyczyny ich powstania i sposoby naprawy lub regeneracji powłoki lakierniczej. Jest on także „szefem” dla swojego pomocnika. Drugi z uczniów uczestniczy w grze w charakterze pomocnika lakiernika i ma do wykonania konkretne działania naprawcze powłoki lakierniczej wskazane przez swojego szefa.

  • Uczniowie notują, jakie mieli wątpliwości podczas rozwiązywania zadań z gry i przekazują je innym uczniom.

  • Gdy wszyscy gracze przejdą grę, uczniowie zmieniają się rolami, wykonując zadania każdej postaci występującej w grze.

  • Nauczyciel wyjaśnia błędne rozwiązania uczniów i pytaniami naprowadza ich na właściwe wykonanie zadania.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy materiał multimedialny ma dedykowane ćwiczenia. I tak np. atlasowi interaktywnemu „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru” dedykowane jest ćwiczenie 1 „Wady powłok lakierniczych” , ćwiczenie 5 „Powłoki lakiernicze”, ćwiczenie 7 „Wady lakiernicze”. Do tutorialu „Metody oceny powłok lakierniczych” wskazane jest użycie ćwiczenia 2 „Grubość powłoki lakierniczej”, ćwiczenia 3 „Warstwy powłoki lakierniczej”, ćwiczenia 4 „Narzędzia lakiernicze”, ćwiczenia 6 „Przyrządy lakiernicze”.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel dyskutuje z młodzieżą o rodzajach uszkodzeń lakieru samochodowego.

  • Prosi o przykłady różnych rodzajów uszkodzeń lakieru, z którymi uczniowie się spotkali.

  • Zapisuje przykłady na tablicy, a potem wspólnie z uczniami przegląda atlas interaktywny „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru”.

  • W  trakcie omawiania atlasu interaktywnego uczniowie rozwiązują ćwiczenie 5 „Powłoki lakiernicze” i  ćwiczenie 7 „Wady lakiernicze”.

  • Pod koniec analizy atlasu interaktywnego nauczyciel prosi uczniów, aby w parach wykonali ćwiczenie 1, czyli test „Wady powłok lakierniczych”.

  • Uczniowie na przemian odpowiadają na pytania i notują właściwe odpowiedzi.

  • Kolejnym krokiem jest analiza przykładów zapisanych na wstępie zajęć na tablicy.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Atlas interaktywny „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru”
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom atlas interaktywny. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z różnymi rodzajami uszkodzeń lakieru samochodowego, przyczynami ich powstawania oraz sposobami likwidacji uszkodzeń.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w atlasie interaktywnym.

  • Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru” stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną poprawną odpowiedzią.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy wskazuje właściwą odpowiedź. Autor pytania koryguje ewentualne błędy. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz atlas interaktywny „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru” i wskazuje ważne obszary, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Film instruktażowy - tutorial „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru”
  • Nauczyciel prezentuje film instruktażowy dotyczący metod oceny powłok lakierniczych.

  • Uczniowie starają się zapamiętać z filmu jak najwięcej i robić notatki.

  • Nauczyciel prosi uczniów o  porównanie, czym różni się tradycyjna identyfikacja koloru lakieru od cyfrowej weryfikacji kolorów. Prowadzący prosi również o porównanie specyfiki i funkcji warstw powłoki lakierowej: fosforanowej, kataforezy, podkładu wypełniającego, lakieru bazowego i lakieru bezbarwnego.

  • Uczniowie przekazują przygotowane notatki koledze, który im je recenzuje (wskazując błędy lub nieścisłości).

  • Uczniowie otrzymują dostęp do filmu, dzięki czemu mogą dokładniej przeanalizować notatki kolegów.

  • Notatki po recenzji wracają do autorów, którzy poprawiają błędy.

  • Błędy omawiane są na forum, a nauczyciel wspólnie z uczniami charakteryzuje poszczególne warstwy powłoki lakierowej samochodu oraz metody identyfikacji koloru lakieru samochodowego.

Gra „wcielanie się w rolę” „Ocena jakości naprawy lakierniczej”
  • Nauczyciel przyznaje każdemu uczniowi dostęp do gry.

  • Uczeń wybiera jedną z 2 misji, wcielając się w rolę lakiernika samochodowego lub jego pomocnika.

  • Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejście gry i opracowanie z niej krzyżówki. Uczeń, analizując każde z zadań gry, ma stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd. Może do tego użyć generatora krzyżówek dostępnego w Internecie.

  • Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji stworzył trzy hasła krzyżówki.

  • Przygotowaną krzyżówkę (podpisaną imieniem i nazwiskiem oraz tytułem misji) przekazuje nauczycielowi, który, mieszając materiały, rozdaje losowe krzyżówki uczniom (inne niż misja, w której już uczestniczyli).

  • Nowe zadanie w tym temacie to samodzielne rozwiązanie przez uczniów otrzymanej krzyżówki.

  • Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.

  • Nauczyciel zbiera na forum informacje w postaci haseł, które są niezbędne do rozegrania gry bezbłędnie.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują test „Wady powłok lakierniczych” oraz wykonują ćwiczenia 2- 7.

