E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola procesów technologicznych podczas przetwarzania wytworów papierniczych

DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:

DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych:

  • wykonywanie badań laboratoryjnych w przetwórstwie wytworów papierniczych,

  • kontrolowanie procesów technologicznych w przetwórstwie wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.07.2. Podstawy papiernictwa.

Uczeń:

    1. charakteryzuje przyrządy kontrolno‑pomiarowe stosowane w papiernictwie

DRM.07.4. Przetwarzanie wytworów papierniczych.

Uczeń:

    1. prowadzi kontrolę procesów technologicznych przetwarzania wytworów papierniczych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu kontroli procesów technologicznych podczas przetwarzania wytworów papierniczych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Kontrola procesów technologicznych podczas przetwarzania wytworów papierniczych składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

Uczeń przekona się, czym zajmuje się technik papiernictwa – jakie niespodzianki czekają na niego w pracy. Zobaczy, w jaki sposób można wykorzystywać przyrządy kontrolno‑pomiarowe w procesie produkcji wyrobów papierniczych.

Dzięki niej uczeń zobaczy, jak wyglądają przyrządy kontrolno‑pomiarowe w przetwórstwie papierniczym, np.waga laboratoryjna do oznaczania gramatury i naważek, waga kwadrantowa do oznaczania gramatury, grubościomierz mechaniczny do oznaczania grubości, grubościomierz cyfrowy na baterie do oznaczania grubości, grubościomierz cyfrowy na prąd do oznaczania grubości, suwmiarka mechaniczna, suwmiarka cyfrowa, miarka o długości 3 m, suszarka komorowa do oznaczania suchości/wilgotności, wagosuszarka do oznaczania suchości/wilgotności, higrometr w postaci bagnetu do oznaczania suchości/wilgotności papieru lub arkuszy tektury falistej w stosie, spektrofotometr/ kolorymetr do pomiaru barwy, densytometr do pomiaru gęstości optycznej itd.

Zawiera dokumentację związaną z kontrolą jakości wytworów przetwórstwa papierniczego: produkcją trzywarstwowej tektury falistej, produkcją pięciowarstwowej tektury falistej, produkcją pudeł fasonowych pudła fasonowego i pudła klapowego.

To prawdziwa przygoda z produkcją papierów na naklejki, etykiety, wycinanki metodą gumowania. Gracz wciela się w rolę operatorów i laborantów zakładu produkującego papiery podgumowane.

To świetne narzędzie, które umożliwia budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami dotyczącymi zarządzania jakością.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDsOdcweH9Interaktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zakresu kontroli procesów technologicznych  podczas przetwarzania wytworów papierniczych .

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDfGUCd75bSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDn1lLV4ocPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD15hf59r6Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1CHi3w3xNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDOCxV0NNfInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi aspektami kontroli procesów technologicznych podczas przetwarzania wytworów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Sekwencje filmowe

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla uczniom fragmenty sekwencji filmowych, związane z pracą technika papiernictwa oraz wykorzystaniu przyrządów kontrolno‑pomiarowych podczas produkcji wyrobów papierniczych. W czasie oglądania uczniowie powinni skoncentrować się na ich treści bez wykonywania jakichkolwiek poleceń. Każda sekwencja powinna być zatrzymana w momencie kulminacyjnym. Nauczyciel prosi, aby uczniowie opisali, jak wyobrażają sobie zakończenie. Pomysły są zapisywane przez nauczyciela na tablicy, wybierane najbardziej atrakcyjne (burza mózgów). Po zakończeniu prezentacji uczniowie oglądają wszystkie sekwencje – tym razem całe – i konfrontują je ze swoimi pomysłami.

Praca w grupach

Uczniowie oglądają wszystkie sekwencje bez fonii. Po emisji dzielą się na grupy i piszą autorski tekst dla lektora. Każda grupa przedstawia swoją propozycję – po raz kolejny emitowane są sekwencje, jednak tym razem lektorem jest wybrana osoba z grupy (do każdej sekwencji może być dedykowany inny lektor). Po zakończonej prezentacji cały zespół klasowy ogląda sekwencje i weryfikuje tekst lektora z własnymi propozycjami.