  • W przypadku niewłaściwej odpowiedzi uczeń ma dodatkowe zadanie. Ma stworzyć podobne pytanie do tego, na które nie odpowiedział.

  • Uczniowie mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości.

  • Prawidłowe rozwiązania są prezentowane przez nauczyciela na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań.

  • Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanych rozwiązań.

  • W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej odpowiedzi.

  • Prowadzący dodatkowo prosi uczniów o odczytanie pytań „dodatkowych” i wspólnie z resztą klasy udziela odpowiedzi (odpowiada wybrany uczeń, a nauczyciel tylko uzupełnia jego wypowiedź).

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z atlasu interaktywnego, filmu instruktażowego oraz gry „wcielanie się w rolę”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: atlasem interaktywnym „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru”, filmem instruktażowym „Metody oceny powłok lakierniczych”.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Uczeń realizuje zadania praktyczne.

  • Nauczyciel wydaje polecenie: uczeń losuje 5 zdjęć, które przedstawiają różne przypadki uszkodzeń powłoki lakierowej samochodu. Uczeń musi nazwać każdy typ uszkodzenia przedstawiony na zdjęciu i omówić, jak mogło do niego dojść i jak można je naprawić.

  • Uczeń ma 20 minut na przygotowanie omówienia zdjęć, po czym przedstawia swoje uwagi nauczycielowi.

  • Nauczyciel koryguje błędne odpowiedzi ucznia i uzupełnia jego sugestie.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło ci trudności?, co wykonałeś bez problemu? , czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup i każdej z nich przydziela określony temat, czyli trzy inne rodzaje uszkodzeń lakieru samochodowego, np. grupa pierwsza ma przydzielone: działania substancji żrących, efekt hologramu po polerowaniu, nakłucia; grupa druga ma przydzielone: niezgodność odcieni, odgotowanie(gazowanie, zgazowanie) powłoki lakierniczej, osiadanie mgły natryskowej; grupa trzecia - pęknięcia lakieru, plamy wodne, przebarwienia; grupa czwarta - rybie oczka, rysy od szczotek myjni samochodowej, rysy szlifierskie; grupa piąta - unoszenie się powłoki, uszkodzenia powłoki lakierniczej od uderzeń kamieni, utrata przyczepności (adhezji) do powierzchni elementów wykonanych z tworzyw syntetycznych; grupa szósta - utrata przyczepności (adhezji) między bazą i podkładem, utrata przyczepności (adhezji) między lakierem i bazą, zacieki.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie ich nauczycielowi. Prezentacje maja obejmować rodzaje uszkodzeń oraz przyczyny ich powstawania i metody usuwania wady.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie e- materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Wykonanie zadań w oparciu o e‑materiał powinno opierać się na indywidualizacji. Podstawą opracowania działania będzie przede wszystkim rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów. Poznanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia pozwoli odpowiednio dopasować pracę z e‑materiałami. Analiza profilu dominacji sensorycznej pozwoli dobrać odpowiedni materiał multimedialny.

Przykłady zastosowań:

Atlas interaktywny „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru” - posiada wiele informacji pod zdjęciem, co może być właściwe do wykorzystania podczas pracy z uczniami poznającymi świat poprzez czytanie i analizującymi treść pisaną. Do tekstu pisanego dołączone zostały nagrania głosowe, które mogą być pomocne dla osób uczących się poprzez słuchanie.

Film instruktażowy - tutorial „Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru” - uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; może je również sformułować w formie pisemnej.

Film instruktażowy - tutorial „Metody oceny powłok lakierniczych” - uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania i przydzielone obowiązki, tak aby czuli się potrzebni i odpowiedzialni.

Gra - wcielanie się w rolę „Ocena jakości naprawy lakierniczej” - przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy); - przy pracy z grą zdjęć należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań.

Podczas pracy z e‑materiałem należy pamiętać o wzroku, ruchu, słuchu i emocjach, jakie możemy wyzwolić poprzez odpowiednie użycie e‑materiału. Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Stąd wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez mieszanie obu sposobów (np.: w treści zadania dla grupy właściwie określić pewien obszar dedykowany dla uczniów przydzielonych do grupy, którzy jednak wolą pracować nad czymś samodzielnie, a potem dzielić się efektem).

Ważne jest, aby świadomie wykorzystać potencjał e‑materiałów, który odpowiednio użyty będzie sprzyjał rozwojowi kompetencji ucznia, a nie tylko „podawał” wiedzę. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. To może zaciekawić, pobudzić element rywalizacji z samym sobą i znacząco podnieść motywację do nauki poprzez zastosowanie materiałów interaktywnych.

Wykorzystanie materiałów multimedialnych do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych, pozostawienie więcej swobody.

Przykładem użycia materiałów multimedialnych w przypadku uczniów zdolnych może być pozwolenie na stworzenie własnej koncepcji gry „Ocena jakości naprawy lakierniczej” na podstawie analizy mechanizmów tego e‑materiału.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach taka osoba może potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia np.: zamiast „stwórz pytania do plansz interaktywnych” można wskazać „znajdź w zasobach Internetu” lub „poproś o pomoc osobę, która pomoże Ci opracować pytania”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RJaH7dfEWlOPY
(Uzupełnij).