Galeria zdjęć

Praca indywidualna

Uczniowie - przed zapoznaniem się z galerią zdjęć - poproszeni są o wypisanie na kartkach rodzajów przyrządów kontrolno‑pomiarowych w przetwórstwie papierniczym. Po obejrzeniu galerii odznaczają plusem, jeśli ich założenia były trafne, minusem - jeśli błędne. W tym drugim przypadku uczeń uzupełnia opis na podstawie tych zawartych w galerii.

Praca całego zespołu

Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią, otrzymują od nauczyciela grafiki przedstawiające przyrządy kontrolno‑pomiarowe w przetwórstwie papierniczym, a także - na osobnych kartach - podpisy do nich. Wszystkie ilustracje zostają rozłożone na podłodze we właściwej konfiguracji; uczniowie starają się ją zapamiętać. Po pięciu minutach nauczyciel zmienia miejsca obrazków i podpisów. Zadaniem uczniów jest dopasowanie właściwego podpisu do obrazka.

„Memory” to metoda, która ćwiczy pamięć, koncentrację, a także cierpliwość.

Dokumentacja interaktywna

Praca grupowa

Uczniowie, po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną dotyczącą kontroli procesów technologicznych podczas przetwarzania wytworów papierniczych, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania do pojawiających się w dokumentacji wzorów. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – tworząc wypełniony wzór; wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.

Praca w parach

Nauczyciel omawia z uczniami procedury dotyczące kontroli procesów technologicznych podczas przetwarzania wytworów papierniczych. Uczniowie pracują w parach - jedna z osób wciela się w rolę laboranta, który ma problem z uzupełnieniem dokumentów, druga - jego kolegi, który pomaga, rozwiewa wątpliwości, wskazuje odpowiednie rozwiązanie. Nauczyciel wspiera, podpowiada rozwiązania.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjna umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, ale również pewnych umiejętności, np. doboru aparatury kontrolno‑pomiarowej do badań parametrów produktu i analizy wyników. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.

Praca w parach lub w grupach

Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję lub w wyznaczonym czasie wykona dwie misje.

Mapa myśli

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z mapą, podzieleni zostają na dwuosobowe grupy (Partner A i Partner B). Nauczyciel prosi, aby Partner A w ciągu 60 sekund opowiedział to, co – według niego – jest istotą zarządzania jakością z uwzględnieniem narzędzi wspomagających. Po upływie wyznaczonego czasu swoje streszczenie przedstawia Partner B, dbając o to, aby nie powtarzać tez, które przed chwilą zostały wypowiedziane.

Odwracanie ról można powtarzać, zwiększając lub zmniejszając limit czasu na werbalizację.

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z mapą. Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów przygotował – w oparciu o materiał – scenariusz wywiadu z  technikiem papiernictwa do branżowego czasopisma. Po zakończonej pracy uczniowie przedstawiają swoje pomysły.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Sekwencje, galeria zdjęć, dokumentacja interaktywna, gra edukacyjna oraz mapa myśli stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z sekwencjami uczeń może: napisać autorski scenariusz - traktujący o niesfilmowanym aspekcie; po obejrzeniu galerii zdjęć wykreować słownik oparty na pojawiających się w galerii hasłach; znaleźć w internecie dokumentację, którą wzbogaci istniejące multimedium; przygotować autorskie notatki do mapy myśli w formie „Przemyślnika”, w którym nadawcą i odbiorcą jest sam uczeń; udział w grze może być pretekstem do zrobienia notatek w formie pamiętnika lekcyjnego, który zostanie udostępniony koleżankom i kolegom.

3. Indywidualna praca z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Sekwencje filmowe

Sekwencje zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z każdą sekwencją osobno, robiąc pomiędzy nimi dłuższe pauzy; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą nagrać wywiad z laborantem i przedstawić go na forum klasy.

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – przerysowywać elementy przedstawione w galerii – pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Dokumentacja interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie dokumentacji – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać alternatywny scenariusz do dokumentacji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Gra edukacyjna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć samodzielne notatki w formie fiszek; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą wykreować własną grę;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zostać poproszeni o przygotowanie pisemnej prezentacji.

Mapa myśli

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – odtwarzać mapę myśli; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.